[WinXP]Computer loopt vast : hoe te werk gaan?

Pagina: 1
Acties:

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 16:26
Windows XP (Home, SP1) crasht regelmatig. Hij geeft geen blauw scherm en start ook niet opnieuw op, maar 'hangt' gewoon. Ik heb uiteraard de FAQ doorgelezen, en het gedeelte over BSOD analyse doorgelezen. Maar dit heeft alleen betrekking op het blauwe scherm. Dit is helemaal niet van toepassing hier. Ik kan dus geen screendump analyseren o.i.d. Hoe weet ik nu in welke richting ik moet zoeken? Ik kan hier in de FAQ niets over vinden. De computer is nog geen maand geleden geformatteerd, en is dit eigenlijk spontaan gaan doen. Er zijn geen problemen met de koeling.

Omdat ik regelmatig problemen verhelp met computers zou ik het liefst een 'algemeen' verhaaltje zien met de stappen die je kunt nemen om zo'n probleem aan te pakken.

Nederlander in België

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen ook al bekeken?
En probeer voor jezelf na te gaan wat er veranderd is de afgelopen tijd, en of daarna de problemen opgekomen zijn.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Elektronicanet
Dat heb ik wel even bekeken, maar ik heb het idee dat het wel om een software matig probleem gaat. En er staat al boven geen softwarematige problemen...
Zer0 schreef op 19 April 2003 @ 12:09:
En probeer voor jezelf na te gaan wat er veranderd is de afgelopen tijd, en of daarna de problemen opgekomen zijn
Het is niet mijn eigen computer, dus dat wordt moeilijk. De eigenaar zegt dat het zomaar spontaan is gekomen. De tweede vraag is dus eigenlijk: hoe kom ik er achter waardoor het is ontstaan?

[ Voor 44% gewijzigd door Elektronicanet op 19-04-2003 12:15 ]

Nederlander in België

Verwijderd

heb zelf ook iets dergelijks gehad, ECS draaide wel op 100 maar niet op 133 MHz kleunde dan geheid vast (bevriezen) daar niet al te veel tijd aan besteed, maar probeer eens op 100 MHZ te draaien

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
De logboeken al bekeken?
Rechtermuis op deze computer, beheren, logboeken, systemlog.
Wellicht kune je daar iets meer info vinden.

Verwijderd

Wat heb ie op USB hangen, dacht dat sommige chipsets (VIA oa) soms moeilijkheden gaven in xp met USB-app.

Ontkoppel eens alle USB-app. en test eens?

• Elektronicanet
BredeP schreef op 19 april 2003 @ 12:20:
De logboeken al bekeken?
Rechtermuis op deze computer, beheren, logboeken, systemlog.
Wellicht kune je daar iets meer info vinden.
Dat is een goede tip. Daar heb ik inderdaad nog niet naar gekeken.

Nederlander in België

Verwijderd

ik heb het ook soms, vooraal met 3d spelen. Kan aan die nieuwe dets liggen of DX 9

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Elektronicanet schreef op 19 April 2003 @ 12:13:
[...]

Dat heb ik wel even bekeken, maar ik heb het idee dat het wel om een software matig probleem gaat. En er staat al boven geen softwarematige problemen...
Mijn eigen oplosmethode bestaat uit het zoveel mogelijk uitsluiten van oorzaken, liever een paar keer overbodig de hardware nakijken dan een dag met de software kloten om er dan achter te komen dat het toch de hardware is.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Elektronicanet
Ik heb via Logboeken ontdekt dat er iets mis is met de ACPI:

AMLI: ACPI BIOS probeert op het ongeldige I/O-poortadres 0x71 te lezen, dat in het beschermde 0x70 - 0x71-adresbereik ligt. Dit leidt mogelijk tot een instabiel systeem. Neem
voor technische ondersteuning contact op met de leverancier van het systeem.

En dan 4 van die meldingen achter elkaar. Ik heb de bios gereset, eenmaal in Windows terug werd de USB geinstalleerd (was nog niet, vond ik al vreemd, poorten niet in gebruik).

Het probleem is nog niet opgelost. In onderstaand topic en site vind ik exact hetzelfde probleem: (Moederboard: chaintech 7aja0)

http://www.eksperten.dk/spm/320374
[rml][ XP] rare vastlopertjes[/rml]

Ik ga nu memtest86 draaien.
Edit: memtest86 heeft geen fouten geconstateerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Elektronicanet op 22-04-2003 16:22 ]

Nederlander in België

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 08:53

tweakerbee

dus..?

Probeer de PC eens te installeren zonder ACPI ondersteuning. Je moet dan "standaard PC" als computer installeren. Of je kun in je BIOS ACPI uitzetten voor je aan de XP install begint.

Ben benieuwd of dat wat is. Kijk ook even in de KB van MS, daar staan vaak nog fixes oid in...

You can't have everything. Where would you put it?

• Elektronicanet
tweakerbee schreef op 22 april 2003 @ 14:29:
Probeer de PC eens te installeren zonder ACPI ondersteuning. Je moet dan "standaard PC" als computer installeren. Of je kun in je BIOS ACPI uitzetten voor je aan de XP install begint.

Ben benieuwd of dat wat is. Kijk ook even in de KB van MS, daar staan vaak nog fixes oid in...
Ik heb al geprobeerd om ACPI in de bios uit te schakelen, maar dan start Windows niet meer op. (Ik neem aan dat dat normaal is).

Kan dat "standaard PC" installeren ook zonder Windows te verwijderen?

Wat betreft die KB, waar moet ik dan op zoeken? ASPI? Dit levert helaas niks op.

Nederlander in België

Pagina: 1