Toon posts:

Geheugen plaatsen lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer

P4 1800 Mhz
256 MB SDRAM (pc133)

ik weet niet precies wat voor moederbord erin zit, maar dit staat erop;
Medion 3000 ver:1

ik wou er 512 MB SDRAM (pc133)bijzetten.
er zijn in totaal 2 sleuven, als ik de 512 mb in de 2e sleuf erbij zet, gaat ie bij het aanzetten piepen(start niet op)....en als ik ze van slot verwissel, start ie deels op, met de beginschermen...maar dan laadt ie windows niet
dan geeft hij een error; missing file or corrupt: system32\DRIVERS\pci.sys

ik kan het volgens die medling repareren met de windows CD, maar als ik die erin stop geeft ie een 'unexpected error', en start ie opnieuw.

trouwens, met de reepjes omgewisseld herkent hij de extra 512 mb wel, ook in de BIOS.

Ik hoop dat iemand weet wat hier het probleem is.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 17:56
Gewoon een bord wat die 512 niet slikt.
Das het probleem, andere dimm halen dus.
Mischien is de dimm ook wel gewoon kapot

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
Als je die reepjes omgewisseld hebt, heb je nou ook nog dat probleem met die error?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Draai memtest86 eens, het zou zomaar kunnen dat het nieuwe geheugen brak is.

Wat gebeurd er als je alleen die nieuwe erin zet?

Verwijderd

Topicstarter
@ dromer; er zijn maar 2 sleuven, en het maximaal is 1024 mb, dus het moet kunnen.

@thanatos; als ik ze heb omgewisseld heb ik die error, als ze gewoon zitten, met de 512 gewoon erbij, dan gaat ie piepen en krijg ik zowieso geen scherm.

ik hoorde trouwens dat de bios wordt gereset als je het batterijtje er even uithaalt, maar dat lijkt me nogal fataal???

• Thanatos
Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 22:08:
ik hoorde trouwens dat de bios wordt gereset als je het batterijtje er even uithaalt, maar dat lijkt me nogal fataal???
Zit er geen reset switch op je mobo? (zie ook handleiding)

Verwijderd

Topicstarter
@ pollewob; ik kan mn geheugen niet checken want hij start niet met het geheugen erin.
maar in de BIOS herkent ie em....

Verwijderd

Topicstarter
dat is het grootste probleem, bij deze computer zit een boekje voor complete idioten (toetsenbord aansluiten enz...) verder komt het niet echt...

• Thanatos
En met alléén die 512?
Weet je trouwens zeker dat je ze goed hebt aangedrukt? klinkt misschien stom maar ik heb het zelf ook meegemaakt :P

[ Voor 73% gewijzigd door Thanatos op 19-04-2003 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
met alleen die 512 gaat ie ook piepen

• Thanatos
Volgens mij is dat reepje dan gewoon niet goed.
Probeer het met 2x256 van hetzelfde merk.
Is die 512 MB merkgeheugen of OEM?

Verwijderd

Topicstarter
512 = OEM

• Thanatos
Tsja.
Sorry, maar ik denk dat dit reepje gewoon niet goed is. Probeer het met 2 reepjes van hetzelfde merk...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je bios updaten is misschien ook een idee :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Ik zou dat mobo gewoon vervangen en wat ddr ram kopen. Dat geeft je systeem een enorme boost aangezien dat sd ram als een strop werkt voor je p4.

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:25

Lief Adje

Love is in the air

Ik denk dat je (nieuwe) geheugen gewoon kappot is ff ruilen dus in de winkel :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Verwijderd

Dromer schreef op 19 April 2003 @ 22:05:
Gewoon een bord wat die 512 niet slikt.
Das het probleem, andere dimm halen dus.
Mischien is de dimm ook wel gewoon kapot
Indeed, de dimm is niet noodzakelijk stuk hoor, maak het tegenwoordig wel vaker mee dat de iets "oudere" moederborden de nieuwere sdram latjes niet mogen. Soms worden ze voor de helft herkend, soms helemaal niet.

• Thanatos
Verwijderd schreef op 20 april 2003 @ 00:11:
[...]

Indeed, de dimm is niet noodzakelijk stuk hoor, maak het tegenwoordig wel vaker mee dat de iets "oudere" moederborden de nieuwere sdram latjes niet mogen. Soms worden ze voor de helft herkend, soms helemaal niet.
Zou kunnen, maar het is een P4 moederbord, toch niet zo heel oud, en bovendien zegt hij zelf dat hij tot 1024 MB aankan... Iig; probeer nog een BIOS update en als ook dat niet werkt zul je toch je 512 MB terug moeten brengen naar de winkel.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er volgens mij achter wat voor moederbord erin zit

CPU Pentium 4 1,8 GHz
Mainboard Medion, Intel 845

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Wat voor 512MB DIMM is dat, als dat er eentje is met zestien 64Mx4 chips kan je het idd vergeten, daar kunnen Intel chipsets (incl. de i845) niet mee overweg net zoals ze ook niet met registered DIMM's overweg kunnen. Dus wat staat er allemaal op de DIMM en de chips? :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
allebei mn reepjes hebben aan beide kanten 8 chips, de nieuwe en de ouwe dus.
maar wat bedoel je met wat staat er op de DIMM en op de chipz

• Abbadon
Ik bedoel de kleine lettertjes en cijfers op de chips, staat daar misschien iets van 64Mx4 op. Tik hier anders eens neer wat er allemaal precies op staat aan tekst en coderegels :)

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Is het wel het goede voltage? Dat lijkt mij de enige oplossing die nog over is.

Verwijderd

Topicstarter
op chipje staat:
64X4A3VFB

dat is de nieuwe 512, als je het van mn ouwe 256 ook wil weten moet je het maar ff vragen, anders moet ik nu weer mn computer uitzetten en openslopen enz....ok?

• Abbadon
64Mbitx4 chips dus, zie twee posts van me terug. Ruilen dus dat ding :)

[toevoeging]
Misschien wel makkelijk te weten wat je dan wél moet nemen :+ Je moet een DIMM hebben (in het geval van 512MB) met 16 stuks 32Mx8 chips, die werken wel :) Staat wel op de chips, gewoon om vragen bij de shop :)

[ Voor 62% gewijzigd door Abbadon op 21-04-2003 18:27 ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Abbadon schreef op 21 April 2003 @ 18:24:
64Mbitx4 chips dus, zie twee posts van me terug. Ruilen dus dat ding :)

[toevoeging]
Misschien wel makkelijk te weten wat je dan wél moet nemen :+ Je moet een DIMM hebben (in het geval van 512MB) met 16 stuks 32Mx8 chips, die werken wel :) Staat wel op de chips, gewoon om vragen bij de shop :)
Abbadon waarom kan ie er dan niet mee overweg? Wat is er zo speciaal aan die chips dat ze niet geslikt worden?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

G33rt schreef op 21 april 2003 @ 18:30:
[...]

Abbadon waarom kan ie er dan niet mee overweg? Wat is er zo speciaal aan die chips dat ze niet geslikt worden?
Intel chipsets ondersteunen geen Xx4 geheugen :z

(zie RAM FAQ)

Oslik blyat! Oslik!

• Abbadon
G33rt schreef op 21 april 2003 @ 18:30:
[...]

Staat geloof ik idd in de FAQ, maar in een notendop: het heeft te maken met de adressering. De 4 in 64Mx4 staat voor het aantal adreslijnen v.d. chip en de chipset (specifieker: geheugencontroller) moet hierop afgestemd zijn om z'n adresseringswerk goed te doen. Intel geheugencontrollers zijn hier niet op afgestemd en voor zover ik weet geen enkele recente chipset meer. Ook ViA's laatste DDR-SDRAM chipsets niet hoewel dat altijd een beetje vaag blijft door de specs die VIA halsstarrig weigert vrij te geven (net als nVidia overigens :/ ). Bijkomstigheid van het gebruik van zulke chips is dat je er 16 van nodig hebt om één bank/chiprij op te vullen, dat maakt een dergelijke DIMM ook single-sided hoewel ze er op het oog uitzien als een double-sided DIMM (door de acht chips aan elke zijde).
Indien deze chips op een registered DIMM worden gebruikt is het verhaal anders, dan kunnen ze door de registers die een deel v.h. adresseringswerk overnemen (de geheugencontroller benaderd de afzonderlijke chips dan niet direct maar met tussenkomst van de registers op de DIMM's) wel gebruikt worden. Maar het mobo en de chipset moeten dan wel zulke DIMM's ondersteunen (en dat doet die van de topicstarter ook niet).

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-08 16:44
Ik heb dezelfde pc met dat medion mobotje en ik heb ook 512 mb ram gekocht om erin te stoppe maar bij mij werkt het perfect hoor. Het ligt niet aan de mobo iig.

Dus wissel om die hap :D
Pagina: 1