[Linux] Touchpad klikken uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Ik heb RedHat 7.3 geinstalleerd op mijn laptop en dat werkt best ideaal. Alleen zit ik steeds met mij duim op het touchpad als ik type en dat wordt geregistreerd als een klik. In windows kan ik dit uitschakelen, onder linux echter niet. Ik heb gezocht kwam op het programmatje tpconfig (http://www.compass.com/synaptics/). Dit werkt echter alleen met hele oude kernels, ik heb geprobeerd kernel 2.4.20 te patchen maar dit faalde natuurlijk jammerlijk.

Voorlopig denk ik dat dit de enige oplossing is (was) die bestaat. Iemand hier misschien de nogal fanatiek is met C en de patch kan aanpassen of een andere oplossing weet?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik vermoed dat een tik op dat pad overeenkomt met een muisklik. Je kan je muis met xset onder X instellen hoe ie op welke knoppen moet reageren. Experimenteer er een beetje mee en je hebt het zo verholpen.

Als die touchpad dezelfde code stuurt als je gewone muisknop heb je een probleem, maar ik vermoed dat dit niet het geval is...

Dat laatste kan je met "xev" testen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door XTerm op 19-04-2003 20:01 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

(February 22, 2002): tpconfig 3.1.3 released: Fixed assertion error that some ALPS users were getting with newer 2.4.x kernels.
Lijkt me dat het prima werkt met 2.4 kernels. Op m'n werk laptop met een 2.4.20 kernel werkt het ook prima. De 2.4.20 kernel hoefde ik niet te patchen om tpconfig te kunnen gebruiken. Let wel op dat geen ander programma het touchpad in gebruik mag hebben om tpconfig te kunnen gebruiken (dus stop X en GPM).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
ik kwam deze veelbelovende regel tegen, maar volgens mij (na nog een keer lezen) is dat ook alleen maar voor 2.2.17

-----
Added a 2.2.17 kernel patch that provides a mechanism for access the aux device while another process (e.g., X server) has it open. tpconfig can now be run under X.
-----

heb eens goed gekeken naar de bestanden. Er is een bestand dat blijkbaar al gepatched is, pc_keyb.c, maar is voor 2.4.0. Is dit bestand inmiddels niet veranderd in 2.4.20? Denk het wel, waarom zou anders die patch mislukken?

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

FendtVario schreef op 20 April 2003 @ 08:31:
ik kwam deze veelbelovende regel tegen, maar volgens mij (na nog een keer lezen) is dat ook alleen maar voor 2.2.17

-----
Added a 2.2.17 kernel patch that provides a mechanism for access the aux device while another process (e.g., X server) has it open. tpconfig can now be run under X.
-----

heb eens goed gekeken naar de bestanden. Er is een bestand dat blijkbaar al gepatched is, pc_keyb.c, maar is voor 2.4.0. Is dit bestand inmiddels niet veranderd in 2.4.20? Denk het wel, waarom zou anders die patch mislukken?
Misschien is de patch alleen maar nodig om de oude kernels te kunnen gebruiken en werkt deze file dus gewoon netjes op nieuwere kernels. One way to find out :)

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
inderdaad ja. Heb dat nu ook maar even gedaan. Gaat dus niet werken. Op zoek naar de volgende oplossing. Ben niet echt een held met C maar puzzeltjes oplossen gaat altijd wel aardig. Zal eens kijken of ik de verschillen tussen de 2.4.2 en 2.4.20 versie kan vinden en dan kijken of de tpconfig code er tussen geplakt kan worden.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik gebruik ook de synatpics drivers, maar hier doen ze eigenlijk precies wat ik wil. Ik maak gebruik van de volgende settings in XF86Config-4:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Section "InputDevice"
  Driver        "synaptics"
  Identifier    "Touchpad"
  Option        "Device"        "/dev/psaux"
  Option        "Edges"         "1900 5400 1800 3900"
  Option        "Finger"        "25 30"
  Option        "MaxTapTime" "20"
  Option        "MaxTapMove" "220"
  Option        "VertScrollDelta" "100"
  Option        "MinSpeed"      "0.02"
  Option        "MaxSpeed"      "0.18"
  Option        "AccelFactor" "0.0010"
#  Option       "Repeater"      "/dev/ps2mouse"
#  Option       "SHMConfig"     "on"
EndSection

(synaptics / touchpad zijn natuurlijk ook in de sections Module en ServerLayout vermeldt.)

De bovenstaande settings hebben bij mij het volgende effect:
direct naast het randje rechts en onder met de vinger langgaan: vertical resp. horizontaal scrollen. Twee keer met de finger eroptikken is dubbelklik, met twee fingers eroptikken is plakken (wat je normaal met het scrollwiel kunt doen). Rechts onder twee keer tikken is rechtsklik. Als je zelf met deze instellingen wat probeert kun je het vastwel naar wens instellen.

Ik draai 2.4.20, XFree 4.3 (met XFree 4.2.1 werkte het hetzelfde) en synaptics-0.11.3

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1