Toon posts:

8mm film op video (DV)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik het beste (zonder professioneel bedrijf) mijn 8mm filmpjes op video zetten (en dan eventueel overzetten op PC--> CD. Volgens moet het wel mogelijk zijn in een heel donkere kamer de afgespeelde film van de projector op te nemen maar hoe lost ik dan de verschil in frame-rates op!??

Heeft iemand een idee of ervaring!???

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoezo verschil in framerates?
Als je het gewoon opneemt met een film camera in PAL formaat, dan heb je toch gewoon 25 frames per seconde, en PAL is gewoon te editten lijkt me.
Want je neemt het op zoals je het ziet, dus heb je geen last van een verschil in framerate

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 08:35

Korakal

Up up up!

@ Terw_Dan: 8 mm = projectie, d'r gaat een band met plaatjes snel voor een lamp langs. Als het aantal beeldjes per seconde niet spoort met de DV-cam krijg je zwart tussen de opnamen door. 't Zelfde idee als dat je op tv/films de wielen van de auto's soms achteruit ziet draaien bij hoge snelheden.

vonsje, kun je met je 8mm projector de snelheid van het transport regelen? Ik denk dat je gewoon d.m.v. trial & error moet proberen om de band op een constante beeld-snelheid te krijgen, zodat deze syncroon loopt met de DV-camera.

[ Voor 15% gewijzigd door Korakal op 20-04-2003 01:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip; ik denk dat 't voor korte stukjes film wel gaat lukken. Uiteindelijk na een paar minuten zal er door een kleine sync-verandering toch zwarte beelden ontstaan.

Verwijderd

misschien zijn die zwarte frames helemaal niet zo erg, geeft misschien een authentisch gevoel (ofzo). Die 8mm haalt toch geen 25 fps? Dan zouden er in principe geen frames verloren gaan.

Verwijderd

ten eerste, 8 mm filmprojectoren hebben meestal een simple snelheids regeling die het onmogenlijk maakt om precies te bepalen hoeveel FPS je hebt
Ten tweede, toen video nog Analoog was had je telecine apparaten en geen last van zwarte frames, betekent dit dat Digitaal en Analoog hierin verschillen
Hoe wordt dit voor TV dan opgelost, het betekent namelijk dat er op een film van 1.5 uur toch in totaal enkele minuten korter wordt en er een lipsync probleem ontstaat
Pagina: 1