tv kaart + opnemen in goede qualiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 727 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag TV kunnen kijken op m'n PC en ik wil graag tv programma's kunnen opnemen op goede qualiteit (640x480 ofzo).
kan dit met een standaard tv kaartje (denk het niet, interlace?) of heb ik daar een zwaardere kaart voor nodig?
heeft er iemand hier ervaring met het opnemen van tv programma's op hoge qualiteit? welke hardware die niet overdreven duur is zou geschikt zijn?

ik heb teh google gebruikt maar kan weinig echte specs vinden hierover, of reviews, van tv-kaarten, die niet ouder zijn dan een half jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm dat vraag ik me eiks ook al tijden af, die pokke software van me pinnacle kaart caputed mpeg1 layer op 320x240 ofzo iets :( fullscreen is dat niet om aan te zien :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
hahaha... hoeveel hd's wil je wel neit hebben.
als je het zo wil capturen kan ie het niet emteen omzetten naar divX dus word het al snel 100den gigabites (als je tenmiste een lekkere serie of film wil opnemen die lang duurt ;)

correct me if im wrong,
maar zo gaat het bij mij dus wel altijd (dingen via een matrox kartje caputeren vanaf een vidband)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ixl85 schreef op 20 April 2003 @ 23:42:
hahaha... hoeveel hd's wil je wel neit hebben.
als je het zo wil capturen kan ie het niet emteen omzetten naar divX dus word het al snel 100den gigabites (als je tenmiste een lekkere serie of film wil opnemen die lang duurt ;)

correct me if im wrong,
maar zo gaat het bij mij dus wel altijd (dingen via een matrox kartje caputeren vanaf een vidband)
Niet als je opneemt met een vrijwel lossless codec als huffyuv of MJPEG, en dan kan je later altijd nog omzetten naar DivX. Maar je hebt idd wel aardig wat workspace nodig op je HD, maar geen 100'en GB's. Eerder een stuk of 10...

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
je kunt toch gewoon rippen met VIRTUALDUB? dan laat je het realtime omzetten naar divx of een andere codec. HD ruimte is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 23:47:
je kunt toch gewoon rippen met VIRTUALDUB? dan laat je het realtime omzetten naar divx of een andere codec. HD ruimte is ook geen probleem.
Realtime omzetten naar DivX? Dan heb je een aardig snelle processor in je systeem zitten ;) Maar dat gaat dus nooit lukken, zeker niet als je gelijk wilt de-interlacen.

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is waar tom, dat is wel erg pittig.
maar ik heb nog wel 80 gb vrij op m'n HD, dus ik rip het wel eerst met een loss-free codecje.
echter, het probleem is; welke hardware moet ik kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik doe het als volgt: ik gebruik een videorecorder als tv tuner. Voordeel is dat je dan ook VHS banden kan capturen. Het s-video signaal converteer ik naar DV via een Canopus ADVC converter. Dit gaat via firewire m'n PC in, waar ik het kan capturen met de meeste software. Ik gebruik meestal Pinnacle Studio, dan kan ik mooi de reclame's en andere zooi eruit knippen. Ik neem op in DV formaat, dit is lossless, en neemt altijd op DVD formaat op (720x576) dat dus hetzelfde is als PAL resolutie. Dit kost je 3.5MB/sec. Daarna de AVI via TMPGenc coderen naar MPG2 en naar DVD branden met Dazzle DVD Complete.
Lijkt wellicht wat lastig, maar als je het eenmaal in de vingers hebt levert het wel de hoogste kwaliteit af. Als het een film ofzo is waar geen editing nodig is, capture ik ook wel met DVD Complete, da's dus een stap minder, en nog sneller.
Suc6!

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 23:51:
maar ik heb nog wel 80 gb vrij op m'n HD, dus ik rip het wel eerst met een loss-free codecje.
ik heb een Pinnacle PCTV (nee geen pro of rave)
en die bevalt me best kwa beeld kwaliteit,
nadeel: hijs mono :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ou-Tannu; kun je 640x480 opnemen met een goede qualiteit ?
ik denk dat dat soort kaartjes goed zijn om tv op te kijken, maar niet om mooi mee op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 23:51:
Met een relatief oude kaart als de Hauppauge WinTV GO (+- 60 euro) kan je al aardig capturen op 640 x 480. Maar de vrij nieuwe Leadtek WinFast TV 2000 XP Deluxe (das een hele mond vol) is even duur en levert een strakker beeld dan de Hauppauge, en is ongeveer even duur. Dus ik zou die Leadtek nemen, die voldoet wel aan je eisen :)

edit: ik heb zelf die Hauppauge, en ik heb daaruit mooie captures kunnen krijgen op 640 x 480.

[ Voor 8% gewijzigd door Gardocki op 21-04-2003 00:02 ]

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

In CT Magazine van deze maand staat een roundup van een aantal tv kaarten met timeshifting. Misschien handig om die ook te bekijken.

Die WinFast zou ik iig nooit nemen vanwege mono-geluid, wat ik een zeer groot minpunt vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip cyb, ik zal kijken of ik ergens een CT magazine op de kop kan tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met een pinnacle dc10+ (geen tv kaart eigenlijk) kan je videosignalen realtime capturen naar mpeg2, alleen het kan niet coaxaal, dus moet je een videorecorder tussen leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat voor een signaal slikt het ding dan wel ?
ik heb wel een video recorder staan hier, maar die heeft alleen een coax en scart uitgang

edit;
ik heb trouwens nog wel een omvorm stekker liggen van scart naar video signaal (zo'n tulp stekkertje)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom S. schreef op 21 April 2003 @ 00:01:
[...]

Met een relatief oude kaart als de Hauppauge WinTV GO (+- 60 euro) kan je al aardig capturen op 640 x 480. Maar de vrij nieuwe Leadtek WinFast TV 2000 XP Deluxe (das een hele mond vol) is even duur en levert een strakker beeld dan de Hauppauge, en is ongeveer even duur. Dus ik zou die Leadtek nemen, die voldoet wel aan je eisen :)

edit: ik heb zelf die Hauppauge, en ik heb daaruit mooie captures kunnen krijgen op 640 x 480.
/me gaat maar eens meer info opgraaien over die leadtek >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tom;
als ik het goed begrijp zou je dus met een "Leadtek WinFast TV 2000 XP Deluxe" goed moeten kunnen recorden (loss-free) in MJPEG in een resolutie van 640x480 ?
en dan heb ik dus een dikke qualiteit opname (van ongeveer 15 gb/uur) die goed fullscreen te bekijken is.

dan kan ik daar een xvid of divx van maken, dan moet m'n CPU (xp1800, binnenkort xp2400) maar ff een paar uurtjes zweten hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:24

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> AV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 00:47:
Tom;
als ik het goed begrijp zou je dus met een "Leadtek WinFast TV 2000 XP Deluxe" goed moeten kunnen recorden (loss-free) in MJPEG in een resolutie van 640x480 ?
en dan heb ik dus een dikke qualiteit opname (van ongeveer 15 gb/uur) die goed fullscreen te bekijken is.

dan kan ik daar een xvid of divx van maken, dan moet m'n CPU (xp1800, binnenkort xp2400) maar ff een paar uurtjes zweten hoor ;)
Dat zou moeten lukken, ja. Maar wat Cyb al zegt, die kaart is wel mono. Ik weet niet hoeveel waarde je daaraan hecht...

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
Tom S. schreef op 21 april 2003 @ 11:31:
[...]

Dat zou moeten lukken, ja. Maar wat Cyb al zegt, die kaart is wel mono. Ik weet niet hoeveel waarde je daaraan hecht...
videorecorder -> line-in en klaar ;)

Tenminste, ik heb hier een videorecorder, dus voor mij maakt t niet uit. meeste TV kaarten klinken trouwens brakker dan mijn video ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
even een paar punten:
Normale MJpeg en DV zijn niet lossless, maar hebben wel een voldoende kwaliteit, om op DVD te zetten. (mits @ 3 - 3,5 MB/s opgenomen)
Er is wel een Loss-less Jpeg en MJpeg, maar dat is voor video wat je via de kabel ontvangt toch een beetje erge overkill.
640*480 is een NTSC-resolutie. Als je PAL wilt opnemen heb je 768*576 nodig, of om het later op DVD te zetten 720*576.
Vergeet niet dat PAL 25 beelden per seconde is. Je wilt niet weten hoe vaak mensen 30 fps gaan opnemen met een PAL signaal.

Het voordeel van MJpeg is dat je het niet hoeft te deinterlacen, wat dus een hoop cpu-kracht scheelt.

De DC10 neemt niet op in Mpeg2, maar in MJpeg. Dat is iets heel anders.
Even kort door de bocht genomen is MJpeg een reeks van .jpg plaatjes. Met Mpeg wordt rekening gehouden met de plaatjes ervoor en erna. Daarom is voor montage MJpeg (of DV) beter geschikt. (het kost minder moeite om een los beeldje te decoderen)

Wat betreft de TV-kaarten.
Er zijn tegenwoordig heel goedkope TV-kaarten te krijgen met de Philips SAA7134 chip. deze bieden een veel betere kwaliteit, daar ze op 9 bit digitaliseren. De Brooktree/connexant chips, zoals de 848 en 878 digitaliseren op 7 bits meen ik.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TD-er;
zou ik met zo'n tv kaartje met een Philips SAA7134 chip kunnen opnemen naar mjpeg in PAL (25 fps) ?
en een kaart gebaseerd op dat chipset geeft dus een hele mooie kwaliteit ?

dan zou ik namelijk gewoon met die kaart op dikke kwaliteit kunnen opnemen en vervolgens de mjpeg om kunnen zetten naar divx.

edit;
hier de specs van een kaartje gebaseerd op dat chipset:
http://www.lifeview.com.tw/eng/pro_fly_3000.html
Video capture size: up to 720x576 (AVI), 352x240 (VCD NTSC) and 352x288 (VCD PAL

dat ding kan dus niet in PAL formaat naar mjpeg opnemen ?

edit2;
nog een kaartje met dat chipset (deze is wel verkrijgbaar in nl):
http://productsen.terrate...req=viewarticle&artid=182

maar daar staan 0 specs bij over het opnemen in PAL formaat ed.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
je neemt vrijwel altijd naar een .avi bestand op.
Het enige wat .avi zegt is dat er audio en video in dezelfde file zit en niets over de compressie.
Mjpeg is een compressie-techniek, net als DivX of Indeo.

Mijn ervaring is dat je met een flinke PIII wel rechtstreeks naar MJpeg kunt capturen.
Kijk maar even naar de PicVideo codecs. Op www.virtualdub.org staan wel meer links naar codecs.
Je moet dan bij het opnemen dus niet het geluid ook nog comprimeren, dat kan later wel.

Een goedkope kaart met de SAA7134 heb ik gekocht bij de Aldi (50 euro), dus als die binnenkort weer wordt verkocht is dat mischien een idee. 't is een stereo kaart btw.

[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 21-04-2003 17:40 . Reden: MJpeg-url toegevoegd ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeIsTwisted
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Virtual VCR -> http://www.digtv.ws/

dit programma is echt _/-\o_
je kan hier heel makkelijk gebruiken als videorecorder, omdat het ook een aantal goede commandline functies heeft.

icm met myHTPC (www.myhtpc.net) is dit echt perfect

ik neem bdw op in 640x480 met Xvid codec. is ongeveer 900MB per uur

[ Voor 8% gewijzigd door MeIsTwisted op 21-04-2003 17:34 ]

Multimonitor is relax :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:11

dbzfan

Nee.

In de computer idee (van m'n vader :+ ) stond volgens mij ook een artikel over tvtuners...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

ik ben zelf ook op zoek naar een losse tv kaart om af en toe een stukkie tv op te nemen.
en eventueel een aantal videobanden.
hebben de meeste tv kaartjes een standaard mpeg 2 ondersteuning?
ik heb er nog de ballen verstand van verder.
heet enige dat ik ermee wil doen is dingen op kunnen nemen in goede kwaliteit en geen 320*240, want zoals al eerder genoemd, moet het fullscreen nog een beetje om aan te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MeIsTwisted;
wat voor een kaartje heb jij? en neem jij on the fly op naar xvid?

ik heb een xp1800 met 512 mb pc2700 ram, ik neem aan dat zoiets wel zwaar genoeg is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Ik heb een PCTV Pro en neem daarmee realtime op in DivX (352 x 288, 1024 kbps) met VirtualDub. Met andere programma's (Intervideo WinCoder) kan ik ook op hogere resoluties opnemen, alleen kunnen de bestanden dan niet op andere PC's afgespeeld worden...

Met VirtualDub krijg ik bestanden van ongeveer 13 MB per minuut (= 780 MB per uur).

[ Voor 4% gewijzigd door FreeRider op 21-04-2003 19:00 ]

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08
Ik heb een Pinnacle PCTV Rave, en ik ben er net achter dat als je opneemt met Pinnacle Studio8 en voor YUV2 compressie kiest, kan je de reso op 640x480 zetten, met 16bit stereo op 44.1KHz kost dat je ongeveer 350MB voor 30sec 8)7

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lees de laatste Pc Magazine,staat een heel uitgebreid dossier daar over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:34

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb hier de medion TV-kaart van de aldi(met die Philips SAA7134 chip) et programma Fly2000 live capture
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/flycapture.jpg
en neemt 50~60% van mijn cpu @ 2.8Ghz
daarna deinterlace met VirtualDub-1.5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
ThaHandy schreef op 21 april 2003 @ 19:21:
ik heb hier de medion TV-kaart van de aldi(met die Philips SAA7134 chip) et programma Fly2000 live capture
[afbeelding]
volgens mij staat er een typfout in jou programma dr staat YUY2 moet volgens mij YUV2 zijn

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ThaHandy schreef op 21 April 2003 @ 19:21:
...en neemt 50~60% van mijn cpu @ 2.8Ghz...
Yepz, dat kan wel kloppen, realtime naar DivX encoden lukte met mijn Athlon TB 1400 net niet (leverde nogal haperend beeld op) en met mijn Athlon XP 2400+ @ 2.25 GHz gaat dat wel prima :)
Ik denk dat je als ruim minimum een 2 GHz CPU moet nemen om direct naar DivX/XviD te encoden, dan zul je in ieder geval geen problemen tegenkomen...

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

--MeAngry-- schreef op 21 April 2003 @ 19:35:
[...]

Yepz, dat kan wel kloppen, realtime naar DivX encoden lukte met mijn Athlon TB 1400 net niet (leverde nogal haperend beeld op) en met mijn Athlon XP 2400+ @ 2.25 GHz gaat dat wel prima :)
Ik denk dat je als ruim minimum een 2 GHz CPU moet nemen om direct naar DivX/XviD te encoden, dan zul je in ieder geval geen problemen tegenkomen...
idd mijn 1Ghz trok et toen ook niet

dan hebben we et over 768*576 (PAL),
met 384*288 (1/2 PAL) is het uiteraard wel is te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
merk je het verschil tussen 25 fps en 12,5 fps in een film?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 22:00

--MeAngry--

aka Qonstrukt

ThaHandy schreef op 21 April 2003 @ 19:44:
[...]

idd mijn 1Ghz trok et toen ook niet

dan hebben we et over 768*576 (PAL),
met 384*288 (1/2 PAL) is het uiteraard wel is te doen :)
Ja, dan heb ik het ook over de full resolutie, ik deed het overigens met een Pinnacle PCTV, dus dat gebeurd puur softwarematig via de CPU. Naar MPEG coderen ging wel prima met die TB 1400, maarja, dat was in die braqqe 320x240 waar die Pinnacle software standaard mee opneemt.
MewBie schreef op 21 April 2003 @ 19:46:
merk je het verschil tussen 25 fps en 12,5 fps in een film?
Whoa, dat merk je cker wel, mag je voor de grap weleens proberen :D

[ Voor 19% gewijzigd door --MeAngry-- op 21-04-2003 19:47 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
--MeAngry-- schreef op 21 April 2003 @ 19:46:
[...]

Ja, dan heb ik het ook over de full resolutie, ik deed het overigens met een Pinnacle PCTV, dus dat gebeurd puur softwarematig via de CPU. Naar MPEG coderen ging wel prima met die TB 1400, maarja, dat was in die braqqe 320x240 waar die Pinnacle software standaard mee opneemt.

[...]

dat heb ik geprobeerd maar dan kiest PS8 voor de grap 2 lagen interlaced met alle strepen van dien, 2 lagen deinterlaced geen last van en bij 1 laag ook niet. maar pinnacle studio 8 kiest weer voor 2 interlaced :(

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

--MeAngry-- schreef op 21 April 2003 @ 19:46:
[...]

15fps 10sec @ 320*240 (divx 5.03)
25fps 10sec @ 320*240 (divx 5.03)

hoop dat je et kan zien enzow.. heb niet zoveel space enzow :P

[ Voor 14% gewijzigd door ThaHandy op 21-04-2003 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
ThaHandy schreef op 21 April 2003 @ 19:58:
[...]

15fps 10sec @ 320*240 (divx 5.03)
25fps 10sec @ 320*240 (divx 5.03)

hoop dat je et kan zien enzow.. heb niet zoveel space enzow :P
ik zie t verschil niet :/

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leadtek WinFast TV 2000 XP Deluxe is een redelijke kaart.
Kan bijv. compliant paldvd opnemen, iets van 4gig voor een film.

De kwaliteit van je opname is overigens niet alleen beperkt door de kaart.
Mij is opgevallen dat softwarematige opnames toch niet zo'n mooi resultaat op leveren als hardwarematig.
Maar ja, die kosten dan ook wel wat...
Verders is het belang van een goede antenneaansluiting niet te onderschatten.
Ook al heb je nog zo'n goede kaart, als de kabel niet echt perfect ligt wordt het zowiezo al nix.

Over de kwaliteit van opnames van gewone videorecorders heb ik het maar liever niet.

Nadeel van de paldvd norm is dat de films later vrij moeilijk om te zetten zijn naar mpeg2,
dan kun je beter capturen in non compliant mpeg2 en het daarna omzetten.

Maar goed, met de centen in het achterhoofd is de leadtek volgens mij de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ThaHandy;
de kwaliteit is nog niet zo super.
zou je eens een sample kunnen maken op een hogere resolutie (640x480 of PAL)?
(ben benieuwd hoe mooi je opnames kunnen zijn)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 20:30:
ThaHandy;
de kwaliteit is nog niet zo super.
zou je eens een sample kunnen maken op een hogere resolutie (640x480 of PAL)?
(ben benieuwd hoe mooi je opnames kunnen zijn)
PAL 768*576
divx 5.02 rate 780k

interlaced... alhoewel et niet te zien is (verschillend per kanaal)

[ Voor 13% gewijzigd door ThaHandy op 21-04-2003 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Device Manager
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Ik woon in de VS, maar zit met dezelfde overweging.

Ik zit zelf te denken aan een Hauppauge PVR 250. Deze kaart heeft een hardware Mpeg2 encoding chip, om je proc te ontlasten tijdens het recorden. Misschien dat dat wat is; een kaart met hardware mpeg encoding. Van Mpeg 2 zou je kunnen recoden naar behoefte op je eigen gemak.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:07
dbzfan schreef op 21 april 2003 @ 18:02:
In de computer idee (van m'n vader :+ ) stond volgens mij ook een artikel over tvtuners...
Ja, dat klopt.

Ik ga misschien de Pinnacle Deluxe PCTV (externe doosje) kopen. 224 euro og zo.

Het schijnt dat het goed product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThaHandy schreef op 21 april 2003 @ 20:55:
[...]

PAL 768*576
divx 5.02 rate 780k

interlaced... alhoewel et niet te zien is (verschillend per kanaal)
Weet je zeker dat je niet gedeinterlaced hebt?
Wanneer je niet deinterlaced krijg je dingen als dit te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Silver7 schreef op 21 april 2003 @ 21:11:
[...]

Ja, dat klopt.

Ik ga misschien de Pinnacle Deluxe PCTV (externe doosje) kopen. 224 euro og zo.

Het schijnt dat het goed product is.
In de C'T van deze maand wordt 'ie getest en de beeldkwaliteit viel een beetje tegen, zeker voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
In de C'T van deze maand wordt 'ie getest en de beeldkwaliteit viel een beetje tegen, zeker voor die prijs.[/quote]

sorry wat betekent C'T?

ik wil ff de tests bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
TD-er schreef op 21 April 2003 @ 21:15:
[...]

In de C'T van deze maand wordt 'ie getest en de beeldkwaliteit viel een beetje tegen, zeker voor die prijs.
Hij heeft het over de Deluxe, niet over de Pro...
Silver7 schreef op 21 April 2003 @ 21:19:
sorry wat betekent C'T?

ik wil ff de tests bekijken.
Computer techniek, dat is een computerblad.

[ Voor 34% gewijzigd door Gardocki op 21-04-2003 21:21 ]

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

TD-er schreef op 21 April 2003 @ 21:12:
[...]

Weet je zeker dat je niet gedeinterlaced hebt?
Wanneer je niet deinterlaced krijg je dingen als dit te zien
is verschillend...
bijn sbs6 heb ik dat amper en bijn TMF weer heel erg :?

*klik*
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/sbs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/thahandy/tmf.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door ThaHandy op 21-04-2003 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf toevallig sinds kort de Hauppauge WinTV PVR 250. Daarvoor gebruikte ik een Hauppauge WinTV stereo. Capturen met de oude kaart was altijd een heel karwei, om de bovengenoemde redenen (eerst lossless capturen, hetgeen een grote en snelle harddisk vergt) en vervolgens encoden naar mpeg-1, -2 of -4. De PVR 250 kan echter realtime in mpeg-1 of -2 opnemen. Voordeel: je neemt het gelijk op in een formaat die je naar VCD, SVCD of DVD kunt schrijven en neemt veel minder ruimte op de harddisk in beslag. Nadeel: afgezien het knippen en aan elkaar plakken van stukken video valt er niet veel te bewerken aan files die reeds encoded zijn in een lossy formaat. Dus voor timeshifting, en archiving is een TV-kaart met realtime hardware mpeg(2)-encoding zeer geschikt, voor video-editing echter niet.

Ik weet trouwens niet wie dat hier eerder zei, maar de Pinnacle DC10+ kan overigens niet hardwarematig in mpeg- of mpeg2-formaat capturen, zoals de PVR-250. De DC10+ neemt daarentegen op in het zogenaamde MJPEG-formaat op (elke frame wordt gecomprimeerd tot jpg-formaat). Dit formaat is namelijk weliswaar lossy, maar veel geschikter voor video-editing (toevoegen van teksten, overgangseffecten, etc) dan de mpeg-formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Ik weet niet precies wat je wilt gaan capturen, en of je echt een TV TUNER nodig hebt of alleen maar een Video in.

Ik heb een hele oude PCTV Pro gehad (die kon niet hoger dan 352x288 capturen interlaced) maar zelfs daar kon ik met enig filteren best een goed beeld vanaf krijgen.

Nu heb ik een ATI Radeon 8500 met video in en die kan 720x576 (interlaced)
Maar of ik nou op die resolutie capture of op 640x480, je ziet daarna op full screen nauwelijks verschil omdat het TV beeld toch al niet geweldig scherp is.

Filters zijn ook belangrijk. Je kunt wel meteen leuk en snel gaan doen door meteen in DivX te capturen, maar wanneer je een beetje rommelig kabelnet hebt, krijg je toch een DivXje vol met sneeuw en dat scheelt enorm in kwaliteit bij het comprimeren (beeld verandert namelijk heel veel als je ruis hebt in je capture).

Heb hier ff een stukje geupload dat ik zelf heb gecaptured, met die Radeon 8500 DV AIW.
Gecaptured op 720x576, daarna deinterlace, ruisfilter erover en resized naar 512x384.
(capture met Virtual Dub en filters + DivX met NanDub)

Klik voor capture (4,77 mb DivX 3.11)

Met de PCTV Pro die je tegenwoordig in de winkel haalt (mijne was uit 1998, erg groot en een stuk minder in kwaliteit) moet je ook wel zulke resultaten kunnen krijgen.
Let wel op dat een goede ruisfilter erg lang duurt, je krijgt er echter een veel mooiere DivX van. (voor een clipje van 4 minuten ben ik een uur of 2 bezig (2 pass DivX) op een Athlon 1400)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Ik capture met good old ASUS V6800 Deluxe op 720x576 MPEG2. Bitrate is automatisch geregeld. Bij tekenfilms is dat gemiddeld 4000 met uitschieters van 9000. Films blijken aardig automatische controle omhoog te schoppen, gemiddeld 5000 en uitschieters van 9500.

Dankzij ABR worden actiescenes goed opgevangen met laag verlies terwijl rustige scenes mooi zuinig aan doen met lagere bitrate (<3000). Tekenfilms hebben vaak rustige scenes of weinig veranderingen in beeld, vandaar.

Vervolgens MPEG2 file met DVD2AVI naar fake AVI omgezet en die in Virtualdub encoded. Ik heb nog geen deinterlace gebruikt want er zitten geen irritante interlace lijnen in. Wel ruis eruitgehaald met 'Smart Smoother' (voor tekenfilms bedoeld)
Resized naar 640x480, 200 MB 2-pass Xvid. Dat is genoeg voor voldoende kwaliteit.
200 MB is voor 20 minuten. Elke 10 min dus 10 MB xvid videostream maken. Voor 1 uur film doe ik 600 MB.
Bij DVD2AVI krijg ik losse mp2 geluidsfile. Die kan je naar OGG of MP3 omzetten met BeSweet en vervolgens boel samenvoegen in Nandub.

Ruisfilter kan inderdaad lang duren, maar ik kom achter dat sommige filters onnodig lang op zich laten werken. Ik vergeleek twee 'slimme' ruisfilters. Ene is bijna 2x zo snel eerder klaar met karwei dan andere filter. Het resultaat is bijna nihil, geen merkbaar verschil.
Test de filters daarom uit, dat kan je al tijd schelen. Een goed filter werkt snel en effectief.

Oh ja, de gebruikte digitale recorder is ... ASUS Digital VCR 2.2
Het is gratis en werkt verrassend goed op minder snelle systemen. Je kan makkelijk op agenda tv proggies opnemen! Ik gebruik nog steeds officiele ASUS drivers vanwege video-in/out ondersteuning. WDM 1.09 gebruik ik omdat het geen errors maakt in video ingang.

[ Voor 12% gewijzigd door MrDummy op 21-04-2003 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

ThaHandy schreef op 21 April 2003 @ 19:21:
[afbeelding]
Hoe configureer ik dat programma :? :?
Ik kan de zenders wel vinden maar ik krijg ze niet in de channels list...

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Tom S. schreef op 21 April 2003 @ 21:19:
[...]

Hij heeft het over de Deluxe, niet over de Pro...
[...]

Computer techniek, dat is een computerblad.
C'T (uitgever F&L) van mei 2003. blz 48.
PCTV De Luxe.
Beoordelingen:
PAL-conformiteit : goed
Geluid/beeldvertraging : matig
Audiokwaliteit: goed
Beeldindruk: matig
Uitrusting: goed
Functieomvang: goed
Bediening: goed

De mogelijke "cijfers" lopen uiteen van: zeer slecht, slecht, voldoende, goed tot zeer goed.
Straatprijs ca. 215 €

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
TD-er schreef op 21 april 2003 @ 22:02:
[...]

PCTV De Luxe.
Beoordelingen:

De mogelijke "cijfers" lopen uiteen van: zeer slecht, slecht, voldoende, goed tot zeer goed.
Straatprijs ca. 215 €
offtopic:
Sorry, ik dacht dat je met deze maand, april bedoelde...

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeIsTwisted
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 18:13:
MeIsTwisted;
wat voor een kaartje heb jij? en neem jij on the fly op naar xvid?

ik heb een xp1800 met 512 mb pc2700 ram, ik neem aan dat zoiets wel zwaar genoeg is ?
ik heb ook een xp1800 en 512mb pc700
verder heb ik een hauppauge winTV primio kaartje (al zo'n 6 jaar oud) maar werkt allemaal perfect en ik doe idd "on the fly".

Multimonitor is relax :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Scatman_II schreef op 21 April 2003 @ 21:57:
[...]

Hoe configureer ik dat programma :? :?
Ik kan de zenders wel vinden maar ik krijg ze niet in de channels list...
heeft de kabel exploitant vaste kanalen (40,41) of zitten ze er iets onder/boven? (40-, 40+)
bij de 1e optie gewoon op kanalen laten scannen
bij de 2e optie op frequentie laten scannen

land instellen op NL (anders wil et helemaal niet en PAL-B gebruiken

tis ff knoeien (valt ook wel weer mee, bij mij was et zo gedaan) maar daarna is het _/-\o_ kwa zappen en opnemen

btw wat voor tv kaart gebruik je?

[ Voor 7% gewijzigd door ThaHandy op 22-04-2003 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
TD-er schreef op 21 April 2003 @ 22:02:
[...]

PCTV De Luxe.
Beoordelingen:

Straatprijs ca. 215 €
Wat vinden jullie ervan van dat PCTV de luxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Leadtek WinFast TV 2000 XP DeLuxe heeft een S-VHS video in. De Hercules Smart TV heeft ook de andere input, dus beide (gele tulp ingang). Welke inpout is nu betere kwaliteit? Het gaat eigenlijk om VCR --> Kaart, dus er moet een kable tussen die SCART --> Tulp OF S-VHS heeft. Die LEadtek heeft naar wat ik gevonden heb alleen meer in het pakket zitten, editting software e.d.

EDIT: Ik lees net in een post dat S-VHS beter kwaliteit is dan die composite (ik neem aan dat dat die gele inputs zijn op sommige kaarten). Daarnaast lees ik erg veel problemen met andere kaarten die ik ook nog op het oog had. Dus ik kan beter voor SCART ---> S-VHS kiezen dan voor SCART ---> Composite???

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2003 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_oetker
  • Laatst online: 23-05 07:19
Waar kun je codec downloaden waarmee je real-time kunt capturen naar xvid of divx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 23:10
@ oetker
dat kan niet... nou het kan wel maar je hebt er een extreem snelle PC voor nodig en dan nog zal het niet geweldig zijn... bovendien kan je dan helemaal niks anders met je pc doen.

wachten dus op een tv kaart met hardware MPEG4 encoder!
en die komen eraan!
zie hier: http://www.videohelp.com/...bmit=Search&Search=Search

Die Plextor is een externe, daarna krijg je een Yuan, interne... en op die wacht ik!

dat is dus een TV kaart met MPEG2/4 hardware encoder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_oetker
  • Laatst online: 23-05 07:19
@Jazco2nd

Bedankt voor je antwoord! Ik had al aardig wat rondgekeken op internet, maar kon er inderdaad weinig over vinden. Ik denk dat ik dan nog maar even wacht op het MPEG4 encoden en voorlopig de VIVO functionaliteit van mijn videokaart blijf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr_oetker schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 14:48:
Waar kun je codec downloaden waarmee je real-time kunt capturen naar xvid of divx?
Met Vodio kan zo iets wel. Maar of je op die manier topkwaliteit haalt is maar de vraag.

Op mijn oudere Athlon 1400 kon ik echter wel in Divx 1100Kbps en MP3 128 kbps opnemen in 352*240 met een guillemot TVkaart. De CPU zat wel op 80%.
Pagina: 1