Toon posts:

[xp] kan besturingssysteem niet vinden na install *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje, na het kopen van een maxtor 80 gig wil ik windows geinstalleerd hebben. Na het aanmaken van een partitie van 5 gig start ik de setup vanaf de bootable cdrom.

Na het kopieren van de installatie bestanden start setup de computer opnieuw op. De bedoeling is dat hij na het opstarten verder gaat met de setup. Maar dat gebeurt niet, ik krijg als melding:

KAN BESTURINGSSYSTEEM NIET VINDEN.

Ik heb alles geprobeert, maar het wil niet lukken, steeds krijg ik deze melding. Wie heeft dit probleem gehad? of heeft een tip/oplossing voor mij?

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

in wat voor computer heb je de schijf gezet? wordt de schijf wel volledig door de bios ondersteund en herkend? Is er wel een actieve partitie aangemaakt na de installatie?

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:11

ErA

Als eerste: Gebruik niet CapsLock, in een topictitel nog post. Dit kan eventuele irritatie opleveren.

Ten tweede: Weet niet of het werkt, heb even gegoogled voor je; check of je IDEkabel goed zit aangesloten.
Check verder of je goed gepartitioneerd hebt en alles en installeer eventueel nog een keer. Zit er geen diskette in?

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 21:51

PromWarMachine

Forsaken Archer

Controleer je kabels in de kast...
Start met een bootdiskette en kijk op je op de schijf kan komen...
Wat zegt fdisk.exe?
Heb je de CD-Rom er in laten zitten en boot de bios daar niet van?
Kijk sowieso naar de boot-sequence van de bios...
Zit er geen diskette in de A-schijf? :X

edit:
Deze antwoorden nalezend, kom ik er achter dat het best wel te basic is eigenlijk :X

[ Voor 16% gewijzigd door PromWarMachine op 21-04-2003 03:17 ]

Dividend for Starters

Verwijderd

ik heb dit ook wel eens gehad en 'k denk dat ik de oplossing weet.

Het is namelijk zo dat WinXP en W2K niet alle UDMA-66/100/133 controller (drivers) ondersteund tijdens de installatie.

Oplossing: Prop de IDE kabel in je gewone standaard UDMA-33 IDE ocntroller (Waar je je CD-Rom drive ook in stopt) tijdens de installatie. Installeer vervolgens de UDMA-66/100/133 drivers. Prop vervolgens de IDE kabel van de hard disk in je UDMA66/100/133 controller en klaar is Tony.

ps. misschien is 't ook wat anders hoor. :)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:34

Beaves

Usque ad Finem

Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 03:27:
ik heb dit ook wel eens gehad en 'k denk dat ik de oplossing weet.

Het is namelijk zo dat WinXP en W2K niet alle UDMA-66/100/133 controller (drivers) ondersteund tijdens de installatie.

Oplossing: Prop de IDE kabel in je gewone standaard UDMA-33 IDE ocntroller (Waar je je CD-Rom drive ook in stopt) tijdens de installatie. Installeer vervolgens de UDMA-66/100/133 drivers. Prop vervolgens de IDE kabel van de hard disk in je UDMA66/100/133 controller en klaar is Tony.

ps. misschien is 't ook wat anders hoor. :)
Het is waarschijnlijk iets anders, want als de controller niet herkend wordt gaat Windows niet verder met de installatie en komt hij met de melding dat er geen HDD's gevonden zijn.

Ik denk zelf aan een verkeerde boot volgorde, als je namelijk de CD na het begin eruit gehaald hebt en je hebt de boot volgorde niet aangepast krijg je deze foutmelding. Ik kan het weten want ik heb het zelf eens meegemaakt (en maar vreemd kijken dat fixboot ook niet werkt :P)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Topictitel ontschreeuwd en duidelijker gemaakt. Problemen heeft iedereen wel, met XP was al duidelijk :P

Je zegt dat je alles al geprobeerd hebt... wat dan?
Is je partitie waar je windows op geinstalleerd hebt wel actief?

[ Voor 18% gewijzigd door blackd op 21-04-2003 04:08 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb de volgende al gedaan:
bios geflasht
hd gepartioneerd, actief gemaakt, geformatteerd,
bios herkent hd als volwaardig 80 gig schijf
bij fdisk moet ik wel zeggen dat hij het ziet tot 12.5 gig, maar dat kan met fat32 te maken hebben

ik ben wel een stapje verder gekomen,want nu geeft hij een andere melding:

ntldr ontbreekt

ik heb een beetje gezocht en kom tegen dat het met dualboot te maken heeft, maar mn hd is nieuw, zit geen andere os op

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 04:38 ]

Verwijderd

Ik had dit probleem ook een keer met iemands pc (met scsi schijven).

Op een gegeven moment was ik het zo spuugzat dat ik er win2000 op had gegooit waar het wel in 1 keer goed ging????

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat iedereen is gaan slapen...ik hoor het morgen wel!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 18:43

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 04:48:
ik denk dat iedereen is gaan slapen...ik hoor het morgen wel!
begin dan eens met even de totale specs van je computer te posten, en probeer het ook eens met de schijf op de gewone 33 IDE, als 'ie het dan wel doet, is het zeker een driver probleem van de controller.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het systeem (voor de 100ste x) opnieuw geinstalleerd , de ntldr probleem is weg, maar mn oude probleem is terug!!!!

Athlon xp1500+ - 384 MB SDRAM - Geforce4TI4200 128mb - ECS elitegroup K7VZA mb - maxtor 80 gig 72000rpm - demon 1024/512 adsl aansluiting tja verder...niks oja creative 32x cdrom en 52x24x52 samsung writer

By the way ik heb maar 1 soort ide aansluiting op mn mb (2x), er is geen mogelijkheid om mn schijf op de 33 ide aan te sluiten

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
zijn er nog tips die ik zou kunnen gebruiken?

Verwijderd

als ik het goed begrijp partitioneer je eerst... en ga je dan installeren....

heb je ook al geprobeerd om te partitioneren tijdens de install? ik heb dit probleem ook gehad, en het laatste was bij mij de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, dus tijdens de installatie partitioneren? ok ik ga dat even proberen

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-09 11:40
JE moet tijdens het starten van de setup op f6 rammen als je koetje dit onderin beeld aangeeft en dan de drivers van je ATA / RAID / SCSI kaart installeren. En dan doorgaan met de setup.

Dit probleem heb ik ook gehad met m`n ABIT BE6-II moederbord met Highpoint controller. Die dus niet ondersteund wordt zonder drivers. En dan kan windows opeens je schijf niet meer zien.

Verwijderd

Topicstarter
tijdens de installatie partitioneren heb ik gedaan, het mocht niet baten....het probleem is dat ik geen diskette heb bij gekregen met drivers voor mn ata controller, ook op de site van mn mb zie ik die drivers niet terug......ik ga het nog een x checken

Verwijderd

Topicstarter
Nou mensen, voordat ik fdisk heb gebruikt heb ik fdisk /mbr geladen, sindsdien installeert hij windows vlekkeloos!!!
Met dank aan www.moroclique.nl/forum
Ook bedankt voor jullie tips!!
Pagina: 1