[RH8.0] RPM wel of niet? :?

Pagina: 1
Acties:

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nou na Red Hat 6.2 en 7.0 ooit geprobeerd te hebben zonder succes, is het mij eindelijk gelukt om 8.0 op mijn pc te krijgen zonder al te veel problemen :)

Maar nou wou ik mplayer installeren, dus ik leuk 4 RPM's downloaden, ik in de console intikken:

rpm -Ivh Package1 Package2 Package3 Package3

Dus dat ding gaat vrolijk zijn werk, en na een paar seconden zegt-ie klaar te zijn.
Dus ik zoeken naar een mplayer ergens, nergens te vinden?, of soms loopt hij dan gewoon helemaal vast, zonder foutmelding :? Als ik hem probeer te uninstallen met rpm -ev, dan zegt-ie dat-ie niet geinstalleerd is.. En als ik in Konquerer de package laad, zegt-ie juist weer dat-ie wel geinstalleerd is..

Hetzelfde verhaal met j2re.. Ik in de console installeren, lijkt het goed te doen, maar vervolgens nergens meer te vinden, en uninstallen lukt ook niet..

Als ik packages via KDE installeer, lijkt het wel goed te lukken..

Zal wel een zoekvraagje kunnen zijn, maar weet niet waar ik op moet zoeken |:(

Verwijderd

Het is -ivh, niet -Ivh. :).

En verwijderen doe je met "rpm -e package", niet "rpm -e package-x.x.x-x.i386.rpm". :).

Verwijderd

In de eerste plaats heb je rpm -ivh <package> gedaan neem ik aan. -i is van "Install"

Om er achter te komen of een package installeerd is terwijl je niet precies de naam weet (die je nodig hebt voor het verwijderen) kun je dit doen:

rpm -qa | grep -i <deel van de naam>

bv.: rpm -qa | grep -i mozill

geeft alle packages weer met "mozill" er in. Dus alle mozilla packages.

Bij het verwijderen moet je niet de hele versie en alles er bij zetten.
Dus als je bv. "pietje-1.2.4-b4.i386.rpm" wilt verwijderen moet je intypen "rpm -e pietje".

Succes :Y)

edit: Beelzebubu was me voor :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 15:56 . Reden: Too slow... ]

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dank dank dat klinkt al een stukje beter maar..

als ik dan
[root@localhost frim]# rpm -e mplayer-gui mplayer-common mplayer-codecs-linux-real mplayer-skin-default

doe, dan krijg ik geen response of wat dan ook? ik krijg dus ook mijn promptje niet terug..

[edit] ook met rpm -qa | grep -i mplayer of met rpm --rebuilddb loopt-ie vast.. misschien heb ik hem helemaal gemold? :o

[ Voor 20% gewijzigd door frim op 20-04-2003 16:09 ]

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Probeer de lockfiles eens te verwijderen, dus bestanden als /var/lib/rpm/__db.0 en vergelijkbaar.
Doe dit alleen als je zeker weet dat rpm niet meer draait als proces, wat je kunt zien met: ps ax |grep rpm
Daarna zou rpm weer moeten werken.

https://timelord.nl