Toon posts:

Geheugen bijplaatsen => piepjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiendag,
ik wilde vandaag me geheugen uitbreiden. Had 256 en wil er nog 256 bijdoen. Had elixer geheugen op 266 mhz. Nu heb ik oem geheugen gekocht via internet ( 266 mhz Kingston ) en als ik het in me slot prik, dan krijg ik bij het opstarten van de computer piepjes te horen, en start hij niet op.

Ik heb alles geprobeerd volgens mij, oude geheugen eruit, nieuwe in de plaats, verschillende sloten geprobeerd,

wie weet wat het kan zijn??

Dank

E. van der Teems

(ik heb een search gedaan, maar vond niet een antwoord)

Verwijderd

werkt alleen het nieuwe reepje wel?
edit:
zoniet: of beter aandrukken (zelf ook weleens gehad dat ik een reepje behoorlijk moest verkrachten omdat ie anders piepte) of het is gewoon kapot..

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 18:48 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Vertel er dan ook even bij om wat voor mobo het gaat. En als je dan óók nog even vertelt wat precies de uitkomsten waren van jouw probeeracties (dus deed de nieuwe DIMM het in z'n eentje wel of niet :? ) gaat het helpen wat makkelijker ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ehhh, het gaat om een Asus moederbord met Athlon processor. Er staat me iets vaags bij van A7M 266 ofzo?!

Maargoed, volgens mij druk ik em keihard in. En het nieuwe geheugen doet het helemaal niet, ook niet in ze eentje...

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:08
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 19:01:
Ehhh, het gaat om een Asus moederbord met Athlon processor. Er staat me iets vaags bij van A7M 266 ofzo?!

Maargoed, volgens mij druk ik em keihard in. En het nieuwe geheugen doet het helemaal niet, ook niet in ze eentje...
je weet niet zeker wel moederbord je hebt :?
kijk ff op het moederbord zelf, daar staat het zeker op ;)

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06-2025
-Probeer het eens met een nieuwer BIOS
-Probeer het met alléén de Kingston module
-Check of ze allebei op dezelfde snelheid lopen
-Check of je timings niet toevallig iets te strak staan :?
-Probeer het met 2x Kingston of 2x Elixer als dat kan...

En druk ze niet zó hard aan dat ze krom buigen he :? :P

[ Voor 42% gewijzigd door Thanatos op 19-04-2003 19:43 ]

Verwijderd

DOA(dead on arrival), dat reepje is denk ik kapot. Probeer eens een ander reepje geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben niet zo technisch aangelegd enzo om iets met nieuwe bios te proberen
de kingston module doet het niet, ook niet alleen
hoe weet ik of ze allebei op dezelfde snelheid lopen? volgens mij gewoon allebei op 266
timings?!?!?!
dat laatste kan niet, want ik heb er van allebei maar 1

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je dit moederbord:
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7M266&langs=01 of heb ik het helemaal mis ?

En dan ff een vraagie:
Wat voor een modules zijn die Elixer en Kingston chippies ? SDRAM / DDR etc ?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 11:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
XaZa => klopt!

Nu nog iets raars. Op de verpakking van het geheugen staat dus Kingston, een paar letters, en dan 512. Er staat ook op 512 mb 266 mhz pc2100 DIMM CL2.

Paar opmerkingen hierbij dan, ik had 256 MB BESTELD! Op het geheugen echter staat weer een stikkertje met 256 mb. Kijk ik echt naar de blokjes op het geheugen, dan zie ik daarop iets staan van 32m. Tel ik de blokjes, het zijn er 18, kom ik dus op 18 X 32 is ....... 512!!!

Plus staat er op het geheugen van Kingston CL2. Wat dat inhoudt weet ik niet, maar op mijn originele eerste geheugen staat CL2.5

Ik denk dat jullie hier wel wat mee kunnen of niet?

Bedankt
Edwin

Verwijderd

Ik zal eens even op onderzoek uitgaan

Ik heb het volgende gevonden op de website van Kingston:
website --> http://www.kingston.com

gevonden info: http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search
Dit zijn de geheugen modules die bedoeld zijn voor dat moederbord van jou.

Kijk dus ff of jou chippie erbij staat, en anders denk ik dat het moederbord jouw chippie niet ondersteunt.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 11:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk gewoon dat het met dat CL te maken heeft. Ik heb nog een keer op de site gekeken waar ik het had besteld, en dat is www.gistron.com. Ik had daar OEM geheugen gekocht, 256MB DDR-RAM/266 PC2100, 184pin, maar dat was niet op voorraad. Toch kreeg ik het de dag erna al thuis. Nu hebben ze me denk ik, om me te "matsen" het duurdere 256MB of 512 MB DDR-RAM/266 PC2100 CL2, 184pin van Kinston gegeven, wat wel 100% op voorraad is.

Ik heb inmiddels al een soortgelijk e-mailtje gestuurd naar deze lui, en wacht dan maar af wat ze zeggen. Neem aan dat ik het mag terugsturen en goed geheugen terug krijg...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 11:40:
Ik denk gewoon dat het met dat CL te maken heeft. Ik heb nog een keer op de site gekeken waar ik het had besteld, en dat is www.gistron.com. Ik had daar OEM geheugen gekocht, 256MB DDR-RAM/266 PC2100, 184pin, maar dat was niet op voorraad. Toch kreeg ik het de dag erna al thuis. Nu hebben ze me denk ik, om me te "matsen" het duurdere 256MB of 512 MB DDR-RAM/266 PC2100 CL2, 184pin van Kinston gegeven, wat wel 100% op voorraad is.

Ik heb inmiddels al een soortgelijk e-mailtje gestuurd naar deze lui, en wacht dan maar af wat ze zeggen. Neem aan dat ik het mag terugsturen en goed geheugen terug krijg...
Laat ff weten wat zij d'r van zeggen.
Altijd leuk om ff te horen of ik goed zat of niet.

• Abbadon
18 chippies? Dan heb je een ECC DIMM. Staat er op de chips 32Mx8 (omdat je het over 32 hebt) dan zijn het 256Mbit chips en dan heb je idd een 512MB DIMM. In feite mag het ook allemaal niet zo uitmaken want dat bord ondersteund van alles, zelfs registered DIMM's. Je moet je BIOS eens ingaan en kijken hoe het zaakje is ingesteld qua timings (staat onder Advanced -> CHIP Configuration). Een andere optie is het BIOS eens te resetten, zie hiervoor blz. 59 van je manual: zet je bak helemaal uit (haal de stekker er ook maar uit) maak 'm open en verbind de twee soldeerpunten waar CLRTC bij staat gedurende een paar tellen met een metalen voorwerp. Zet vervolgens je bak weer aan en kijk of hij dan de DIMM (plaats dus alleen de nieuwe DIMM) goed wil herkennen.
Verwijderd schreef op 20 April 2003 @ 11:40:
Ik denk gewoon dat het met dat CL te maken heeft..
Dat heeft er niks mee te maken, als je die nieuwe DIMM in z'n eentje plaatst moet hij het ook gewoon goed doen (het bord kan gewoon met CL2 en CL2.5 DIMM's overweg, net als élk moederbord). Wat wel het geval kan zijn is dat de DIMM niet goed is of dat het bord en de DIMM gewoon niet vriendjes met elkaar willen zijn, dat wil toch nog wel eens gebeuren (hoewel dat in feite niet zou mogen).

[ Voor 27% gewijzigd door Abbadon op 20-04-2003 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal dinsdag pas zijn denk ik i.v.m pasen..

Maar KAN het daar te maken mee hebben, dat CL. Als het gewoon duidelijk is dat CL2 niet naast CL2.5 kan, dat lijkt me de oorzaak duidelijk..

Verwijderd

Topicstarter
er staat op de blokjes => 32MX4T6

Maargoed, ik wacht het antwoord wel af van Gistron, en dan hoor je het nog wel, hoop gewoon dat ze het terugnemen, en me nieuw geheugen geven wat ik besteld had.., maar ik zal eens kijken in me bios..

Verwijderd

Topicstarter
Heb ff gekeken, er staat in de bios, bij wat mij lijkt enigzins met het geheugen te maken heeft, bij DDR staan er vier regeltjes ofzo, en alles staat op "auto"

En over dat bios resetten?Wat zijn de gevolgen daarvan? Moet ik alles opnieuw instellen enzo?!?!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 april 2003 @ 12:37:
Heb ff gekeken, er staat in de bios, bij wat mij lijkt enigzins met het geheugen te maken heeft, bij DDR staan er vier regeltjes ofzo, en alles staat op "auto"

En over dat bios resetten?Wat zijn de gevolgen daarvan? Moet ik alles opnieuw instellen enzo?!?!
Bij BIOS Reset worden alle instellingen in de BIOS naar de standaard begin waarden gezet.

• Abbadon
32Mx4, dat zijn 128Mbit chips en dat maakt het dus een 256MB DIMM. En nu komt 'ie, jouw bord (beter, de AMD-761 geheugencontroller) ondersteund alleen x4 chips indien ze op een registered DIMM zitten. Als jij een unbuffered DIMM hebt kun je idd deze DIMM gaan ruilen! Maar als het een registered DIMM is ook want registered en unbuffered kunnen namelijk niet samenwerken op een bord.

Overigens kun je zelf zo zien of je het met een ubuffered of registered DIMM van doen hebt, de registered variant is veelal hoger en telt nog enkele kleinere chips op de ruimte tussen de geheugenchips en de DIMM pinnen (zie voorbeeld hieronder) en er moet ook wel ergens een 'R' in de typeaanduiding van de DIMM staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.corsairmicro.com/main/products/chip-ddr.jpg

De unbuffered (da's het standaard huis-, tuin- en keuken geheugen) heeft dus niet van zulke extra chips en de DIMM is dan ook minder hoog (de ruimte tussen de geheugenchips en de pinnen is dan niet nodig voor extra chips).

Verwijderd

Topicstarter
Mooi verhaal, snap er weinig van, maargoed. VOlgens mij heeft mijn geheugen niet zo veel ruimte tussen de pinnen en de blokjes. In ieder geval niet zo veel als op het plaatje. Echter, als ik kijk op de verpakking staat er "KVR266X64C2/512"
Een R er dus tussen...

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb antwoord gekregen. Ik mag het terugsturen. Zij vermelden daar onder ander in

"Ook al neemt u een ander merk geheuegen, dan zal dit
waarschijnlijk nog niet met uw oude geheugen gaan werken.

De enige manier om dit werkend te krijgen zal
waarschijjnlijk zijn dat u 2x hetzelfde geheuen zou moeten
hebben."

Heeft iemand van jullie Elixir geheugen? En wat voor ervaringen met andere geheugens, of kan dit inderdaad niet?

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 10:11
Waarom werken 2 merken geheugen niet met elkaar? Beetje stom geouwehoer!

Heb zelf:

Spectek

http://www.spectek.com/pdfs/32_64MX64DDR.PDF (75a versie)

en

Nanya

http://www.nanya.com/e-ht...a/NTC-256M-A-DDR-R1.3.pdf (75b versie)

Oke het is geen top-geheugen, maar het werkt wel met elkaar! (zeer stabiel en goedkoop)

Check anders effe het merk en type nummers van beide reepjes, had die van mij in 5 minuten met google gevonden! Misschien valt er meer uit te halen, i.v.m. compatibiliteit. Je kunt in ieder geval de CAS settings dan achterhalen!

mcb1

Pagina: 1