Toon posts:

[C++] het framework

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of dat de juiste naam is, maar kom. Ik heb al aardig wat geleerd qua functies en dergelijke, maar qua oefening sta ik nog nergens. als ik de functie 'printf' gebruik moet ik die eerst verantwoorden in een andere file. Ik heb al in een aantal tutorials gezien dat zoiets bvb een 'xxx.h' file heet. Kan iemand mij vertellen hoe ik die maak ? Moet ik iets downloaden van het .NET framework van Ms ? Of linken naar een dll. ? Hopelijk wordt m'n bericht hier niet te snel gelockd, tja ben ook maar beginneling maar leer bij O-)

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik denk dat jij nog heel wat basisinformatie mist....

Allereerst: printf is geen C++ functie, maar een C functie.

Met welke C++ ben je bezig? Gewoon 'puur' C++?

Een 'xxxx.h' file is een header file. Dat is een file waar functie-definities of class-definities in staan.
Hoe maak je zo'n header file? Een header file is niets anders dan een stuk C++ code. Een header file heeft ook nog een bijhorende *.cpp file waar de implementatie van de in de header geintroduceerde functies en/of classes te vinden zijn. Maar aangezien je nog maar een beginneling bent, denk ik niet dat het al aangewezen is voor jou om je daar al mee bezig te houden.

Als je een bepaalde functie / class wilt gebruiken, en je hebt een header 'nodig', dan moet je die includen:

code:
1
#include <headerfilenaam.h>

.edit by .oisyn: effe norml tags om je c-code heen gegooid ;)

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 19-04-2003 17:55 ]

https://fgheysels.github.io/

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:06
Ik denk dat je eerst even een beginnersboek moet doorwerken. Een .h is een headerfile, daarin staan functieprototypes e.d.

Voor printf kun je zoiets doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#include <stdio.h> /* Hierin zit de printf-functie */

int main(int argc, char *argv[])
{
   printf("Hallo wereld!\n");
   return 0;
}

[ Voor 4% gewijzigd door Arzie op 19-04-2003 16:57 ]

• whoami
  • Nu online
Ik denk ook dat je, naast wat internet tutorials, je best eens een goed boek koopt voor beginners ivm C++ programmatie.

Ik denk dat je hier wel wat kunt vinden:
[rml][ /14 disc] Wat zijn _DE_ boeken om te hebben?[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
wel ik ben bezig in een cursus, maar het is er een van C++ waardoor ik waarschijnlijk wat basisinformatie over C niet weet.
bedankt voor de hulp

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 18:18:
wel ik ben bezig in een cursus, maar het is er een van C++ waardoor ik waarschijnlijk wat basisinformatie over C niet weet.
bedankt voor de hulp
Een goede cursus C++ zal je al het nodige leren. Je hebt geen kennis van C nodig om C++ te kunnen leren. Sterker nog, als je C goed kent zul je voor C++ IMHO een aantal dingen af moeten leren.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Creepy schreef op 19 april 2003 @ 19:01:
[...]

Een goede cursus C++ zal je al het nodige leren. Je hebt geen kennis van C nodig om C++ te kunnen leren. Sterker nog, als je C goed kent zul je voor C++ IMHO een aantal dingen af moeten leren.
Zoals references ipv pointers te gebruiken, code reuse, functionaliteit afsplitsen in base classes en zo.

* curry684 werkt op het moment bij een toko waar C++ enkel gebruikt wordt als excuus om minder parameters in een call te hoeven frotten :r

Ik heb daar de twijfelachtige eer gehad om enkele jaren na de introductie van C++ code in hun software de eerste te zijn die template functions, references, multiple inheritance, abstract base classes en stack-based classes gebruikte.

[edit]
Bijna vergeten: exceptions kende men ook nog niet.... :Z

[ Voor 6% gewijzigd door curry684 op 19-04-2003 21:15 ]

Professionele website nodig?

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
offtopic:
wat is een toko?

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

offtopic:
Uhm origineel een winkel van Oosterse produkten, tegenwoordig algemeen in gebruik als aanduiding voor 'bedrijf', vooral in IT-kringen :)

Professionele website nodig?

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 15:15
Bijna vergeten: exceptions kende men ook nog niet....
Ik ben op het moment bezig in een C# applicatie en van de opdrachtgever mogen we geen exceptions gebruiken, omdat hij daar niet gewend aan is... De opdrachtgever is niet te overtuigen dat het gebruik van exceptions voor zijn eigen bestwil en dat van de applicatie beter is, zelfs ondanks dat alle foutafhandeling binnen .Net al via excptions gaan en er bijvoorbeeld in de .Net sdk ergens keihard "Use exceptions instead of hresults or enumerations" staat. Het probleem is dat het project van school uitgaat en ik niet zomaar kan opstappen.

Heeft iemand nog tips om dit probleem op te lossen? Voorlopig hou ik gewoon exceptions aan, maar daarmee kan ik straks aan het einde van het project dus in de problemen komen...

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• whoami
  • Nu online
Infinitive schreef op 20 April 2003 @ 19:22:
[...]

Ik ben op het moment bezig in een C# applicatie en van de opdrachtgever mogen we geen exceptions gebruiken, omdat hij daar niet gewend aan is... De opdrachtgever is niet te overtuigen dat het gebruik van exceptions voor zijn eigen bestwil en dat van de applicatie beter is, zelfs ondanks dat alle foutafhandeling binnen .Net al via excptions gaan en er bijvoorbeeld in de .Net sdk ergens keihard "Use exceptions instead of hresults or enumerations" staat. Het probleem is dat het project van school uitgaat en ik niet zomaar kan opstappen.

Heeft iemand nog tips om dit probleem op te lossen? Voorlopig hou ik gewoon exceptions aan, maar daarmee kan ik straks aan het einde van het project dus in de problemen komen...
Hmmm.... en hoe zou je het anders aanpakken? Exceptions die door het .NET framework gegooid worden gewoon negeren ofzo?
Ik zou die opdrachtgever wat dat betreft negeren. Damn zeg. Wat een instelling. Ik wil dit niet gebruiken, want ik ken dat niet/ik ben dat niet gewoon. Zo kom je vooruit!.

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-03 10:40
Infinitive schreef op 20 April 2003 @ 19:22:
[...]
Ik zou idd gewoon exceptions gebruiken zoals je het normaal ook zou doen en achteraf eventueel alle exceptions afvangen met een globale error handler (afhankelijk van wat voor soort applicatie je maakt zijn dit het System.AppDomain.UnhandledException event, System.Windows.Forms.ThreadException event of System.Web.HttpApplication.Error event als ik me niet vergis) oid. Geen exceptions gebruiken is natuurlijk grote onzin.

[ Voor 29% gewijzigd door TlighT op 20-04-2003 22:14 ]

• whoami
  • Nu online
offtopic:
Dit gedeelte over C# en exceptions is eigenlijk geheel offtopic, en kon misschien beter in een nieuwe thread gestart worden

• Infinitive
Topicstarter, misschien is dit c++ diktaat wat voor je om te lezen:
google-conversie-van-postscript. Daarmee wordt de taal uitgelegd en een aantal standaardbibliotheken verkent, maar verwacht er niet te veel van.

Als je c/c++ gebruikt alleen om programmeren te leren, is het misschien wel interessant om (ook) naar talen als 'java' of 'c#' te kijken. Daarmee kan je, zonder je erg in bibliotheken te verdiepen, als snel wat dingetjes doen met windowtjes, databases, etc. Met c/c++ kan dat uiteraard ook, maar dan komen er meer details bij kijken. Voor het bovenstaande diktaat is ook een java-versie:
[url]http://http://www.cs.uu.nl/people/jeroen/[/url].

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:14
Ehm, hoe wou je windows en DBs doen in java of C# zonder bibliotheken?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Infinitive
Ehm, hoe wou je windows en DBs doen in java of C# zonder bibliotheken?
Nee dat zei ik niet ;) Deze bibliotheken zitten standaard bij de sdk en zijn naar mijn mening redelijk eenvoudig te gebruiken. Met jdbc kan je na doorlezen van een pagina omschrijving direct aan de slag.

Pagina: 1