Toon posts:

Probleem met plaatsing subwoofer in kamer (uitdoving)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net klaar met mn zelfgebouwde subwoofer, maar ik heb nu het volgende probleem met de plaatsing:

Waar ik het ding ook neer zet, in alle hoeken van de kamer krijg ik een groot niveau verschil in volume met de plaats waar ik zit (das ongeveer in het midden van de kamer, 3D gezien), in de hoeken is het geluid harder. Ik heb een dB meter meegenomen van school, en het volumeverschil van bovengenoemde plaatsen bedraagd maar liefst 20 dB! (90-70 dB, op 60 Hz mbv toongenerator; www.natch.co.uk)

Ik heb zelf bedacht dat dit door uitdoving komt vanuit die hoeken, en ik vrees eigenlijk dat er weinig tegen te doen valt, behalve dan een niewe kamer nemen.

Heeft iemand toevallig nog een gouden tip om dit niveauverschil te verkleinen?

Afm. kamer: 4x3.5x2.5 (lxbxh)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een snelle en lelijke truuk:

Geluiddempende matten (die met zo'n eierdoos profiel) tegen je muur aan plaatsen op specifieke plaatsen.

Wise enough to play the fool

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb dat ook alleen is bij mij niet het probleem omdat ik niet in het midden van de kamer zit, ik lig meestal op mn bedje in de hoek van mn kamer en daar is de bass des te sterker :)
Het is dus zo dat het geluid zich in de hoeken verzameld en daar dus het hardst is.

Heb jij echt alle plaatsen en hoeken al uitgeprobeerd?
Het is ook zo dat de sub niet te dicht op de muur moet staan, maar heb jij al geluisterd naar de sub als je hem 5 a 10 cm van de muur afzet?

Wat zijn de specs van de sub als ik vragen mag?

edit:

en misschien een foto?

[ Voor 5% gewijzigd door Lennieboy83 op 20-04-2003 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
aan geluidsdempende matten had ik ook al gedacht, maar dat lijkt me wel erg duur (en lelijk) als je alle hoeken van de kamer daarmee moet gaan bedekken.
...heb jij al geluisterd naar de sub als je hem 5 a 10 cm van de muur afzet?
Ja, geen verschil.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een foto en specs van de sub lijken me erg handig. Misschien dat we aan de hand daarvan wat meer ideetjes krijgen :)

offtopic:
Damn, moet nieuwe CPU en koeler kopen, dus eigen sub is weer maand uitgesteld :(

[ Voor 32% gewijzigd door Wekkel op 20-04-2003 22:06 ]

Verwijderd

PIC's :9

Volgens mij klinkt het in de hoeken altijd harder toch? Bij mij ook wel een beetje, maar ik stem hem gewoon af op het punt waar ik voornamelijk luister, hoe het dan in de hoek klinkt maakt me niet uit. ALs het op de luister positie maar goed klinkt. Maar lokaliseerbaar is de sub zeker niet, bij jou wel?

Verwijderd

Wel eens gelezen dat ze daar van die sina(a)sappelkistjes in de hoeken zetten, maar de url kan ik even niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 22:55:
Wel eens gelezen dat ze daar van die sina(a)sappelkistjes in de hoeken zetten, maar de url kan ik even niet vinden.
Zou je eens kunnen kijken of je dat nog kan vinden? Lijkt me wel interessant...

Verwijderd

Kan het helaas niet vinden maar wel wat anders interessants:
http://www.audiolinks.nl/speakersetup.htm

Verwijderd

Is wel een leuk artiekel snorkeltje.

Ik denk wel dat ik aardig wat een me kamer moet tweaen voordat ik het optimaal krijg, maar ik ga het wel proberen als ik me voorgenomen DIY frontspeakertjes af heb :)
Pagina: 1