Toon posts:

capacitiet verdelen met router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
yo, tweakers,

/me zat ff te zoeken in de search naar hoe het werkt om je (internet) capaciteit te verdelen onder de users die aangesloten zitten op een router, maar kwam niet ver met de search

ik wil hier nl. een router aanleggen en 5 users erop aan sluiten.

wat me lijkt is dat de router iedereen een evenredig deel aan capaciteit geeft. Maar is het niet zo, dat als een user idle staat, dat de capacitiet dan overgaat naar andere gebruikers die het dan nodig hebben voor bv. downloaden o.i.d.

ik ben vooral geinteresseerd naar een sitecom of edimax routertje.

iemand suggesties?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Deze goedkope routers ondersteunen die functie niet. Je hebt of een dure hardwarerouter nodig of een software router (Linux ofzo).

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Wat zoektermen:
QoS (quality of service)
Traffic shaping

Je bent het beste uit met een linux bak, of je moet duur cisco spul aan gaan schaffen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad met de search daarover wat gevonden. daar wordt gesproken over het shapen van je up en downstream.

maar wat ik er niet zo uit haal is dat als een user idle staat dat de bandbreedte automatisch herverdeelt wordt over de andere user, en als er weer een idle staat dat het dan weer verdeelt wordt, etc.

ik heb een chello abbotje. ( ik weet het )

stabiel haalt ie de 150 KB, dus 5 users = 30 KB elk.

Verwijderd

topic over dit onderwerp komt elke week wel een keer langs

en elke keer heeft de topicstarter goed gezocht maar kan niets vinden :(

1. of een dure router
2. of een softwarematige router

QoS geeft alleen een max speed dus dan krijgt iedereen slechts 1/5 van het netwerk, ook als de andere pcs uit staan...

Verwijderd

Topicstarter
sorry in dat geval, maar een simpel antwoord zoeken is vaak lastig met al die wizzkids hier ;)

maar ik weet nu genoeg

thnx !

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

Pagina: 1