Computer in diepvries loopt vast

Pagina: 1
Acties:
  • 663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik heb een oude diepvries en daarin heb ik een Celeron1200 met voltagemod en big-ass koelblok geschoven om lekker koel te houden. Nu is het probleem het volgende: Als de temp. van het moderbord (of van de CPU, weet niet zeker) onder de -17 ofzo komt, dan loopt mn PC vast. Hij wil dan niet meer opstarten. De fannetjes gaan wel draaien overigens. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het kunnen dat dingen zoals condensators/backupbatterijtje niet tegen de kou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
ehmmm is je diepvries 100% water dicht? anders kan er condens in je pc komen en daar kan ie niet goed tegen (duhh...)

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 18:58
In een diepvries? Dan krijg je zeker condens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Dat klopt. Maar met condens (ijs natuurlijk) en een hogere temperatuur werkt alles wel weer. Het lijkt dus niet aan kortsluiting ofzo te liggen.

edit: of gaat het ijs bij lage temperaturen in een andere, geleidende, fase over? Daar heb ik in ieder geval nog nooit van gehoord dus waarschijnlijk slaat het nergens op wat ik zeg maar aan de andere kant: dat ik het niet weet wil niet zeggen dat het niet zo is :P

[ Voor 49% gewijzigd door Krankenstein op 19-04-2003 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou ervoor zorgen dat je hem zo overclockt dat hij minstens 10 C word ( de kast en dan dus ook de cpu ) anders krijg je grote problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Hoezo? Ik heb 'em al een tijdje gedraaid op -9C met een system temp van -15. Toen haalde 'ie de 1680MHz (in bios, staat nog geen O.S. op). Dat was trouwens bij een vcore van 1,92 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 19:22

GraasGast

Analogue Heaven

ik kan me voorstellen dat je condensators het niet erg prettig vinden om zo koud te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krankenstein schreef op 19 April 2003 @ 17:52:
Hoezo? Ik heb 'em al een tijdje gedraaid op -9C met een system temp van -15. Toen haalde 'ie de 1680MHz (in bios, staat nog geen O.S. op). Dat was trouwens bij een vcore van 1,92 ofzo.
omdat je onderdelen ( elektro ) er niet op gemaakt zijn en dan zal je systeem ook heel snel instabiel zijn. En het kan dat je onderdelen beschadigt of zelfs kapot maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Misschien dat onder de 17 graden er toch vocht neerslaat op je electrische componenten, wat daarna meteen vloeibaar wordt (omdat de componenten warm zijn). Het lijkt me in ieder geval geen verstandig idee om op jou manier te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Wat zit er eigenlijk in die condensators? Ik dacht altijd dat dat gewoon een stuk opgerold metaalfolie was met een isolator ertussen. In ieder geval niets vloeibaars.

edit: Nee op zich is dit geen optimale manier van koelen. Het is ook alleen ff als OC-projectje om dat ding op 1,8Ghz te krijgen :P. Dat water is trouwens natuurlijk wel helemaal zuiver dus de geleiding zal bijna 0 zijn. Misschien dat het inderdaad toch daar aan ligt, maar hoe zou ik het dan moeten aanpakken? Ik heb al de diepvries aangezet, vervolgens gewacht tot 'ie koud was om daarna snel het mobo erin te schuiven. Maar het duurde toch een aardige tijd totdat het mobo op temperatuur was, en bovendien ging er te veel warmte verloren bij het erin stoppen van het mobo (alle kabels aansluiten etc.)

Misschien het moederbord in een bak met vloeistof zetten. Dan kan er ook geen condens op komen.

[ Voor 69% gewijzigd door Krankenstein op 19-04-2003 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Krankenstein schreef op 19 april 2003 @ 18:01:
Wat zit er eigenlijk in die condensators? Ik dacht altijd dat dat gewoon een stuk opgerold metaalfolie was met een isolator ertussen. In ieder geval niets vloeibaars.
De 'isolator' is een vloeistof. :P

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Burne schreef op 19 April 2003 @ 18:04:
[...]

De 'isolator' is een vloeistof. :P
DOH!!! 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krankenstein schreef op 19 april 2003 @ 18:01:
Misschien het moederbord in een bak met vloeistof zetten. Dan kan er ook geen condens op komen.
Dan zul je toch een vloeistof moeten pakken dat vriest op -50 C ofzo , of je hebt een ijsklontje. Hmm niet zo erg cool :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Weet iemand het smeltpunt van lampolie? Of van motorolie? Die laatste heb ik getest op geleiding en dat was nihil. Wel errug stroperig moet ik zeggen. En duur :( 17 euro voor 5 liter ofzo.

edit: trouwens beter dan Flouriert. Dat kostte 500 dollar per gallon :7

[ Voor 17% gewijzigd door Krankenstein op 19-04-2003 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelc85
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 21:56
Krankenstein schreef op 19 April 2003 @ 17:37:
Ik heb een oude diepvries en daarin heb ik een Celeron1200 met voltagemod en big-ass koelblok geschoven om lekker koel te houden. Nu is het probleem het volgende: Als de temp. van het moderbord (of van de CPU, weet niet zeker) onder de -17 ofzo komt, dan loopt mn PC vast. Hij wil dan niet meer opstarten. De fannetjes gaan wel draaien overigens. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het kunnen dat dingen zoals condensators/backupbatterijtje niet tegen de kou kunnen?
Krijg je dan geen kortsluiting doordat er bijvoorbeeld vocht aan het moederbord vastvriest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
michelc85 schreef op 19 April 2003 @ 18:12:
[...]

Krijg je dan geen kortsluiting doordat er bijvoorbeeld vocht aan het moederbord vastvriest?
Geleidt ijs? Volgens mij niet. En demiwater bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GraasGast schreef op 19 april 2003 @ 17:53:
ik kan me voorstellen dat je condensators het niet erg prettig vinden om zo koud te zijn.
volgens mij juist wel, maar er kan wel een ander capaciteit onstaat misschien door allemaal omstandigheden dat je MB onstabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

michelc85 schreef op 19 April 2003 @ 18:12:
[...]

Zoals al gezegd is het zuiver water met bijna 0 geleiding. Verder verandert het feit dat het water koud wordt niets aan de geleidbaarheid van dat water. :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Zit je HDD ook in de diepvries?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Er zit geen HD aan. Ik ga gewoon direct naar het bios bij het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je wel je CPU socket ingekit ?

Want condens in je socket is natuurlijk ook vragen om problemen. Kijk maar in die Promethia topics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09 19:41

scorpionv

This space for rent

Volgens mij heeft zeus hier wel eens een projectje met olie gedaan, ik zal eens ff searchen.

supersook dus: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/128853

[ Voor 32% gewijzigd door scorpionv op 19-04-2003 20:13 ]

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Voor iedereen die over condensatie gaat praten:

Condensatie is zeer onwaarschijnlijk in een afgesloten diepvries.. Condensatie ontstaat wanneer een voorwerp kouder is dan de omgevingstemp. Maar in een diepvries is de omgevingstemp zo'n -20°, een CPU van -17° is dus niet kouder dan dat. En zelfs met een gaatje in de afsluiting van de diepvries kan het nog niet gaan condenseren.

Maar ik denk ook dat een onderdeel de lage temp niet aankan.. Ik denk aan een condensator, het zuur erin dat gaat stollen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 13:51
in de vriezer heb je geen condensatie, enkel rijp. Is ook logisch: condens is vloeibaar, en vloeibaar water bestaat niet bij -20. Het zou inderdaad het stollen van de zuren kunnen zijn, maar dan klappen de condensators denk ik open. Water in vaste vorm (ijs) heeft een kleinere dichtheid als in vloeibare vorm, dit in tegenstelling tot ongeveer alle andere stoffen.

Je kunt beter waterkoeling maken en dan de radiator met reservoir in de vriezer zetten, dat heeft veel meer effect.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Gelukkig zijn die condensators niet opengeklapt :P. Anders zat ik nu met 1 PC minder. Inderdaad waterkoeling met gekoeld water zou efficiënt zijn. Of gewoon zorgen dat de diepvries niet onder de -15 komt dmv de draaiknop die erop zit :). Want anders moet je bovendien al je waterslangen weer gaan isoleren en ik heb nou juist mn waterkoeling netjes helemaal in mn PC (mn andere wel te verstaan) gebouwd. Misschien eens kijken wat de minimumtemp van een doorsnee elco is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ik heb ff rondgekeken bij condensatorfabrikanten en de hoogste minimumtemp voor elco's die ik ben tegengekomen was -40C. Zitten in die kleintjes ook vloeistof?
Trouwens, als het aan het batterijtje ligt, dan kan ik die ook wel apart aan een draadje solderen en erbuiten hagen natuurlijk :). Wie weet de minimumtemp van mobo-batterijtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

In elke condensator zit een zuur of een andere stof (let op de condens in het woord), correct me if I'm wrong :)

Verder zie ik niet in wat de batterij ermee te maken heeft.. In tegenstelling tot klassieke batterijen bevat een lithiumbatterij geen vloeistoffen en er kan dus ook niets gaan stollen.

Overigens heeft het weinig nut om je radiator in de vriezer te leggen, een doorsnee vriezer heeft veel te weinig capaciteit om al het vermogen dat je CPU genereert te verstoken op een redelijke temp.

[ Voor 7% gewijzigd door Steve op 20-04-2003 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
post eens wat pics :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sommige bios'en hebben ook een fail safe van een minimumtemp, net als een max temp. Misschien dat ie daar aan zit?

Of dat je bios het niet snapt en daarom denkt dat je aan z'n max zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
je kan misschien ook de rad van je wc in de diepvries stoppe, natuurlijk wel een vloestof nemen met een zeer laag vriespunt >:) en dat dan weer aansluiten wedden dat je dan een goedkope prom hebt ;)

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk hier ook es, misschien is die olie wel interresant voor je:
plaatjasin de olie(2) maar nu ook gekoeld
[rml][ OC] komplete computer in de olie gegooid[/rml]

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 16:33
Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 17:50:
ik zou ervoor zorgen dat je hem zo overclockt dat hij minstens 10 C word ( de kast en dan dus ook de cpu ) anders krijg je grote problemen
Goed idee, dan smelt het ijs en heb je geen problemen meer Afbeeldingslocatie: http://www.klan.nl/smilies/thumbsup.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

ThaKiller schreef op 20 april 2003 @ 07:59:
je kan misschien ook de rad van je wc in de diepvries stoppe, natuurlijk wel een vloestof nemen met een zeer laag vriespunt >:) en dat dan weer aansluiten wedden dat je dan een goedkope prom hebt ;)
Jupiler schreef op 20 April 2003 @ 02:56:
Overigens heeft het weinig nut om je radiator in de vriezer te leggen, een doorsnee vriezer heeft veel te weinig capaciteit om al het vermogen dat je CPU genereert te verstoken op een redelijke temp.
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Verder zie ik niet in wat de batterij ermee te maken heeft.. In tegenstelling tot klassieke batterijen bevat een lithiumbatterij geen vloeistoffen en er kan dus ook niets gaan stollen.
PC kan ook gewoon booten zonder batterij, maar dan moet je ieder keer de datum/tijd opnieuw instellen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Laatst online: 24-09 23:30

Memendo

V4-power/Team BSD

Jupiler schreef op 20 april 2003 @ 10:47:
[...]

:z
uhm hij heeft op dit moment zijn cpu die volgens jou te veel warmte produceert al in de vriezer liggen en hij blijft op -17. Met een rad in je vriezer doe je niets meer dan de warmte van de cpu naar de rad brengen en het oppervlak vergroten. Dus deze vriezer heeft wellicht wel genoeg vermogen. Ookal is het momenteel alleen een idle temp omdat hij nog niet kan stressen (hij heeft geen OS zegt ie, dus ook geen stress progie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Krankenstein, heb je ook foto's ik ben benieuwd, ik het trouwens ook ooit een amd gehad die bij een bepaalde te keole temp vastliep, hij liep als ie warmer was wel, maar niet 100% stabiel(superpi etc ging wel over de rooie), ik zou dus gewoon of het voltage opschroeven of toch een stapje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 22:11
Wel grappig dat iedereen hier serieus op reageert.... Ik krijg toch de indruk dat "Krankenstein" misschien een biertje teveel ophad gister? 8)
Er zit geen HD aan. Ik ga gewoon direct naar het bios bij het booten.
Geinig, een bios met een OS er in ofzo? :X

Een PC in een diepvriezer die niet meteen vastloopt door condens.. tsssk :Y)
Show me pics :P

[ Voor 12% gewijzigd door zaphod_b op 20-04-2003 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto aub :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Pics komen eraan over een uurtje. Dan is mn diepvries weer koud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krankenstein schreef op 20 april 2003 @ 14:38:
Pics komen eraan over een uurtje. Dan is mn diepvries weer koud :P
waar zijn de pics het is nu al langer dan een uur >:) :9

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2003 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:09

JeroenT

hoi!

Waarom soldeer je je cpu socket er niet af? en dan met 370 draadjes verlengen tot in de vrieskist zodat de rest van je systeem niet kapot gaat door de te lage temperatuur.

Het is leuk dat je je cpu wil koelhouden , maar de rest van de onderdelen op je mobo denken daar anders over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 21:00

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

zaphod_b schreef op 20 april 2003 @ 11:48:
Wel grappig dat iedereen hier serieus op reageert.... Ik krijg toch de indruk dat "Krankenstein" misschien een biertje teveel ophad gister? 8)

[...]

Geinig, een bios met een OS er in ofzo? :X

Een PC in een diepvriezer die niet meteen vastloopt door condens.. tsssk :Y)
Show me pics :P
je moet die hele bak ook eerst in laten vriezen en niet gelijk aanzetten... als je em nog niet ingevroren in de vrieskist pleurt dan krijg je inderdaad condens ja, maar als je hem eerst ff laat invriezen oid zou dat toch mee moeten vallen?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Klubbheads schreef op 20 april 2003 @ 15:51:
Waarom soldeer je je cpu socket er niet af? en dan met 370 draadjes verlengen tot in de vrieskist zodat de rest van je systeem niet kapot gaat door de te lage temperatuur.
tja dat verlengen kun je wel uit je hoofd zetten, dat gaat nooit lukken zonder storing en veel prestatie verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 19:37

Part

Helemaal niets.....

DAMAGE schreef op 20 April 2003 @ 15:59:
[...]

je moet die hele bak ook eerst in laten vriezen en niet gelijk aanzetten... als je em nog niet ingevroren in de vrieskist pleurt dan krijg je inderdaad condens ja, maar als je hem eerst ff laat invriezen oid zou dat toch mee moeten vallen?
Het is net andersom.
Zolang het systeem warmer is als de lucht er om heen heb je geen condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Hij is aan het koelen. Is nu -12 maar het duurt nog wel ff tot -17. Dat mn vriezer het trekt komt doordat hij nu op 1,3v draait ipv 1,5 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn12345
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Condens ontstaat wanneer relatief warme lucht (wat veel vocht kan bevatten) snel afkoelt door de aanwezigheid van een koud voorwerp. Aangezien de computer in de vriezer een relatief warm iets is (ten opzichte van de omgeving :) ) zal condensatie niet snel voorkomen.

Het probleem zit hem in 'iets' wat te koud word, maar wat dat iets is, zou ik niet durven zeggen.

Geen inspiratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem een kleine hdd (groot genoeg voor OS :P )

leg dat ding buiten op de vriezer met kabel langs de deur (boren = kans op condens :P denk ik)

pleur OS erop (evt cd-rom speler erbij :) )

draai k }:O etje en vertel je temps

wedden dat ie wel 10 graden stijgt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 20:01:
Heb je wel je CPU socket ingekit ?

Want condens in je socket is natuurlijk ook vragen om problemen. Kijk maar in die Promethia topics...
jezus zeg denk ff na, hij heeft heel zijn computer in de vriezer staan man. schiet je wat mee op 8)7

maarre water geleidt idd geen stroom, maarre vergeet niet dat dat water in je vriezer geen 100% H2O is maar dat daar vervuilingen in zitten, zodat et dus wel geleidt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Hier zijn de pics (klikbaar voor grotere foto):

Vooraanzicht van diepvries:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/pc%20in%20diepvries.jpg

Closeup van de inhoud:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/pc%20in%20diepvries%20closeup.jpg

Biosscherm. Hier was 'ie -18 toen 'ie vastliep.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/pc%20in%20diepvries%20biosscherm.jpg

edit: als iemand trouwens detailpics wil zien dan kan ik die ook wel maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Krankenstein op 20-04-2003 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
rofl, ik zie dit topic nu pas :P. Als ik jou was zou ik die sensons niet zo super vertrouwen hoor, het is maar een ecs :P. Heb je nu trouwens al ander geheugen?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Er zit DaneElec PC133 geheugen in (cas3). Ik ben bezig met een 1-wire tempsensor maar die wil nog niet erg lukken. Tot die tijd moet ik het hier maar mee doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ik denk dat het een bios beveiliging is. Wanneer de temp onder de 0 Fahrenheit komt kapt ie er gewoon mee. Het zou anders wel heel toevallig zijn als ie precies bij 0 Fahrenheit er mee stopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelchange "Comptuter" >> "Computer" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oplossing voor condensproblemen is vrij simpel: dompel je MB volledig in een niet geleidende vloeistof met een laag stollingspunt en zet dat in je vriezer. De vloeistof zal ervoor zorgen dat er geen condens is... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heej kijk eens naar je BIOS screen shot.

-18 Celsius = 0 Fahrenheit!

Misschien kan je BIOS wel gewoonweg niet overweg met negatieve Fahrenheit waardes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batterijen kunnen idd niet tegen de kou.
De capaciteit neemt drastisch af bij vries temperaturen.

Denk dat je idd tegen het bekende cold boot problem aan loopt.

:-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 06:48:
Heej kijk eens naar je BIOS screen shot.

-18 Celsius = 0 Fahrenheit!

Misschien kan je BIOS wel gewoonweg niet overweg met negatieve Fahrenheit waardes. :)
bedankt voor het herhalen van mijn post >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Bedankt voor de titelchange ;).

Is iemand hier een beetje handig met bios modding? (oftewel: kan iemand die temp-bug eruit slopen :P ?)

Dat ik trouwens niet eg voorzichtig ben met condens enzo komt doordat dit systeempje min of meer tot "afrag-systeempje" is gebombardeerd. Ik wil 'em dus ook best ff in de vloeistof leggen >:) maar dan wel eerst een goeie vloeistof hebben :P.

[ Voor 48% gewijzigd door Krankenstein op 21-04-2003 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Krankenstein schreef op 21 april 2003 @ 17:34:
Ik wil 'em dus ook best ff in de vloeistof leggen >:) maar dan wel eerst een goeie vloeistof hebben :P.
Slaolie? Of bevriest dat bij min 18?

[ Voor 38% gewijzigd door Memendo op 21-04-2003 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb redelijk wat posts verwijderd :/ Het is hier niet de HK.

Ontopic blijven en een beetje serieus graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

euuh ik weet wel een proggie waar je je bios mee kan kraken maar kan jij goed binaire code lezen?
anders: modbin...
Wrm moet ie echt zo koud? wilt ie echt niet op 1800 op-15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 16:33
memendo schreef op 20 april 2003 @ 16:07:
[...]

tja dat verlengen kun je wel uit je hoofd zetten, dat gaat nooit lukken zonder storing en veel prestatie verlies.
LOL, dat was toch niet serieus van Klubbheads of wel?
Zoiest kan toch niet... B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Thanatos schreef op 21 april 2003 @ 21:13:
[...]

LOL, dat was toch niet serieus van Klubbheads of wel?
Zoiest kan toch niet... B)
Zou wel leuk zijn als het kon, kun je ook gaan splitten en dus 4 cpu's op 1 socket laten werken.

Maar goed, overigens vind ik het nog steeds het beste om gewoon waterkoeling te gebruiken en dan het reservoir en de radiator in de vriezer te plaatsen.

Maar als je toch het geheel in de vriezer wil plaatsen, gewoon ver genoeg overclocken dat ie nooit onder de -18 komt. Andere oplossing: zet de deur eerst open totdat je in windows zit (cpu is dan alleen maar idle) en dan de deur dicht als je gaat stressen. Zo komt de temp nooit onder de -18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Met de deur open zal er condensatie optreden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiler schreef op 21 April 2003 @ 22:08:
Met de deur open zal er condensatie optreden..
Voordat iemand dit tegen gaat spreken: moederbord = koud, buitenlucht = warm, water wordt vloeibaar (ipv gasvorm) en slaat neer op het mobo ;)

Of het wat uitmaakt weet ik niet, want wat er condenseert is wel pure H2O zonder enige vervuiling (en het zou dus in principe niet moeten geleiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He ik weet niet wat voor mobo met die overklokken gebruikt maar als het een asus tusl2-c is kan ik je wel ff helpen met en wiretrikie zodat je de voltages in kan stellen tussen de 1.6 en 1.875 :P
dan haal je de 1800 wel hoor :P
kijk maar eens naar mijn sign!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Zie je dat stukje printplaat op de parallelle poort? Die zit er niet voor niets hoor :P
Ik kan die celeron meer spanning geven dan 'ie leuk vind dus dat is geen probleem.

Helaas behoor ik inderdaad niet tot de mensen die bios-machinecode kunnen lezen maar misschien is het ook geen softwarematige beperking. Dan zou 'ie denk ik ook uit moeten gaan.

Ik wilde er eigenlijk linux op gaan zetten maar Windows kan ook wel ff. Ik hou jullie wel op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op 21 April 2003 @ 22:23:
[...]

Voordat iemand dit tegen gaat spreken: moederbord = koud, buitenlucht = warm, water wordt vloeibaar (ipv gasvorm) en slaat neer op het mobo ;)

Of het wat uitmaakt weet ik niet, want wat er condenseert is wel pure H2O zonder enige vervuiling (en het zou dus in principe niet moeten geleiden)
En toch ga ik het een beetje tegenspreken. Natuurlijk zou er normaliter condens ontstaan, maar het moederbord heeft een temperatuur onder 0, dus kan er nooit vloeibaar water ontstaan en krijg je net zoals in elke vriezer: Rijp. Dit proces heet logischerwijs rijpen en is de fase-overgang van gas naar vast waarbij de vloeibare fase wordt overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Universal Creations schreef op 22 April 2003 @ 00:06:
[...]

En toch ga ik het een beetje tegenspreken. Natuurlijk zou er normaliter condens ontstaan, maar het moederbord heeft een temperatuur onder 0, dus kan er nooit vloeibaar water ontstaan en krijg je net zoals in elke vriezer: Rijp. Dit proces heet logischerwijs rijpen en is de fase-overgang van gas naar vast waarbij de vloeibare fase wordt overgeslagen.
MAAR kan vervuild met zouten nog steeds problemen opleveren. En daar gaat het eigenlijk om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
AtomicShockwave schreef op 22 April 2003 @ 00:42:
[...]

MAAR kan vervuild met zouten nog steeds problemen opleveren. En daar gaat het eigenlijk om
Geldt dat dan ook bij ijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ja.. Als geleidend water bevroren wordt, gaat het ijs normaal gezien ook geleiden. Dus je krijgt hoe dan ook geleidend spul op je mobo als je de deur open trekt, en dat wilt je echt niet!!!1 :)

[ Voor 3% gewijzigd door Steve op 22-04-2003 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jupiler schreef op 22 April 2003 @ 07:44:
Ja.. Als geleidend water bevroren wordt, gaat het ijs normaal gezien ook geleiden. Dus je krijgt hoe dan ook geleidend spul op je mobo als je de deur open trekt, en dat wilt je echt niet!!!1 :)
Dat klopt niet, want om te geleiden heb je bewegende deeltjes nodig. Een zout die opgelost is in water kan geleiden, omdat je dan losse ionen hebt die kunnen bewegen, maar als het water bevroren is, kunnen ze niet meer bewegen en dus geleidt het niet meer.

Dit wil niet zeggen dat er niets mis kan gaan, want als de cpu wordt gestressd komt die temp echt wel boven het vriespunt en dan kan er wel condens enzo ontstaan op je cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Universal Creations schreef op 22 April 2003 @ 08:44:
[...]

Dat klopt niet, want om te geleiden heb je bewegende deeltjes nodig. Een zout die opgelost is in water kan geleiden, omdat je dan losse ionen hebt die kunnen bewegen, maar als het water bevroren is, kunnen ze niet meer bewegen en dus geleidt het niet meer.

Dit wil niet zeggen dat er niets mis kan gaan, want als de cpu wordt gestressd komt die temp echt wel boven het vriespunt en dan kan er wel condens enzo ontstaan op je cpu.
En metaal dan, da's toch ook vast :z :+

Je hebt wel geleidingselectronen nodig, en als de ionen in het ijs in de ionvorm blijven, dan heb je die. Vandaar.

Maar als er rijp ontstaat op het mobo dan is dat per definitie zuiver omdat er geen ionen in opgelost kunnen zijn (daarvoor moet het namelijk eerst vloeibaar zijn geweest). Dus vandaar dat het volgens mij wel moet kunnen. Enig probleem is dan nog dat als er warme onderdelen op zitten (bijvoorbeeld de MOSFET's bij overvoltage) daar vloeibaar water op komt = geleiding != goed ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Krankenstein op 22-04-2003 12:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
jah dan krijg je 100% zkers kondens en dan houd het helemaal op. dat kan het probleem ook al geweest zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Nu online
Krankenstein schreef op 22 april 2003 @ 12:29:
[...]

En metaal dan, da's toch ook vast :z :+

Je hebt wel geleidingselectronen nodig, en als de ionen in het ijs in de ionvorm blijven, dan heb je die. Vandaar.

Maar als er rijp ontstaat op het mobo dan is dat per definitie zuiver omdat er geen ionen in opgelost kunnen zijn (daarvoor moet het namelijk eerst vloeibaar zijn geweest). Dus vandaar dat het volgens mij wel moet kunnen. Enig probleem is dan nog dat als er warme onderdelen op zitten (bijvoorbeeld de MOSFET's bij overvoltage) daar vloeibaar water op komt = geleiding != goed ;)
Ach, over die mosfets moet je je maar niet te veel zorgen maken :z. Die dingen blijven gewoon koud bij een hoog voltage :).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Universal Creations schreef op 22 April 2003 @ 08:44:
[...]
Hmm, ik vind het toch een twijfelgeval. Vaste stoffen kunnen inderdaad ook vrije elektronen hebben (als het een ion is, bijvoorbeeld een metaal, de elektronen bewegen dan tussen het ionenrooster), maar water (ijs) geleidt heel slecht.. Maar je geeft zelf aan dat het in oplossingen wel kan geleiden, dus of het niet geleidt als de oplossing gestold is?

Ik leg het morgen eens voor aan m'n leraar scheikunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik ben zelf Toa Natuur- en Scheikunde. Een metaal bezit de eigenschap van losse valentie-elektronen, maar een vast zout of een vast niet-metaal (zoals ijs), kan niet geleiden. Een vloeibaar zout dus wel doordat er ionen in zitten die zich vrij door de vloeistof kunnen verplaatsen (zoals in een zoutbrug bv). Water met daarin een zout (of een zuur) opgelost kan dus ook geleiden, maar wanneer het bevriest ontstaat er een kristalrooster waarin geen enkele geleiding mogelijk is.

Het is overigens ook een demonstratie proef met Loodnitraat (Pb(NO3)2), waarin je 2 elektroden steekt en er loopt geen stroom. Daarna ga je de loodnitraat verhitten totdat het smelt en het geleidt wel stroom (wel behoorlijk beperkt). Ik ga het morgen eens uitproberen met wat ijs met daarin een zout opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Hmm en dan te bedenken dat ik hierin over een paar weken examen moet doen :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Je hebt inderdaad gelijk, heb het nog eens nagevraagd bij m'n leraar scheikunde.

Alleen.. Is het niet mogelijk dat het vriespunt van water waarin zouten opgelost zijn een stuk lager is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 23:57

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Ha! mijn 1-wire tempsensor is af! Hij is nauwkeurig tot op 1/5 graad, en heeft een resolutie van 1/16 graad. Gisteren getest met een CO2 brandblusser, en toen kwam ie op -65 graden Celsius. Krankenstein: ik wil vanmiddag wel even meten.

Het lijkt mij ook heel waarschijnlijk dat een ondertemp protectie de boosdoener is. De oplossing is simpel: tempsensors verlengen naar buiten de ijskast! Dit kan natuurlijk alleen maar als ze stand-alone zijn, en niet geintegreerd in bijvoorbeeld de southbridge.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackstealth
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2022
is deze manier beter??

http://tweakers.net/ext/i.dsp/986309773.jpg
greetzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShotGun schreef op 22 April 2003 @ 14:34:
[...]

Ach, over die mosfets moet je je maar niet te veel zorgen maken :z. Die dingen blijven gewoon koud bij een hoog voltage :).
[off-tpoic]
Coole users icoon, zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Jupiler schreef op 23 April 2003 @ 12:50:
Je hebt inderdaad gelijk, heb het nog eens nagevraagd bij m'n leraar scheikunde.

Alleen.. Is het niet mogelijk dat het vriespunt van water waarin zouten opgelost zijn een stuk lager is?
Dat vriespunt is idd lager. Dat is ook de reden waarom men een beetje suiker in water doet, die je aan vogels geeft als het koud is. Maar het is ook een reden waarom men zout strooit bij aankomende vorst terwijl er nog vocht op de weg ligt (dit heeft ook nog andere redenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShotGun schreef op 22 April 2003 @ 14:34:
[...]

Bij mijn mobo zijn de geheugenmosfets allemaal door gefikt, achter kant van me mobo is zwart ;)

Zo koud blijven ze dus niet ... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Nu online
Verwijderd schreef op 24 April 2003 @ 10:21:
[...]

Bij mijn mobo zijn de geheugenmosfets allemaal door gefikt, achter kant van me mobo is zwart ;)

Zo koud blijven ze dus niet ... |:(
Er zit waarschijnlijk wel een verschil tussen dat brakke ecs S370 ding, en jou mobo ;).

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Die mosfets kunnen zeker wel heet worden. Voor processors die minder vermogen trekken doet men er namelijk ook minder vermogen mosfets op, die dan op hun beurt met minder vermogen even heet kunnen worden (als 'ie op 1,92 volt staat ipv 1,5 wat standaard is).

Wat die ondertemp protectie betreft: mooie beveiliging is dat dan. Wordt het te koud (of te heet) en dan loopt je PC vast. Kan je hem ook nog eens niet uit zetten. Het lijkt me dus in het geval van een temp beveiliging waarschijnlijker dat de PC dan ook uit gaat. En daarom lijkt het me dat het hier waarschijnlijk niet het geval is. Of het is natuurlijk een (onbewuste) bug in het bios, zodat 'ie vastloopt als de temp onder 0 F komt. Eerder had ik 'em trouwens al vastgelopen op -17 C (system temp, zie begin van topic). Dus ook dat lijkt me niet waarschijnlijk. Maar wat dan wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik denk ook wel dat het een bug is oid. Het is veel te toevallig dat ie net dán vastloopt.

Dat het bij -17° ook gebeurt is best mogelijk, meting is niet altijd even nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
Dr Nix schreef op 23 april 2003 @ 14:09:
Ha! mijn 1-wire tempsensor is af! Hij is nauwkeurig tot op 1/5 graad, en heeft een resolutie van 1/16 graad. Gisteren getest met een CO2 brandblusser, en toen kwam ie op -65 graden Celsius. Krankenstein: ik wil vanmiddag wel even meten.

Het lijkt mij ook heel waarschijnlijk dat een ondertemp protectie de boosdoener is. De oplossing is simpel: tempsensors verlengen naar buiten de ijskast! Dit kan natuurlijk alleen maar als ze stand-alone zijn, en niet geintegreerd in bijvoorbeeld de southbridge.
als het een ntc betreft kun je gew00n een vaste weerstand in serie zz>
meet de weerstand bij bv.20 gr=bv 60 ohm
meet de weerstand bij bv.0 gr=bv 120 ohm ,
zet een weerstand van 60 ohm in serie aan de ntc,dan meet hij bij 0 gr>20 gr ;)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Pagina: 1