Toon posts:

[DNS] Doorsturen naar andere server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb een vraag over dns...
Ik gebruik bind9 onder linux.
Op 1 computer heb ik bind draaien die 'mijn.domein' host.
Er zijn een aantal "A" records waaronder 'nr1.mijn.domein'.
'nr1.mijn.domein' wil ik graag door een andere bind-server verder laten 'regelen'.
Die server heb ik nu op zelfde manier ingericht, alleen dan natuurlijk met als zone 'nr1.mijn.domein', hier heb ik o.a. het "A" record 'www(.nr1.mijn.domein)' neergezet.

Het probleem is nu, wat moet ik voor record type (of iets anders?) invullen bij het record op de 'mijn.domein' server??

Hoop dat iemand dit weet, heb handleidingen gelezen, maar kon het niet vinden

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Dat is helemaal niet de bedoeling van DNS.
Als een DNS server, een authorized DNS server is voor 'mijn.domein', dan moet hij ook alle dns entry's in dat domein kennen. Behalve van eventuele subdomeinen, die kan je delegeren.

Hmz, nu je topic nog eens opnieuw lees zie ik iets wat niet klopt:
Er zijn een aantal "A" records waaronder 'nr1.mijn.domein'.
nr1.mijn.domein is dus een host
Die server heb ik nu op zelfde manier ingericht, alleen dan natuurlijk met als zone 'nr1.mijn.domein', hier heb ik o.a. het "A" record 'www(.nr1.mijn.domein)' neergezet.
nr1.mijn.domein is een subdomein maar met een A record ?

Dat is tegenstrijdig en klopt niet :P

Of wil je een subdomein nr1.mijn.domein + een host nr1.mijn.domein :?

[ Voor 58% gewijzigd door Predator op 20-04-2003 10:17 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Predator schreef op 20 April 2003 @ 10:14:
een subdomein nr1.mijn.domein + een host nr1.mijn.domein :?
Da's dan toch redelijk simpel op te lossen door nr1.mijn.domein op de mijn.domein DNS gewoon nr1.mijn.domein als DNS op te geven, of ben ik nou nog niet wakker?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

Volgens mij geldt een SOA voor het gehele domain, en dus ook alle subdomains.
Ik denk niet dat het mogelijk is.

Check yer RFCs :) (of beter: man named enzo)

[ Voor 10% gewijzigd door pistole op 20-04-2003 10:37 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
(jarig!)
Je moet je subdomein delegeren aan die andere server (dus primary DNS maken voor dat domein), en alle DNS aanvragen voor dat subdomein doorsturen (dat kun je regelen eh, forwarding).
Voor dat andere probleem: CNAME voor nr1 naar www1 en dan *.nr1.mijn.domein. doorsturen zou in principe moeten werken maar ben ik niet zeker van.
Of alle niet-gespecifieerde dingen van nr1.mijn.domein. doorsturen naar www (gelijk wat je dan intikt in het begin (bleh.nr1.mijn.domein.) wordt dan doorgestuurd naar www. Kun je proberen, maar ik zou toch es de docu lezen, ik denk dat het gaat omdat ik al domeinen heb gezien die als je niets zegt (vb. stupid.hosting.brol of verkeerdeusername.stupid.hosting.brol ipv username.stupid.hosting.brol) dan je automatisch naar hun website gaat of een fout krijgt. Maar ik denk dat je dan zit aan het aspect virtual hosts.

[ Voor 45% gewijzigd door Guru Evi op 20-04-2003 10:41 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!!
Het idee is dus dat ik op de 'mijn.domein' server niets hoef bij te houden over de structuur die onder 'nr1.mijn.domein' valt. Die structuur wordt dus vastgelegd op de host die 'nr1.mijn.domein' verder host...
Ik ga iig kijken of ik kan vinden hoe dat forwarden moet, of misschien met SOA ;)
Legolas, het is nu idd een "A" (host), maar ik probeer er dus achter te komen waar ik die in moet veranderen om het niet een host, maar een 'forward' naar andere dns server te maken...

<quote>
Of wil je een subdomein nr1.mijn.domein + een host nr1.mijn.domein
</qoute>
Dit wil ik inderdaad, maar als het lukt om 'nr1.mijn.domein' te forwarden naar andere host (op dns niveau dan), dan kan ik daar vast ook wel de host voor 'nr1.mijn.domein' instellen denk ik...

ik laat nog weten hoe ik het oplos :)
Pagina: 1