Toon posts:

/etc/interfaces eth0 krijgt geen ip bij bootup woody

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, kan iemand me ook helpen met het volgende:

Nadat ik mijn kernel opnieuw heb gecompiled krijgt mijn netwerkkaart opeens geen ip meer bij het opstarten.

Als ik na het booten "ifup eth0" typ, dan kan ik wel gewoon netwerken. Volgens mij doe ik iets niet goed met mijn driver. Ik gebruik de "ne2k-pci.o" driver.

Ik heb deze dus aan de /etc/modules toegevoegd zodat deze driver bij het opstarten word geladen, maar volgens mij gebeurd dit pas nadat /etc/network is gestart.

Of doe ik iets anders niet goed.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 14:27:
Ik heb deze dus aan de /etc/modules toegevoegd zodat deze driver bij het opstarten word geladen, maar volgens mij gebeurd dit pas nadat /etc/network is gestart.
Of doe ik iets anders niet goed.
tik eens in : dmesg | grep eth en quote hier eens je /etc/network/interfaces, dan kunnen we er wat meer over zeggen..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
<quote>

auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet static
address 10.0.0.4
netmask 255.255.0.0
gateway 10.0.0.1

</quote>

Gewoon een static address dus.

? dmesg | grep eth? wat doet dat?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 14:27:
code:
1
2
3
4
[marcelm@nothing /]$ ls -g -o /etc/rcS.d/S20modutils /etc/rcS.d/S40networking 
lrwxrwxrwx    1       18 Nov 15 00:26 /etc/rcS.d/S20modutils -> ../init.d/modutils*
lrwxrwxrwx    1       20 Nov 15 00:27 /etc/rcS.d/S40networking -> ../init.d/networking*
[marcelm@nothing /]$

Modules laden gebeurt voor networking dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door deadinspace op 19-04-2003 15:43 . Reden: layoutverneuking verminderd ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 15:28:
...

Uit de tech.info tijdens opstarten (dmesg) alle regeltjes betreffende je netwerk laten zien (alles met eth laten zien, grep eth).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:58

Als ik na het booten "ifup eth0" typ, dan kan ik wel gewoon netwerken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
auto lo
iface lo inet loopback

iface eth0 inet static
  address 10.0.0.4
  netmask 255.255.0.0
  gateway 10.0.0.1

Gewoon een static address dus.

Waarom zou er auto lo staan in dat bestand?
Waarom werkt het wel wanneer je ifup eth0 doet?

trek zelf je conclusies maar :P

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

* man dmesg, man eth
* probeer het uit
* google op "dmesg" en op "grep"

De oplossing voor je probleem was ook vrij simpel dus, volgensmij had je dat ook zelf kunnen vinden als je je best gedaan had. Het is hier wel de bedoeling dat je zelf zoekt en zelf probeert voor je een topic opent :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat was idd niet zo slim, maar mijn nu mijn oorspronkelijke probleem.

Ik had hem ff op static gezet, omdat ik met dhcp geen adres kreeg.
Heb er een regel te veel uitgehaald, en ik maar denken dat er een probleem met mijn drivers was.

Er stond oorspronkelijk het volgende:

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

maar dan krijg ik geen ip van mijn dhcp server.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 16:10:

Heb er een regel te veel uitgehaald, en ik maar denken dat er een probleem met mijn drivers was.

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Ik heb wel de kernel level autoconfiguration opties aan gezet bij het compilen van mijn kernel

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 19 april 2003 @ 16:10:

Ah. Het was handiger geweest als je dit had vermeld en als je in je startpost al je /etc/network/interfaces had gepost. Dat had deze verwarring voorkomen :)

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

En als je hem weer terugzet op dhcp, maar auto weglaat, en dan na het booten handmatig probeert met "ifup eth0"? Als dat niet werkt, welke dhcp client gebruik je dan, en wat verschijnt er in je logs?

Ik weet nu al welke DHCP client je gebruikt en wat er in je logs verschijnt (het heeft iets met CONFIG_FILTER en CONFIG_PACKET te maken), maar dat terzijde O-)
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 16:11:
Ik heb wel de kernel level autoconfiguration opties aan gezet bij het compilen van mijn kernel
Die heb je niet nodig, dat is een zeer beperkte kernelside DHCP client. Deze is bijvoorbeeld nodig als je van het netwerk wil booten, en het root filesystem ook van het netwerk komt. De kernel moet dan een IP adres kunnen aanvragen voordat het root filesystem (met daarop de gebruikelijke DHCP client(s)) beschikbaar is.

Je kunt overigens je post editen met Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif. Dat zien we liever dan dat je voor zo'n berichtje een compleet nieuwe post maakt.
Pagina: 1