[Win2k] Administrator/Guest Account Verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-04 15:29
Zoals de titel al zegt, wil ik op mijn PC de Administrator Account en de Guest Account totaal verwijderen. Ik heb nu de gebruikersnaam "AvanCade" als Administrator en ik ben de enige die deze PC gebruikt, dus andere accounts zijn niet nodig. Nu kan ik beide (Administrator/Guest) accounts niet verwijderen via Windows of DOS. Ik krijg deze foutmelding:

C:\>net user Administrator /delete
System error 1371 has occurred.

Cannot perform this operation on built-in accounts.

C:\>net user Guest /delete
System error 1371 has occurred.

Cannot perform this operation on built-in accounts.

De guest account is disabled en dat is ook voldoende, maar het "Administrator" krijg ik niet op disabled. Of kan ik mijn gebruikersnaam "AvanCade" verwijderen en dan "Administrator" renamen naar "AvanCade" zonder dat ik problemen krijg ?

Mocht het van belang zijn;
OS: Windows 2000 Professional, Service Pack 3 (5.0 - 2195) + Resource Kit
Schijfindeling: NTSF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26637

Je kunt de admin account volgensmij niet deleten in Win2k. wat je kunt doen is de admin account minder priveleges geven zodat ie zegmaar 't zelfde als een guest account is. Dan kan er vrij weinig gebeuren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

Je had het administrator account gewoon moeten renamen naar Avancade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Die mag je gewoon nier verwijderen (staat er ook :P ) want wanneer jouw account gaat flippen (is bij mij wel eens gebeurd), dan ben jij maar al te blij dat er een standaard admin account inzit waarmee je kan inloggen. Kortom, beveiliging van w2k, en die zou ik er ook lekker in laten zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Wel ff een vet password bedenken natuurlijk ;)

Wees consequent, maar niet altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
wat je kunt doen is de admin account minder priveleges geven zodat ie zegmaar 't zelfde als een guest account is. Dan kan er vrij weinig gebeuren denk ik.
Helaas... dit heb ik geprobeerd, ik kan de group "Administrators" niet verwijderen.
Die mag je gewoon nier verwijderen (staat er ook ) want wanneer jouw account gaat flippen (is bij mij wel eens gebeurd), dan ben jij maar al te blij dat er een standaard admin account inzit waarmee je kan inloggen. Kortom, beveiliging van w2k, en die zou ik er ook lekker in laten zitten!
Misschien wel... maar ik wil toch graag verwijderd of Disabled hebben...
Wel ff een vet password bedenken natuurlijk
Vooralsnog wil ik het liefst de account verwijderen of disabled hebben

[ Voor 44% gewijzigd door AvanCade op 20-04-2003 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook

Ook

Yes I can!

Rename de originele Administrator naar je eigen account en delete die eigen account vervolgens (na gegevens copy natuurlijk)
Resultaat: je hebt 1 account wat niet "het" administrator account is maar gewoon "een" administrator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-04 17:33

Orac

Ik mis je papa.

Idd. is rename de beste manier, maar je kan ook de administrator account disablen (met gebruik van een ander account met admin rechten). Een admin password kan je het beste hoofd- en kleine letters nemen in combinatie met cijfers. Password acht, maar liever zestien karakters lang. Als het gewoon een PC thuis is, dan is zo'n sterk wachtwoord niet echt nodig. Er bestaat trouwens ook een tooltje om de wachtwoorden te resetten(!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33167

Anoniem: 26637 schreef op 20 april 2003 @ 05:42:
Je kunt de admin account volgensmij niet deleten in Win2k. wat je kunt doen is de admin account minder priveleges geven zodat ie zegmaar 't zelfde als een guest account is. Dan kan er vrij weinig gebeuren denk ik.
Een Admin account zal altijd bepaalde Admin rechten blijven behouden, ook als je hem alleen in de Guests groep zet.

Overigens kun je wel het Guest account verwijderen middels een speciaal truukje. Misschien kan dat ook met het Administrator account :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17989

start -> programs -> administrative tools -> local security policy -> local policies ->user right assignment -> rename administrator account /rename guest account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
Idd. is rename de beste manier, maar je kan ook de administrator account disablen (met gebruik van een ander account met admin rechten).
Nope mijn account heeft Administrator rechten, maar kan nog steeds niet disabled zetten omdat het een ingebouwd account is.
Als het gewoon een PC thuis is, dan is zo'n sterk wachtwoord niet echt nodig. Er bestaat trouwens ook een tooltje om de wachtwoorden te resetten(!).
Het gaat mij vooral om invloeden van buiten af. Het standaard "Administrator" account wordt het meeste gebruikt, vandaar dat ik van deze af wil. En aangezien het een server-pc is is deze dus 24/7 online en mensen met veel tijd kunnen altijd BruteForce toepassen.
start -> programs -> administrative tools -> local security policy -> local policies ->user right assignment -> rename administrator account /rename guest account.
En dit doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Precies wat het zegt. Als je die policy inschakelt wordt het mogelijk om admin en guest account te renamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
Het renamen kan ik al, en daarnaast staat "rename administrator account /rename guest account." er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 21-04 11:39

mutsje

Certified Prutser

Een administrator account kan niet verwijderd noch disabled worden. Een Guest account kan niet verwijderd maar wel disabled worden.

Je kunt het administrator account zoals hier boven reeds meerdere malen vermeld staat wel hernoemen. Dit account gebruik je namelijk om als de andere profielen crashen in te loggen en de hele zaak te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /TheDuke\
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Gewoon je admin account renamen en daarna je guest account naar administrator hernoemen. Als dan toch iemand met teveel vrije tijd je "administrator" wachtwoord vind kan die er nog niks mee. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 23:09

Jimbolino

troep.com

Anoniem: 33167 schreef op 20 april 2003 @ 12:29:
[...]
Overigens kun je wel het Guest account verwijderen middels een speciaal truukje. Misschien kan dat ook met het Administrator account :)
vertel vertel

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26141

Geld dit ook voor Win XP Prof. Want deze vraagt ook of je een admin. wachtwoord wil maken tijdens de setup en daarna vraagt hij hoeveel acounts je aan wil maken.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33167

Op Google was hier een tijdje geleden heel veel over te vinden. Ik ga weer eens op zoek :)

Overigens heb ik een keer het Guest account per ongeluk verwijderd door iets "verkeerds" te doen in dat progsel op floppy waarmee je passwords reset.

-edit-
http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 33167 op 01-05-2003 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Accessing the SAM through the scheduler gives you
SYSTEM context (e.g., c:\at <time> /interactive
regedt32). If you want to improve security by deleting
the Guest account delete the following keys:
HKLM\SAM\SAM\Domains\Users\000001F5
HKLM\SAM\SAM\Domain\Users\Names\Guest
When promoting to AD the Guest account stays
deleted. You now have a native mode DC without a
Guest account.
whoei, het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58862

Administrator account renamen of deleten? :?

Gewoon doen hoor! Leer je vanzelf waarom dat erg dom is.

[helpmode]
Voor de veiligheid hoef je het niet te doen. Iedereen weet nu toch dat "AvanCade" het administrator account is.

Ook zal je helaas niet kunnen aanloggen in de recovery console als er problemen zijn. Bijv. als het "AvanCade" account corrupt is geraakt door een fout in een programma, website enz. (zie "We Are Borg")

Ben je erg paranoia over het admin account? Zet er dan een zwaar password op, en weiger de toegang na 5 mislukte pogingen en laat het systeem zichzelf afsluiten of wat je dan ook toepasselijk vindt.
[/helpmode]

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 58862 op 04-05-2003 14:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

AvanCade ?

en wat is er mis mee om de guest te verwijderen? ik heb gewoon graag geen dingen op me pc staan die ik niet gebruik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Jimbolino schreef op 05 May 2003 @ 02:00:
AvanCade ?

en wat is er mis mee om de guest te verwijderen? ik heb gewoon graag geen dingen op me pc staan die ik niet gebruik....
|:( |:( ntdetect.com gebriuk jij niet... Het systeem wel. Die gooi je toch ook niet weg.......

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

BlaTieBla schreef op 05 May 2003 @ 08:55:
[...]

|:( |:( ntdetect.com gebriuk jij niet... Het systeem wel. Die gooi je toch ook niet weg.......
sinds wanneer maakt het systeem gebruik van de guest account ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Jimbolino schreef op 09 May 2003 @ 22:18:
[...]

sinds wanneer maakt het systeem gebruik van de guest account ?
als mensen vanaf het netwerk shares bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook

Ook

Yes I can!

Het lijkt wel een W&L topic te worden met allemaal redenen om wel of niet die accounts te blokkeren/verwijderen.. :)
Het gaat er toch om HOE het gedaan moet worden; de persoon in kwestie beslist zelf wel of ie het wel of niet handig vindt??!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58862

Ook schreef op 10 mei 2003 @ 22:32:
Het lijkt wel een W&L topic te worden met allemaal redenen om wel of niet die accounts te blokkeren/verwijderen.. :)
Het gaat er toch om HOE het gedaan moet worden; de persoon in kwestie beslist zelf wel of ie het wel of niet handig vindt??!
Het kan toch geen kwaad, om mede-tweakers te waarschuwen?

Ik lees regelmatig topics met de meest uiteenlopende problemen, omdat men dacht even het OS te tweaken. (Ik heb zelf ooit eens de user "Everyone" verwijdert zonder voor een alternatief te zorgen) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook

Ook

Yes I can!

Ja, je hebt ook wel gelijk, alleen, ik vind die discussie zo'n wellus nietus verhaal worden :)

Pagina: 1