Toon posts:

PC start traag op :(

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers.

Ik heb pas een nieuwe systeem, die goed draait als hij eenmaal aanstaat. Jullie zullen wel denken wat bedoelt hij daarmee, nou ik zit met het volgend probleem mijn computer start erg langzaam op. Ik hem meerdere malen mijn OS opnieuw geinstalleerd (clean install format c:)
En nog blijft mijn pc dit doen.
Hoe komt dit en wat kan ik hieraan doen?

hier mijn system specs
-- Mobo: MSI K7N2G-ILSR -- Proc: AMD XP2000+ -- 256DDR 2700 -- 1eVkaart GF2 MX400 -- 2eVkaart GF4 Integrated -- Sound: Realtek ALC650 6-channel N-Force D-Digital 5.1 format -- 40GB Maxtor 7200 -- Xenon XG 300Watt met Side-P -- CD: 44MAX -- CDRW: 8x4x32 --

Alvast bedankt !!

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-04 08:48
Probeer Bootvis is. Bootvis is te vinden op www.microsoft.com ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het een hardware probleem is ik wil graag weten wat het is maar bedankt ik ga het proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
Av3ng3rtje schreef op 19 april 2003 @ 22:50:
Probeer Bootvis is. Bootvis is te vinden op www.microsoft.com ;)
Werkt dit ook met windows 98se ???

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 22:53:
[...]

Bootvis is alleen voor WinXP ;)

Wat duurt er precies lang tijdens het opstarten? Als je eenmaal het bureaublad al ziet is hij nog lang bezig of blijft het win98 logo gewoon erg lang staan, of....

• Arrisno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-07 16:51
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 22:53:
[...]

Nee alleen met Win XP
BootVis.exe Tool
BootVis.exe is a performance trace visualization tool for use with Microsoft® Windows® XP systems.

Verwijderd

Topicstarter
Oke maar wat nu dan ? niemand andere sugessties?

• Arrisno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-07 16:51
Welke OS gebruik je?

Verwijderd

:+ Drivers check conflicten.
:+ Check register 'Run' progs. Haal onnodige weg.
:+ Bootvis Tool
:+ Check alle draaiende programma's via Tasklist. Haal onnodige weg/uitschakelen. (incl. services) Kijk op http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm voor omschrijvingen van programma's/services.

:> En heeeeel snel extra geheugen kopen. 256 Mb erbij! Past beter in het rijtje, mooi systeem!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 23:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Windows 98 SE

Nog wat meer informatie tijdens het opstarten verdwijnt het windows 98se opstart scherm en gaat mijn Monitor op sluimerstand standy of iets dergelijks. Het gaat eerst flikkeren 2 seconden danpas.

• rvanlooijen
lezen win98se dus.

Heb je ook andere OS'en geprobeerd overigens? bv WinXP?

Geef eens antwoord op mijn bovengestelde vraag, waar doet hij dan zo lang over? Blijft hij lang in de bios bezig zijn, blijf je erg lang t opstart logo zien, of als je eenmaal op je bureaublad zit is hij nog erg lang bezig met van alles doen? Waar gaat t traag?

Je kan eventueel via start -> uitvoeren -> msconfig -> ok -> tabblad opstarten
(even uitgaande van een Nederlandse versie)
kijken wat er allemaal aan processen gestart worden tijdens het opstarten, daar valt voor veel mensen vaak veel overbodigs uit te vinken.

Is het niet gewoon bepaalde brakke software die t allemaal zo vertraagd?

//Edit: wat duurt er nou precies zo lang? en over hoe lang praten we? 30 secs? 1 minuut? 30 minuten? :X En waar doet hij dan zo lang over? Dat hij na t win98 boot logo even weg knippert is normaal omdat hij dan de juiste resolutie voor je desktop instelt, je monitor kan daarbij een seconde of 2-3 op standby knippen, das doodnormaal, ik hoop niet dat dat je "probleem" is :+ ;)

[ Voor 21% gewijzigd door rvanlooijen op 19-04-2003 23:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat meer informatie tijdens het opstarten verdwijnt het windows 98se opstart scherm en gaat mijn Monitor op sluimerstand standy of iets dergelijks. Het gaat eerst flikkeren 2 seconden danpas
---
Hij blijft na het windows 98 boot logo op standby staan. daar blijft hij hangen voor zeker 2 a 3 minuten

Verwijderd

Hmm, een klein vogeltje fluistert ook 'netwerk' in me oor.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een copytje van mijn MSCONFIG --> opstarten

NVIEW
MSMSGS
ScanRegistry
Taakcontrole
SystemTray
LoadPowerProfile
NvCplDaemon
nwiz
EM_EXEC
AtiKey
AtiCwd32
Touch Manager
$EnterNet
Adaptec DirectCD
LoadQM
CriticalUpdate
WhenUSave
LoadPowerProfile
SchedulingAgent
Microsoft Office Opstarten

• rvanlooijen
Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 23:07:
Nog wat meer informatie tijdens het opstarten verdwijnt het windows 98se opstart scherm en gaat mijn Monitor op sluimerstand standy of iets dergelijks. Het gaat eerst flikkeren 2 seconden danpas
---
Hij blijft na het windows 98 boot logo op standby staan. daar blijft hij hangen voor zeker 2 a 3 minuten
Ok, das alweer wat meer informatie. Is er tijdens deze pauze enige harde schijf activiteit? (zie je je hdd lampje branden/knipperen, of hoor je je hdd ratelen?)

En wat voor internet verbinding heb je? Een kabel internet verbinding met DHCP is een verdachte, zoals Chello, aangezien het kan dat Windows staat te wachten op een niet reagerende DHCP server. Als dat het geval is kan je (een beetje asociaal maar goed) kijken welk IP je nu hebt, en dat statisch (vast) instellen ipv automatisch (dynamisch). (overigens geldt dit ook voor normale netwerk verbindingen waarop je een dynamisch (automatisch) ip ingesteld hebt).

//Edit: TheRaven... grrr zit me niet voor te wezen :P

[ Voor 10% gewijzigd door rvanlooijen op 19-04-2003 23:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik hoor niets ratelen Caesartje.
Ik heb een kabel internet verbinding Wanadoo premium.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
WS heeft de TS een Wanadoo kabelverbinding...gezien de aanwezigheid van het EnterNet progje in z'n opstartconfig.

-te laat-

[ Voor 9% gewijzigd door MissingDog op 19-04-2003 23:17 ]

• rvanlooijen
Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 23:12:
Even een copytje van mijn MSCONFIG --> opstarten

NVIEW -> aan laten
MSMSGS -> is msn, zelf weten of je dat gestart wil hebben
ScanRegistry -> uit zetten
Taakcontrole -> uit zetten
SystemTray -> aan laten
LoadPowerProfile -> uit zetten
NvCplDaemon -> uit zetten
nwiz -> uit zetten
EM_EXEC -> uit zetten
AtiKey -> uit zetten (waarom heb je dit in godsnaam, je hebt geen Ati kaarten)
AtiCwd32 -> uit zetten (zie bovenstaande regel)
Touch Manager -> weet niet wat t is, klinkt als iets van touchpad ofzo, laat maar aan
$EnterNet -> uit zetten, is van je wanadoo lijn, kan je ook gewoon met Windows instellen...
Adaptec DirectCD -> uit zetten (grrr)
LoadQM -> uit zetten
CriticalUpdate -> aan laten
WhenUSave -> uit zetten, is spyware van kazaa oid
LoadPowerProfile -> uit zetten
SchedulingAgent -> uit zetten
Microsoft Office Opstarten -> uit zetten
:Y)

Overigens, je kan beter je onboard videokaart gebruiken als primaire kaart dan die Geforce2MX in je AGP, de onboard is sneller ;)

//edit: Een vrije vertaling: je kan je wanadoo inbel thingy ook gewoon in windows regelen, behoorlijk grote kans dat daar je probleem zit. Trek eens de UTP kabel dr uit en start m op, en kijk es of dat ie dan normaal door start.

[ Voor 22% gewijzigd door rvanlooijen op 19-04-2003 23:21 ]

Verwijderd

hmm, nog een tip: Regclean v4. Ook van microsoft.
Schoon register scheelt ook weer.

Verwijderd

Topicstarter
Ok zal het proberen.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
wat versta je trouwens onder 'traag opstarten'?
5 minuten? 1 minuut?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net weer restart en het duurde vanaf het startknopje tot Login scherm ruim 4 minuten en als ik me netwerk login doe duurt het 5 seconden voordat me pc verder is gestart dat is opzicht heel snel.

Verwijderd

Help wat een leven man. Is dus idd de hoogste tijd om alle tips na te gaan. Het kost misschien wat tijd maar het is het waard als je veel aan/uit switched. Mijn pc is na ong 35 sec. klaar met booten. Maar ik gebruik dan ook WinXP met alleen het broodnodige wat opstart.

• rvanlooijen
Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 23:27:
Ik heb net weer restart en het duurde vanaf het startknopje tot Login scherm ruim 4 minuten en als ik me netwerk login doe duurt het 5 seconden voordat me pc verder is gestart dat is opzicht heel snel.
Probeer t nou es zonder die UTP kabel dr in (die kabel naar je kabelmodem)

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb gerestart zonder mijn UTP kabel in mijn pc en nogsteeds dat mijn PC naar sluimerstand gaat. lang opstart dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf dat het aan mijn videokaart ligt anders zou mijn monitor toch niet zomaar op sluimerstand gaan? of is mijn theorie helemaal verkeerd?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
gebruik voortaan even het edit knopje :)

En waarom 98 op zo'n systeem, persoonlijk zou ik win2k/ xp nemen.

Probeer dat eens, als dat dan ook nog lang opstart dan ligt het aan wel iets anders.

Kan ook nog zijn dat er iets fouts staat in je BIOS

Tweakers Discord

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ligt aan je netwerkkaart, denk ik tenminste.

Bij het booten van Windows 98 gaat je netwerkkaart naar een DHCP server zoeken. Ook al zit er geen kabel in de kaart, hij gaat toch zoeken. Net zo lang tot ie er wel/geen eentje vindt.

Als je met een IP adres werkt dat door de provider (Casema in jouw geval) wordt toegewezen, gaat dat via een DHCP server en kan je hier dus niks aan veranderen.

Mocht je zelf een IP adres invullen, dan kan je het uitschakelen dat Windows gaat zoeken. Dat scheelt een enorme hap in opstarttijd....

Moet je alleen wel ff zelf op GoT zoeken hoe je die DHCP functie uitschakelt, want dat weet ik niet uit m'n hoofd. :)

Op zo'n systeem zou ik trouwens ook geen Windows 98 draaien. Dat is een klein beetje vragen om problemen, de huidige hardware is eigenlijk gemaakt om te werken met Windows 2000 of XP, dat loopt op zo'n systeem een stuk stabieler.

[ Voor 16% gewijzigd door dreeke op 20-04-2003 00:18 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt ik zal even zoeken.

Verwijderd

Kijk gelijk in je C:\Bootlog.txt of er dingen tijdens startup een "failed" melding geven.

• agent327
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Foutje dat ik zelf ook gemaakt heb: VIA 4in1-drivers ge-instaleerd? :Y)

(en als net een nvidia-mobo is heb ik even niets getypt :X )

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Topicstarter
ja die heb ik geinstalleerd

Maar ik heb even zelf een ip toegewezen en mijn opstart snelheid is nu 1 minuut Bedankt allemaal en DREEKE voor zijn doorslaand advies

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 00:40:
ja die heb ik geinstalleerd

Maar ik heb even zelf een ip toegewezen en mijn opstart snelheid is nu 1 minuut Bedankt allemaal en DREEKE voor zijn doorslaand advies
als je de via 4 in 1 hebt geinstaleerd op een nforce 2 chipset moet ik je echt een compliment geven ultra tweaker :D

ik hoop voor je dat je het nfoce 2 driver pack heb geinstaleerd ipv de via shit :>
anders kan dat nogal voor probleempjes zorgen :P

en dude denk eens aan een upgrade van win 98 naar xp of 2k
en 256 mb er bij :D
michelc85 schreef op 20 april 2003 @ 00:48:
Je ken ook je pc aan laten staan,maar dat is niet altijd even handig voor sommige die naast de computer slapen.
met windows 98 :D lolbroek :D
als je een dagje intensief bezig ben geweest met Win 98 dan moet je hem ondertussen al 2x rebooten omdat je geheugen niet fatsoenlijk gecleant word en lekker veel blauwe schermen krijg :D
en als je hem dan ook nog eens een week aan wil laten staan :D
dan mag je echt een regen aan fouten verwachten :P

[ Voor 32% gewijzigd door Shunt op 20-04-2003 01:19 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45
Je ken ook je pc aan laten staan,maar dat is niet altijd even handig voor sommige die naast de computer slapen.
Pagina: 1