Toon posts:

[XP 2200+ & KT4 Ultra] Hangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren (en dames),

Er zijn al heel wat topics over hangen heb ik gezien, maar ik heb een probleem wat ik niet heb kunnen terugvinden.

Systeem:
Proc
Athlon XP 2200+
Standaard fsb=266
Temp idle=43 graden stressed=49 graden

Mobo
MSI KT4 Ultra SR
Bios 1.1 tevens getest met 1.2 en 1.3
Via Hyperion 4.45 drivers, tevens 4.43 en 4.46 getest

Videokaart
512 MB PC2700 Kingston CAS 2,5
Saphire Radeon 9500 (de zwarte die niet te modden zou zijn >:) )
gemod naar een 9700 Pro (core=325 mem=300)Catalyst 3.2, tevens 3.1 getest

- 300 Watt voeding

Systeem loopt prima, alleen bij spellen wilde het soms vastlopen, of het spel sluiten en naar windows terugkeren. Dit was vrij random. Alleen het draaien van 3dmark03 geeft een consistent beeld. Bij de CPU test Ragtroll, crasht 3dmark constant ongeveer op hetzelfde punt (als de trolletjes gaan springen).
In eerste instantie dacht ik aan de videokaart, maar hier lijkt het niet aan te liggen. (Getest op kale windows als 9500 en als 9700, core en mem ver teruggezet, 8x, 4x en 2x agp, fast write uit en aan, catalyst 3.2, 3.1 getest).
Bios doorlopen en alles op de softste stand gezet --> probleem bleef

Tijdens het testen ontdekte ik het volgende: als ik de fsb van de proc. terugschroef dan loopt 3dmark wel door en heb ik geen vastlopers meer. Na een tijd testen en 20x 3dmark zien (ken het nu uit mijn hoofd) blijkt dat de fsb is op te schroeven tot 260, ipv van de 266 waar het eigenlijk op moet draaien.

Samengevat: systeem hangt soms op fsb van 266, maar 260 gaat prima.
Heb bios 1.2 en 1.3 getest, maar hier start de pc niet eens bij een fsb hoger dan 100.

Heeft iemand een suggestie? Zou het aan de voeding kunnen liggen, want dat is volgens de "Technische PMG FAQ - hangen en opstartproblemen" wat aan krappe kant, maar waarom dan elke keer ongeveer op hetzelfde punt (CPU-test) in 3dmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:48

momania

iPhone 30! Bam!

Hoe zijn je voltages? Misschien is je voeding een beetje brak aan het worden?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1,66
3,30
5,00
12,36
Is dat voldoende info? (uit PC alert 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 02:10:
1,66
3,30
5,00
12,36
Is dat voldoende info? (uit PC alert 4)
Maar dit is idle neem ik aan?
Kijk even wat de voltages doen als je proggies als burnk7 of super_pi draait, als ze dan te ver terug zakken heb je waarschijnlijk al de boosdoener te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net kwartier getest met de volgende minima en maxima:

1,65 - 1,66
3,22 - 3,33
4,95 - 5,00 tijdens test constant op 4,95
12,36 - 12,48 tijdens test constant op 12,48

Zijn dit goede waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 02:37:
Net kwartier getest met de volgende minima en maxima:

1,65 - 1,66
3,22 - 3,33
4,95 - 5,00 tijdens test constant op 4,95
12,36 - 12,48 tijdens test constant op 12,48

Zijn dit goede waarden?
mmmm, dat ziet er toch wel goed uit.
Hoe zit het met de timings van je mem en de cooling van je northbridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mem ga ik maar ff testen, heb 2 bankjes dus kan evt. wisselen.
Kan ik de temp van de Northbridge ergens vinden? De fan draait in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 02:47:
Mem ga ik maar ff testen, heb 2 bankjes dus kan evt. wisselen.
Kan ik de temp van de Northbridge ergens vinden? De fan draait in ieder geval wel.
Mem testen is een goed idee...
Of je de temp van je northbrige kan uitlezen weet ik eigenlijk niet, maar je kan iig even de heatsink er afhalen en even polijsten en er opnieuw opzetten + fan even schoonmaken, dat kan nooit kwaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het moederbord is net 1 dag uit de doos...dus die is nog wel schoon lijkt me.
Denk dat je inderdaad goed zat met het mem. Heb net beide banken samen op 266 gezet met de sofste timing. Nu kan de fsb wel naar 266 zonder in 3dmark te crashen. Morgen ga ik ze afzonderlijk testen.

Mag ik je heel hartelijk danken voor je hulp en de snelle replies, zeker op dit tijdstip.
Het resultaat volgt morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 03:15:
Nou, het moederbord is net 1 dag uit de doos...dus die is nog wel schoon lijkt me.
Dat wist ik niet :D
Denk dat je inderdaad goed zat met het mem. Heb net beide banken samen op 266 gezet met de sofste timing. Nu kan de fsb wel naar 266 zonder in 3dmark te crashen. Morgen ga ik ze afzonderlijk testen.

Mag ik je heel hartelijk danken voor je hulp en de snelle replies, zeker op dit tijdstip.
Het resultaat volgt morgen!
Ach, als je niet kan slapen, moet je toch wat nuttigs doen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net getest met 2 bankjes 256 DDR PC2700 Cas 2,5.
Beide banken afzonderlijk getest, tevens in verschillende sloten, op CAS 3 settings.
FSB op 266 geeft geen probleem, maar op 333 zoals het hoort --> hangen in 3dmark en soms in games. Zodra ik de proc dus terugzet van 266 naar bijvoorbeeld 260, draait het geheugen wel op 333 zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geheugen en processor in sync?
Dus heb je altijd je geheugen op dezelfde snelheid als je processor fsb lopen (260/266)?
Of staat ie gewoon standaard op 333?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43

Houston3

ole

ik ga gokken op een eventuele 8x agp of via agp driver die voor problemen zorgt. Met mij msi kt4 ultra sr heb ik dus ook echt veel problemen gehad met de via drivers ( die zijn nu foetsie ) en met agp 8x dus misschien ligt het probleem bij jou ook in een van die dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen staat op 333 en proc op 260.

De verschillende via drivers heb ik allen getest, evenals 8x, 4x en 2x agp en fastwrite aan en uit. Denk zelf niet dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43

Houston3

ole

je moet je geheugen trouwens op 266 zetten, 1:1 met je processor is beter :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, maar daar heb ik toch geen pc2700 mem voor gekocht? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PC's kunnen instabiel worden als je geheugen en processor niet 1:1 laat lopen. Sommige PC's kunnen het wel aan, sommigen niet. Waaraan dat ligt, geen flauw idee. Ik kwam er zelf achter toen ik voor het eerst zelf een pc in elkaar zette. Een asus a7v333-x, 2100+ (266fsb)en ook PC2700 (op 333) geheugen. Was zeer instabiel. Pas toen mem:cpu 1:1 (266:266)liep, had ik een stabiele pc.

Btw: Je pc2700 is neem ik aan cas2.5? Alsje die op pc2100 (266) laat draaien, kan ie op cas2 (doet ie waarschijnlijk al automatisch als je hem onderklokt).
Btw2: meestal wordt je systeem, als ie 1:1 draait, zelfs sneller!

Dus mijn tip:
laat processor en geheugen 1:1 lopen (266:266) en dan zal ie (waarschijnlijk) niet meer hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top, ik ga het testen! Heel erg bedankt voor de info.
Pagina: 1