abit kt7a ide performance (cpu) onder xp sp1

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 08:26
Vreemd probleem en ik weet niet hoe lang het al speelt. Pc is erg traag en voor de gein weer eens hdtach geprobeerd. De cpu load is minimaal 50%, toch wat aan de erg hoge kant. Ik heb twee maxtor schijven (1xata100, 1xata133, beiden 7200rpm en 2mb)

Ik draai windows xp pro, sp1 met de laatste via 4 in1.

Wat rondgezocht en her en der staat dat het door sp1 komt. Kan ik niet eenvoudig testen helaas. Anderen claimen dat als je xp met sp1 geslipstreamed installeert dat het goed gaat, maar ook dit is niet zeker en een volledige herinstall kost toch veel tijd dus om dat even te testen zonder zeker te weten dat het de oplossing is daar heb ik geen zin in.

Inmiddels ook de ide driver handmatig geinstalleerd en gekozen om zelf de driver te kiezen. Alle drie de drivers die er staan (standard, MS, VIA) hebben de hoge cpu load alhoewel de MS driver als enige burst tot 70mb (overigen 49).

Heb sp1 en de 4in1 al opnieuw geinstalleerd en niets helpt.

Wel de miniport driver geinstalleerd en dan zakt het cpu% tot 20%. Een stuk beter maar die driver is nog uit 2001 en niet certified. Daarnaast lees ik heel veel problemen met dat ding en wordt bijna overal afgeraden hem niet te gebruiken.

Hoe draait het bij anderen met de kt7a en xp sp1?

Verwijderd

ik heb hier ook een kt7a draaien met xp-sp1. voor zover ik zie geen problemen, maar ik gebruik dat ding alleen als servertje en backup game bak.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Heb je die VIA PCI latency patch geinstalleerd? scheelt namenlijk heel veel in ide performance op mijn KT7A vooral als ik schijven aan de raid controller hang.

• jaspov
hoe hoog is je cpu load? en heb je sp1 achteraf geinstalleerd of in een keer samen met Xp?

• jaspov
nee die via latency patch nog niet. Zal hem eens opzoeken. Overigens heb ik geen raid.

• ExcaliburDexter
Jaspov schreef op 19 April 2003 @ 13:13:
nee die via latency patch nog niet. Zal hem eens opzoeken. Overigens heb ik geen raid.
Ik heb mn HD's normaal aan de gewone controller hangen, maar als ik die latency patch niet installeer is mn pc niet vooruit te branden, vooral bij games iedere keer als hij de HD opgaat beginnen de spelletjes te schokken. Met de latency patch gebeurt dit helemaal niet.

In RAID 0 ging mijn performance met de latency patch met 40% omhoog in HDTach.

Voor de rest kan ik zeggen dat SP1 perfect loopt bij mij, en ik heb gewoon een upgrade gedaan dus geen slipstream.

[ Voor 11% gewijzigd door ExcaliburDexter op 19-04-2003 13:16 ]

• jaspov
de patch geinstalleerd. De burstsnelheid neemt enorm toe (da's meegenomen)maar het cpu gebruik blijft hoog (43%).

• jaspov
Hoe hoog is de cpu load bij jou?

• ExcaliburDexter
Jaspov schreef op 19 april 2003 @ 16:26:
Hoe hoog is de cpu load bij jou?
Ik heb net een testje gedaan, ik heb 4 hardeschijven een 2gig bestand naar elkaar laten schrijven. 2*5400RPM maxtor en 2*7200RPM IBM. Dit zodanig dat schijf 1 naar 2 schrijft en schijf 2 naar schijf 3 schrijft enz.. De schijven aan mn raid controller heb ik niet gebruikt. de cpu load zat op 34% Dit is met een XP1600 en 1,5gig intern geheugen. Als ik van een IBM schijf naar de andere IBM schrijf (snelheid was ongeveer 40MB per seconde) komt de load niet boven de 6%

Mijn XP 1600 is wel onder geklokt van 1400Mhz naar 1050Mhz (Is mn servertje ja :p ) dus van 133Mhz bus naar 100Mhz bus.

(Ik heb dit alles in XP getest (dual boot). de scores van win2000 Advance Server zijn iets lager waarschijnlijk omdat ik hierin geen via patch heb geinstalleerd wat zorgt voor een lagere doorvoer snelheid en tevens een lager CPU gebruik)

[ Voor 16% gewijzigd door ExcaliburDexter op 19-04-2003 16:49 ]

• jaspov
Zelf een test gedaan en als ik een 800mb file kopieer zit wisselt cpu gebruik tussen 30 en 40% (van maxtor naar maxtor, beiden udma100, 7200rpm en 2mb). Ik zoek toch nog wat verder. Wellicht volgende week eens een clean install. Werd toch eens tijd. Kan ik gelijk kijken wat de performance is direct na installatie en als alles er weer op staat...

• jaspov
net een complete herinstallatie gedaan van windows xp sp1a (slipstream). Direct na installatie alleen hd tach geinstalleerd en cpu load is 59%...niet best! Burst is nu wel goed zonder dat ik de latency patch heb gebruikt. Nu wat testen met drivers maar als iemand tips heeft hoor ik het graag...

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• jaspov
dank maar daarmee zakt het cpu gebruik niet.

• jaspov
net met iometer zitten testen en die geeft een veel lager cpu gebruik dan hd tach. Wellicht licht het aan dat programma (gaat ook al weer een tijdje mee....)

Zijn er nog meer harddisk benchmarks die onder windows draaien en het cpu verbruik weergeven?
Pagina: 1