Toon posts:

vraagjes over netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor school een paar vragen stellen aan een netwerkbeheerder. Nu is die netwerkbeheerder waar ik die vragen aan wou stellen ziek geworden. Nu zit ik dus met een probleempje. Want moet het toch inleveren, krijg geen uitstel. Het gaat over een netwerk van een gemeente. Zou iemand misschien een paar logische antwoorden kunnen geven op die vragen? Hoeft niet uitgebreid. Hartstikke bedankt alvast!

Bedrijf

Hoeveel werkplekken binnen de organisatie zijn uitgerust met pc’s of terminals? Bevinden deze zich allemaal op één locatie of verspreid over meerdere?

Netwerk globaal

Zijn deze werkplekken allemaal in één of meer netwerken opgenomen of zijn bepaalde pc’s bewust niet opgenomen in netwerken? Wat is eventueel de reden hiervan?

Is het netwerk van buitenaf te benaderen voor thuiswerkers of mobiele werkers? Hoe is de beveiliging geregeld?

Netwerktechniek

Is er sprake van een LAN of een WAN?

Welke topologie is gekozen en waarom?

Als er sprake is van een WAN of van gekoppelde netwerken, welke apparatuur wordt er gebruikt voor de koppeling en van welk merk?

Hoeveel servers zijn er ingezet? Wat is het merk, de grootte, de snelheid, capaciteit, enzovoort?

Communicatie

Als er sprake is van meerdere locaties, welke datacommunicatieverbindingen zijn er dan tussen de verschillende locaties en waarom?

Beveiliging

Hoe zijn de servers beveiligd als het gaat om ongeoorloofde toegang, stroomuitval, defect raken, brand, diefstal, computervirussen?

Op welke wijze zijn de gegevens op de servers beveiligd tegen brand, inbraak, defecten en computervirussen?

Hoe gaat m’n om met back-ups, welk systeem wordt daarvoor gehanteerd?

Bedrijfsspecifiek

Zijn er netwerkcomponenten die gebruikt worden vanwege bijzondere omstandigheden binnen de onderneming?

Welke specifieke functionarissen zijn aangesteld voor het onderhoud en beheer van het netwerk/de netwerken?

Verwijderd

Gaat een beetje moeilijk om hier zomaar antwoord op te geven denk ik,
dit verschilt natuurlijk van gemeente tot gemeente/bedrijf tot bedrijf .
Is er bij die gemeente geen assistent-systeembeheerder ofzo, die hier
antwoord op kan geven??

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
De vragen die je moet stellen zijn natuurlijk wel erg gefocussed op een bestaande situatie. Ik kan wel een paar speerpunten geven bij elk onderdeel, maar ik heb geen idee of je er wat aan hebt:
Hoeveel werkplekken binnen de organisatie zijn uitgerust met pc’s of terminals?
Tja, kun je zelf ook wel een getal voor geven toch? :) Met terminals bedoelt met vaak machines waarbij alle taken aan een andere machine (server) worden uitbesteedt.
Bevinden deze zich allemaal op één locatie of verspreid over meerdere?
Verzin maar wat :)
Zijn deze werkplekken allemaal in één of meer netwerken opgenomen of zijn bepaalde pc’s bewust niet opgenomen in netwerken? Wat is eventueel de reden hiervan?
Als ze niet opgenomen zijn komt dat vaak omdat mensen ergens niet bij mogen, of omgekeerd, omdat anderen pertinent niet bij de gegevens mogen komen op die machine. Denk voor scholen aan cijferadministraties. Bij gemeentes zal ook wel zoiets spelen.
Is het netwerk van buitenaf te benaderen voor thuiswerkers of mobiele werkers?
Ja of nee :) Reden om het niet te doen is de beveiliging.
Hoe is de beveiliging geregeld?
Beveiligde VPN verbindingen zouden een optie zijn dan.
Is er sprake van een LAN of een WAN?
Local Area Network vs Wide Area Network. Als ze alleen een netwerk hebben wat intern gebruikt wordt, zonder koppelingen naar andere gemeentes en/of instellingen (Internet hierbij terzijde gelaten) dan praat je over een LAN.
Welke topologie is gekozen en waarom?
Mijn topologiekennis valt en staat bij LAN's. Daarbij heb je vaak bus- (?) of ster topologien. COAX is bus, UTP is ster.
Als er sprake is van een WAN of van gekoppelde netwerken, welke apparatuur wordt er gebruikt voor de koppeling en van welk merk?
Kun je denken aan glasvezel transcievers, maar er zijn zoveel mogelijkheden.
Hoeveel servers zijn er ingezet? Wat is het merk, de grootte, de snelheid, capaciteit, enzovoort?
Valt weinig over te zeggen.
Als er sprake is van meerdere locaties, welke datacommunicatieverbindingen zijn er dan tussen de verschillende locaties en waarom?
Denk aan huurlijnen of aan andere dedicated verbindingen. Eventueel kan het natuurlijk ook via simpelere verbindingen.
Hoe zijn de servers beveiligd als het gaat om ongeoorloofde toegang, stroomuitval, defect raken, brand, diefstal, computervirussen?
Toegang: passwords, encryptie
Stroomuitval: UPS
Defect raken, brand, diefstal: backups, hot swappable harddisks, reserve onderdelen beschikbaar
Computervirussen: scanners installeren op de mailserver en evt. de clients
Hoe gaat m’n om met back-ups, welk systeem wordt daarvoor gehanteerd?
Denk aan het in de kluis stoppen van backups. Elke week kan dan iemand een backup mee naar huis nemen zodat het over 2 fysieke locaties wordt verspreid.
Zijn er netwerkcomponenten die gebruikt worden vanwege bijzondere omstandigheden binnen de onderneming?
Kan van alles zijn
Welke specifieke functionarissen zijn aangesteld voor het onderhoud en beheer van het netwerk/de netwerken?
Netwerkbeheerder? Evt. extern bureaus.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 22:50
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 12:31:
Gaat een beetje moeilijk om hier zomaar antwoord op te geven denk ik,
dit verschilt natuurlijk van gemeente tot gemeente/bedrijf tot bedrijf .
Is er bij die gemeente geen assistent-systeembeheerder ofzo, die hier
antwoord op kan geven??
Volgens mij mag je als gemeente al blij zijn als je een echte systeembeheerder hebt :) Laat staan een assistent systeembeheerder. Wat dat betreft is het toch vaak één pot nat (uitzonderingen daar gelaten)

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 22:00

grimson

domeingrommer

Gemeentes hebben meestal een veels te dure 'verplichte' WAN verbinding met GEMNET.

Dit monopolistisch bedrijf vraagt veels te veel voor haar 'geleverde' diensten !
:r

Schrijf dat maar op :)

[ Voor 33% gewijzigd door grimson op 19-04-2003 12:38 ]

Verwijderd

grimson schreef op 19 April 2003 @ 12:37:
Gemeentes hebben meestal een veels te dure 'verplichte' WAN verbinding met GEMNET.

Dit monopolistisch bedrijf vraagt veels te veel voor haar 'geleverde' diensten !
:r

Schrijf dat maar op :)
He tnxs, daar kan IK wat mee :D

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Beveiligingen in gemeentes zijn, afhankelijk van de grootte van de plaats, best wel goed.
In Apeldoorn bijvoorbeeld, staan alle servers in grote ruimte, 3 etages onder de grond, in een ruimte met muren van gewapend beton. En staat een installatie (edelgasimitatie) die bij eventuele brand binnen een paar tellen (weet niet precies hoe lang, denk een halve minuut ofzo) de hele ruimte heeft gevuld met dat kunstmatige gas. Alle zuurstof is dan weg uit de ruimte, en brand zal uit zichzelf doven. Wat beveiliging betreft, reken maar dat daar onder andere hardwarematige firewalls draaien, alles veelvuldig encrypted en password beveiligd is. Door tussen een externe verbinding en een server 2 of 3 routers/firewalls te plaatsen, en bij iedere HOP van IP range te wisselen, wordt het al een heel stuk lastiger voor iemand om die server te benaderen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57

Predator

Suffers from split brain

Dan bel je toch gewoon even naar een naburige gemeente, of je even voor een schoolopdracht 5 minuutjes met de verantwoordelijke van de netwerk infrastructuur kan spreken. :?
Er zal vast wel iemand daarvoor de tijd willen nemen, zeker @ de gemeente >:) :+

Je mag best zelf wat moeite doen voor je opdracht.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.