Backup & Harddisk organisatie, hoe doen jullie het?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik wil graag mijn harde schijven beter organiseren en partioneren, maar ik ben nog een goede oplossing aan het zoeken.

Mijn systeem
----------------
4 HD's:
> Maxtor 40GB 7200 (IDE)
- C\: 10 GB NTFS [BOOT] - Windows 2000 Boot, geinstalleerde programma's
- F\: 30 GB [DOWNLOADS] - geinstalleerde programma's (ipv van op c:) + downloads

> Maxtor 60GB 5400 (IDE)
- D\: 52 GB NTFS [DATA] - Mijn documenten (documenten, websites), \downloads
- Z\: 8 GB FAT32 [BACKUP] - images (norton ghost) van Windows 2000

> Maxtor 80GB 5400 (IDE)
- E\: 80GB FAT32 [DATA] Mix van downloads, muziek, movies, games, ...

> Maxtor 200GB 7200 (USB 2.0 5000DV)
- X\: 200GB NTFS [BACKUP] backup doeleinden (voorlopig van) D:

> CDRW : Plextor

IN totaal zijn er meer dan 500.000 bestanden over alle HD's verspreid, dus een goede organisatie is van groot belang.

Vraag:
--------
Hoe zouden jullie bovenstaande HD's organiseren en partioneren wanneer je rekening houdt met het volgende:

1. er draait mailserver met meer dan 100.000 KLEINE bestanden (gemiddeld 1 à 2.5 Kb)

2. de voornaamste mappen zijn
-downloads
-muziek
-web site ontwikkeling
-movies
-en nog heel wat mappen die onder de directory "Mijn Documenten" staan.

3. backup van de mailserver verloopt zeer traag vanwege de vele kleine bestanden. Kan dit proces versneld worden?

? Zouden jullie partities aanmaken voor elk belangrijke soort map (downloads, muziek, ...)

? is werken met volume mount points een goed idee?

? KORTOM, hoe organiseren jullie jullie harddisken en folders, ...

Alvast bedankt voor de info!
Genius

[ Voor 15% gewijzigd door Genius2000 op 19-04-2003 17:54 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:34
Eerst maar mijn systeem:
> 2x Western Digital WD800JB (80GB , 8MB cache p/s) in RAID 0 (160GB)
- C:\ 29GB NTFS [MAIN] : Windows boot, bestanden, downloads, enz... (kleine files)
- D:\ 40GB NTFS [MEDIA] : MP3's en KaZaA folder, vroeger films en zips, nu op Maxtor
- E:\ 80GB NTFS [GAME] : Gôh, games? (en ISO's van games)

> Maxtor 5000XT (externe HD via FireWire) (250GB)
- H:\ 200GB NTFS [MASS] : Films en zips
- I:\ 33GB FAT32 [BACKUP] : Backup

> LiteOn 32x12x40x CDRW en 16x48x DVD

Ik weet niet zóveel van harddisch management, maar wat ik wel heb gemerkt is dat je moet zorgen dat dingen die je gelijk gebruikt op verschillende schijven. Als je bijvoorbeeld een MP3'tje luisterd en tegelijk internet (oké, niet zo zwaar, maar stel je voor op een P2) dan krijg je nog wel eens haperingen omdat je harde schijf het niet meer eenkan. Maar dan met wat zwaardere dingen

[ Voor 5% gewijzigd door OnTracK op 19-04-2003 17:45 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Genius2000
Wat staat onder zips? Zijn dat soms zaken die oorspronkelijk in downloads waren?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Van je mailserver kan je beter een aparte partitie maken, dan kan je namelijk de hele partitie ghosten en dat duurt veeeeeeeel minder lang :)

Hierzo 2x WD 800 JB

C: (schijf 1) = 10 GB, Win2000 en Progs
D: (schijf 2) = 80 GB, MP3, Films, Foto's, pure opslag dus
E: (schijf 1) = 70 GB, Film capture schijf, bewerk, downloads, tijdelijke opslag

Mijn Documenten is gewoon D:\

en in mijn server heb ik een schijf van 30 GB, waarvan de C:\ 2 GB is (Win2000 + heel weinig progs) en de rest is D:\

[ Voor 58% gewijzigd door dreeke op 19-04-2003 18:23 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Genius2000
dreeke schreef op 19 April 2003 @ 18:18:
Van je mailserver kan je beter een aparte partitie maken, dan kan je namelijk de hele partitie ghosten en dat duurt veeeeeeeel minder lang :)

Hierzo 2x WD 800 JB

C: (schijf 1) = 10 GB, Win2000 en Progs
D: (schijf 2) = 80 GB, MP3, Films, Foto's, pure opslag dus
E: (schijf 1) = 70 GB, Film capture schijf, bewerk, downloads, tijdelijke opslag

Mijn Documenten is gewoon D:\

en in mijn server heb ik een schijf van 30 GB, waarvan de C:\ 2 GB is (Win2000 + heel weinig progs) en de rest is D:\
Bedankt voor de tip ivm de mailserver!!! Ik ga meteen een nieuwe partitie aanmaken met bovendien een volume mount point (iets handig in windows 2000) die verwijst naar de nieuwe drive letter. (vb: d:\data\mailserver verwijst feitelijk naar k:\mailserver)

Jouw structuur ziet er interessant uit. Wil eerst nog eens horen hoe andere mensen het aanpakken.

Thx
Genius

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Genius2000 schreef op 19 April 2003 @ 18:31:
(vb: d:\data\mailserver verwijst feitelijk naar k:\mailserver)
Dat is eerder een fake partitie, niet een fysieke partitie.
Daar haal je niet echt voordeel uit zeg maar...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dreeke

dreeke

outdated icon

BackSlash32 schreef op 19 April 2003 @ 18:45:
[...]

Dat is eerder een fake partitie, niet een fysieke partitie.
Daar haal je niet echt voordeel uit zeg maar...
Als je dan onder (PC)DOS gaat Ghosten heb je die mount ook niet dus dan kan je je partitie niet terugzetten (als het al lukt om een image ervan te maken).

Het nadeel van die bestandjes is dat het *&@# lang duurt als je ze op de 'normale manier' kopieert.

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 17:34

Kristof

is een Belgisch product

Ik werk met 4 HDs in 2 pc's (eerste mijn main, waar ik het gewone werk op doe (zie systeemspecs in sig). daarnaast heb ik nog mijn oude pc (PIII 533Mhz).
In beide sytemen zitten 2 HDs...

in mijn main pc staat op de c partitie het OS (w2k) en de geinstalleerde programma's die geen instellingen wegschrijven in bestanden. De andere geinstalleerde programma's staan op de d-partitie (dus die wel geg/instellingen wegschrijven, zoals ftp-programma (met ftp-acounts etc) en mijn e-mails staan ook hier.
Hiervan wordt dagelijks een backup genomen van de belangrijkste bestanden, naar de andere pc.
Natuurlijk heb ik ook op een andere HD (dan waar het OS) opstaat een ghost-file staan van mijn systeem.

Misschien kan ik aan dit topic nog een extra vraag bijstellen? (of misschien de topicstarter er even bijvragen in zijn topic)
Namelijk welk backupprogramma je gebruikt... (wel graag genoeg info, zoals naam, url, voor-/nadelen,...)

Ik bedoel dus niet programma's zoals Ghost die een volledige partitie of schijf backuppen, daar dit wat veel tijd en ruimte vraagt) en natuurlijk ook niet de RAIDsstemen.
Maar eerder de backup software voor de kleindere backups.
Bijvoorbeeld om dagelijks/om de x uur een backup te nemen van losse bestanden/folders.
Waarom de vraag? Ik heb er reeds enkele gebruikt, maar het perfecte ben ik nog niet tegengekomen...

Om maar ineens los te gaan:
Ik gebruik hiervoor de laatste tijd: A Daily Backup
(http://members.aon.at/dfg/products/a_backup_e.htm)
Voordelen:
* Je kan mooi aangeven welke folders/files je wilt backuppen
* naar waar de backup moet gaan
* in welk formaat => in een zip-bestand, gewoon file kopie, ..
* wat elke maal backuppen, alles wat je opgegeven had, of enkel de geweizigde dingen van wat je opgegegeven had

[ Voor 3% gewijzigd door Kristof op 19-04-2003 19:11 ]

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Verwijderd

Maar staat dan de pr0n bij D:\ of E:\ ingedeeld?
Modbreak:

Een grapje op z'n tijd is (erg) leuk, maar doe ook even on-topic aub d:)b

[ Voor 64% gewijzigd door F_J_K op 19-04-2003 20:07 ]

Verwijderd

Ik ken ook iemand die gebruikt een proggramma die elk bestand dat je verandert back-upped, ideaal lijkt me ben alleen de naam even vergeten :/

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 16:22
Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 18:58:
Ik ken ook iemand die gebruikt een proggramma die elk bestand dat je verandert back-upped, ideaal lijkt me ben alleen de naam even vergeten :/
Dat eigenlijk elk backup programma, zelfs MS backup, die in windows zit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Genius2000
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 18:58:
FileBack PC van maxoutput.com doet dit zeer goed. Vanaf het moment dat een bestand gewijzigd is maakt FileBack een kopie. Indien nodig, wordt van elk bestand zelfs meerdere kopies bijgehouden. Ik gebruik dit programma al jaren en ben er zeer tevreden over. Zeer flexibel programma met zeer zeer veel opties!

Maxicosy

[ Voor 15% gewijzigd door Genius2000 op 19-04-2003 19:04 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 23:11

EXX

EXtended eXchange

Ik werk met 2 HDD in mijn PC (onder Win98):

code:
1
2
3
4
5
6
7
HDD     Drive      Label      Size (GB)
----------------------------------------
 1         C:      SystemDisk   8
 1         D:      DataDisk     8
 1         E:      MediaDisk   42
 2         F:      SwapDisk     1
 2         G:      GamesDisk   18

Door een aparte games partitie te maken loopt je C: niet zo snel vol (vooral met die giga-games van nu) en blijft het gemakkelijker om een ghost te maken van C:
De swap file gaat naar F:, dus dat werkt ook beter/sneller. IIg meer ruimte op C: en minder fragmentatie. Alle "big stuff" (mp3, mpg, avi etc) gaat naat E:, kleinere dingen (word docs, excel sheets etc) gaat naar D:

Voor backup heb ik de volgende oplossing:

Een oude Pentium machine (200 MHz), draaiende onder Linux, met daarin een kleine 6 GB disk met Linux erop om van te booten en een 120 GB disk om de bestanden op te kunnen zetten. De 120 GB drive kan ik aanspreken vanaf de Win98 computer dmv een Samba-share.

Van C: maak ik altijd ghosts, de resterende partities copieer ik gewoon om mbv xcopy.
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 18:58:
Ik doe gewoon XCOPY /S /D /H /R /Y. Dat kopieert een hele boom, inclusief hidden en read-only files, maar alleen de files die nog niet op de backup drive staan of files waarvan de datum de backup ouder is als die van het orgineel (dus als er iets veranderd kan zijn).

Er bestaat overigens ook een XXCOPY (ff zoeken met google). Daarmee kun je zelfs drives "synchronizeren"

[ Voor 25% gewijzigd door EXX op 19-04-2003 19:15 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik zal eerst mijn eigen structuur laten zien en dan nog wat commentaar geven ;).

Seagate Barracuda V 120 Gb + 8 Mb cache:
C:\ (12 Gb) - XP + Program Files
D:\ (20 Gb) - Games
E:\ (20 Gb) - Mp3
F:\ (20 Gb) - AD&D (.pdfjes ;))
G:\ (40 Gb) - Download en backup (hier komen mijn downloads dus binnen en staat 15 Gb aan backup archives met van alles en nog wat ;))

Seagate Barracuda V 120 Gb + 8 Mb cache:
J:\ (58 Gb) - Movies (films dus ;))
K:\ (58 Gb) - Clips (filmpjes, series, episodes, music clips etc)

Zo, je hebt hier weinig aan maar dan kan ik mijn verhaal iets helderder maken ;).
Persoonlijk vind ik 2 HD's gewoon het maximum, als ze vol zitten koop ik grotere. Na verschillende schijven te hebben gehad heb ik een tijdje terug besloten om gewoon 2 identieke 120 gb's te kopen en weer even vooruit te kunnen (gaat aardig, ik kan nog 50 Gb vooruit ;)).
Ik heb het liefst alles wat 'bij elkaar' hoort op 1 partitie hebben. Ik ben bijvoorbeeld nogal een verzamelaar van AD&D verwante zaken (roleplaying game), vandaar de aparte partitie.
Mijn voorkeur gaat ook echt uit naar 'veel' partities zolang je het zelf maar nuttig vind en het voor overzicht zorgt.
Zodra ik een map heb die erg groot is wordt het een aparte partitie (ter zijner tijd ;)). Op dit moment moet ik dus eigenlijk een partitie backup maken. Die gaat er ook zeker komen (op schijf 2) en dan kunnen mijn mp3 en ad&d partitie weer wat groter worden.

Op dit moment is schijf 1 dus duidelijk voor 'actief' gebruik en de 2de voor 'opslag'. Dat vind ik prettig werken :).

Grootste punt bij HD-organisatie vind ik zelf dat je er steeds wat bijleert en steeds andere dingen 'handig' vind werken. Oftewel, je bent zelden tevreden maar je (ik :P) ben te lui om elk weekend mijn data heen en weer te gooien.
Kort samengevat hou ik van overzicht en heb zorg ik dus zoveel mogelijk voor heldere partities met daarin een nette mapstructuur.

In jou geval zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je mailserver 'los' komt van je andere zaken (dus een aparte partitie). Daarnaast zou ik gewoon goed gaan nalopen wat je hebt aan partities en wat je zou willen. Ja het is een kut klus om dat een keer 'goed' te doen maar ik vind het de moeite (bij mezelf). Ik was erg blij toen mijn 2 Seagate's 'klaar' waren en ik eindelijk genoeg en vooral overzichtelijk ruimte had.

Oh, ik doe zelf niet aan de methode van OnTrack om zaken die ik tegelijk gebruik te scheiden qua schijf. De enige 'zware' zaken die ik doe voor mijn HD is dingen rarren en games spelen en dan doe ik toch niks 'anders' :).

Zo, verhaaltje, geen idee of je er wat mee kunt :D.

• Genius2000
Kristof schreef op 19 April 2003 @ 18:53:
Misschien kan ik aan dit topic nog een extra vraag bijstellen? (of misschien de topicstarter er even bijvragen in zijn topic)
Namelijk welk backupprogramma je gebruikt...
Ik gebruik op dit moment Dantz Retrospect (www.dantz.com), een goed programma met veel mogelijkheden. Indien er betere programma's zijn dan verneem ik dat uiteraard heel graag :-)

Verwijderd

Volgens mij is het onderstaande niet mogelijk:
<quote>
> Maxtor 80GB 5400 (IDE)
</quote>
Ik geloof dat FAT32 maximaal 32 GB kan adresseren. Windows 2000 maakt de partitie wel aan en formateert deze ook. Ik geloof wel dat ie een foutmelding geeft. Als ik jou was zou ik deze partitie zeker omzetten naar NTFS.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Bijvoorbeeld om dagelijks/om de x uur een backup te nemen van losse bestanden/folders.
Waarom de vraag? Ik heb er reeds enkele gebruikt, maar het perfecte ben ik nog niet tegengekomen...

Voordelen:
* wat elke maal backuppen, alles wat je opgegeven had, of enkel de geweizigde dingen van wat je opgegegeven had
Dit kun je toch volgens mij zonder veel problemen in elkaar knutselen mbv xcopy, pkzip, etc. en een batch file, die je door een scheduler elk uur laat lopen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 19:15:
<quote>
> Maxtor 80GB 5400 (IDE)
</quote>
Ik geloof dat FAT32 maximaal 32 GB kan adresseren. Windows 2000 maakt de partitie wel aan en formateert deze ook. Ik geloof wel dat ie een foutmelding geeft. Als ik jou was zou ik deze partitie zeker omzetten naar NTFS.
Nee hoor, FAT32 kan tot 2 TB (in theorie, in de praktijk is zoiets onhandelbaar). Ikzelf heb ook een 42 GB FAT32 partitie op m'n PC.

Win XP geeft alleen niet de optie om partities > 32 GB met FAT32 te formatteren. Maar Win9x doet dat zonder morren, net als Partition Magic overigens.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 19:15:

> Maxtor 80GB 5400 (IDE)

80 GB op FAT32 gaat gewoon hoor, 120 GB ook nog

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 15:55
Ik heb hier 1 HDD van 40GB en heb de volgende indeling:

C: hier staat gewoon de windows installatie op van windows 2000 prof. 30GB groot NTFS
D: BACK-UP hier staan diverse drivers zodat ik snel alles kan installeren bij een schone install, ook staan hier mijn schoolspullen op plus andere essentiele software formaat is 2.5GB FAT32

en de rest zit al in een partitie maar ik weet nog niet wat ik ga doen misschien maak vergroot ik de BACK-UP partitie en doe iets met software RAID als dat kan ik verklein dan gewoon de C: schijf een stukkie zodat ik 2x 15GB (of anders 10GB) kan hebben.

ff een vraag het is niet echt een topic waard dus ik zet het hier maar neer, kan ik gewoon de program files map onder win2k op de BACK-UP partitie zetten??

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 17:34

Kristof

is een Belgisch product

EXX schreef op 19 april 2003 @ 19:22:
[...]
Nee hoor, FAT32 kan tot 2 TB (in theorie, in de praktijk is zoiets onhandelbaar). Ikzelf heb ook een 42 GB FAT32 partitie op m'n PC.
FAT32 heeft enkel problemen met de grootte van bestanden. Na een filegrootte van +- 4 GB stopt deze, waarbij je met NTFS nog een tijdje kan doorgaan...

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Verwijderd

Ik zit op dit moment te dubben wat een ideale indeling van schijven is.
Wat regels die denk ik voor iedereen geleden:
boot/programs/games schijf moet zo snel mogelijk zijn, backups staan op een andere schijf en niet alleen een andere partitie zoals bij een aantal hierboven. |:(
Als je 2 snelle schijven hebt je swapfile op een andere disk zetten dan je boot/programs schijf.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Kristof schreef op 19 April 2003 @ 19:38:
[...]

FAT32 heeft enkel problemen met de grootte van bestanden. Na een filegrootte van +- 4 GB stopt deze, waarbij je met NTFS nog een tijdje kan doorgaan...
Klopt, maar er is een ander probleem. Maximaal (volgens Microsoft) kan een FAT32 partitie 2 TB groot zijn. Bij een clustersize van 32 KB houdt dat in dat je 2^41/2^15 =2^26 clusters. Dat geeft een FAT van ruweg 4*2^26=2^28 bytes. Dat is 256 MB! Windows moet de hele FAT in RAM hebben om ermee te kunnen werken. Dat is dus niet te doen.

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:53

yGiDoRp

Sawasdee

bij mij:

c: windows 2000 professional
d: program files
e: games
f: profile, downloads, random zooi. wat ik later wil bewaren van f: kopieer ik wel naar mijn fileservertje.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:00

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik Heb 2 schrijven,

C: 6 GB XP en progs
D: 14Gb games
E: 40GB dedicated emule/binaries schrijf.

Als back up gebruik ik Easy Recovery Pro :) ( zoals vorige week, ik kets per ongeluk mijn movie folder weg , de dodo die ik ben. Maar ffkus easy recovery laten raggen, en al mijn files terug :) )

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 20:45:
backups staan op een andere schijf en niet alleen een andere partitie zoals bij een aantal hierboven. |:(
[past schoen aan]
Wat ik in mijn post 'backups' noem zijn voornamelijk "backups" om het zo maar te zeggen. Allerhande programma's die ik ooit eens gebruikt heb en 'bewaar' alswel save-games van (ruwe schatting) 150 spellen die ik misschien ooit nog eens ga spelen/nodig heb.
Daarnaast heb ik vertrouwen in mijn HD (ja ja gevaarlijk).
Zaken die ECHT belangrijk zijn (documenten vooral) pleur ik op 17 plekken neer (webspace zat ;)) en zo om de zoveel tijd op een cd'tje.
De rest van mijn data is gewoon alleen maar 'ontzettend klote' als het kwijtraakt, meer niet.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:36
hoe je je harde schijf indeeld is imho heel persoonlijk en is voor ieder weer heel anders en komt vaak ook bij toeval tot stand

kheb zelf 1 80gb hdd met de partities:
c:\ 2gb windows
d:\ 2.5gb programmas
e:\ 2gb backup(niet echt belangrijk spul, kzie zowiezo het nut niet van backuppen, heb nog nooit wat gesloopt)
f:\ 17.5gb downloads, alle kleinere downloads
g:\ 8gb games, had eerst nog een aparte partitie voor quake 3 editing maargoed toen ik overstapte naar de 80gb maar gewoon 1 partitie voor alle games gemaakt
h:\ 35gb movies, grotere downloads, wat spul voor een game, een ftptje en sinds kort ook waar ik mn dvd heen rip

kheb ook nog een 6.4gb hdd hier niet aangesloten, denk dat ik die maar eens gebruik om wat nuttige informatie op te gooien, gebruik em toch niet meer
IceStorm schreef op 20 april 2003 @ 00:43:
[...]

[past schoen aan]
Zaken die ECHT belangrijk zijn (documenten vooral) pleur ik op 17 plekken neer (webspace zat ;)) en zo om de zoveel tijd op een cd'tje.
ik neem aan dat dat niet gebeurd op t.net webspace... :P
keees we hebben een abuser! :+

[ Voor 19% gewijzigd door bolleh op 20-04-2003 01:00 ]

• Genius2000
Namelijk welk backupprogramma je gebruikt... (wel graag genoeg info, zoals naam, url, voor-/nadelen,...)

Voordelen:
Ik gebruik 2 programma's om te backupen.
1. Dantz Retrospect (http://www.dantz.com)
- kan verschillende versies bijhouden van 1 bestand
- indien 1 bestand op verschillende plaatsen voorkomt, wordt het maar 1x bewaard!!!
- bewaard ook alle security permissions per bestand/folder
- heeft disaster recovery mogelijkheden
- zeer uitgebreide scripts en schedule mogelijkheden
- speciale mogelijkheden om OPEN BESTANDEN te backupen
- uiteraard kan gebackupt worden naar HD
- werkt met clients / ook speciale oplossing voor clients die maar af en toe op het netwerk aansluiten zoals bv. laptops

Mijn config:
van ma to za: incremental backup
elke zondag: full backup

2. FileBack PC (www.maxoutput.com)
- zeer goede synchronisatie mogelijkheden!!!
- bijzonder flexibel en heel stabiel
- naar zip bestand/of gewoon
- event triggered zoals bv een nieuw of gewijzigd bestand in een directory
- schedules
- kan als service draaien!
- onderverdeling van backup activiteiten in groepen
- ....

Dat is het in een notedopje.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Ik vindt het zelf erg onhandig om overal een aparte partitie voor te hebben. Door een harde schijf niet op te delen maar gewoon gebruik te maken van directory's voorkom je het heen en weer slepen van data (of het aanpassen van de grootte van de partitie) als deze te groot wordt of als er ergens anders niet genoeg ruimte meer is. Met 3 harde schijven heb ik de volgende indeling:

maxtor 80gb diamondmax 9 7200 rpm 8 mb cache:
C: windows, installaties, downloads, 'dingen die tijdelijk veel ruimte innemen', projecten, 'programma's/codecs/plugins die je zo snel mogelijk op een lege windows installatie wilt hebben'. vmware machines, en hier staat ook nog wel eens een partititie voor een non-windows os.

maxtor 80 gb D740X 7200 rpm
D: muziekclips, mp3, series

ibm 80 GB 120gxp 7200 rpm
E: p2p downloads, cdimages, films

Alles is met 1 of 2 kliks vanuit de quicklaunch bereikbaar. De enig reden om nog eens wat om te wisselen is als ik een hoop nieuw (vooral videomateriaal) binnen krijg. C: is normaal gesproken de uitwijk schijf; zit deze vol dan maak ik een tijdelijke map op een van de andere schijven aan. Backup doe ik weinig, maar als het belangrijk is gaat het op een stukje webspace en/of cd. Een ghost backup kan gemaakt worden door tijdelijk een nieuwe partitie op c: aan te maken voor die applicatie die geghost moet worden. Tot nu toe heb ik hier nog weinig behoefte aan gehad. Voor elke andere evt verloren gegane programmatuur is het gewoon een hoop pech, ergernis en herinstallatie/download

Localhost is where the heart is

• Raaptaar
  • Laatst online: 09-08 11:41
Het nadeel van veel partities vind ik dat er steeds nog ruimte over is op de 'verkeerde' partitie.
Ik heb daarom een iets andere strategie: Maak alleen die partities aan die nodig zijn om goed te kunnen backuppen. Gebruik gewoon mappen om je data in te delen.

c: SYSTEM, alles waarvan ik vind dat het in de image moet komen
d: DATA, alles wat op de 'normale' manier gebackupt moet worden
e: ARCHIVE_SCRATCH: alle overige data / films / images / programma's /mp3's die al op CD staan of niet gebackupt hoeven worden.

Verder zoveel mogelijk data mappen van de diverse programmas van c: naar d: verleggen. Een roaming profile op de data schijf is ook handig.

Ohja, als je dan toch backups maakt, dan doe ik dat niet (alleen) op een interne harde schijf. Ik heb mijn oude schijven in een removable bracket gemonteerd en maak daar de backups op. Als er echt iets mis gaat met je systeem is het niet uitgesloten dat alle harddisks kapot kunnen gaan. (niet waarschijnlijk maar toch)

[ Voor 22% gewijzigd door Raaptaar op 20-04-2003 08:24 ]

• Genius2000
Removed post, was duplicate.

[ Voor 97% gewijzigd door Genius2000 op 20-04-2003 08:16 ]

• Genius2000
Raaptaar schreef op 20 April 2003 @ 08:12:
Verder zoveel mogelijk data mappen van de diverse programmas van c: naar d: verleggen. Een roaming profile op de data schijf is ook handig.
Hoe zorg je voor een goede roaming profile? Ik ben er namemijk enkel in geslaagd om in de registry het volgende aan te passen: (ik gebruik windows 2000 Professional)
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\User Shell Folders
- D:\Profiles\gen\Bureaublad
- D:\Profiles\gen\Favorieten
- D:\tekst\gen\Mijn afbeeldingen
- D:\Profiles\gen\Menu Start\Programma's
- D:\Profiles\gen\SendTo
- D:\Profiles\gen\Menu Start
- D:\Profiles\gen\Menu Start\Programma's\Opstarten
- D:\Profiles\gen\Sjablonen

Hoe doe je dat voor:
%USERPROFILE%\Local Settings\Application Data
%USERPROFILE%\Local Settings

Want die blijven helaas op de C:, wat vervelend is als je data wil scheiden van programma's.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:34
Genius2000 schreef op 19 april 2003 @ 18:17:
Wat staat onder zips? Zijn dat soms zaken die oorspronkelijk in downloads waren?
sorry voor de late reactie.

zips zijn eigenlijk een beetje de ISO's va de programma's, maar dan niet als ISO. dingen als Partition Magic, Norton Antivirus en Office XP. De setup (bestanden) in een zipje

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Pagina: 1