Toon posts:

Ervaring/mening over Olympus C-740UZ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweaker lui!

Ik ben op zoek naar een digitale camera en heb mijn oog laten vallen op de C-740UZ van olympus. De lens hiervan schijnt nieuw ontworpen en beter te zijn dan van de 730, maar in opties is de 740 minder uitgebreid dan de 730 en/of de 750. Nou was ik ook niet van plan om een afstandsbediening, externe flitser of de geluid-bij-filmpjes optie te gaan gebruiken. Ook is de 3 megapix ccd genoeg voor mij. Ik ben wel helemaal gek van grote zoombereiken en goede macro functies plus dat ik graag alles handmatig wil kunnen instellen (diafragma, sluitertijd en evt. manual focus omdat een grote tele per definitie het de autofocus moeilijk maakt). Ik heb de reviews en vergelijkingen op dpreviewcom, imaging-resource.com en steves-digicam.com gelezen en de voorbeeld foto's gezien. En toch ben ik er nou nog niet uit...iemand ervaring/mening/sugesties?

Alvast Hartstikke bedankt!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:04
Zulke zoombereiken zijn echt prachtig, maar houd er rekening mee dat je dan wel veelvuldig van een statief gebruikt zult moeten maken. De camera heeft namelijk geen interne image-stabilisation zoals de oudere C-2100UZ camera dat wel heeft. Ik heb zelf deze 2.1 megapixel camera, en zolang er geen nieuw vergelijkbaar model uitkomt met een hoger aantal megapixels, wordt deze niet vervangen (tenzij voor een Canon 10D :9 ).

De lens van de C-730 en de C-750 zijn overigens dezelfde met 11 lenzen in 7 groepen met 2 aspherical lens elementen met ED (Extra low Dispersion) glas.
Prima lenskwaliteit en Olympus is nog steeds de enige die een dergelijk zoombereik biedt op hun compact camera's. Het is heel erg jammer dat Olympus de immer populaire C-2100UZ niet verder verbeterd. Ik zou een moord plegen voor zo'n camera met een 3.3 of 4 megapixel CCD.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je rieplai...ik verwar de lens van de 730/740/750 met die van de 720, die had 10 elementen. Ik begrijp dat jij de 2100 niet vervangt, maar als de 730/740/750 een stabilisatie hadden zou je een van deze nemen (welke?)? Het schijnt dat de 750 meer ruis heeft dan de 740 omdat er meer pixels in hezelfde sensor oppervlak zitten. Dat verklaart wellicht ook waarom de 750 een 50 iso optie heeft, die de 740 niet heeft. Maaruh...is er niet een teaker die een 740 heeft? Das misschien een teken aan de wand... ;-)

• Tranquility
Ik zou zeker naar de 740 of 750 kijken wanneer deze IS (Image Stabilisation) zouden hebben maar helaas ziet Olympus af van een model die daarmee uitgerust is. Ik weet zeker dat Olympus een absolute bestseller zou hebben wanneer ze een C-2100UZ zouden maken met een grotere sensor, dus een C-3100UZ of C-4100UZ o.i.d. maar helaas, waarschijnlijk doen ze dat wegens markttechnische redenen. ;( (wellicht om de markt van de Pro-end E10 en E20 te beschermen?)

Verwijderd

Topicstarter
Dat ben ik helemaal met je eens...ik neig meer en meer naar de 740...dan maar met een monopod ofzo :-)...mooie foto's van je in het digi foto topic bai de wee...

• Tranquility
Dank! :)
Ik denk dat de 740 best een goede keus zal zijn, of de 750 door de 4 megapixel CCD, maar ik zou daar eerst even op een review van een produktiemodel wachten, om te kijken hoe het met de nogal aanwezige CCD-ruis (gemeld door www.imaging-resource.com) gesteld is. Mocht dat in het uiteindelijke model nog opgelost worden, dan zou dat wel eens een hele interresante camera kunnen worden die goed gaat verkopen. De nieuwe ED-lens wordt nu al overal geroemd door zijn hoge kwaliteit en goede CA-cijfers.

Verwijderd

Topicstarter
:-)

Ik denk dat ik weet wat ik wil...

Dank je voor je hulp, and many happy shootings!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 17:03
Mijn oog was gevallen op de C-750. Die review op images-recource (ofzoiets) is niet echt lovend, maar ook niet echt negatief, en ze gaan ervanuit dat er nog bepaalde dingen worden gefixt aangezien ze zelf een prototype hebben.

Ik heb op dit moment een Kodak DX4900 en wil toch wel iets hoger gaan nu, niet qua megapixels, ik vind 4 wel genoeg, maar qua kwaliteit en ook de zoom spreekt me erg aan.

Hierboven lees ik dat er wat ruis is, en op de testfoto's is inderdaad wel iets te zien, maar volgens mij heeft iedere camera wel een beetje last van die hoeveelheid ruis, behalve dan misschien de echte pro-cams.

Denken jullie dat ik erop vooruit ga door een C-750 aan te schaffen?

Edit:
Wat ruis betreft, check deze:
http://66.227.34.3/PRODS/C750/FULLRES/C75INMWB.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door Jaded op 15-05-2003 10:15 ]

• Jaded
Ik vraag me sowieso af of hij wel verkrijgbaar is. Volgens de Pricewatch wel, maar volgens dpreview.com niet en ik kan er ook nergens reviews van vinden, behalve die hierboven staat, maar dat is een prototype :(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Hij ruist iets meer dan mn A70

http://66.227.34.3/PRODS/A70/FULLRES/A70INTP2.JPG

http://66.227.34.3/PRODS/C750/FULLRES/C75INMWB.JPG

Zoombereik is wel lekker natuurlijk..

Aan de andere kant: Met een A70 + extra lens zit je op 7.2x optische zoom (3x cam, 2.4x lens).
Kwa prijs zit je dan op zo'n 550 EUR, als je 't van Canon zelf koopt.

Kwa geheugen ben je goedkoper uit: CF is imho een stuk praktischer dan die wazige XDCart, die ook nog eens duur is.

Alleen dan 3Mpixel, maar mpixel is niet t enige wat telt

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb de 730 en ben daar echt heel tevrede over van die lens heb je alleen maar last als je digitaal gaat zoomen met 10 keer optiche hoe je nog geen standaard te gebruiken.

Ook het gebruik van SM EN Xd geheugenkaartjes is geweldig SM is lekker goedkoop Xd is de toekomst

Chip heeft em uitgeroepen tot de beste hij wint het in die test zelfs van een fuji 602 en een maar andere veel duurdere cam's

Voor pics moet je ff in mijn fotoalbum kijken.

Voor vragen is er meel/icq :)

Owja ik ben niet echt een super fotograaf ofzo tis mijn eerste camera vandaar.

• Jaded
Ik begrijp dat in jouw camera 2 soorten geheugen kan?
Dat XdPicture gedoetje is fucking duur zag ik net, 140 Euro voor 256 Mb...

Ik heb het even nagezocht en in de C-750 kan geen SmartMedia :(

En er is volgens mij ook wel redelijk wat geheugen nodig:
2,288 x 1,712 TIFF approx. 3 images op 16 Mb
128/16 = 8
dus 8 x 3= 24 foto's op 128 mb. Klopt dat?
Zo ja, dat zou erg tegenvallen...

[ Voor 34% gewijzigd door Jaded op 15-05-2003 19:53 ]

• Jaded
Iemand die xD-Picture geheugen gebruikt?
Zover ik weet zijn het alleen Olympus en Fuji die het gebruiken, toch?

[ Voor 48% gewijzigd door Jaded op 17-05-2003 22:48 ]

Pagina: 1