• MrHighStone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-02-2023
Het is al een paar keer langsgekomen op dit forum, maar ik heb nog geen echt uitspraken kunnen vinden van bezitters van deze lenzen.
Het prijsverschil achterwege gelaten, met welke lens ben je dan beter af? Het gaat me om de Fuji TL-FX 9 tele-converter 1,5x of de Raynox DCR 1850 Pro 1,85x

De Raynox heeft dus een groter zoombereik, maar lijkt kwalitatief minder, de Fuji het tegenovergestelde.

Welke lensbezitter deelt zijn ervaringen?

Oja, het gaat me erom dat ik straks bij de GP in Barcelona mooie telekiekjes kan maken met mijn s602z.

Een file op de A12 is nooit grappig...

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Ik heb de Raynox, ik gebruik hem nu op mijn CP5700. Officieel is ie niet ontworpen voor 8x zoom, maar het resultaat is redelijk. De Raynox heeft een behoorlijke lens en maar een kleine zonnekap, rand meer. Bij wat minder (tegen/vals) licht krijg ik dus betere resultaten, anders lijkt de foto wat korrelig. Dit plaatje heb ik vorige week uit de hand geschoten (8x optisch x 1,85 Raynox, sluitertijd 1/250. Het is een crop die ik iets (zeg 10%) heb verkleind, omdat ik hem snel uit de hand heb moeten nemen is ie maar voor 90% scherp.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/4125/full.jpg

One of the animals has left its cage today.

• MrHighStone
Tnx, hoe bevalt ie in het algemeen? Was ie de centen waard?
En heb ik het nou goed begrepen dat de factor die erachter staat de vergroting betekent? Dus 1.5x op een 6x zoom lens wordt dan 9x optische zoom?

Ben ook benieuwd naar de mensen met de fuji lens. Scheelt die 9x zoom nou echt in vergelijking met de normale 6x? Is het de uitgave waard, of kun je beter gaan voor de 1.85 zoom van raynox?

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Kijk ff bij de samples op Raynox.com, die hebben ook een 1,5 converter. Kan je het verschil in vergroting zien.

• MrHighStone
De samples heb ik gezien, maar ik ben zeer benieuwd naar de meningen/ervaringen van de gebruikers.

• MrHighStone
Nog mensen met persoonlijke ervaringen met deze convertors?

Verwijderd

in het fuji topic was er ook iemand die die 1.5 converter had, de kwaliteit was echt best goed vond ik, ik zal eens zoeken

Verwijderd

Redje schreef op 30 August 2002 @ 19:19:
Wat pics v/d Fuji TL-FX9 1.5x Teleconverter

Hanidg als je een 2e digicam hebt :)
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rclaasse/fuji602/s602z+fuji_a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rclaasse/fuji602/s602z+fuji_b.jpg
Kwaliteit is hier minder, maar ff snel uit het raam geschoten ;)
De bovenste geeft het verschil weer met en zonder 1.5x in maximale zoom zonder digitale zoom.
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rclaasse/fuji602/s602z+fuji_c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rclaasse/fuji602/s602z+fuji_d.jpg
en
Redje schreef op 02 september 2002 @ 18:46:
Was dit weekend op Spa.
Hier kon ik mooi testen met de 602 + 1.5x tele combo.

Conclusie is dat het niet mee valt om F1's met snelheden boven de 200 makkelijk te fotograferen...

Eéntje die wel goed gelukt is:
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/rclaasse/pics/spa2002/spa2002_montoya.jpg
Zo uit de camera, alleen geresized.
Instellingen: shutter-priority modus(1/250), 5fps modus en whitebalance op sunny.

De camera is ook erg zuinig, de heledag maar 1.5 setje batterijen gebruikt, de camera stond de hele race aan (niet op auto-off 2min, preview aan). In de auto had het 2e setje nog genoeg juice om alle 300+ fotos te bekijken, thuis werkte ze nog :)
niet slecht he?

edit:
sorry van de layout

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik heb gisteren toevallig het hele Fujitopic doorgelezen en heb wel een mening kunnen vormen... Ik zou gaan voor de Raynox, het kwaliteitsverschil is te verwaarlozen en als je toch al 120 euro uitgeeft voor een lens, wil je er qua vergroting natuurlijk wel flink wat op vooruitgaan.

Ik weet alleen niet of die Raynox ook geleverd wordt met converter, de Fuji in elk geval wel.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 17:38

ReseTTim

Chocolate addicted

ook over welke prijzen spreken we nu?

ik heb zelf gekeken voor een groothoek lens en dan was ik rond de 250 / 300 euro voor kwijt :|

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• mrknowitall

mrknowitall

Hardware junkie

Captain Pervert schreef op 24 April 2003 @ 00:34:
Ik weet alleen niet of die Raynox ook geleverd wordt met converter, de Fuji in elk geval wel.
Als je bij Konijnenberg koopt iig wel.

• MrHighStone
Ik had het Fuji topic ook doorgelezen en inderdaad de fotos gezien. Zien er goed uit.
Bij mijn weten wordt de Raynox MET opzetring geleverd en de Fuji ZONDER, maar volgens mij is dat ook afhankelijk waar je hem besteld.

Stel nu dat de prijs gelijk zou zijn, waar ga je dan voor? Vandaar dat ik op zoek ben meningen/ervaringen van bezitters die echt met de lens gefotografeerd hebben.

Wat ik zou willen weten:
1. Is het inderdaad zo dat je bij de 1.85x van de Raynox een statief moet gebruiken om de fotos te maken, en dit bij de 1.5x van de Fuji niet nodig is?
2. Is de kwaliteit van de Raynox nu beduidend minder dan die van de Fuji?
3. ... andere ervaringen...?

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
ReseTTim schreef op 24 april 2003 @ 03:42:
ook over welke prijzen spreken we nu?

ik heb zelf gekeken voor een groothoek lens en dan was ik rond de 250 / 300 euro voor kwijt :|
Jo ReseTTim check dit http://www.koopdigitaal.nl/ -> converters -> Raynox

Raynox DCR-720 Groothoek 0,72x Fuji €59.50
0,72x Groothoekconverter tbv. Fuji FinePix 6900/S602Z/S304.
Converter wordt geleverd inclusief Adapterring!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.raynox.co.jp/comparison/images/s602-wide-buildings.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.raynox.co.jp/comparison/images/s602-dcr720-buildings.jpg

Voor zo'n prijs ga ik er ook wel een halen denk ik

[ Voor 4% gewijzigd door Alpha-sphere op 24-04-2003 12:57 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

• MrHighStone
Nog ff voor de duidelijkheid, het gaat om de TELE convertor, niet de WIDE convertor.

Alhoewel, in het ergste geval maken we er maar het grote raynox-fuji lenzen ervaringen topic van...

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 17:38

ReseTTim

Chocolate addicted

MrHighStone schreef op 24 April 2003 @ 13:58:
Nog ff voor de duidelijkheid, het gaat om de TELE convertor, niet de WIDE convertor.
Fuji s602z groothoeklens

hier kunnen we het over groothoek lenzen hebben :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• MrHighStone
tijd voor een schopje

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:47

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Wie weet er welke van de twee Raynox zoom lenzen de beter is? Ik denk met name aan de lichtopbrengst. En wat moet je denken van die High definition? Ze kosten nagenoeg hetzelfde:

DCR-1540PRO 1.54X
Pro-Telephoto Conversion Lens
DCR-1540PRO lens extends the focal length of FinePix6900Z/4900Z camera lens to 350mm telephoto ! (35mm film equivalent) It's a completely new high definition lens made of the high index optical lens with a 2-group/4-element formula.
Magnification : Nominal 1.54X Actual 1.54X / Diagonal, 1.54X / Horizontal
Lens construction : 2G/4E Optical coated glass elements
Mounting threads : 52mm
Front filter size : 67mm
Size/Weight : 71 x 67mm/240g
The model DCR-1540PRO high definition telephoto lens is made of the high index optical glass elements with new concept of lens designing using two-group/four-element lens formulae. This new concept in designing the lens made it possible to achieve an amazing high definition telephoto lens of the 340 lines/mm resolution power at center (MTF30%), low dispersion and the increased light transmittance at fringe area.

DCR-1850PRO Pro-Telephoto Lens 1.85X
The DCR-1850PRO converts the FinePix4900Z/6900Z lens to 388mm (35mm film equiv.) focal length when attached at the most telephoto position.
Magnification : Nominal1.85X Actual1.85X/Diagonal, 1.85X/Horizontal
Lens construction : 3G/3E Optical coated glass elements Mounting threads : 52mm
Front filter size : None
Size/Weight : 85 x 58mm/265g
The model DCR-1850PRO PRO-Telephoto conversion lens is designed to bring distant objects up close when attached to the lens of digital still camera. It can be mounted direct onto 52mm front filter thread of camera's lens. For suitable size of threads, please see the reference table located bottom of this page.
The telephoto lens is made of precision ground hi-index optical glass elements and all surfaces are fully coated for an optimum image quality and maximum light transmittance. 200 lines/mm resolution power.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nog iemand die me kan adviseren welke lens ik het beste kan aanschaffen?

• MrHighStone
Het is uiteindelijk toch de fuji geworden. Bevalt erg goed, netjes in een lederen hoesje met lenskapjes. Zoomen werkt prima.
Binnenkort zet ik wel wat fotos online.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Bij mij is het uiteindelijk de Raynox 1.5x geworden. Beter lenzen dan de Fuji 1.5 of Raynox 1.82x en een betere lichtopbrengst en resolutie. Ben er blij mee.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
de raynox lenzen zijn stuk voor stuk beroerd onscherp............. de fuji is redelijk, en de olympus B300 is haarscherp. En ja, dat verschil kan je goed zien...

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
majic schreef op 07 mei 2003 @ 15:12:
de raynox lenzen zijn stuk voor stuk beroerd onscherp............. de fuji is redelijk, en de olympus B300 is haarscherp. En ja, dat verschil kan je goed zien...
Is die olympus nog te koop dan? nee toch.....

Assume there are no rules and it's one big free for all

Pagina: 1