Nieuw VGA mem koel idee! Heat-wire.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Mijn VGA mem WC project is op een fiasco uitgelopen, maar ik wil toch die mem chippies koelen en liever niet met lucht.
Ik heb dus het volgende bedacht:

Wat als ik nou op de chips een kopen plaatje plak (heb nog ASA liggen), van dat plaatje loopt een (of meerdere) gevlochten koperen draad (van dat tinopzuigdraad ofzo) naar een koperen pijpje waarop dit is vastgesoldeerd (of geklemd desnoods).
Dit koperen pijpje zit direct na de binnenkomst van het koelwater voor de rest van mijn koelsetup zodat het pijpje met het koelste water gekoeld wordt.

Dit idee moet dan een soort van Heat-wire vormen i.p.v. een Heat-pipe.

Hierdoor trekt de koude in de draad, of de hitte transporteerd door de draad langzaam maar zeker naar de koele pijp.
Iig moet dit toch beter koelen als niks of van die zielige koperen blokjes erop.

Note: er is weinig caseflow mogelijk rondom de VGA kaart omdat de WC setup 4 koelblokken bevat en de hele installatie nogal wat ruimte in neemt in mijn mini tower.

Zou dit kunnen werken?

Of heeft er iemand een beter idee gestoeld op dit principe?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Laatst online: 13:55

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

hmmm zou de warmte van die blokjes zich wel goed door zon draad weg kunnen werken denk je? het idee klinkt leuk maar ik betwijvel het of het zal gaan lukken... zon tin op zuig draad is nog al erg dun...

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Vandaar dat die draad van koper MOET zijn, dat geleidt het beste (behalve zilver) en liefst zo dik mogelijk en desnoods meerdere van die draden weer samen gevlochten.

En het gaat om de verwachte koelprestatie t.o.v. nagenoeg niks, dus zelfs middelmatige koeling is koeling.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je gevlochten draad neemt zit daar lucht tussen, kan je veel beter een massieve draad nemen.
Maar dan nog denk ik niet dat het gaat werken. Een heat-pipe werkt omdat er vloeistof inzit enzo. Zo'n draad kan gewoon niet snel genoeg, genoeg hitte vervoeren. En zeker bij je memory wat redelijk weinig hitte produceerd, dan is die draad al door de lucht afgekoeld eer die bij je waterpijp is.
En het water is vrijwel overal even warm in je setup, dus ook dat maakt vrijwel niks uit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je overschat 't vermogen van koper om warmte over een afstand te plaatsen een beetje.

Zeker omdat je 't ook nog eens met koperdraad wil doen, 't uitwisselings oppervlak is en blijft gewoon erg beperkt. Zelfs als je draden in elkaar vlecht, is 't contact oppervlak nog _ERG_ beperkt, en dus 't warmte transport evenredig laag.

Punt is namelijk dat je moet streven naar zo snel mogelijk transport naar de plaats waar de warmte zo optimaal mogelijk gedissipeert kan worden.

Vandaar dat er bv ook gebruik gemaakt wordt van heatpipes ipv massieve koperen buizen. Die massieve koperen buizen hebben een hoge warmte capaciteit, waardoor zij veel warmte-energie kunnen opnemen, maar 't ook langzaam afstaan, en je dus een ophoping van warmte krijgt.

De temperatuur loopt namelijk langzamer op dan bij een materiaal met een lagere warmte capaciteit, en afgifte van de warmte-energie aan een ander medium wordt bepaalt door de delta T.

Een heatpipe daarentegen heeft een lage warmte capaciteit (door 't gas!), en daardoor 't vermogen de energie snel te verplaatsen naar een plek met een hogere warmte capaciteit, waar 't ook goed gedissipeert kan worden (door bv een groot oppervlak)

Als ik zo een gedachten experiment uitvoer met jou idee, dan voorzie ik juist een spoedige oververhitting, ipv een toename in koeling.

Misschien begrijp je 't beter als je zelf een experimentje uitvoert, met een aansteker, een heatpipe en een koperen buis met dezelfde diameter. Plaats aan de uiteinde van de buizen een koelelement, en verhit aan de andere zijde de buizen. Pak na korte periode de verhitte zijde vast, óf wel zo veilig, meet de temperatuurgradient over de hele buis.

Ik ken de uitkomst, ik denk dat jij 'm ook wel kan raden.

'T komt er iig op neer dat 'een goed warmte-transport over een grote afstand ook een vorm van isolatie is'.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja maar (dit kon je zelf ook wel bedenken) een massieve draad is hard en onbuigbaar. Als je hem wel wilt kunnen buigen dan wordt hij te dun. Dan neem je meerdere dunne, die vlecht je samen en dan ben je weer bij af.

Een andere reden voor geen massieve draad is natuurlijk dat er dan spanning op komt te staan en ik wil geen spanning op die draad die vast zit aan mijn VGA mem chippies, check mijn fiasco maar.

Een draad vervoert altijd nog beter hitte als lucht en als die hitte al wordt afgegeven aan de lucht voor het de pijp haalt, dan is het doel toch ook al berijkt? namelijk: koeling.

En mijn VGA mem chippies worden anders warm zat, weet niet wat voor kaart jij hebt maar op mijn 9800 Pro is het aanraken niet echt aangenaam, dus te koelen is er genoeg.

Mijn water kent een Delta T (tussen ingaand en uitgaand) van zo'n 2,5 graden (bij redelijk lichte belasting), en verschil is verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
HedKandi: Ik denk toch dat je iets fout doet met je gedachten experiment. Denk eens: koper bevestigen zou oververhitting veroorzaken omdat de warmte niet snel genoeg weggevoerd wordt... en met koperen ram sinks dan? exact hetzelfde principe, alleen is hier wat meer koper gebruikt, groter oppervlak voor afgifte aan de lucht (als dat het doel al was) en nog eens een koel contact aan het uiteinde.

Laat dat koele uiteinde nou eens weg, heb je nog steeds koper met een groot oppervlak om warmte af te geven, groter oppervlak dan kale chips.

Hoe kan dit ooit oververhitting veroorzaken terwijl de blanco chips niet zouden oververhitten? DAAR heb je allen maar een klein plastic oppervlak om warmte af te staan, nee dat koelt goed.

Nogmaals, het gaat niet om de ideale koeling, maar om enige koeling t.o.v naakte ram chippies met weinig caseflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
En dan nog wat: ram chippies worden niet heet zeg je?
Check dit dan maar even.

Bekijk de ramsinks maar, dat zijn sinks he, geeneens kale chips.
En dan nog van 'slechts' een Ti500, dus geen 700MHz+ geheugen van een Radeon 9800 Pro.

The guy who told you ram chips don't get hot should have his ass removed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je moest je kaart ook ff in de vriezer leggen... ik had AS Adhesive beplakte Tweakmonster sinks er zo af!!

EDIT: DAmn gebruik je edit functie eens... je post zoveel.....

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ten eerste: gebruik de edit knop.

Ten tweede: een delta T van 2.5 graden? Dat is wel erg veel hoor, wat zijn je temps dan?

Ten derde: mja...dan worden die mem-chippies heter dan dat ik dacht, hier worden ze iig niet erg heet en ze zijn redelijk overgeklokt (8500LE) en er zitten geen koelblokkken op.
En wat ik bedoelde met 'dan is die draad al door de lucht afgekoeld eer die bij je waterpijp is' dat je dan gewoon net zo goed een koelblokkie erop kan plakken. Want dat is het dan in feite, alleen dan in draadvorm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij werkt warmtegeleiding anders dan stroomgeleiding, toch?
Die draden zijn steengoed in het geleiden van stroom, niet in het geleiden van warmte.
Volgens mij kun je in dit geval beter een paar kleine heatpipes maken, voor elke memchip 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op 20 April 2003 @ 16:40:
HedKandi: Ik denk toch dat je iets fout doet met je gedachten experiment. Denk eens: koper bevestigen zou oververhitting veroorzaken omdat de warmte niet snel genoeg weggevoerd wordt... en met koperen ram sinks dan? exact hetzelfde principe, alleen is hier wat meer koper gebruikt, groter oppervlak voor afgifte aan de lucht (als dat het doel al was) en nog eens een koel contact aan het uiteinde.
Dat is dus niet 't zelfde principe: 'T warmte transport (van de basis tot aan de finnen) is zo kort mogelijk, en 't véél grotere oppervlak (in vergelijking tot de 'kale chip') compenseert voor de 'isolerende' werking van de basis van de heatsink.

Als je de basis van de heatsink groter maakt, neemt de C/W van de heatsink ook toe.

Als je de beschikking hebt over enkele vlakke plaatjes koper een goed klem-systeem, een heatsink waar 't onder past en een sterke hittebron (50W vermogensweerstand moet werken) , moet je 't volgende experiment maar eens uitvoeren:

Plaats de heatsink op de hittebron, met steeds een toenemende hoeveelheid koperplaatjes. En meet de temperatuur zo dicht mogelijk op de vermogensweerstand.

Uit een soortgelijk experiment kwam voort dat de temperatuur in 't begin minder snel steeg, maar uiteindelijk steeds hoger uitkwam naar mate de hoeveelheid koper toenam -> de isolerende werking.
Laat dat koele uiteinde nou eens weg, heb je nog steeds koper met een groot oppervlak om warmte af te geven, groter oppervlak dan kale chips.
Zonder 'koel' uiteinde is er geen warmte afgifte, hoe groot je 't oppervlak ook maakt. Een koperen heatsink met 1M2 oppervlak van 100C omringt in contact met water/lucht/whatever van 100C zal niets overdragen aan hitte.
Hoe kan dit ooit oververhitting veroorzaken terwijl de blanco chips niet zouden oververhitten? DAAR heb je allen maar een klein plastic oppervlak om warmte af te staan, nee dat koelt goed.
De C/W van dat kunstoffen oppervlak is meer dan voldoende om de hitte af te staan. Misschien moet je maar eens op zoek naar de datasheets van 't geheugen, daar staat goed in vermeld wat de 'thermal characteristics' van 't geheugen zijn. 'T is een balans tussen oppervlak en delta T die bepaalt of de koeling toereikend is.
Nogmaals, het gaat niet om de ideale koeling, maar om enige koeling t.o.v naakte ram chippies met weinig caseflow.
In dat geval zou ik toch maar gaan denken aan 't plaatsen van gewone heatsinks, ipv je Heatwire idee. Of probeer 't met laptop-heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Ik denk dat je toch een beetje moet bedenken dat geheugen nou niet echt een hele grote bron van warmte is. Ze verstoken niet echt veel watts zeg maar. Als je overklokt, en er een hoger voltage doorjaagt kun je er heatsinkjes opzetten, maar bij sommige levert dit al 0,0% extra prestaties op. Je kunt er een waterkoeling opbouwen, maar dat is in mijn ogen al overkill. En ik denk dat jou idee ook een beetje overkill is. Als je je geheugen ver wilt overklokken denk ik dat je het beste koperen heatsinkjes erop kunt plakken, daar een fan op richten dat er wat lucht langs stroomt, en een voltage mod. doen om je geheugen meer saus te geven. Dit levert veel meer op dan koeling, maar koeling is wel noodzakelijk als je het voltage flink verhoogt, dus het een kan niet zonder het ander. Maar alleen het exotisch koelen van geheugen heeft weinig tot geen effect.
Dit is mijn bescheiden mening.

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
okokok, ik edit wel meer :)

Heatpipes zijn hard, en mijn vorige project (nogmaals: zie fiasco) was niet veel anders dan heatpipes maar wel simpeler.
Ik heb er trouwens geen ruimte voor. Die flexibele koperen draden is zowat het enige wat nog kan.

Temps: ik heb nog maar erg weinig ermee getest en nog lang geen enkel plafond van OC'en berijkt, zelfs geen echte stresstest gedaan.
Maar op dit moment is de ingaande temp 20,8 graden, de uitgaande temp 21,7 graden en dat is bijna idle.
Wat aan het newspro'en en Enterprise 0220 aan het kijken.

Cpu temp is nu 26 graden en dat is maar 5,2 graden boven ingaande temp, niet gek lijkt mij.
Mobo temp is 19 graden (dus ergens is de temp meting niet 100% nauwkeurig)
Buitenlucht temp weet ik niet (oh, ik koel mijn water met buitenlucht).

Die 2,5 graden Delta T kan net de uiterste van 2 meetfouten zijn... moet het systeem inclusief meters nog grondig testen... is net nieuw.

[ Voor 9% gewijzigd door Tijgert op 20-04-2003 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Tijgert schreef op 20 April 2003 @ 17:35:
Temps: ik heb nog maar erg weinig ermee getest en nog lang geen enkel plafond van OC'en berijkt, zelfs geen echte stresstest gedaan.
Maar op dit moment is de ingaande temp 20,8 graden, de uitgaande temp 21,7 graden en dat is bijna idle.
Wat aan het newspro'en en Enterprise 0220 aan het kijken.
Is dit een reactie op mij? Je had het over 2.5 graden, dit is 0.9 graden verschil. Lijkt me overigens nog veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Mijn commentaar op die 2,5 graden staat er toch echt in hoor, mijn edit is ouder dan jouw bericht dus je kon het lezen :)

Maar voor verdere info: de temps varieeren nogal, de sensors lijken me niet erg nauwkeurig, schommelt +- 0,3 graden per sensor.
Maar het is een goede indicatie wat voor koelwater er binnen komt, koelen met water van 30 graden zal ook aanzienlijk hogere temps geven. Dat is niet ondeNkbaar in de zomer.

Verder worden 4 delen ge WC'd die allen veel hitte creeeren.

AMD XP1700+@2,4GHz -> Heet!
Radeon 9800Pro@ 450+ -> Heet!
Northbridge en southbridge -> ook heet! (8RGA+) (don't make me throw more thermal images at you! >:) )

Daar komt bij dat mijn WC koeling erg effiecient is waardoor het verwarmde water goed gekoeld wordt, maar dat vertel ik een andere keer (ben nog bezig met de site)

[ Voor 9% gewijzigd door Tijgert op 20-04-2003 18:00 . Reden: Bloody typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ben benieuwd dan, maar tis redelijk OT dus laten we er over ophouden ;)

Enne je edit is 2min voor de mijn post, het kost ook tijd om mijn post te tikken he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijgert schreef op 20 April 2003 @ 17:58:
..8<..
Maar voor verdere info: de temps varieeren nogal, de sensors lijken me niet erg nauwkeurig, schommelt +- 0,3 graden per sensor.
..8<..
Ik vraag mij af in welke mate die sensoren überhaupt een calibratie hebben ondergaan, en of dat een 2-punts calibratie is, of dat er een calibratie curve voor is gemaakt.
..8<..(don't make me throw more thermal images at you! >:) )
Zelfde commentaar eigenlijk.. Ik zie ook bij die plaatjes geen echte calibratie gegevens... En ik begin al helemaal aan de juistheid van de meetmethode te twijfelen wanneer ik naar de plaatjes van de katten kijk. Daar staat geen kleur-temperatuur legenda bij, maar hebben de ogen wel dezelfde kleur (wit) als een zgn +/- 75 graden hete MOSFET :/

Ik kan namelijk ook spectaculaire meetgegevens produceren... echter de wetenschappelijke waarde is dan ver te zoeken.

Neemt niet weg dat ik de plaatjes wel erg leuk vind overigens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
HedKandi: damn, ik begin jou meer te geloven dan mijn super idee :( ... back to the drawing board dan maar.

Ik heb er nu van die coolermaster (dacht ik) koperen sinks op zitten... wellicht dat ik maar moet proberen enige flow te maken met wat strategisch geplaatste fans ofzo.

Martijn |:( : lees nou eens goed dat ene bericht met die link naar een heel mooi thermisch plaatje http://homepage.ntlworld.com/bubo/GPU_Front/gpu_front.html

Ram chips worden WEL warm, misschien dat jouw Super Duper GeForce2MX RAM net warm wordt, mijn schamele 9800 Pro chippies worden gloeiend! (sound like a broken record :O).

Ik vertrouw iemand die die dingen voor zijn beroep/hobby maakt meer als mensen zonder enige credentials die ze in twijfel trekken.
Calibratie gegevens zijn irrelevant, hij hoeft geen wetenschappelijk onomstotelijk bewijs te leveren ofzo wat alsnog door een ieder in twijfel getrokken wordt.
Bovendien staan overal temp. schalen bij, behalve de kattenogen, dus wat het probleem nou is... ik zie het niet. lijkt me nogal duidelijk, witst is de hoogste temperatuur volgens de schaal er naast.
Kattenfoto's zijn spielerij, dat moet je zelf ook wel inzien.

Oh enne Aikon: het is mijn bloody topic >:) en het gaat over koelen, elk bericht weer... welk bericht is er dan in Pim's naam OT? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik bedoelde dat je temps over je water enzo redelijk OT zijn als jij de mem-chips wilt koelen met een koperdraadje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Je kan die kaart nog wel maken.. ik heb pas ook al eens zoiets gedaan.. ik heb op het werkt smd soldeer spullen :) .. je moet op elk pinnetje van het bord een beetje soldeer smeren.. en dan met een hetelucht fohn voorzichtig hem erop solderen.. als je het wil laten proberen stuur hem maar op :) .. kan ik het altijd proberen :) kapot is die toch al 7(8)7 .. mail me maar..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Is goed, je hebt mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:28

Q-bone

Dusss...

ik denk niet dat hte gaat werken, het id van een heatpipe is dat de pijp hol is van binnen en er zo warme lucht door heen gaat, als je een draad hebt, zit er geen holte in, of het begin van de draad wordt super heet.... aan de kant van het geheugen, maar dat houdt naar een klein stukkje al op, dus het heeft in mijn ogen weinig zit. maar ik zou als ik jou was het gewoon proberen, je kan er evt altijd nog een koperen buisje op plakken (solderen).
succes.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
eh... een heat pipe heeft geen lucht in zich.

Pagina: 1