Athlon 2200 cooling probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-08 18:25
Een paar dagen was het wat heter buiten, en dus ook binnen. En terwijl ik mijn potje CS speelde sloeg mijn pc ineens uit. Ik dacht bij mezelf waar het aan zou kunnen liggen en ik dacht laat ik mijn temps maar eens checken. Dus ik ging naar de bios en zag dat mijn pc 86 graden idle is!
Hier schrok ik wel van, natuurlijk heb ik weinig airflow in mijn kleine kast. Dus ik de volgende dag naar de lokale pc shop en heb daar een Zalman laten monteren. (waaier met zon 80mm fan ervoor).

Toen ik thuis kwam heb ik em even aangezet kijken of me pc het nog deed, hij bleek te werken maar daarna moest ik weg. Toen ik nu net thuis kwam deed ik me pc aan. En ging met het progje aida32 me temps checken. Nu was hij 75 graden idle. Nog veels teveel denk ik. Dus ik start potje cs en naar zon 10 min kap ik. En check mijn temperatuur. Toen was hij 86 graden 8)7
Ik heb vervolgens meteen de zijkant van me kast eraf gehaald en nu is hij 76 graden idle. Dat klopt toch niet hij heeft nu toch voldoende airflow, met kast open??

Wat kan ik doen (heb geen geld meer voor nieuwe kast en fans ofzo) Heb gewoon me laatste zakcentjes uitgegeven.

Zal nog even wat extra gegevens geven:

Sensoreigenschappen
Sensortype Winbond W83627HF
Sensortoegang ISA 290h

Temperaturen
Moederbord 59 °C (138 °F)
Aux 76 °C (169 °F)

Spanningswaarde
CPU Core 1.62 V
CPU AUX 1.71 V
+3.3 V 3.34 V
+5 V 4.89 V
+12 V 11.92 V
-12 V -12.45 V
-5 V 3.50 V
+5 V Standby 4.97 V
VBAT Battery 3.04 V

Zie andere specs in me sig

[ Voor 16% gewijzigd door Bjk op 19-04-2003 19:57 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Een betere airflow krijg je door je kast dicht te laten.
Voorin, onderin plaats je een fan die de lucht naar binnen zuigt. Achterin blaast er eentje naar buiten.

Zo creeer je een luchtstroom (airflow) door de kast heen die langs je heatsinks blaast.
Anders moet je je FSB maar op 100 zetten totdat je fans hebt :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:19

momania

iPhone 30! Bam!

Dat je de zijkant van je kast eraf haalt wil nog niet gelijk zeggen dat je airflow hebt.
Airflow betekend stromende lucht en met de zijkant van je kast eraf, staat de lucht nog steeds stil.
Je moet even kijken of de koeler er wel goed strak op zit, of de fan die erbij zit wel goed richting de heatsink blaast, of je niet te veel of te weinig koelpasta tussen je proc en je heatsink hebt zitten, etc.
Ook case fans moeten adv de plaats op blazen of zuigen; over deze airflow kun hier meer lezen: Frequently Asked Questions DOC (laatste update 27-03-03)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

heeel hard blazen :D

nee ff serieus, heb je een kamerwaaier om ff te proberen?

• Bjk
dreeke schreef op 19 April 2003 @ 19:54:
Voorin, onderin plaats je een fan die de lucht naar binnen zuigt. Achterin blaast er eentje naar buiten.

Zo creeer je een luchtstroom (airflow) door de kast heen die langs je heatsinks blaast.
Onderin, aan de voorkant heb ik geen ruimte, daar zit me HD verticaal :|
Neen ook geen ventilator :|
Je moet even kijken of de koeler er wel goed strak op zit, of de fan die erbij zit wel goed richting de heatsink blaast, of je niet te veel of te weinig koelpasta tussen je proc en je heatsink hebt zitten, etc.
Ik neem aan dat ze dit goed hebben gedaan in de winkel ..

[ Voor 26% gewijzigd door Bjk op 19-04-2003 20:02 ]

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
dreeke schreef op 19 april 2003 @ 19:54:

Nou ik wil niks zeggen hoor, maar deze temperaturen zijn echt niet normaal, en al helemaal niet voor een 2200+ (tbred). Een graadje of ~36 zou beter zijn.

Wat voor koeler heb je er op zitten? Let er op dat de koeler er goed, recht op zit, met de uitsparing aan de JUISTE kant van de socket (zodat de core goed contact maakt met de heatsink). Gebruik koelpasta, maar NIET TE VEEL. Eigenlijk is de juiste manier om het te beschrijven: doe er koelpasta op, maar zo weinig mogelijk als je netjes eenredig uitgesmeerd krijgt ;).

Overigens is het ook mogelijk dat de door jou genoemde temps niet kloppen, oa aangezien sommige mobo's een beetje brakke diode's hebben.

Die temp is in ieder geval niet normaal. Je kan natuurlijk even op een 100MHz fsb gaan draaien tot je je probleem fixed, maar dit is geen oplossing.

//Edit: ik lees dat je t in een winkel hebt laten doen, nou zie ik soms bizarre dingen van -bepaalde- concullega's in de zaak, kzou t toch maar even nakijken, die temp. wordt natuurlijk ergens door veroorzaakt. Verdachte nummer1: slechte heatsink/fan of slecht/geen contact core - heatsink.

[ Voor 12% gewijzigd door rvanlooijen op 19-04-2003 20:03 ]

• Bjk
Ik zeg het nog even, ik neem aan dat de mensen van de pc shop, de kooler goed erin gezet hebben. Hun commentaar is gewoon dat de kast te klein is voor me hardware. Maar ik heb geen centen nieuwe kast.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Nouja mijn Thunderbird 1400 wordt ook 65 graden idle met een Alpha 8045 koeler en 3 casefans (2 voorin, 1 achterin).
Dus van temps van rond de 60 graden bij een AMD XP sta ik niet vreemd te kijken.

36 graden ga je absoluut niet halen met alleen maar een standard CPU koeler. Tenzij je hem gaat onderclocken.

Dat je geen geld hebt voor een andere kast is jammer, maar anders kun je het probleem moeilijk oplossen, je kunt niet zomaar onbeperkt van alles in een klein kastje gaan prakken zonder extra koeling ...

[ Voor 25% gewijzigd door dreeke op 19-04-2003 20:08 ]

Verwijderd

wat voor soort kast heb je dan een miditower ? zo jah dan is het niet te klein als ik kijk naar je spec. vergeleken wat ik heb in mijn miditower ( wil ook erbij zeggen toen ik geen wc had kwamen me temps nooit zo hoog 86 graden).

• Bjk
dreeke schreef op 19 April 2003 @ 20:07:
Dat je geen geld hebt voor een andere kast is jammer, maar anders kun je het probleem moeilijk oplossen, je kunt niet zomaar onbeperkt van alles in een klein kastje gaan prakken zonder extra koeling ...
Deze pc is zo geleverd door NEC, ik heb er niks anders bij gepropt!

Mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://www.nec-online.nl/LocalFiles/Pictures/Products/Desktops/Stable_Network/200/microTowerChassis/VT-12-RV.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Bjk op 19-04-2003 20:13 ]

Verwijderd

[quote]dreeke schreef op 19 April 2003 @ 20:07:
Nouja mijn Thunderbird 1400 wordt ook 65 graden idle met een Alpha 8045 koeler en 3 casefans (2 voorin, 1 achterin).
Dus van temps van rond de 60 graden bij een AMD XP sta ik niet vreemd te kijken.

36 graden ga je absoluut niet halen met alleen maar een standard CPU koeler. Tenzij je hem gaat onderclocken.

heb je wel koelpasta op je proc 65 graden idle is echt niet gezond en dat nog wel met een alpha koeler :/ . ik hiervoor een zalman 6000 al/cu koeler maar die kwam nooit boven de 45 graden stressed. ik vind jou temps wel erg hoog

• rvanlooijen
dreeke schreef op 19 April 2003 @ 20:07:

Een tbird is iets HEEL anders dan een AXP, en al Helemaal iets anders dan een tbred (0.13 micron). En 36 graden haal je op een 2200+ dus doodsimpel, zonder casefans, met een standaard Coolermastertje oid. * rvanlooijen heeft hier zn 1800+ @ 32 graden idle (34 stressed) onder een 2300rpm fannetje ;)

Je kan de vergelijking tbird 1,4 (heetste AMD cpu ooit), met een tbred absoluut niet maken dus ;)

[ Voor 8% gewijzigd door rvanlooijen op 19-04-2003 20:15 . Reden: typo fixed Vegito :P ]

Verwijderd

hehe dat wil ik ook Caesartje 32 graden idle en 24 graden stressed zo te zien gaan je temps alleen maar lager :P

• Bjk
Me kast op plaatje gezet hierboven...

• dreeke

dreeke

outdated icon

In mijn kast zit een Radeon 8500 te stressen en 2 WD 800JB HDD's, plus een brander die ook nog regelmatig bezig is.

Dus aan warmte heb ik geen gebrek. Mijn kast is groot genoeg, het is een Chieftec Scorpio bigtower.

Die Alpha heatsink heb ik erop gezet vanwege de hitte problemen die ik anders krijg. Met een GlobalWin koelertje werd het een megakachel.

Ik bouw overigens dagelijks AMD systemen met procs varierend van een 1800+ tot 2800+, en ik krijg ze met de bijgeleverde boxed fan niet op 36 graden zonder extra koelers.
Als de FSB op 100 loopt wel ja, dan wordt ie rond de 30 graden.

//edit: vanzelfsprekend heb ik koelpasta op mijn proc zitten, Arctic Silver III in dit geval

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 19-04-2003 20:19 ]

• rvanlooijen
dreeke schreef op 19 April 2003 @ 20:18:
In mijn kast zit een Radeon 8500 te stressen en 2 WD 800JB HDD's, plus een brander die ook nog regelmatig bezig is.

Dus aan warmte heb ik geen gebrek. Mijn kast is groot genoeg, het is een Chieftec Scorpio bigtower.

Die Alpha heatsink heb ik erop gezet vanwege de hitte problemen die ik anders krijg. Met een GlobalWin koelertje werd het een megakachel.

Ik bouw overigens dagelijks AMD systemen met procs varierend van een 1800+ tot 2800+, en ik krijg ze met de bijgeleverde boxed fan niet op 36 graden zonder extra koelers.
Als de FSB op 100 loopt wel ja, dan wordt ie rond de 30 graden.

//edit: vanzelfsprekend heb ik koelpasta op mijn proc zitten, Arctic Silver III in dit geval
Met boxed fan heb je gelijk, de temps die ik noem van mijn systeem zitten onder een Spire Falconrock2 koeler (11 euro), met de s2k bus disconnect enabled.

Overigens heb je gelijk wat betreft de boxed koeler, al is die vanaf 2400+ al stukken beter, zonder casefans krijg je die niet echt laag ofzo nee, maar goed, motto boxed AMD koeler: mja t koelt en hij gaat dr niet dood van, daar blijft t bij :P

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
Heb hier ook zon waaier zalan 6000cu (houd een 1800+ op 52 graden stressed, bij een kast temperatuur van 45) dus een 2200+ moet zat kunnen. Ik denk dat je het probleem in het contact van je koelblok met de processor moet zoeken en niet in je airflow. je kan ook je voltage verkeerd hebben staan in je bios

mn voedingsfan draaid op 7v en de fan van de zalman waaier draaid op het laagst mogelijke toerental. verder geen casefans

[ Voor 28% gewijzigd door kleefding op 19-04-2003 20:26 ]

Verwijderd

als we het toch over warmte hebben hier. heb zelf een amd 1800 0p 133 mhz staan en die is na een uurtje of 2 quaken al gauw 60 graden , is dat normaal? voor de rest zijn er geen systeem koelers aanwezig

• dreeke

dreeke

outdated icon

Caesartje schreef op 19 April 2003 @ 20:21:
[...]

Met boxed fan heb je gelijk, de temps die ik noem van mijn systeem zitten onder een Spire Falconrock2 koeler (11 euro), met de s2k bus disconnect enabled.

Overigens heb je gelijk wat betreft de boxed koeler, al is die vanaf 2400+ al stukken beter, zonder casefans krijg je die niet echt laag ofzo nee, maar goed, motto boxed AMD koeler: mja t koelt en hij gaat dr niet dood van, daar blijft t bij :P
Spire koelers zijn inderdaad veel beter (en nog goedkoop ook).
Alleen ik vind de "Whisper"rock niet bepaald stil, in verhouding tot mijn eigen systeem. (heb alleen Papst fans draaien, de YS-Tech koeler van mijn Alpha was net een stofzuiger en kreeg hem niet koeler dan de Papst fan)

• Bjk
Ik zit me af te vragen bij die aida32 zie ik bij aux een beeldschem icoon staan, is dit wel de proc of? Moet ik op de mobo temp afgaan?
img-> Afbeeldingslocatie: http://www.gameshysteria.com/bjk/hmmm.gif

• rvanlooijen
dreeke schreef op 19 April 2003 @ 20:24:
[...]

Spire koelers zijn inderdaad veel beter (en nog goedkoop ook).
Alleen ik vind de "Whisper"rock niet bepaald stil, in verhouding tot mijn eigen systeem. (heb alleen Papst fans draaien, de YS-Tech koeler van mijn Alpha was net een stofzuiger en kreeg hem niet koeler dan de Papst fan)
Nog een offtopic post dan:

Die Whisperrock3 (@2500rpm volgens specs, @3000rpm in praktijk) is op zich redelijk stil, maar t kan beter inderdaad. Kijk maar eens naar zo'n Falconrock, 2300rpm (~2400 praktijk), koperen basis, en eindelijk een 3-pins clipje, 0wnent ding _o_ ;)

Overigens vraag ik me af of de topicstarter inmiddels al zn koelertje nagekeken heeft, misschien kan je met een digicam wat pics maken?

//Edit: aangezien je northbridge ook @ 53 graden zit (ervan uitgaande dat de data op je screenie klopt), kan de betreffende zaak wel eens gelijk hebben dat je kast gewoon te krap is, aan een chipset fan kan je (zonder opzet iig) weinig aan verpesten, en als die al zo enorm heet wordt, sja... dan is t _echt_ krap daar.

[ Voor 18% gewijzigd door rvanlooijen op 19-04-2003 20:35 ]

• Ikke_dus.nl
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01-2023
Misschien kan je beter ff kijken hoe warm je cpu is als je koud opstart.
Bij mij moet ik er zo'n 15 graden afhalen voor om nuttige waarde te krijgen.
Als je opstart en gelijk de bios ingaat moet je de temps kunnen zien.
Ik neem aan dat je weet hoe warm je kamer is zodat je kan zien of de temp van je cpu veel afwijkt.

• Bjk
Ikke, kan mijn mobo in principe 30 graden koeler zijn dan me proc (wat blijkt uit het plaatje hierboven!)

• Ikke_dus.nl
Ja dat kan wel maar als alles goed zit dan lijkt mij dat erg sterk.
Heb je wel eens naar je temps in de bios gekeken.
Die hoeven ook niet goed te zijn maar je kan wel zien welke bij wat horen.

Verwijderd

hey Bjk weet je wat je het beste kan doen is een gat maken in je voorkant en 1 aan de zijkant. waarom aan het voorkant omdat: als je een standaard case hebt dan kan je voorin een koeler plaatsen en daarvoor heb je een soort behuizing zodat je het koeler makkelijk kan in klikken en dicht doen. maar het nadeel is dat je heel weinig lucht naar binnen krijgt omdat die koeler tegen de case is en dat veroorzaakt veel geluid. En zoals ik zie op die plaatje heb je alleen veel kleine gaatjes dat moet (mag) weg halen waarom: omdat dan de koeler meer lucht naar binnen kan zuigen en je hebt minder last van geluid. moet je maar eens proberen met je hand een 80mm koeler op 12v en dan je vlakke hand achterop zetten dan krijg je een irri geluid en als je het weghaald dan is het weg. zo werkt het ook in je case. oke en nu de zijkant waarom: je kan je vga kaart cooler maken + meer airflow en lagere kast temps.

• Bjk
Oke heb voor ikke_dus even naar bios gegaan, daar zegt hij 86 graden voor cpu en fan draait op 1500rpm, is dat niet te verhogen??

Verwijderd

probeer eens het programma speedfan, wat zegt dit?

Verwijderd

Ik neem aan dat jij een AMD Athlon 2200+ met de palomino core? Zo ja dan moet de temp niet hoger dan 70 graden komen. ik had zelf een Athlon 1800+ palomino deze werd met een spire nogwat... 65 stressed. Dus kijk van deze temp niet op. maar dat de proc nu ineens bijna 90 is is wel raar. Zit er in je case wel een openning voor een beetje lucht stroom.

Een AMD Athlon <whatever> met een Tbred core is ongeveer 30 a 40 graden en soms 50. uit dit bovenstaande verhaal blijkt dat het een palomino is. Klopt dit? Als het een Tbred is zou ik de computer terug brengen als er nog garantie op zit.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Bjk schreef op 19 April 2003 @ 20:58:
Oke heb voor ikke_dus even naar bios gegaan, daar zegt hij 86 graden voor cpu en fan draait op 1500rpm, is dat niet te verhogen??
1500 rpm is wel erg laag. Hij is zeker wel stil dan je pc :Y)

Zoals gezegd, even Speedfan downloaden en kijk of je de fan sneller kan laten draaien. Dan is het ook niet zo gek dat je CPU zo heet wordt :o

• Ikke_dus.nl
Dat weet ik niet dat ligt aan t type koeler. Die verhaaltjes over airflow zijn heel leuk maar je kan er je kast niet kouder mee krijgen dan je kamertemp. mischien een betere afvoer oid. maar mijn idee is dat als je je kast openzet je niet zo'n extreme temperatuur mag hebben. Als je ff zoek op je koeler specs moet je te weten komen wat het zou moeten zijn en of die die 2200 kan koelen?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan toch de fan van je cpu cooler toch sneller laten draaien probeer dat eens en kijk of je temps dalen.

@ denblom: een Amd Athlon XP 2200+ is altijd een Tbred. De Palomino core werd gebruikt vanaf de 1500+ tot de 2100+ en nu zijn sommige zelfs ook met Tbred core.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 12:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Bjk schreef op 19 april 2003 @ 20:58:
Bij de Zalman CNPS6000-Cu zit een Fanmate met zo'n draaiknopje, dat moet je ten eerste helemaal open draaien zodat je fan op plm 2500rpm komt te draaien.
Ik heb precies dezelde cooler en die houdt in mijn standaardkast met een fan voorin, en een fan achterin mijn XP 2400+ @ 2 GHz op 35 graden idle. Jouw 2200+ moet ie met die 2 extra fans makkelijk onder die temp kunnen houden, maar aangezien je kast nogal klein is... tjah.... misschien toch maar gaan sparen??? :P :+

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

Wie heeft die ontzettende onzin bedacht dat een kleinere kast warmer is ??? Het volume van de kast heeft enkel een vertragende werking op het temperatuurverloop en geen invloed op de uiteindelijke stationaire temperatuur (ervan uitgaande dat de geleiding door je kastwand niet de bepalende factor is, zoals dat normaal is als je gewoon 1/2 fans in je kast hebt zitten). Dit is bij jou dus wel het geval. Laat je geen nieuwe kast aansmeren, maar koop gewoon 2 fans en je probleem is opgelost (of het moet aan je sensoren liggen, maar in dat geval heb je niet echt een probleem).
Hoe voelt je heatsink aan ? en voel je echt ontzettend warme lucht uit je kast komen ??

• Ikke_dus.nl
Wat voor type zalman heb je er eigenlijk op laten zetten dat vind ik hier niet echt terug ?
Je moederbord temperatuur is trouwens ook vrij hoog. Als ik jou was zou ik morgenvroeg als je je peecee aanzet gelijk ff kijken hoe warm die is of weet je dat al ?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 12:05

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 21:22:
Wie heeft die ontzettende onzin bedacht dat een kleinere kast warmer is ??? Het volume van de kast heeft enkel een vertragende werking op het temperatuurverloop en geen invloed op de uiteindelijke stationaire temperatuur (ervan uitgaande dat de geleiding door je kastwand niet de bepalende factor is, zoals dat normaal is als je gewoon 1/2 fans in je kast hebt zitten). Dit is bij jou dus wel het geval. Laat je geen nieuwe kast aansmeren, maar koop gewoon 2 fans en je probleem is opgelost (of het moet aan je sensoren liggen, maar in dat geval heb je niet echt een probleem).
Hoe voelt je heatsink aan ? en voel je echt ontzettend warme lucht uit je kast komen ??
Eigenlijk klopt dat wel wat je zegt ja, maar het is dus inderdaad zo omdat hij geen 2 fans extra in zijn kast heeft dat die kleine kast eerder met warme lucht gevuld zal zijn dan een grotere kast.
Ikke_dus.nl schreef op 19 April 2003 @ 21:25:
Wat voor type zalman heb je er eigenlijk op laten zetten dat vind ik hier niet echt terug ?
Je moederbord temperatuur is trouwens ook vrij hoog. Als ik jou was zou ik morgenvroeg als je je peecee aanzet gelijk ff kijken hoe warm die is of weet je dat al ?
Dit werd al in het begin gezegd: een Zalman CNPS6000-Cu... :Z

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Ikke_dus.nl
Ja :Z Ja zoek er dan maar eens naar ;(

• Bjk
Ik zal het type vermelden op de doos:
cnps300-GP(gold plus) zit daar zon regelaar bij in dan, ik zag em nie in me kast, mischien is ie goed weg gestopt achter kabels..
Speedfan levert niet veel op???
Afbeeldingslocatie: http://www.gameshysteria.com/bjk/speedfan.gif

[ Voor 22% gewijzigd door Bjk op 19-04-2003 22:00 ]

Verwijderd

B) B) watt dat klopt echt nix van die temps :r
Wie heeft jou koeler erop gezet als ik vragen mag.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 22:07 ]

• Bjk
Mensen uit de lokale pc shop hiero..
Hoe kan ik me fan harder later lopen, moet die weerstand eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.h-essers.nl/3pluspart.gif ?

[ Voor 62% gewijzigd door Bjk op 19-04-2003 22:11 ]

• Ikke_dus.nl
Dat moet wel kunnen lijkt me (kijk wel ff of de koeler 12 volt is >:)).
Als je echt zo'n koeler hebt (Zalman CNPS6000-Cu) dan zou er ook een spacer tussen moeten zitten misschien is het toch verstandig om de koeler er ff af te halen en de boel weer goed terug zetten dan weet je dat in ieder geval zeker. Bij de koeler waar we het hier over hebben zit trouwens wel een regelaartje maar bij de Zalman CNP3100-plus weer niet. Dus het is wel belangrijk dat je weet welke koeler ze er daadwerkelijk ingepropt hebben.

• Bjk
Ja de Zalman CPN3100-plus(gold) heb ik. Daar zit geen regelaar bij.
Nu heb ik hem vanochtend aangezet naardat hij deze nacht is afgekoeld. En nu keek ik meteen in de bios en hij was meteen bij boot al 56 graden. Kan dit?? Zijn die sensors wel 100?

Verwijderd

Hallo tweakers,

Na het lezen van deze topic heb ik me maar ff snel aangemeld bij got want ik heb een precies hetzelfde probleem als Bjk.
Het zit zo, bij een pcprive project heeft me vader een pc gekocht (al een tijdje terug).
Het is een hp pavilion 782.nl :'( , specs:
Amd xp 2200
256 Mb pc2100 geheugen
80 Gb hd
en een ati AIW 7500.
Er zit nog gewoon die standaard cooler op die hp erbij geleverd had en er is niets aan het systeem veranderd.

Nou is mijn probleem dat bij het spelen van spellen zoals C&C Generals en Quake 3 etc. na een bepaalde tijd heel de pc vastloopt.
Ik heb al geprobeerd te vinden waar het probleem ligt, maar dit heb ik niet kunnen vinden. Ook heb de videokaart underclockt en dan loopt ie nog vast, dus volgens mij ligt het niet aan de videokaart.
Als ik in de bios kijk zie ik daar een cputemp van 94 graden :? .
Hier een pic van speedfan :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/roestf/speedfan.png

Normaal gesproken haal ik de zijkant van de kast af en dan loop ie niet meer vast, maar het het warme weer van laatst hielp zelfs dat niet 8)7 .

• Bjk
Roest, toevallig Raillion pc prive?

Maar ondertussen weet ik nog steeds niet hoe ik mijn cpu kooler op hogere RPM kan krijgen. Hij draait nu 1500 (silent mode) maar hij kan op 2800RPM(normal mode) wat mij beter lijkt met deze temperaturen..
Weet iemand hoe, want ik heb niet zon regelaar. (Hoort er ook niet bij te zitten: http://www.h-essers.nl/cnps3100gp_en.htm )

[ Voor 84% gewijzigd door Bjk op 20-04-2003 11:04 ]

Verwijderd

Nee, het was het pc prive project van het RDGG zieken huis in delft (bij correct R´Dam)
Oja btw ik start net ADIA32 op en ik bij het moederbord en verdomd er zit ook een
MSI MS-6367 Moederbord in, zou het misschien daar aanliggen ??

• Bjk
Das zeer toevallig, aangezien ik zon kleine kast heb ben ik van plan bovenin een fan te maken en aan de zijkant. Voor max 10 euro (zit wel door me geld heen). Maar first of all wil ik dus die kooler op max (2800rpm) hebben!

• CrazyJoe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03-2025
Edit: Ik zie dat ik dyslexisch aan het worden ben, heb ik bij het verkeerde moederbord gekeken.

Edit2: Ik ben niet dyslexisch, maar iemand anders wel. Ik kan by MSI geen 6763 als moederbord vinden, maar wel een 6367. Een van de twee heren meldt dat hij dit MB heeft, de ander heeft 6763 in zijn signature staan.

Aangezien ik alleen 6367 kan vinden (of 6764) heb ik daar maar even gekeken en van dat moederbord staat op de CPU support page dat het maar tot Athlon XP 2000+ ondersteund. Misschien is dat het probleem, de bios kiest de verkeerde VCORE setting en daardoor wordt die processor te heet. Ik zeg niet dat dit de correcte diagnose is, maar kijk er eens naar.

De pagina voor de CPU support informatie :

http://www.msi-computer.d...hp3?Prod_id=206&Seite=CPU

[ Voor 161% gewijzigd door CrazyJoe op 20-04-2003 11:37 ]

• BwO
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-07 09:39

BwO

Up The Irons!

Je moet eens aan de heatsink voelen als ie uit is gegaan. Als het goed is, is ie handwarm en dan zijn OF die sensoren niet goed OF je mobo leest het verkeerd uit.

<<Team BSD>> #22 OGR-24 - #12 OGR-25

• Bjk
CrazyJoe schreef op 20 April 2003 @ 11:24:
Edit: Ik zie dat ik dyslexisch aan het worden ben, heb ik bij het verkeerde moederbord gekeken.

Edit2: Ik ben niet dyslexisch, maar iemand anders wel. Ik kan by MSI geen 6763 als moederbord vinden, maar wel een 6367. Een van de twee heren meldt dat hij dit MB heeft, de ander heeft 6763 in zijn signature staan.

Aangezien ik alleen 6367 kan vinden (of 6764) heb ik daar maar even gekeken en van dat moederbord staat op de CPU support page dat het maar tot Athlon XP 2000+ ondersteund. Misschien is dat het probleem, de bios kiest de verkeerde VCORE setting en daardoor wordt die processor te heet. Ik zeg niet dat dit de correcte diagnose is, maar kijk er eens naar.

De pagina voor de CPU support informatie :

http://www.msi-computer.d...hp3?Prod_id=206&Seite=CPU
Ik heb een typo gemaakt in me SIG het is dus een 6367 dus ik word dyslexisch. Klopt jouw theorie over de vcore zo ja, kan iemand dit bevestigen en wat kan ik er het beste aan doen. (nu asap me sig editten)

Verwijderd

probeer eens mbm ipv het progsel dat je nu gebruikt :)

• Bjk
Heb MBM al gebruikt, maar moet me coolers uit een hele lijst selecteren en me sensors ook ik weet niet welke ik moet hebben.

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 11:39

Macabre

Euhh...

Probeer je moederbord eens te flashen aangezien deze standaard maar tot 2000+ kan....misschien verhelpt een update van het BIOS dus je temp probleem..

Vaak hebben nieuwe BIOS's support voor nieuwere CPU's en word dan misschien je temp wel goed uitgelezen, want ik denk dat 56 graden bij het booten echt niet klopt.

Suc6

..:: Specs ::..

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
Mijn schoonzuster heeft een Packard Bell i-connect met een XP2000 palomino en die heeft precies hetzelfde,ook een msi 6367 moederbord en tijdens het opstarten geeft het bios al een temp van 65gr aan,na een minuut of 2 in windows geeft speedfan al 72 gr aan. Ik heb er een andere koeler op gezet,een extra fan in de kast maar dat haalt allemaal niets uit,de temps blijven zo hoog. Als je aan de koeler voelt is die gewoon warm,niet extreem heet dus. Volgens mij is de temp sensor van dit bord gewoon brak. Ik heb in het bios maar de shutdown temperature disabled en tot nu toe gaat alles goed,geen vastlopers meer. Bij MSI gaat de bios maar tot versie 1.3 maar bij Packard Bell hebben ze versie 1.4 met ondersteuning voor de thoroughbred,zoek maar op moederbord Nova.

[ Voor 13% gewijzigd door d-super op 20-04-2003 13:04 ]

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

• Bjk
Hmm brakke sensor, ik heb iniedergeval een mail gestuurd naar NEC waar ik dus me pc vandaan heb. En plaats er deze week voor de zekerheid 2 fans bij. Mischien heeft NEC nog een idee, of jullie. Ik zal het eind resultaat iniedergeval melden zodat andere mensen met hetzelfde mobo mischien een oplossing vinden.

Verwijderd

d-super schreef op 20 April 2003 @ 13:00:
Mijn schoonzuster heeft een Packard Bell i-connect met een XP2000 palomino en die heeft precies hetzelfde,ook een msi 6367 moederbord en tijdens het opstarten geeft het bios al een temp van 65gr aan,na een minuut of 2 in windows geeft speedfan al 72 gr aan. Ik heb er een andere koeler op gezet,een extra fan in de kast maar dat haalt allemaal niets uit,de temps blijven zo hoog. Als je aan de koeler voelt is die gewoon warm,niet extreem heet dus. Volgens mij is de temp sensor van dit bord gewoon brak. Ik heb in het bios maar de shutdown temperature disabled en tot nu toe gaat alles goed,geen vastlopers meer. Bij MSI gaat de bios maar tot versie 1.3 maar bij Packard Bell hebben ze versie 1.4 met ondersteuning voor de thoroughbred,zoek maar op moederbord Nova.
Heel leuk die shutdown temperature optie, maar die zit dus niet in mijn bios, award 1.0 HP bios, tenmiste ik zie hem nergens, waar zit die optie pcies?

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 14:39:
[...]

Heel leuk die shutdown temperature optie, maar die zit dus niet in mijn bios, award 1.0 HP bios, tenmiste ik zie hem nergens, waar zit die optie pcies?
Zit bij pc health status (bij die Packard Bell tenminste),daar waar je temps enz staan.

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Verwijderd

hey bjk die temp's kloppen echt niet. heb je al in je bios gekeken?

Verwijderd

Ik ken dus ook iemand met een 2200 die precies hetzelfde probleem had. Na een hele zooi zogenaamde oplossingen zoals xtra caseflow en betere koeling op de proc kwamen ze erachter dat die hele batch 2200's die die winkel had gewoon allemaal dat probleem hadden. Toen hebben ze er een 2400 in gestopt en et voila , temp van 79 graden naar 45 graden gezakt en geen problemen meer.

• Bjk
Ik denk persoonlijk dat het meer aan het mobo ligt, aangezien er meerder mensen met zelfde probleem zijn geweest.

Verwijderd

yep kan ook .. maar het was gewoon merkwaardig... Alternate trouwens was het ... waar ze die batch brakke 2200's hadden... maar dat zou je moeten testen dan.... ander moederbord als je die hebt of bij iemand anders erin stoppen.

• Ikke_dus.nl
56 graden bij booten dat wil zeggen dat die 35 graden te hoog staat dus dan is die bij 87 graden "misschien" maar 52 graden is B). Zou toch eens kijken voor je moederbord temp. die zalman koeler lijkt me niet zon beest dat die je moederbord rondom de cpu meekoeld zoals bv. een vulcano 7+. Of is die sensor ook brak :? want 50 graden is toch veel.
(edit) Zit op die brug geen koelblokje ???(einde edit)

[ Voor 10% gewijzigd door Ikke_dus.nl op 21-04-2003 08:35 ]

• tak77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 11:31
welke batch brakke 2200?? van wanneer is het ?? Want ik heb 2 x 2200 boxed bij alternate ongeveer een maand geleden en die krengen krijg ik niet koeler dan 55 graden.. soms uitschieters van 70 graden na een wat video editten..

DUAL AMD XP 2200+ -> MP 2600+ :) (16x133) MSI K7D-L rev 1.0 bios 1.83b Cpu1: 61 C, Cpu2:65 C

• Bjk
Hmm mischien heb ik een brakke cpu, maar weet iemand van wanneer die dingen gemaakt zijn. Welke week?

Verwijderd

juist tak77 idd... ongeveer 3 weken- een maand... jammer genoeg heb ik niet de processor zelf gezien... dus ik kan je verder niets vertellen...
Pagina: 1