Toon posts:

[HD]Verschil in toonhoogte stille HD's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek gegaan naar een grotere HD voor in een klein MP3 systeempje (weinig ruimte intern). De nieuwe schijf heeft als enige vereiste dat hij stil is, en nu is m'n oog met name gevallen op een Maxtor 6E040L0. Super stil schijfje volgens specs en tests/reviews, alleen wel 7200 RPM.
Nu vraag ik mij af of er verschil in toonhoogte oid zit, als je deze schijf vergelijkt met een 5400 RPM schijf. Hierbij uitgaande dat beide schijven een gelijk geluidsnivea hebben (laten we zeggen 2.8 bell, 1 sone). Het lijkt me dat de 7200 een hogere toon produceerd die wat irritanter is, maar is dit ook echt zo?

Btw, gezien het kleine kastje, moet de bovenstaande Maxtor schijf gekoeld worden?

PS, ik heb de search ff gauw gebruikt, maar de resultaten die daarbij opduiken gaan zo'n beetje allemaal over snelheid.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

iig kun je hier al wat informatie vinden: [google=6E040L0 sound] Verder denk ik niet dat er verschil zal zijn aangezien beide schijven meer brommen dan piepen. Overigens heb ik ook zo'n hdd en heb ik deze gekoeld met een Coolermaster Cooldrive omdat mijn vorige hdd aan de hitte is bezweken :'(

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oke, ik heb dus de onderstaande schijf, die maxtor (dat is de liquid beering versie, toch :?) daarvan de 40 GB versie

Ik hoor dat ding totaal niet, ik heb een stille kast, stille CPU koeler, en toch hoor ik alleen de CPU koeler en niet de HDD, das dus geen probleem.

Qua toonhoogte, ik snap niet echt hoe je dat bedoeld :?, er komt bij mij geen ander geluid uit, (als ik mijn oor dicht bij de kast houd) dan wat gegrom. (of ben ik doof aan het worden :?)

Ik heb deze schijf zelf wel gekoeld, maar dat is omdat ik em heel veel gebruik, zelfs dan is het volgens mij niet eens nodig,

ik hoop dat ik het goed heb kunnen beantwoorden :)

Verwijderd

Topicstarter
Hij komt uit de DiamondMax Plus 8 serie en is idd zo'n vloeistof geval en 40 gig. Met toonhoogte bedoel ik het volgende; iets wat sneller draait, produceerd een hogere toon lijkt me. En sommige tonen zijn indringender dan andere. De schijf kan wel behoorlijk stil zijn, maar als het toch nog hoorbare geluid irritant overkomt, ben je nog steeds niet blij.
Ik was niet van plan om m'n oor tegen de kast aan te leggen, maar soms (met name 's avonds) is het echt ontzettend stil hier. En aangezien ik ook graag rustige muziek luister waar zachte stukken in voorkomen, wil ik m'n schijf niet horen. En dat is nu dus wel het geval :|

Wat betreft de koeling is het denk ik meer de proef op de som nemen. Ik speel er alleen MP3 mee af, dus het zal niet continu aan het ratelen zijn ;) Misschien dat dan koeling achterwege gelaten kan worden.

Verwijderd

Ikzelf heb twee Maxtor schijven. Een 6,4 gig op 5400 toeren en een 10 gig op 7200 toeren. Als je voor een mp3 systeem gaat zou ik zeggen, neem een 5400 toeren versie. Vooral bij het opstarten van de harde schijf is verschil in opstarttijd te merken en in geluid. Mijn 7200 toeren HD maakt een hoger en harder geluid dan de 5400 toeren versie (meer vibratie op kast). Tevens duurt het langer voordat hij op toeren is. Bij een MP3 speler wil je juist dat hij snel en relatief stil op gang komt. Echt pieksnelheden heb je toch niet nodig. Voordeel is ook dat de 5400 toeren variant koeler blijft.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels had ik de volgende oplossing in gedachte; een 7200 toeren schijf, 80 GB (de 6Y080P0 want 40 gig meer en 8MB cache voor weinig meer is heel aantrekkelijk) met acoustic management. Standaard produceerd de schijf ongeveer 2,2 sone (afgeleid uit een test uit de C'T van mei), maar door acoustic management toe te passen reduceerd dat tot ongeveer 0,7 sone. En dat is stiller dan de bovenstaande schijf die ik eerst in gedachten had.

Nog even over de toonhoogte; aangezien sone het geluidsniveau is aan de hand van de geluidskarakteristiek van het menselijk oor, lijkt het me dat 5400 en 7200 RPM even hard of zacht klinkt. Als ik ernaast zit, moet je het zeggen hoor!
Pagina: 1