Oh man, wat zal ik blij zijn als de FAQ af is (
voor mensen die niet kunnen wachten). RMS betekent root mean square, en in een methode om van een sinus de effectieve waarde te bepalen, in dit geval het werkelijke vermogen dat wordt gedissipieerd, en verder niets! Dus een 500 Watt "RMS" versterker levert dus niet per definitie 500 Watt continu, even afgezien dat er nog veel meer belangrijke gegevens missen.
Verder is het zo dat de gevoeligheid van speakers vaak veel meer uithaalt dan het vermogen dat maximaal door je versterker kan worden gelevert. Een speaker is geen waterkoker of elektrische verwarming. Als je er 50 Watt instopt, dan komt er dus geen 50 Watt uit aan akoustische energie, eerder iets van 0.5 of 0.05 Watt.
Dus alsjeblieft denk even na, of lees de FAQ, voordat je dit soort ongefundeerde goed bedoelde adviezen geeft over xxx (vul hier een getal in) Watt.
Maar goed, een PA set. Als je muziek hard wilt, is een PA set geen vereiste, met een normale HiFi set kom je namelijk ruim boven de 100 dBspl uit in een normale kamer (helemaal als er niet veel absorberende materialen in zitten). Maar als je toch een PA set wilt, wat ik me heel goed kan voorstellen, ik heb er zelf ook <a href+"http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/36747" target="_new">één</a>, dan kan je het beste een 2e hands set nemen. Helaas is PA ontzettend duur, wat ook niet ongewoon is voor proffesionele spullen, zelfs 2e hands. Mijn set is nog niet eens af, en heeft me al 5K gekost, en dan heb je alleen maar twee speakers voor tot 600Hz, een versterker daarvoor en een actieve x-over.
Ik heb even voor je gezocht, en heb een Crest versterker gevonden, bijna dezelfde die ik heb, en dit is dus echt een
hele goede versterker die nieuw zo'n 3K kost, voor 1250,-. En Cerwin Vega speakers samen voor 1000,-, alleen weet ik niet wat het precies zijn (moet je zelf maar uitvogelen). Dan nog een mengpaneel erbij, en klaar is kees. Wees slim, en neem full range speakers met passieve x-over erin, scheelt een hele hoop geld. Uiteraard zijn actieve x-overs beter als ze goed gebruikt worden, veel meer headroom doordat je meerdere versterkers gebruikt, ook veiliger, maar ja, je betaalt er dik voor. En nog een advies, lees eens een goed boek over PA,
deze bijvoorbeeld.
En kijk
hier eens voor 2e hands (ga naar vraag en aanbod) en nieuwe PA.
Jag