Toon posts:

Gravis Ultrasound PnP wordt niet herkent in de bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gravis Ultrasound PnP (Interwave) ISA-kaart in het volgende systeem:

Processor - IBM Cyrix 6x86 133 mhz
Mobo - Biostar 8500 TVX (Intel VX)
Geheugen - IBM 2x 16mb EDO 72pins
Video - S3 Inc. Trio64V+Pci 1mb
Netwerk - 3 Com 3C509B Etherlink III ISA
Maxtor 1Gb / Cd-rom / Floppy

Het probleem is dus dat de kaart niet herkent wordt in de bios.
Mijn moederbord heeft 3 pci en 4 isa sloten in de bios staat het volgende

AMIBIOS SETUP - PCI / PLUG AND PLAY SETUP

Plug and Play Aware O/S - YES
PCI IRQ Priority Auto Setting - NO
1st Available IRQ - IRQ 4
2nd Available IRQ - IRQ 5
3rd Available IRQ - IRQ 10
4th Available IRQ - IRQ 12
Assign IRQ to PCI VGA Card - YES
PCI VGA Palette Snoop - ENABLED
Offboard PCI IDE Card - AUTO
Offboard PCI IDE Primary IRQ - INTA
Offboard PCI IDE Secondary IRQ - INTB
IRQ3 - PCI/PnP
IRQ4 - PCI/PnP
IRQ5 - PCI/PnP
IRQ7 - ISA/EISA
IRQ9 - ISA/EISA
IRQ10 - PCI/PnP
IRQ11 - ISA/EISA
IRQ14 - PCI/PnP
IRQ15 - PCI/PnP

AMIBIOS SETUP - POWER MANAGEMENT SETUP

IRQ3 - IGNORE
IRQ4 - IGNORE
IRQ5 - IGNORE
IRQ7 - MONITOR
IRQ9 - IGNORE
IRQ10 - IGNORE
IRQ11 - IGNORE
IRQ12 - IGNORE
IRQ14 - IGNORE
IRQ15 - IGNORE

Ik heb er DOS 6.22 opgezet maar dat hielp ook niet

Ik heb al aardig wat wet de IRQ's zitten schuiven maar het lukte niet.
De 3com netwerkkaart wordt wel herkent (in alle sloten).
De Gravis past maar in 1 slot omdat die vanwege zijn lengte niet in een ander slot past zie plaatje.
De kaart zit in het 3de ISA slot

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jantz007/pentsys2.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 11:50 ]

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
erm.... hoe bedoel je dat hij niet herkend wor din de bios? hij moet toch door windows of een ander os herkend worden?

btw: ik heb deze kaart zelf sonder win2k draaiende gehad....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg hem ook niet geinstalleerd onder ms-dos 6.22 en windows 98 SE
In de bios moet in het scherm komen te staan bij ISA apparaten de netwerkkaart staat daar wel

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in een spel (duke3d) de ultrasound selecteer dan zegt die "Ultrasound IRQ must be 7 or less"

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 23:43

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Heb je de software die bij de kaart hoort wel geinstalleerd? Dan zou er iets van "set blaster=" in je autoexec.bat moeten staan. Tevens is de software nodig voor het laden van de wavetables in de ram van de GUS. De kaart heeft namelijk de MIDI geluiden in RAM geladen en niet in een ROM gebakken zitten. Als je de geluiden niet laadt, heb je dus geen muziek.
Ik heb jaren geleden ook zo'n mooie rode kaart gehad, was toen de eerste betaalbare wavetable kaart. Kon een Soundblaster niet aan tippen. Veel later kwamen de SB AWE kaarten uit.

This footer is intentionally left blank

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

de GUS kent geen Set Blaster optie maar heeft als het goed is wel een setup, en daarin kan je aangeven op welk IRQ de kaart moet werken.

Dit moet dus een IRQ zijn van 7, of lager (must be 7 or less)
Je kijkt dus eerst welke IRQ's je nog vrij hebt en dan zet je hem op 1 van die IRQ's (het liefst 7, dat is de standard instelling).

De kaart hoeft in je BIOS niet herkend te worden. Waar zie je overigens die netwerkkaart herkend worden?
Als het een PnP kaartje is (dat zou het moeten zijn) moet je IRQ 7 in je BIOS ook op PCI/PnP zetten.
Die PnP optie geldt namelijk ook voor ISA PnP kaarten. Dus als IRQ 7 voor ISA/EISA is gereserveerd (zoals je het nu hebt staan), kan de GUS deze IRQ niet nemen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 23:43

ajhaverkamp

gewoon Arjan

dreeke schreef op 19 April 2003 @ 17:39:
de GUS kent geen Set Blaster optie maar heeft als het goed is wel een setup, en daarin kan je aangeven op welk IRQ de kaart moet werken.
Welles, want hij is Soundblaster compatible..... Ik heb er eentje gehad en weet dus wel waar ik het over heb hoor!

This footer is intentionally left blank

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Ik zou in jet BIOS IRQ 5 toekennen aan ISA/EISA en de Gravis setup util gebruiken en dan zien of tie wel wordt herkend.

Zou Plug n Play aware OS op NO zetten btw.

Trouwens alle IRQ beneden 8 werden in t verleden vergeven aan ISA apparaten en systeem devices zoals systemtimer, lpt (irq 7), com1 en 2 (IRQ 3 en 4)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Topicstarter
als ik het setup bestand opstart loopt dos vast (al opnieuw geinstalleerd maar probleem bleef) waar ik die netwerkkaart zie in het 2de bios scherm met alle hardware (systeem configuratie)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

ajhaverkamp schreef op 19 April 2003 @ 17:53:
[...]

Welles, want hij is Soundblaster compatible..... Ik heb er eentje gehad en weet dus wel waar ik het over heb hoor!
Ik ook maar ik kan me die optie niet herinneren :P

Het lijkt me ook een beetje raar om een GUS aan te sturen met een Set Blaster optie, dan zou je alleen het SB compatible gedeelte daarmee regelen.
Dus heb je in elk geval nog een driver nodig om de GUS te laden.

Zat er niet iets als ultrasnd.exe bij oid :?
T is voor mij ook alweer 5 jaar geleden dat ik met zo'n ding heb gewerkt :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dit lukte ook niet echt en ik heb nu Windows NT 4 Workstation geinstalleerd omdat daar wel drivers voor zijn nu moest ik volgens de ultrasound installatie instructies van de windows-cd het volgende bestand installeren om de GUS te installeren (pnpisa.inf) > gedaan > reboot > vindt die alleen die netwerkkaart en niet de Gus tewijl die een melding moest geven van: "New Hardware Found - Ultrasound Plug & Play (Synth & Codec)" daarna zou je dan via een setup mogelijke conflicten kunnen oplossen maar zover komt die dus niet. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Oja het enige dat wel werkt is de gameport als ik die test via Gravutil dan zijn alle communicatie testen ok

De chip op de kaart waar "Interwave" opstaat wordt ook een beetje warm

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-08 21:28

MaxxMark

HT is Tof!

Ik heb zelf de GUS MAX gehad (de mooie rooie ;) goeded herinneringen aan though :) ) en inderdaad deze had ook soundblaster compatibiliteit enzo. Maar niets werkte zonder de standaard ultrasound drivers. Dus die moet je eerst installen. In windows was het sowiso een hel om hem aan de praat te krijgen (dus als iemand nog tips heeft hoe ik een GUS MAX in w2k/xp goed aan de praat krijg? graag ;) )

Ik weet wel dat de pnp een beetje een vreemde eend in de bijt was. Zelf geen ervaring mee gehad. Bij de GUS MAX was het in iedergeval wel zo dat je voor soundblaster compatibiliteit (iig de SB Pro emulatie) met een appart programmatje moest starten. Ik zou er de documentatie van de gus eens op na slaan.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

Topicstarter
maar ik krijg hem in MS-DOS 6.22 ook niet aan de praat en daar is die toch voor gemaakt.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:53

Trebbors

Failure is no option!

Denk dat je kaart dan rot is. Heb er hier ook nog één liggen, ook de pnp. Inderdaad veel problemen mee gehad, in dos ging het wel maar eenmaal met windows werd het een ramp de kaart aan te sturen. Maar onder Dos... geweldig kaartje, erg leuk speelgoed.

Verwijderd

Topicstarter
ik begon ook al z'n vermoeden te krijgen dat de kaart kapot is. :( :(
Erg jammer want hij is zo geweldig in dos. :9~ de beste kaart voor dos vind ik nog steeds.
Ga nog wel ff prutsen misschien gaat die weer leven vertonen O-)
De gamepoort werkt trouwens wel. :)
Pagina: 1