Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toepassing RGB-LEDs van IA

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Owk, naar aanleiding van de IA @ laupro, hier een topic over de toepassing van de LEDs. Liever niet over de IA zelf praten, dat vinden de modjes niet lief. Lullen over de IA mag je hier doen.
Het gaat dus om deze: Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~steenb/RGB_C.jpg LED's

Het simpelste is een RainbowLed Werkt erg goed, en ook best leuk effect.
Maarja, dat is natuurlijk niet de enige toepassing, anders zou het wel erg saai worden :)

Verder had ik zelf nog een idee om die toepassing te combineren met bijv. een backlight van een lcd of leuke verlichting voor in je case (of muis/joystick/TB/amp).
De volgende zijn slechts ideeen, die (waarschijnlijk) nog niet uitgevoerd zijn.
een CPU-meet led, die, afhankelijk van cpu usage (of bijv temp) de kleuren afgaat. Aan te sluiten @ lpt, met digitale weerstand?

Verder zat ik te denken aan een combo tussen de fanaliaser (http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=213) en de RGB leds, dus elk fanblad een ander kleurtje. word wel erg kermis, maar dat maakt niet uit :P

Of bijv. een combo tussen de FanStrobe van Bit-Tech, zoals de auteur van het stukje zelf ook al aangeeft.

Een winamp visual op rgb led? misschien nu al mogelijk met de DiscoLitez plugin. Ik denk dat dat de meest haalbare is. Dit ga ik straks even uit proberen...

Heeft iemand nog nagedacht voor toepassingen, of deze al gemaakt?
Anders hebben we straks allemaal dezelfe rainbowled :7

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

heb ze als power en hdd led, de heldere, lekkere flitsen komen eraf in pikkie donker

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Kr3Kr schreef op 20 April 2003 @ 14:25:

[...]

Verder zat ik te denken aan een combo tussen de fanaliaser (http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=213) en de RGB leds, dus elk fanblad een ander kleurtje. word wel erg kermis, maar dat maakt niet uit :P

[...]

Heeft iemand nog nagedacht voor toepassingen, of deze al gemaakt?
Anders hebben we straks allemaal dezelfe rainbowled :7
Met die combo ben ik al bezig, ik wil dan drie virtuele fans op verschillende snelheden doorelkaar laten draaien, dan kan je bijvoorbeeld een blauwe fan vooruit laten draaien, een rode stil laten staan en een groene terug laten draaien... Zal er wel verwarrend uitzien, maar het lijkt me wel 1337! :D

Verder heb ik een soort random lampje gemaakt en een mooiere versie van die regenboogfader die netjes het spectrum afgaat:

(rood->geel->groen->cyaan->blauw->magenta->rood->enz...)

Ik ben ook van plan enkele fanbus tempmeters te ontwikkelen en verder nog wat visuele ADC's te maken voor bijvoorbeeld netwerk en HDD aktiviteit! :)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Wat dacht je van een NIC led

Kabel eruit > rood
Kabel erin > groen
Traffic > Blauw :?

En dan uiteraard voorin je case :7

Verwijderd

Ik heb een keer een guide gezien op internet die z'n case verlichtte met rgbled's. en op zo'n mooie manier dat je mond echt op de grond lag. Hij had een schakelingetje gemaakt die aangesloten was op de compoort en daarmee kon hij z'n rgbleds "besturen" echt super gaaf. je zag een soort golven met kleur. :P :P :P :P :P :P Z'n window had een raketje erop, maar ik geen idee waar ik heb gezien. Volgens mij is het raketje een logo van een casemod-site. Het resultaat was echt verbluffend

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 17:25 ]

• Neobender
  • Laatst online: 20-02 13:44
Verwijderd schreef op 20 april 2003 @ 17:23:
Ik heb een keer een guide gezien op internet die z'n case verlichtte met rgbled's. en op zo'n mooie manier dat je mond echt op de grond lag. Hij had een schakelingetje gemaakt die aangesloten was op de compoort en daarmee kon hij z'n rgbleds "besturen" echt super gaaf. je zag een soort golven met kleur. :P :P :P :P :P :P Z'n window had een raketje erop, maar ik geen idee waar ik heb gezien. Volgens mij is het raketje een logo van een casemod-site. Het resultaat was echt verbluffend
Volgens mij is die casemod site Heatseakerz (of hoe je het ook schrijft :/)
Dit is ook wel een toffe schakeling:

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 17:23:
bij ccmod.com :P.
was idd heel erg mooi :)
hier heb het filmpje nog even ge-upload:
http://members.lycos.nl/opslag102/rgb.avi

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 19:20 ]

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
Ik heb er 4 als verlichting in een doorzichtige fan zitten. Die heb ik aangestuurd met een microcontroller. Loopt mooi over van kleur en snel knipperend of looplichtje achtig iets.. kan zo allerlei effecten bij schrijven.

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Neobender schreef op 20 april 2003 @ 18:18:
Volgens mij is die casemod site Heatseakerz (of hoe je het ook schrijft :/)
Dit is ook wel een toffe schakeling:
hmm, tja daar heb ik het dus over in mn openingspost...
Benadski schreef op 20 april 2003 @ 15:22:
Met die combo ben ik al bezig, ik wil dan drie virtuele fans op verschillende snelheden doorelkaar laten draaien, dan kan je bijvoorbeeld een blauwe fan vooruit laten draaien, een rode stil laten staan en een groene terug laten draaien... Zal er wel verwarrend uitzien, maar het lijkt me wel 1337! :D

Verder heb ik een soort random lampje gemaakt en een mooiere versie van die regenboogfader die netjes het spectrum afgaat:

(rood->geel->groen->cyaan->blauw->magenta->rood->enz...)

Ik ben ook van plan enkele fanbus tempmeters te ontwikkelen en verder nog wat visuele ADC's te maken voor bijvoorbeeld netwerk en HDD aktiviteit! :)
Woei! you the man! ik ben ook wel goed in het bedenken van dat soort dingen, alleen het uitwerken heb ik de skills niet voor :)
Iemand had het btw over PWM met je LPT poort, en zo je ledjes laten faden / door de kleuren laten lopen / winampvis. 1 Is dat mogelijk, en 2 trekt dat niet machtig veel CPU? (XP2000)

Dat id van nic-led is ook wel een coole. maar ik moet nog wel kunnen slapen 's nachts :D

[ Voor 9% gewijzigd door Kr3Kr op 20-04-2003 19:23 ]

Gregor van Egdom Krekr

• Benadski
PWM kan wel met je printerpoort, maar ik denk niet dat het vloeiend zonder haperingen kan onder Windows. Op het circuitsonline forum heeft iemand al iets gemaakt dat een kleurtje uit zo'n kleurenschema van Windows kan laten zien op de LED. Dat moet ook met meerdere LEDs kunnen. Zal eens kijken wat ik kan maken...

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

sweet, ik doe ook mee aan die IA :) Perfect topic dit!!

Ik heb zelf een tol liggen hier waar 6 smd leds op zitten en wanneer die tol dan ronddraait maakt hij de gekste figuren :). Maar om daar die regenboog leds in te maken is helemaaaaaaaaal kewl :9~

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Benadski schreef op 20 april 2003 @ 20:28:
PWM kan wel met je printerpoort, maar ik denk niet dat het vloeiend zonder haperingen kan onder Windows. Op het circuitsonline forum heeft iemand al iets gemaakt dat een kleurtje uit zo'n kleurenschema van Windows kan laten zien op de LED. Dat moet ook met meerdere LEDs kunnen. Zal eens kijken wat ik kan maken...
Cool, zou je alleen ff een deeplink kunnen geven, dat CO forum is gaar :/
Zullen we anders ff afspreken dat we vanaf nu alles hier afhandelen?
Btw: kan je niet iets met 3 digitale weerstanden op je printerpoort? die hoef je niet steeds op nieuw te schrijven ;) (ipv PWM)

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Iets om rekening mee te houden is, dat de 4 pens RGBleds een common anode hebben, dit in tegenstelling tot de 6 pens RGBled.
Heb de PCBlayout van de rainbowLED ook aan moeten passen.

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 april 2003 @ 11:19:
Iets om rekening mee te houden is, dat de 4 pens RGBleds een common anode hebben, dit in tegenstelling tot de 6 pens RGBled.
Heb de PCBlayout van de rainbowLED ook aan moeten passen.
Jup, en ze hebben ook maar 1 blue anode :) mja, ik maak toch alles op gaatjes-print :P maar dat ze een gedeelde cathode hebben, is toch geen belemmering voor komende projecten?

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

ik heb al enige tijd een rgb controller voor dit soort leds
deze gebruikt een pic controller en draaid dus op software
die makkelijk aan te passen is

[img]=http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/images/rgb1.gif[/img]

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 11:29 ]

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Kr3Kr schreef op 21 April 2003 @ 11:01:
[...]

Cool, zou je alleen ff een deeplink kunnen geven, dat CO forum is gaar :/
Hoezo is dat forum gaar dan? Kun je dat toelichten?

Verwijderd

ik kan nog aan smd rgb leds komen en ook 5 en 8 mm leds

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Lamborghini schreef op 21 April 2003 @ 11:54:
Hoezo is dat forum gaar dan? Kun je dat toelichten?
1. zoekfunctie werkt niet of nauwelijks.
2. zeeer onoverzichtelijk, slechte topicnamen en rare indeling

Mja, en verder vind ik het handiger om alles op 1 plaats af te handelen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Kr3Kr op 21-04-2003 21:11 ]

Gregor van Egdom Krekr

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 20:50:
ik kan nog aan smd rgb leds komen en ook 5 en 8 mm leds
vertel me meer!!

Verwijderd

tja wat wil je weten lol alles is mogelijk

Verwijderd

Schema , firmware, pcb ....

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 21:23:
[...]

tja wat wil je weten lol alles is mogelijk
Prijzen aub.

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Ik denk dat je van die hele specifieke RGB-Leds beter als samples aan kan vragen, aangezien ik aan neem dat je ze toch maar in kleine hoeveelheden nodig hebt ... Kost ook niets :)

Btw: wat wil je voor firmware voor een RGB-LED?

[ Voor 13% gewijzigd door Kr3Kr op 21-04-2003 23:59 ]

Gregor van Egdom Krekr

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

MCD van die SMD RGB LEDs, zijn die 5 en 8 mm ook RGB? Kan ik ze ergens kopen? Wil jij ze verkopen?

• Benadski
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 11:28:
ik heb al enige tijd een rgb controller voor dit soort leds
deze gebruikt een pic controller en draaid dus op software
die makkelijk aan te passen is

Afbeeldingslocatie: http://piazza.iae.nl/users/martyn3d/images/rgb1.gif
Jaa, dat doet mijn AVR schakeling dus precies hetzelfde! :)

Ik doe een fast PWM in software en fade een kleur uit en een volgende weer in. Heel simpel eigenlijk, maar het ziet er vet mooi uit!

Wat ik ook nog wil maken? Effektverlichting! Wat dacht je van een case van traanplaat met op verschillende plaatsen niet direkt zichtbare RGB's die lasapparatenlicht nabootsen met daarna even een gloeiend metaal kleurtje, zodat het helemaal echt lijkt?

Of een kortsluiting effect? Een watereffect? Een vuureffect? Radioaktieve gloeieffecten? Zo maak je van elke case een bijzondere (heej die dingen kan ik wel gaan ontwikkelen en verkopen als het zo vet is als ik denk)!

Of RGB LEDs die (witte) fans verlichten, bij 20oC blauw tot rood bij 50oC ofzo?

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

kan maar dan moet je zo`n schema hebben om de temp te meten.
heefd iemand b.t.w. ook een schema om een 2 kleuren led aan te sturen.
ook met een fade????
bijv. onder de 20o = groen
boven de 35o is rood

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Benadski schreef op 22 april 2003 @ 12:45:

Ik doe een fast PWM in software en fade een kleur uit en een volgende weer in. Heel simpel eigenlijk, maar het ziet er vet mooi uit!

Wat ik ook nog wil maken? Effektverlichting! Wat dacht je van een case van traanplaat met op verschillende plaatsen niet direkt zichtbare RGB's die lasapparatenlicht nabootsen met daarna even een gloeiend metaal kleurtje, zodat het helemaal echt lijkt?

Of een kortsluiting effect? Een watereffect? Een vuureffect? Radioaktieve gloeieffecten? Zo maak je van elke case een bijzondere (heej die dingen kan ik wel gaan ontwikkelen en verkopen als het zo vet is als ik denk)!

Hey, das ook een goed id. maar heb je die deeplink naar CO nou nog? :P

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Ik kan met een simpel Basic programmatje normale leds laten faden van bijna helemaal uit tot volledig aan. (via de lpt port). Op deze manier zou je een RGB led in alle kleuren kunnen faden. :9~

Jammer dat ik geen RGB leds bij de hand heb :'(

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 00:49
Benadski schreef op 22 April 2003 @ 12:45:
[...]

Je zou in plaats van traanplaat ook je zijplaat in kunnen boren... gaatjes van 1mm en dan iedere cm 1 ofzo... daar kan dan als het goed is net een ledje tussen :)

(dus hetzelfde als traanplaat maar met kleinere gaatjes.. en evt meer)

zeker een cool idee, nu baal ik weer van dat raampje dat standaard in mijn kast zit :P

het is trouwens wel een heel gedoe om die draadjes allemaal netjes weg te werken

• Benadski
OK, hier zijn wat links naar CO: Dit is mijn fadertje en die andere komt nog (ff onvindbaar, RGB < 4 letters :()

EDIT: Gevonden! Dit is het topic waarin de serieel gestuurde RGB-LED staat! :)

[ Voor 30% gewijzigd door Benadski op 22-04-2003 20:15 ]

Verwijderd

Benadski schreef op 22 April 2003 @ 12:45:
[...]

yep precies ben al enige tijd bezig met een aanstuurbare versie ben er alleen nog niet aan toegekomen helaas ;-(

Verwijderd

Kr3Kr schreef op 21 April 2003 @ 23:58:
Ik denk dat je van die hele specifieke RGB-Leds beter als samples aan kan vragen, aangezien ik aan neem dat je ze toch maar in kleine hoeveelheden nodig hebt ... Kost ook niets :)

Btw: wat wil je voor firmware voor een RGB-LED?
ja nadeel is dat je bijna nergens samples vindt van rgb leds
en 3 aparte leds is gewoon niet mooi dat mixed niet goed

• Kr3Kr

Kr3Kr

Melpomene

Topicstarter
Benadski schreef op 22 april 2003 @ 20:06:
OK, hier zijn wat links naar CO: Dit is mijn fadertje en die andere komt nog (ff onvindbaar, RGB < 4 letters :()

EDIT: Gevonden! Dit is het topic waarin de serieel gestuurde RGB-LED staat! :)
Ah, veel dank! ja, pcies die 4 letter-regel slaat helemaal nergens op...

Laserguy: probeer sunled en de editknop ;)

Gregor van Egdom Krekr

• Rebels
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

werken deze leds mooi in een fanbus en hoe zou dat dan moeten met die 4 pootjes? :)

Verwijderd

Rebels schreef op 30 April 2003 @ 22:45:
werken deze leds mooi in een fanbus en hoe zou dat dan moeten met die 4 pootjes? :)
geen idee maar in me transparante 80 mm fan
doen ze het prima

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 10:35
Enne heeft ieddereen ze al thuis op de mat gehad ? (indien geen mat ??) :P
Morgen effe naar de electro boer effe wat spul haaaalen voor zo'n analoge schakeling.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Ja, ik heb ze thuis. Nu maar zorgen dat ik ze niet kwijtraak (zoals met de IA #2 van de RGB LEDs). Vorige keer ben ik het hele zooitje met 8 LEDs kwijtgeraakt. ;(

Verwijderd

Ik had er 20 besteld, 1tje heb ik al opgeblazen..:( en 1 zit er in mijn rainbowled schakeling. Nu heb ik er nog 18...
Pagina: 1