Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Mijn schijven (IBM deskstars) worden ook handwarm, maar niet ernstig
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Verwijderd
Ik heb hier bv een D740x die nogal eens 10-20 graden in temperatuur kan springen (in MBM5 en speedfan), ook al is hij idle
Dan is hij 't ene moment 23 graden, en na de volgende meting 45 graden, terwijl meten met een externe meetprobe van m'n multimeter toch echt een temperatuur van rond de 25 graden aangeeft.. (er zit ook een 80mm fan voor)
Hou de temperatuur over een langere periode eens in de gaten, en kijk ook eens of je zulke sprongen ziet. (tipje: laat mbm een high-low logfile maken, maak een grafiek in bv Excel oid)
klopt inderdaad wel. van de winter had ik hem namelijk gewoon in de kast en toen werdt hij 55 graden, toen heb ik er een koeler voor gezet (80mm) en toen daalde het naar rond de 50, met kast open zelfs 43. Uiteraard is hij automatisch met dit warme weer ook wat warmer, maar dit scheelt toch wel erg veel.Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 20:02:
Volgens mij is de uitlezing van de sensor in de Maxtor schijven niet helemaal joepie...
Ik heb hier bv een D740x die nogal eens 10-20 graden in temperatuur kan springen (in MBM5 en speedfan), ook al is hij idle
Dan is hij 't ene moment 23 graden, en na de volgende meting 45 graden, terwijl meten met een externe meetprobe van m'n multimeter toch echt een temperatuur van rond de 25 graden aangeeft.. (er zit ook een 80mm fan voor)
Hou de temperatuur over een langere periode eens in de gaten, en kijk ook eens of je zulke sprongen ziet. (tipje: laat mbm een high-low logfile maken, maak een grafiek in bv Excel oid)
nog even over de gevoelstemperatuur: sommige punten zijn tamelijk heet, zo ongeveer een kop thee van 3 minuten oud, maar sommige punten zijn handwarm.
ik heb hem sinds vanmorgen aan veter opgehangen in een 5,25" bay om het geluid tegen te gaan. Ik heb er meteen een 80mm fan tegenaangeschroef: hij meet nu 56 graden.Vold schreef op 21 April 2003 @ 19:42:
Bij mij kloppen de temps heel goed van mijn HDD !! (24-27 graden meestal) Best wel goed gekoelt zijn ze al zeg ik hetzelf, 2x 80mm fans ervoor
Dan zou ik dat met een korreltje zout nemen, een IDE HD die met een 80mm fan ervoor meer dan 40c wordt (en dat is al veel dan!), heeft een rotte tempmeting.Breepee schreef op 21 April 2003 @ 19:55:
[...]
ik heb hem sinds vanmorgen aan veter opgehangen in een 5,25" bay om het geluid tegen te gaan. Ik heb er meteen een 80mm fan tegenaangeschroef: hij meet nu 56 graden.
Sowieso zou het verschil tussen in gebruik en niet ingebruik niet meer dan een paar graden mogen zijn. Als je schijf trouwens ECHT meer dan 60c is, kan je hem niet zo heel lang vasthouden
Bnet pindle#2913
Bij http://www.xxlcases.nl/ staan er een tweetal welke je direct op de schijf schroeft.B_FORCE schreef op 21 April 2003 @ 20:29:
mm, dan heb ik ook ff een vraagie, zijn er ook3,5 inch hd koelers,. heb namelijk mijn hd in mijn onderste floppy, maar die wordt ook erg heet....
"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs
mm, en front koelers????, bestaan die ook..._Mo_ schreef op 21 april 2003 @ 20:40:
[...]
Bij http://www.xxlcases.nl/ staan er een tweetal welke je direct op de schijf schroeft.
Verwijderd
Nu heb ik ze in 5.25" bays gezet met een 80mm fan @ 7v erop, en nu worden ze nog maar 25°C, een heel verschil dus
Die temps haal ik met m'n IBM 80 GB HDDtje. Niet gekoeld in een kast met brakke airflowVold schreef op 21 April 2003 @ 19:42:
Bij mij kloppen de temps heel goed van mijn HDD !! (24-27 graden meestal) Best wel goed gekoelt zijn ze al zeg ik hetzelf, 2x 80mm fans ervoor
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
welk type hdd is dat en wat is je casetemp?dual-zip schreef op 21 april 2003 @ 22:12:
[...]
Die temps haal ik met m'n IBM 80 GB HDDtje. Niet gekoeld in een kast met brakke airflow![]()
![]()
Verwijderd
Denk je nou echt dat hij dat gaat uitproberen? * ouch *REDFISH schreef op 21 April 2003 @ 22:25:
Je zou dus je hand moeten verbranden als je hem erop legt, is dat zo?
Haha!Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 22:28:
[...]
Denk je nou echt dat hij dat gaat uitproberen? * ouch *
Bnet pindle#2913
Maargoed, om dit niet opsomtopic te laten worden, bij die temps zullen je schijven niet echt lang leven denk ik, maar als ie met een fan ervoor nog 50 graden is dan klopt die sensor waarschijnlijk niet, want zoveel energie zet een HD nou ook weer niet om in warmte.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Woot. HDD is gisteravond nog dood gegaan. Nu een Western Digital met 8 MB Cache gekregen
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
maar moet ik die koelen dan is toch niet echt nodig ofzo
Is geen vuistregel maar is wel aan te raden als ze op elkaar liggenmartijnf schreef op 22 april 2003 @ 16:18:
hmmz ik heb twee maal een d740X van maxtor 1 80 1 40 op elkaar liggen ze
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=37121 en
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=37139 ?
Aangezien ik 2x 120gig 8m maxtor heb.
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Als je um aanraakt, voelt ie dan erg heet aan?
[ Voor 25% gewijzigd door Thanatos op 22-04-2003 16:48 ]
Verwijderd
Lijkt me trouwens niet efficient koelen, aangezien het erop lijkt of je alleen de zijkanten meepakt. Volgens mij is de 'ouderwetse' luchtkoeling in dit geval een betere optie dan dit type hd-wc.nhimf schreef op 22 april 2003 @ 16:38:
Dit over lucht koelers, maar hoe koelen deze:
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=37121 en
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=37139 ?
Aangezien ik 2x 120gig 8m maxtor heb.
Jah 1 van de 2. Maar ik koel nu met spire koelers die koelen ook maar van 1 kant. De behuiszing is van metaal, dus dat geleid op zich al warmte, dus als je 1 kan koelt wordt hij natuurlijk over het geheel koeler.Verwijderd schreef op 22 April 2003 @ 16:46:
[...]
Lijkt me trouwens niet efficient koelen, aangezien het erop lijkt of je alleen de zijkanten meepakt. Volgens mij is de 'ouderwetse' luchtkoeling in dit geval een betere optie dan dit type hd-wc.
Mijn hd's zijn nu (volgens speedfan) rond de 27C
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders
Mijn broer had een Seagate Barracuda IV 20 GB en een Maxtor 20 GB op elkaar liggen, en die werden HEET!! Het chassis was op de plek waar de harddisks zaten (onderste zat vast, bovenste niet) echt niet meer aan te raken!!martijnf schreef op 22 april 2003 @ 16:18:
hmmz ik heb twee maal een d740X van maxtor 1 80 1 40 op elkaar liggen ze
Voor mijn Quantum Fireball AS 30 GB en WD800JB zit nu een 80 mm fan @ 7 V, en die Quantum gaat er binnenkort ook nog uit. Is m'n WD schijfje lekker gekoeld.
mwa, hij is niet koud, maar ik brand me niet hoor. maar ik snap het ook niet, ik heb toch niet zon bijzondere schijf, en als ik hem naast de kast ongekoeld neerleg, werd hij dus al 68 graden. ik denk dat de tempsensor idd niet meer goed is... naja, ik merk het wel alsie de pijp uitgaatThanatos schreef op 22 april 2003 @ 16:42:
Nah Breep, volgens mij is je tempsensor mol.
Als je um aanraakt, voelt ie dan erg heet aan?
heb er 1 80mm fan voor, dus valt redelijk mee,
ik denk dat je een goede airflow moet hebben in je case, dan gaan de temps ook wel omlaag
Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1
Yeah right, je hdd lager dan kamertemperatuur.Vaporized schreef op 22 April 2003 @ 17:21:
ik heb een ibm deskstar 61.4 GB wordt nooit warmer dan 21 graden, 18 idle 24 stressed...
18 graden idle valt redelijk mee...heb er 1 80mm fan voor, dus valt redelijk mee,
ik denk dat je een goede airflow moet hebben in je case, dan gaan de temps ook wel omlaag