Toon posts:

Partitioneren HD met WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me iedere keer af waarom er op iedere HD, in verschillende Pc's, 8MB tijdens het partitioneren van de HDs niet te partioneren valt. Kan die 8MD ongepartioneerde ruimte ook niet benaderen of verwijderen. Of is dit standaard in WinXP?

Thanks

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:49
Dat is de ruimte die Win2000 en WinXP gebruikt om de schijf dynamic te kunnen maken. Dan kun je softwarematig allerlei fratsen ermee uithalen. Raid/spanning e.d. Je kunt alles gebruiken als je de schijf helemaal leegmaakt, en dan de schijf Dynamic maakt, waarna je er een partitie op maakt. Het probleem van Dynamic op deze manier is echter dat je er nooit meer vanaf komt zonder je schijf te formatten. Want je hebt die 8mb echt nodig daarvoor, iets van tijdelijke werkruimte of zo. En er zijn naar ik weet geen partitietools die een dynamic schijf aan kunnen. Bovendien kunnen andere besturingssystemen dan win2000 en winXP er niet van starten. Dus een eventuele dual-boot met win98 ligt aan gort.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 20-04-2003 10:43 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

hoe bedoel je dat :?
omdat je een 40gb schijf koopt en je hebt maar 38 in windows ofzo :?
dat is normaal en heb je bij alle proggie's en window versies :)
dat komt omdat de hd fabrikant iets anders rekent en de 40gb eigenlijk iets kleiner is ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

chucky666 schreef op 20 April 2003 @ 10:46:
hoe bedoel je dat :?
omdat je een 40gb schijf koopt en je hebt maar 38 in windows ofzo :?
dat is normaal en heb je bij alle proggie's en window versies :)
dat komt omdat de hd fabrikant iets anders rekent en de 40gb eigenlijk iets kleiner is ;)
nee, dat is het niet.
als je vanuit 2k of XP format blijft er altijd 8MB wat niet gepartitioneerd wordt.

Dit is gewoon te omzeilen door met fdisk en format aan de slag te gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb dus nu net een schijf gepartioneert, wel met WinXp, en dus opnieuw geformateert, maar die 8MB kan ik nog steeds niet benaderen. Bedoel je dus dat ik dus eerst de partitie moet verwijderen en daarna met Fdisk van bv Win98 of zo, de partities moet maken en daarna met WinXp de boel moet formateren tot NTFS systeem en dat ik het dan wel kan benaderen?!

Greet

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 11:09:
Maar ik heb dus nu net een schijf gepartioneert, wel met WinXp, en dus opnieuw geformateert, maar die 8MB kan ik nog steeds niet benaderen. Bedoel je dus dat ik dus eerst de partitie moet verwijderen en daarna met Fdisk van bv Win98 of zo, de partities moet maken en daarna met WinXp de boel moet formateren tot NTFS systeem en dat ik het dan wel kan benaderen?!

Greet
Jup, gewoon good old FDISK gebruiken, werkt altijd en nog goed ook :D
en het snelste is je bak installen met FAT32 en dan via convert de hdd NTFS maken (gaat sneller dan via de setup).

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
bedoel je deze 8MB?

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.besjes/GoT/wos/partitie.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ja, denk het wel. Kwam het voorlopig alleen tegen bij het partitoneren van WinXp. Alleen bij jou geeft die een NTFS partitie aan op die 8MB en bij mij niets. Heb overigens Partition Magic niet geinstallerd gehad om het daarmee te benaderen of samen te voegen. Werkt dat overigens?

• Azrael
  • Laatst online: 31-08 15:50
Nope, dat krijg je met PQmagic niet weg, best irri, maarja, fdisk does the job :)
Pagina: 1