[C++]Vraagje: boek over C++

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 12:04
Ik ben op zoek naar een boek over c++. Nou ben ik via de search en de faq al een hoop boeken tegengekomen, maar heel veel daarvan behandelen Visual C++. Zelf heb ik dat pakket niet en ik heb ook geen zin om eraan te beginnen (heb al genoeg Microsoft op mn PC, maar dat terzijde ;) ).

Bijvoorbeeld het boek "Basiscursus C++" van L. Ammeraal. In hoeverre gaat dat specifiek over Visual C++? En hoe zit dat bij bijv. "Aan de slag met C++" van G. Laan? Want ik wil wel een boek waarin staat hoe je met een commandline compiler (GCC, Borland free commandline tools) allerlei geavanceerde dingen kan doen ipv in Visual C++ op "Compile" klikken (ofzoiets ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Krankenstein op 21-04-2003 01:07 ]

Verwijderd

Zoals de naam enigsinds doet misleiden is visual C geen C++ tegen hanger van visual basic drag drop zet een paar properties en klaar is kees. Ook als je gewoon C++ wil leren en alle gui/windows meuk links wil laten liggen Visual C opzeker een aanrader voor de beginnen de programmeur al is het maar omdat je een verrekte handige debugger bij krijgt die je zeker als beginner zijnde maar al te goed kunt gebruiken.

Qua boek kan ik je weinig aanraden je geeft zelf geen windows wil programmeren dus zolang je boeken met onderwerpen als MFC en win32 ect mijd zal er weinig aan de hand zijn vermoed ik.

The C++ Programming Language 3rd Edition
Bjarne Stroustrup
ISBN: 0-201-88954-4

Is het standaard naslag werk, maar let wel ik zeg naslag werk, verwacht niet dat je met dit boek lekker op de bank kan gaan zitten en je C++ kennis 'n beetje opvijzelen. Als naslag werk is 't perfect maar je hebt er imho een slecht leerboek aan.

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Ik heb met "Aan de slag met c++" van Laan gewerkt, 'k had hem nodig voor m'n eerste jaar Informatica. Af en toe kijk ik er nog wel eens in om wat op te zoeken.
Dit boek gaat in op c++, het behandelt niet specifiek een compiler. Persoonlijk vind ik het een goede primer voor iemand die c++ wil leren.
Als je wilt leren werken met gcc of borland kun je denk ik het beste de help en readme files lezen van die producten.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 15:09

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

er zwerven ook nog wel een stel goeie digitale boeken rond, oa. wat tutorials van c++ in 30 days en zo, ik weet niet zeker of die je compiler ook behandelen, maar daar heb je dan de eerder genoemde handleidingen weer voor.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
"Basiscursus C++" van L. Ammeraal

Heb ik toevallig gelezen. Hij gaat goed in op alle basistechnieken over programmeren in C++, er staat wat in over de STL (dat is toch wel c++?) en zelfs op gebalanceerde bomen wordt een beetje ingegaan.

Heel goed als je echt de basis van C++ goed wilt weten. Na het lezen van dit boek kan je echter nog niet zomaar een topprogramma (laat staan voor Windows) schrijven.

Expanding the inexpandable

Verwijderd

kan je geen aanraden, maar kan je wel een afraden: pak nie c++ grand cru door steven holzner (uitgebracht door easy computing). Krijg het boek nauwelijks door me strot. Het is herhalend, vermoeiend en bovenal nie ech lekker om te lezen. dus.... success verder

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
"Thinking in C++" van Bruce Eckel vind ik persoonlijk een goed boek om C++ te leren. Het behandelt standaard-C++ (dus niet specifiek Visual C++) en leert je pure C++ aan. Qua inhoud is het denk ik gelijkaardig aan het boek van L. Ammeraal (dat ik dus niet gelezen heb).

In principe is elke C++ compiler die aan de standaard voldoet geschikt om te gebruiken bij dit boek. Mijn persoonlijke favoriet is de Dev-C++ IDE. Klein, fijn, gratis, open source en toch voldoende om deftige applicaties mee te bouwen. Onderhuids werkt ie met de MinGW-compiler (een port van GCC naar Windows). Dev-C++ genereert een makefile en roept vervolgens hiermee de compiler aan. Dus als je echt wilt, kan je met de commandline gaan compileren, al heb ik het nog niet geprobeerd. In het bovenvermelde boek wordt dit niet uitgelegd maar je vindt wel voldoende informatie op het web over compileren met makefile's en GCC. Als je nog maar weinig ervaring hebt met programmeren en/of C++ is het misschien beter om in het begin de IDE te gebruiken tot je het een beetje onder de knie hebt.

Succes ermee!

Oh, en Yarvieh: debuggen doe je toch met cout? :P

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
Object Oriented Programming in C++ van Robert Lafore is zeker een goed boek voor de beginnende C++ programmeur. Alles wordt zeer duidelijk en aan de hand van code-voorbeelden goed uitgelegd.
Je hebt geen voorkennis nodig van C++ of van OO.

Voor meer gegevens erover, zie hier:
[rml]whoami in "[ /14 disc] Wat zijn _DE_ boeken om te he"[/rml]

Zoals Yarvieh al zegt is VC++ niet te vergelijken met VB bv. Windows programma's maken met VC++ is imho voor een beginner nogal hoog gegrepen. Gelukkig kan je er ook console-applicaties mee maken, en ik denk dat je je daar best in het begin op focused. Zo leer je de taal C++ en leer je basisconstructies ed. Blijf -zeker in het begin- maar ver weg van MFC en Windows programmatie.

Als je Windows applicaties wilt maken met C++, en je wilt dat eerder op een VB manier doen, dan kan je nog altijd voor C++ Builder van Borland opteren.

Maar, nogmaals, blijf in het begin maar bij C++ console apps. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door whoami op 21-04-2003 09:46 ]

https://fgheysels.github.io/

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
"Accelerated C++", Koenig&Moo is waarschinlijk het beste leerboek op het moment, aangenomen dat je Engels redelijk is. Bjarne's boek is completer, maar minder gericht op de nieuwe programmeur.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
als je van 0 begint en je wil absoluut Windows + GUI zou ik C++ laten liggen en direct op C# overstappen - is voorlopig wel niet crossplatform (komt vast wel) - maar is eenvoudiger om leren en is wel heel eenvoudig UI. (Heeft veel weg van een combinatie : C++/Java/VB).

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:55

Quicksilver

Catch these hands

Ik heb "de Programmeertaal C" van Al Kelley & Ira Pohl... best een aardig boek als je c wilt leren maar gaat niet echt in op de iets geavanceerdere kant van C dus denk niet dat dit is wat je zoekt..
Ik ben het wel eens met MSalters "Accelerated C++" is een goed boek...

• Krankenstein
Bedankt voor de reacties allemaal :).

Ik wil wel op meerdere platformen (windows, dos en linux) kunnen programmeren dus C# lijkt me niet geschikt. Zoals de naam deed vermoeden dacht ik inderdaad dat Visual C++ net zoiets als Visual Basic was. Niet dus lees ik, en da's maar goed ook :).

Ik wil wel een boek waar ook dingen in staan over windows programmeren. Want console apps zijn leuk om te beginnen maar ik wil toch ook zeker een simpel windows programmaatje met een invoerregel, een knopje en een uitvoerregel kunnen maken (bij wijze van spreken dan). Dus dat moet ook in het nog aan te schaffen boek behandeld worden. Taal (Eng of Ned) maakt me niet zo gek veel uit, hoewel ik liever in het Nederlands lees. Mits het een goede vertaling is natuurlijk, want een verhaal over "klassen" mag ook best een verhaal over "classes" zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Voldoen de hierboven genoemde boeken daar een beetje aan?

• whoami
Krankenstein schreef op 21 April 2003 @ 17:31:
Bedankt voor de reacties allemaal :).

Ik wil wel op meerdere platformen (windows, dos en linux) kunnen programmeren dus C# lijkt me niet geschikt. Zoals de naam deed vermoeden dacht ik inderdaad dat Visual C++ net zoiets als Visual Basic was. Niet dus lees ik, en da's maar goed ook :).
Visual C++ is ook niet echt geschikt voor cross-platform app's hoor. ;)
Ik wil wel een boek waar ook dingen in staan over windows programmeren. Want console apps zijn leuk om te beginnen maar ik wil toch ook zeker een simpel windows programmaatje met een invoerregel, een knopje en een uitvoerregel kunnen maken (bij wijze van spreken dan). Dus dat moet ook in het nog aan te schaffen boek behandeld worden. Taal (Eng of Ned) maakt me niet zo gek veel uit, hoewel ik liever in het Nederlands lees. Mits het een goede vertaling is natuurlijk, want een verhaal over "klassen" mag ook best een verhaal over "classes" zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Voldoen de hierboven genoemde boeken daar een beetje aan?
Ik hou ook niet zo van boeken die van het engels naar het nederlands vertaald zijn.
Het boek dat ik aanhaalde gaat niet in op Windows programmatie. (Althans, de 2nd edition van het boek niet. Ondertussen is er al zeker een derde, en misschien al een vierde editie, dus weet ik niet hoe het daar zit).
Imho kan je best een boek kopen over C++ en dan nog een boek dat specifiek over Windows programmatie handelt.
Deze 2 topics in 1 boek zou een heel dik boek, of een half compleet boek opleveren. Maw, het is nogal een hele hoop leerstof om in 1 boek te bundelen.

[ Voor 57% gewijzigd door whoami op 21-04-2003 18:24 ]

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Het boek dat ik kan aanraden dat specifiek over grafische windows applicaties programmeren gaat is "Programmeren voor Windows" (ik heb eentje voor windows 95, misschien is er ondertussen wel een nieuwe verise van) van Charles Petzold.

• Krankenstein
Ok bedankt ik zal ook eens kijken bij de boekhandel (die heeft altijd wel een rijtje van die boeken staan, kan je een beetje bladeren om te zien of het wat is...)

[ Voor 1% gewijzigd door Krankenstein op 21-04-2003 22:32 . Reden: typo ]

• whoami
LAN schreef op 21 April 2003 @ 19:24:
Het boek dat ik kan aanraden dat specifiek over grafische windows applicaties programmeren gaat is "Programmeren voor Windows" (ik heb eentje voor windows 95, misschien is er ondertussen wel een nieuwe verise van) van Charles Petzold.
Er is al een andere versie van, maar dat is dan gericht op C#.
De versie die jij aanraadt, vind ik zeker geen goed boek voor een beginnende programmeur die graag C++ wil leren. Dit boek gaat echt veel te diep in Win32 programming. 't Is ook meer gericht op C dan op C++ , meen ik mij te herinneren.

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:52
Bijvoorbeeld het boek "Basiscursus C++" van L. Ammeraal. In hoeverre gaat dat specifiek over Visual C++?
Ik gebruik dit boek als deel van mijn opleiding tot Systeemanalyst - Programmeur. Dit boek behandeld zoals reeds aangehaald in dit topic de STL, OO concepten, datastructuren, pointers, referenties... kortom alles wat je nodig hebt als basis... grafische dingen leer je niet. En de inhoud is toepasbaar op elke C++ compiler denk ik, wij gebruiken GCC.

Heeft iemand hier een Deitel&Deitel boek liggen over C++? Zelf heb ik een Java boek van hun gekocht, vroeg mij af of de andere boeken even bagger zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door Kapoen op 21-04-2003 21:43 ]

Clowns to the left of me, Jokers to the right

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Heb nu:
Leen Ammeraal; C++ 6e druk; Academic Service.

Ik had er meer van verwacht. Het is niet voor beginners (wat ook niet ff op de achterkant van het boek ofzo wordt vermeld), programmeer ervaring (bijv. een beetje Java) vind ik voor dit boek wel nodig.
Sommige dingen vind ik niet duidelijk uitgelegd etc.
Ook de oefenopdrachten vind ik niet echt lekker, zoals bijv:
Lees een decimaal cijfer d in en druk alle positieve gehele getallen x kleiner dan 100 af waarvoor geldt dat het cijfer d voorkomt in de decimale notatie van zowel x als x^2 (x kwadraat). Druk telkens naast x ook op X^2 af.
Dit is een opdracht uit hst2, waarbij standaardoperatoren, expressies, variabelen, ifstatements en iterative statements gehandeld zijn.

Naar mijn mening horen opdrachten om kort te testen of je de stof begrepen hebt, en niet meteen dat je veel moet gaan kloten (kan aan mij liggen) om het voor elkaar te krijgen.

of bijvoorbeeld (ook hst2):
Lees drie reele getallen in en ga na of deze de lengten van de zijden van een driehoek kunnen voorstellen. Zo ja, ga vervolgens na of deze driehoek een stompe of een rechte hoek bevat.
Ik vind dit meer onder wiskunde vallen. Goniometrische functies waren voor deze opdracht zelfs niet eens behandelt.

Zit pas bij hst3, maar zit er aan te denken om dit boek terug te brengen en daarvoor in de plaats
Andrew Koenig, Barbara E. Moo; Accelerated C++: Practical Programming by Example
te nemen.
Deze komt wel aardig uit de bus op Amazon.

Verwijderd

Ik heb het boek C++ Grand Cru van Steven Holzner. Het boek is in het nederlands geschreven en behandelt alleen console apps. VC++ wordt maar een keer of drie genoemd, voor zover ik weet. Bij mogelijke compilers, en de twee hoofdstukken over STL. Ik vind het een handig boek, je kan er snel dingen in terugvinden en alles wordt zeer helder uitgelegd. Misschien schrijven ze overbodig veel broncode in het boek, maar dat is opzich niet zo'n ramp. Het is wel vertaald uit het engels zie ik nu, maar erg is dat ook niet echt. Het boek begint met een beetje de beginselen (operatoren, arrays, structs, unions, typedefs, enums, lussen enz.) Daarna twee hoofdstukken over functies (scopes, recursie,overladen,referenties,bindingen, sjablonen) en daarna vier over classes dan namespaces en exeptions, invoer en uitvoer, bestanden en dan drie over de STL.
Ik vind het een prima boek, en ook wel leuk te gebruiken als je net iets vergeten bent.

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Heb vandaag C++ 6e druk (NL) geruild voor Accelerated C++ (Engels).
Echt duidelijk een stuk beter. Heb hst 0 gedaan en ben met 1 bezig. Hst 0 verduidelijkde al erg veel op dat wat in C++ 6e druk is verteld.

Heb liever een goed Engels boek dan een slecht/normaal Nederlands boek.

Voor beginners raad ik dus, zoals MSAlters, Accelerated C++ aan.

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 12:12

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Thinking in C++, Volume I en II. Gratiz en voor niets: http://www.codecuts.com/mainpage.asp?WebPageID=315

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Schijnt een goed boek te zijn. Had hem zelf ook al gedownload. Alleen wel duidelijk niet voor beginners geschikt.

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
http://www.amazon.com/exe...v=glance&s=books&n=507846

Core C++: A Software Engineering Approach
Victor Shtern

Dit is het boek wat ik heb gelezen om C++ te leren en ik moet zeggen dat het werkelijk een fantastisch boek is. Het leert je niet alleen de taal zelf maar ook hoe je er op een juiste manier mee om moet gaan. Behandeld ook veel algemene OOP princiepes. Echt een aanrader. Je moet er echter wel de tijd voor nemen en alles aandachtig lezen.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Verwijderd

C++ zonder Stress
Easy Computing
ISBN: 90-5167-416-3
Perfect boekje om mee te beginnen. En ook voor de gevorderde. Behandelt oa templates, pointers, classes etc. Ik zou hier mee beginnen. Ik programmeer al lang in c++ en ik heb veel boeken gelezen, maar die is wel het meest duidelijkste boek wat ik ooit heb gelezen. M'n broertje van 10 kan C++ ook zo leren :) Met dit boek kan je wel gewoon lekker op de bank liggen i.t.t. andere dikke engelse pillen. Veel succes nog.

BTW er wordt ook de Linux c++ compiler behandelt, dat wilde je toch ook?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2003 23:33 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Ik wil opmerken dat die *oup boek laatst nog bij de Slegte in Amsterdam te koop was voor 19euro :)

[ Voor 5% gewijzigd door alienfruit op 26-07-2003 23:54 ]

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

alienfruit schreef op 26 July 2003 @ 23:53:
Ik wil opmerken dat die *oup boek laatst nog bij de Slegte in Amsterdam te koop was voor 19euro :)
zowiezo is de Slegte altijd een goede optie om eens voor boeken te gaan kijken. Zeker als je op zoek bent naar een boek over een specifiek onderwerp maar je wilt niet de volle prijs voor de nieuwste editie neerleggen, dan vindt je hier vaak wat eerdere persingen voor een fractie van de prijs.

Vaak zie je hier ook meestal de standaard Informatica schoolboeken liggen, meerdere exemplaren in verschillende condities en prijzen. Dus ook als je nog wat nieuwe boeken nodig hebt voor school en je al genoeg geld kwijt bent aan syllabus en readers, dan is het altijd slim om even langs de Slegte langs te lopen.

Goede tip dus :)

"You're only as good, as what you did last week."

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
alienfruit schreef op 26 July 2003 @ 23:53:
Welke editie? Je wilt zeker een 3 of 3+ hebben (dwz editie van na 1998)

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Cyb
  • Niet online

Cyb

MSalters schreef op 27 juli 2003 @ 23:09:
[...]

Welke editie? Je wilt zeker een 3 of 3+ hebben (dwz editie van na 1998)
Wordt met "oup" "Robert Lafore - Waite Group's Object-Oriented Programming in C++" bedoeld?
Daar heb ik een ebook van :)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56
Cyb schreef op 28 July 2003 @ 02:44:
Wordt met "oup" "Robert Lafore - Waite Group's Object-Oriented Programming in C++" bedoeld?
Daar heb ik een ebook van :)
Ik gok dat alienfruit "*oup" schreef omdat 'ie de naam van de auteur niet kan spellen. Hij bedoelt dan waarschijnlijk "Stroustrup" (moelijke naam) en zijn bekendste boek "The C++ Programming Language" (en dat match dus eigenlijk niet met "*Oup" ;))

Maar misschien zit ik er helemaal naast, correct me if I'm wrong.
Pagina: 1