Hoe zit het met software RAID

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-03 19:19
Ik vroeg me zomaar eens af of het mogelijk is dat ik software RAID ga draaien (onder windows 2000 proffesional). Maar maakt het nou sneller, of beter?? En welke RAID config zou het beste zijn?? Welk programma ervoor gebruiken?? Ik heb een 40GB (38GB) HDD en daar zou het op moeten komen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37

A wise man's life is based around fuck you

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Je wilt Raid gaan draaien op 1 HD?
Dat schiet niet echt op.
Raid is leuk om meerdere schijven tot 1 te voegen.
Verder denk ik dat je het princiepe van raid niet echt snapt.
En niet de FAQ hebt bekeken. Daar staat nl antwoord op al je vragen.....
Suc6

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:29

Sick Nick

Drop the top!

raid met 1 hd levert 0,0 % winst op, misschien zelfs verlies omdat je cpu de raid operaties moet uitvoeren (hoewel dat met de huidige cpu's geen ruk tot zeer weinig uit maakt)

• M@rijn
oeps dit stond er een tijdje geleden nog niet op dacht ik (de faq) dan. Er staat in de faq niet welke software er gebruikt voor kan/moet worden.

[ Voor 34% gewijzigd door M@rijn op 19-04-2003 20:48 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-03 20:52

tweakerbee

dus..?

Was dit een serieuze vraag? RAID op 1 HDD? Heb je twee van die schijven? Dan kun je nog wel wat doen, denk ik... ;)

You can't have everything. Where would you put it?

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Je kan ook 5 FDD gebruiken :+

En dan RAID 5 draaien :)

[ Voor 34% gewijzigd door Movinghead op 19-04-2003 20:55 ]

• M@rijn
ik heb maar 1 HDD (maxtor D740X 40GB 7200 rpm

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 12:08
Ik zal eerst even zeggen wat Raid is, blijkbaar weet je dat nog niet geweldig :P

Raid is een mogelijkheid om data betrouwbaarder op te slaan. Dit wordt gedaan door middel van bijvoorbeeld een schijf 1 op 1 achter de hand te hebben. Of door een parity-check uit te voeren (soort van ecc voor geheugen). Oftewel; de data van 2 of meerdere schijven samen combineren en daar een schijf van te maken, als controle of alles klopt. Hierbij wordt de data over de 2 eerder genoemde schijven verspreid. Een andere mogelijkheid die veel gebruikt wordt, is raid0. Dit is een uitzondering. Hierbij wordt namelijk de data over 2 schijven verspreid. Als dan 1 hardeschijf crasht, ben je al je data kwijt. Dit zijn dan de meest voorkomende raidlevels.

Als je dit goed begrijpt zie je dat bij alle raidlevels 2 of meerde schijven worden gebruikt. Het grote voordeel van raid is dat je alle schijven tegelijk gebruikt. Bij jou het nadeel is dat je maar 1 schijf hebt om te gebruiken. Er is dus eigenlijk geen nut in jouw geval.

edit:
Uitgebreid verhaaltje @ BalusC-server.
[offtopic]Blijft een mooie site _/-\o_ :P[/offtopic]

[ Voor 9% gewijzigd door blackangel op 19-04-2003 22:22 . Reden: zie edit & ot ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een RAID partitie aanmaken op dezelfde fysieke schijf kan gelukkig niet in Windows. Het zou veel trager zijn dan een normale partitie (de koppen moeten dan namelijk onnodig veel verplaatsingen doen).

Ik vraag me wel af hoe je ooit op het idee kunt komen om een RAID array op dezelfde schijf te maken!?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Moraal: éérst even de FAQ's nalopen eer je een topic opent :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.