Toon posts:

simpele database, waarmee?

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dag mensen,

ik heb de volgende vraag. voor het bedrijfje van m'n vader zou ik graag een simpele database willen maken (naam, adres, tel.nummer en zo), nu werken ze nog steeds met een adressenboek en losse blaadjes e.d. nu weet ik hier niet zoveel van, daarom wil ik graag advies van jullie hoe ik dit het best zou kunnen aanpakken.

in principe zou ik access oid kunnen gebruiken, maar ik wil graag zelf een simpele interface kunnen bouwen, om het voor mijn moeder zo simpel mogelijk te maken records toe te voegen, te wijzigen etc. en dat dan het liefst via een browser, javascript of zo (alhoewel ik weet dat je met javascript niet kunt schrijven naar een file). om nou php en mySQL te gaan gebruiken voor zoiets vind ik een beetje ver gaan...

Iemand tips?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met Javascript gaat het toch echt niet lukken. PHP & MySQL is het 'makkelijks' als je iets via een webinterface wilt bouwen gok ik. Waarom vind je dat tever gaan?

Alternatief is natuurlijk access, kan wat je wilt, eigen formulieren maken.

Als laatste kan je op zoek gaan naar bestaande oplossingen op bijv. hotscripts.com (PHP&MySQL scripts).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
MS Acces en dan gebruik gaan maken van DataAccess pages, kan je lekker via internet explorer je access databaseveldjes aanpassen

http://msdn.microsoft.com...acc2k2/html/deploydap.asp

A wise man's life is based around fuck you

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Access en ASP
Althans dat is mijn voorkeur, maar ik geloof dat ik daarin wat afwijk van de rest... ;)
Kan je de meeste toeters en bellen wel in kwijt.
Draait allemaal prima in een standaard XP bakje aangezien die ISS bijlevert en zo. Maar dat wist je vast wel.
En dan nu voor de andere ideeen:

Plant eens een boompje

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had er natuurlijk ff bij moeten zeggen dat het draaien op een win98 pjoeter en ze hebben office 97 voor zover ik weet (weet niet eens zeker of daar wel Access bij zit eerlijk gezegd, maar evt. valt dat nog wel te regelen ;) ). Waarom ik php en mySQL een beetje ver vind gaan is simpelweg omdat er dan serversoftware gedraaid moet worden (volgens mij bevat win98 nog geen iis, of wel?) en server en client software van mySQL, dat lijkt allemaal zo omslachtig... ik had zo'n beetje het idee dat er wel een simpelere oplossing zou moeten zijn, maar als ik jullie reacties zo bekijk is het enige alternatief dus het gebruik access.... nou ja, als het niet anders is moet ik daar maar eens induiken...

edit: typo's

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-04 08:10
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 18:39:
Sorry, ik had er natuurlijk ff bij moeten zeggen dat het draaien op een win98 pjoeter en ze hebben office 97 voor zover ik weet (weet niet eens zeker of daar wel Access bij zit eerlijk gezegd, maar evt. valt dat nog wel te regelen ;) ). Waarom ik php en mySQL een beetje ver vind gaan is simpelweg omdat er dan serversoftware gedraaid moet worden (volgens mij bevat win98 nog geen iis, of wel?) en server en client software van mySQL, dat lijkt allemaal zo omslachtig... ik had zo'n beetje het idee dat er wel een simpelere oplossing zou moeten zijn, maar als ik jullie reacties zo bekijk is het enige alternatief dus het gebruik access.... nou ja, als het niet anders is moet ik daar maar eens induiken...

edit: typo's
Je kan natuurlijk gewoon apache + mysql erop pleuren. Ik heb ook voor mijn moeder een databaasje gemaakt, maar dan met wat infor voor wat erop zolder ligt. Gewoon klein interfaceje met php gemaakt. Alles bij elkaar 1 uur werk. Nou dat heb ik er wel voor over (tsja het is wel mn moeder :)). Maar als je nog geen php kan is het iets meer werk. Maar het zijn alleen simpele stappen (in db stoppen en er weer uit halen). Je hoeft nl dan niks te chekken omdat je de mensen die het invoeren wel vertrouwd...

Verwijderd

www.xitami.com is voor windows een aanrader als webserver. PHP hierbij installeren kan de PHP setup automatisch. Verder moet je hier niet op neerkijken, dingetjes als dit zijn goeie oefeningen om ervaring met servers en php op te doen.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor jullie reacties :). nu kwam ik net een kleine tutorial tegen over hoe je via ODBC met je php naar een Access database kunt. betekent dit dan dat ik alleen maar php hoef te installeren, een ODBC-link maken en het interfaceje te bouwen?? of dient er dan nog steeds een webserver op de achtergrond te lopen (vraag is dus eik of je altijd een server moet draaien om php te laten werken :) )? sorry, misschien is dit een hele domme vraag, maar veel verder dan javascript was ik eik nog nooit gekomen ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 19:08:
dank voor jullie reacties :). nu kwam ik net een kleine tutorial tegen over hoe je via ODBC met je php naar een Access database kunt. betekent dit dan dat ik alleen maar php hoef te installeren, een ODBC-link maken en het interfaceje te bouwen?? of dient er dan nog steeds een webserver op de achtergrond te lopen (vraag is dus eik of je altijd een server moet draaien om php te laten werken :) )? sorry, misschien is dit een hele domme vraag, maar veel verder dan javascript was ik eik nog nooit gekomen ;)
Ja dat moet :)
Die htm moet er namelijk door gegenereert worden.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:47

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat is er mis met MS Access? Ik ken een heleboel bedrijven (kleine en grote) die daar gebruik van maken.

Wat vind je er moeilijk aan? Zonder 1 regel programmeren kan je daar een prima database in maken die precies doet wat jij wilt. En als je er later iets meer mee wil... dan kan je ook nog een heel eind komen met Access.

Doe het alsjeblieft niet in HTML. Je kan daarin gewoon niet zo'n goede, interactieve interface maken als in een programma. Daar is het gewoon niet voor gemaakt.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Kijk eens naar FileMaker (www.filemaker.com). Een hele simpele interface, maar toch met goede features.

No production networks were harmed during this posting

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zou juist zo'n klein iets gewoon in Access maken.. dat voldoet daar goed voor (aannemende dat het een single-user applicatie is) en de interface van een Access database kun je ook zo simpel maken als je zelf wilt.
Ik ben niet echt fan van Access, maar voor wat jij wil doen is het wel een van de beste oplossingen volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op 19 April 2003 @ 19:21:
Wat is er mis met MS Access? Ik ken een heleboel bedrijven (kleine en grote) die daar gebruik van maken.

Wat vind je er moeilijk aan? Zonder 1 regel programmeren kan je daar een prima database in maken die precies doet wat jij wilt. En als je er later iets meer mee wil... dan kan je ook nog een heel eind komen met Access.

Doe het alsjeblieft niet in HTML. Je kan daarin gewoon niet zo'n goede, interactieve interface maken als in een programma. Daar is het gewoon niet voor gemaakt.
tuurlijk, op zich heb je ook wel gelijk, maar wat ik graag wil is dat mijn moeder zometeen records kan toevoegen/verwijderen en zo. en ik wil graag vermijden dat ze dat in access zelf moet doen, want als er meer dan 3 knopjes in het scherm te zien zijn gaat ze flippen zeg maar ;). vandaar dat ik graag een eigen interfaceje wil maken om haar die bewerkingen te laten doen.

maar ik ken geen programmeertalen, dus het liefst zou ik het via scripting en een browser willen doen (ken wle javascript nl., oh en BASIC niet te vergeten 8) , php wil ik mezelf wel aanleren). Dat is de motivatie :). Maar als iemand mij wil beloven dat ik ook zoiets kan bereiken met enkel en alleen Access, ben ik een en al oor hoor...
paella schreef op 19 April 2003 @ 19:31:
Kijk eens naar FileMaker (www.filemaker.com). Een hele simpele interface, maar toch met goede features.
thanx, ik ga even kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bigs schreef op 19 april 2003 @ 19:33:
Ik zou juist zo'n klein iets gewoon in Access maken.. dat voldoet daar goed voor (aannemende dat het een single-user applicatie is) en de interface van een Access database kun je ook zo simpel maken als je zelf wilt.
Ik ben niet echt fan van Access, maar voor wat jij wil doen is het wel een van de beste oplossingen volgens mij.
dit klinkt wel interessant, als het met enkel en alleen access kan, is dat wel zo makkelijk. ik ben niet zo thuis in ms-applicaties, heb je misschien wat extra info, een link oid over hoe je zoiets aanpakt? ik bedoel, je zult dan visual basic moeten gebruiken, of kun je ook met van die wizards en zo aan de gang?

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

Je kan ook Lotus Domino Designer pakken. Hierin kan je kleine tot hele grote databases ontwerpen. Deze kan je dan weer gebruik met een Lotus client.

Zeer aan te raden

Alleen het programma Designer vergt wat geduld en leerwerk.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:35
Ik denk dat je met PHP en MySQL het verst komt, dat is echt dynamisch, hosts ervoor zijn goedkoop en/of je kan het locaal draaien. Dat loopt vrij goed, php is goed te leren.

|>

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 19:36:
[...]

tuurlijk, op zich heb je ook wel gelijk, maar wat ik graag wil is dat mijn moeder zometeen records kan toevoegen/verwijderen en zo. en ik wil graag vermijden dat ze dat in access zelf moet doen, want als er meer dan 3 knopjes in het scherm te zien zijn gaat ze flippen zeg maar ;). vandaar dat ik graag een eigen interfaceje wil maken om haar die bewerkingen te laten doen.

maar ik ken geen programmeertalen, dus het liefst zou ik het via scripting en een browser willen doen (ken wle javascript nl., oh en BASIC niet te vergeten 8) , php wil ik mezelf wel aanleren). Dat is de motivatie :). Maar als iemand mij wil beloven dat ik ook zoiets kan bereiken met enkel en alleen Access, ben ik een en al oor hoor...

[...]

thanx, ik ga even kijken.
al even gekeken naar DataAcces pages dan :? das precies wat jij wilt

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op 19 April 2003 @ 19:54:
Ik denk dat je met PHP en MySQL het verst komt, dat is echt dynamisch, hosts ervoor zijn goedkoop en/of je kan het locaal draaien. Dat loopt vrij goed, php is goed te leren.
ja dat heb ik inmiddels al een paar keer gelezen en dat geloof ik ook wel, een bijkomend voordeel is dat ik via javascript een formpje heb gemaakt waarmee facturen makkelijker te maken zijn dan op de typemachine :) en PHP+MySQL zou me ook de mogelijkheid geven om de database te integreren met dit formpje (dus adressen dynamisch aanvullen en nieuw ingevulde adressen meteen opnemen in de database), MAAR het nadeel blijft (vind ik) dat het op dit moment een nogal ver-van-m'n-bed-show is, ik ga veel software nodig hebben en voordat ik het allemaal voor elkaar heb, dat gaat me nog wel een paar weekies kosten ben ik bang...

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 19 april 2003 @ 20:06:
[...]

al even gekeken naar DataAcces pages dan :? das precies wat jij wilt
:) ja hoor, dat heb ik gedaan, nog bedankt :). het zag er alleen niet al te simpel uit moet ik eerlijk zeggen, plus dat ik het probleem heb dat het om een win98 machine gaat en voor zover ik kon opmaken uit de info is het daarop allemaal wat lastiger (want er werd vooral xp genoemd). maar als dat niet zo is dan hoor ik het graag van je! :)

edit: ik heb de link nog even goed doorgelezen en op zich heb je gelijk dat het precies zou doen wat ik graag wil. het is me alleen zo onduidelijk (sorry, ben n00b ;) ) wat ik nu precies aan componenten nodig heb/moet installeren/moet activeren en weet ik het allemaal. maar als ik het goed begrijp is de basis dat er een webserver-alike dingetje op de achtergrond loopt, dat je kunt scripten met asp en dat je op die manier vanuit een browser kunt connecten met een access database.

maar wat me niet helemaal duidelijk is, is wat ik nu precies moet doen om dit op poten te krijgen. ik bedoel, de pjoeter draait win98, daar zit wel een personal webserver in, is die goed genoeg? wat alle overige componenten betreft, worden die automatisch geïnstalleerd als ik bijv. access 2002 installeer? k ben denk ik teveel een onwetende om dat msdn-taaltje meteen te doorgronden... :'(

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 20:55 ]

Verwijderd

> om het voor mijn moeder zo simpel mogelijk te maken...

- Easy Directory 2.1 (+3)
- AddWiz, The Address Wizard 1.1 (+3)
- Phonebk 1.0 (+4)
- Symphonic Contact 1.0.1 (+5) *

* aanrader van deze 4 NAW/PIMS

Tweakers hebben vaak de neiging om veel te moeilijk te denken...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 20:20:
> om het voor mijn moeder zo simpel mogelijk te maken...

- Easy Directory 2.1 (+3)
- AddWiz, The Address Wizard 1.1 (+3)
- Phonebk 1.0 (+4)
- Symphonic Contact 1.0.1 (+5) *

* aanrader van deze 4 NAW/PIMS

Tweakers hebben vaak de neiging om veel te moeilijk te denken...
:) dank je, ik ga het even bekijken. over het moeilijke denken, het heeft natuurlijk ook wel z'n charmes om zoveel mogelijk zelf te doen. als het voor mezelf was en ik alle tijd had, zou ik ook liefst php en mySQL willen gebruiken, maar ik heb de tijd niet echt om daar rustig in te duiken. daarbij staat het idee me een beetje tegen dat er van alles moet gaan draaien en geïnstalleerd gaat worden, op de een of andere manier is dat gedoemd niet goed te gaan met mijn moeder achter de computer (sorry ma ;) )...

edit: dit is misschien wel weer erg simpel... nou wordt ik al niet overmatig enthousiast als de maker ook software maakt om kerstkaarten te versturen oid, maar dat ligt misschien aan mij... het jammere is dat het niet mogelijk is om de velden zelf aan te passen, daardoor blijft het een beetje 'onaangepast' zeg maar... maar misschien wil ik ook wel teveel met te weinig kennis :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 20:59 ]

Verwijderd

hele makkelijk zelf te maken databases met dit proggie
http://home.wanadoo.nl/hakkerma/Adres2000/adres3.htm
Pagina: 1