Softwarematig geluid versterken

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 14:12
Ik heb net mijn tv aangesloten op mijn comp om er DivX film op te kijken. Alleen nu is het geluid van de films veel te zacht :(. Eerst draaide ik de volumeknop gewoon even open, maar als ik dat bij de tv doe krijg ik een rare zoemtoon :(.
De search vond wat oude topics met als enige oplossing: mp3 uit divx rippen --> geluid versterken --> weer terg in de film breien. Alleen dit duurt zo'n 10 uur en dat vindt ik (en mijn }:O) niet leuk als ik even snel een filmpje wilt kijken.

Bestaat er (ondertussen) dan echt geen manier om het volume nog iets verder te schuiven dan in volumeregeling mogelijk is ;(.

tvw

• JaY-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

JaY-

Het is mij.

Kan je niet het geluid uit je stereo laten komen ofzo dan in plaats van de televisie? Neem aan dat je stereo geen rare zoemtoon geeft als je deze harder zet ;)

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 22:35

ride277

Cooled by Noctua

Je gebruikt dus je tv voor het geluid en het beeld? Heb je al volumeregeling in windows/mediaplayer voluit open gezet?

| system specs |

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 21:23
Die brom komt waarschijnlijk door de aardlus. Je antenne kabel is geaard, en je PC ook. daardoor komt die brom. Probeers eens je antenne kabel eruit te trekken als je divx op je tv kijkt. Als dat helpt kan je voor een paar euro een mantelstroom-filter kopen voor coax kabels. Dan is je probleem opgelost.

• iets
Ik heb helaas geen stereo ;(. Wel een ghettoblaster, maar daar zit geen tulip in 8)7.
Enne natuurlijk heb ik in windows alles openstaan. Ook andere players (WMP, DivX playa, Micro DVD player) blijven stil.
Tozz schreef op 19 April 2003 @ 01:54:
Die brom komt waarschijnlijk door de aardlus. Je antenne kabel is geaard, en je PC ook. daardoor komt die brom. Probeers eens je antenne kabel eruit te trekken als je divx op je tv kijkt. Als dat helpt kan je voor een paar euro een mantelstroom-filter kopen voor coax kabels. Dan is je probleem opgelost.
De PC is zeker niet geaard, de antenne weet ik niet. Als ik de antenne eruit trek gaat de zoem niet weg :(.

Maar als ik de audiokabels eruit trek wel :?. Als ik ga draaien aan de minijack wisseld de zoem van toonhoogte en sterkte. De minijack is de schuldige blijkbaar :(. Met mijn gewone boxjes heb ik nergens last van, maar de audiokabel is net nieuw. Kunnen de geluidskaart en de kabel elkaar niet goed vinden ofzo :?.

nog meer edit: Ook het beeld lijkt uit maken. Als er een heleboel wit in zit wordt het gezoem steeds harder 8)7. Bij een totaal zwart beeld is er ook helemaal geen gezoem.

[ Voor 75% gewijzigd door iets op 19-04-2003 02:18 ]

tvw

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:16
Halve oplossing:

Verwissel de kabels zodat (zeg maar) de primaire uitgang naar je tv gaat, en de secundaire uitgang naar de boxen op je bureaublad gaan.

Ik heb namelijk ondervonden dat die secundaire uitgang (die ook als ingang gebruikt kan worden) een veel lager volumeniveau heeft dan de primaire, helaas.

Misschien dat iemand een betere oplossing heeft?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 17:33

tweakerbee

dus..?

Misschien komt dat weer doordat je prologic gebruikt. Dan is je rearkanaal gevult met zachte nagalmen van je front speakers.

You can't have everything. Where would you put it?

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik zou het toch zoeken in de instelling van je geluidskaart gezien het geluid op de pc wel op een omslachtige manier versterkt kan worden en het beeldsignaal stoort op het audio-signaal dus is het audiosignaal gewoon erg zwak.
Als het signaal goed was zou het gaan vervormen als je het sofwarematig versterkt.
Staan de mixers wel ver genoeg open?
Heb je dit probleem ook als je mp3-tjes speelt of windows-geluidjes hoort?

En zit het allemaal wel in de juiste uitgang? Je hebt een line-out voor naar je tv, maar ook een versterkte uitgaan om onversterkte speakers op aan te sluiten. Sommige TV's gaan er echter vanuit een versterkt signaal binnen te krijgen (probleem ben ik tegengekomen bij een JVC breedbeeld TV). En als je het geluid maar hard genoeg versterkt kun je ook op de microfooningang het geluid van de uitgang horen :)

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• iets
zetje01 schreef op 19 April 2003 @ 04:29:
Halve oplossing:

Verwissel de kabels zodat (zeg maar) de primaire uitgang naar je tv gaat, en de secundaire uitgang naar de boxen op je bureaublad gaan.

Ik heb namelijk ondervonden dat die secundaire uitgang (die ook als ingang gebruikt kan worden) een veel lager volumeniveau heeft dan de primaire, helaas.

Misschien dat iemand een betere oplossing heeft?
Primaire uitgang :?. Dat is toch links/rechts? Het gebruik van de boxen van de pc wil ik juist vermijden, omdat het (stereo) geluid dan niet meer 'klopt'.
tweakerbee schreef op 19 April 2003 @ 05:22:
Misschien komt dat weer doordat je prologic gebruikt. Dan is je rearkanaal gevult met zachte nagalmen van je front speakers.
Nope, nog nooit van gehoord zelfs :P.
RolandWitvoet schreef op 19 April 2003 @ 05:26:
Ik zou het toch zoeken in de instelling van je geluidskaart gezien het geluid op de pc wel op een omslachtige manier versterkt kan worden en het beeldsignaal stoort op het audio-signaal dus is het audiosignaal gewoon erg zwak.
Als het signaal goed was zou het gaan vervormen als je het sofwarematig versterkt.
Staan de mixers wel ver genoeg open?
Heb je dit probleem ook als je mp3-tjes speelt of windows-geluidjes hoort?

En zit het allemaal wel in de juiste uitgang? Je hebt een line-out voor naar je tv, maar ook een versterkte uitgaan om onversterkte speakers op aan te sluiten. Sommige TV's gaan er echter vanuit een versterkt signaal binnen te krijgen (probleem ben ik tegengekomen bij een JVC breedbeeld TV). En als je het geluid maar hard genoeg versterkt kun je ook op de microfooningang het geluid van de uitgang horen :)
Ik heb dit probleem alleen bij divx/xvid films omdat het geluid bijna altijd erg zacht is opgenomen. Bij windowsgeluidjes en mp3 heb ik nergens last van omdat het gezoem dan nog (lang) niet hoorbaar is op die geluidssterkte.
De audiokabel zit trouwens samen met een Svid kabel in een SCARTblok.

tvw

Verwijderd

Eerst draaide ik de volumeknop gewoon even open, maar als ik dat bij de tv doe krijg ik een rare zoemtoon
Scart zeker? en als je veel wit in je beeld hebt ook veel bijgeluiden?

Bij Scart zit de audio + video in 1 kabel/stekker. Indien je een scart-verloop-blokje gebruikt: kijk er eens in, er zitten hele dunne draadjes in voor zowel video als audio. De video straalt in op de audio :(
Oplossing: de draadjes vervangen voor dikkere coaxiale draden of een beter kwaliteit scart-verloopblokje.

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 07:40

Thunde®

Don't Worry :)

Ik zie dat je een
Cambridge Soundworks 4.1
speakerset hebt. Ten eerste, zet in je instellingen (creative heeft bijv audioHQ, het kan ook in windows, bij Start>>Configuratiescherm>>Geluiden en audio apparaten.) Klik rechtsonder bij luidspreker instellingen op geavanceerd, en zet het op 2 boxen. (en kijk nogmaals het volume na in hetzelfde scherm).
Suc6 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thunde® op 19-04-2003 08:29 ]

Mijn spec's | Modelbouwforum

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 17:46
ik heb hetzelfde probleem, beeld is goed maar geluid is amper hoorbaar.
Ik stuur het geluid eerst door m'n versterker en daarna naar mijn TV maar het geluid blijft brak.
Nou heb ik natuurlijk een philips tv dus de oorzaak is duidelijk :(

Ik heb ook al geprobeerd om het signaal daarna door mijn video te sturen en het geluid dan via het antenne signaal te sturen maar dat hielp ook niet...

• RSchellhorn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-07 20:13
Het geluid van sommige rips is 'van zichzelf' gewoon erg zacht.
Het geluid versterken uit een avi is veel sneller gebeurd dan 10 uur, max half uurtje...
Hoe ?
Open avi in vdub -> save wav -> open de wav met b.v. het geluidsgebeuren van nero -> normalize -> save as mp3 -> nandub -> zowel video als beeld op direct stream copy -> mp3 geluid -> save wav
Ok kromme uitleg en toch anders dan je eigenlijk wil, maar wel de netste oplossing :P
Programmaatjes zijn oa te vinden op doom9

"Ik heb zo veel soep gegeten, dat kan een mens niet aan. Ik heb zo veel soep gegeten, kan bijna niet meer staan. Ik zat daar maar te slurpen achter die grote kop en als ik bijna klaar was, dan schepten ze weer op!" (Hans Teeuwen)

• zetje01
Shotgun heb je nou al gecheckt dat de ene uitgang een veel hoger volume geeft dan de andere uitgang?

Enneehh
Ik snap helemaal niet wat je bedoelt met links/rechts en stereo.
Bij mij zit het zo: één uitgang gaat naar m'n boxen op m'n bureablad, en één uitgang gaat naar m'n tv.
Ze geven (mits je dat hebt ingesteld) hetzelfde geluid, alleen verschillen ze van volume...

[ Voor 4% gewijzigd door zetje01 op 19-04-2003 12:18 ]

• iets
Verwijderd schreef op 19 April 2003 @ 07:33:
[...]
Scart zeker? en als je veel wit in je beeld hebt ook veel bijgeluiden?

Bij Scart zit de audio + video in 1 kabel/stekker. Indien je een scart-verloop-blokje gebruikt: kijk er eens in, er zitten hele dunne draadjes in voor zowel video als audio. De video straalt in op de audio :(
Oplossing: de draadjes vervangen voor dikkere coaxiale draden of een beter kwaliteit scart-verloopblokje.
Jah shit :(. Ik heb idd zo'n scartblok van de hema. Ik zal straks nog eens kijken of ik mijn scartblok open kan prutsen.
Thunde® schreef op 19 April 2003 @ 08:28:
Ik zie dat je een

[...]
speakerset hebt. Ten eerste, zet in je instellingen (creative heeft bijv audioHQ, het kan ook in windows, bij Start>>Configuratiescherm>>Geluiden en audio apparaten.) Klik rechtsonder bij luidspreker instellingen op geavanceerd, en zet het op 2 boxen. (en kijk nogmaals het volume na in hetzelfde scherm).
Suc6 :)
Ja die zit op mijn herrie/game pc. Maar om een beetje relaxed tv te kijken zonder herrie gebruik ik mijn andere systeem in de kamer ernaast :P. Die heeft zo'n 5 jaar oud aureal geluidskaartje met 2 cheapo boxjes.
MisterE schreef op 19 April 2003 @ 11:23:
ik heb hetzelfde probleem, beeld is goed maar geluid is amper hoorbaar.
Ik stuur het geluid eerst door m'n versterker en daarna naar mijn TV maar het geluid blijft brak.
Nou heb ik natuurlijk een philips tv dus de oorzaak is duidelijk :(

Ik heb ook al geprobeerd om het signaal daarna door mijn video te sturen en het geluid dan via het antenne signaal te sturen maar dat hielp ook niet...
Das shit, maar dan hoeft het niet meteen aan phillips te liggen. Het kan ook aan je scartblok of geluidskaart liggen.
Slayer08 schreef op 19 April 2003 @ 11:37:
Het geluid van sommige rips is 'van zichzelf' gewoon erg zacht.
Het geluid versterken uit een avi is veel sneller gebeurd dan 10 uur, max half uurtje...
Hoe ?
Open avi in vdub -> save wav -> open de wav met b.v. het geluidsgebeuren van nero -> normalize -> save as mp3 -> nandub -> zowel video als beeld op direct stream copy -> mp3 geluid -> save wav
Ok kromme uitleg en toch anders dan je eigenlijk wil, maar wel de netste oplossing :P
Programmaatjes zijn oa te vinden op doom9
Ja ik weet dat het zo kan, maar dan moet ik het helemaal in gaan plannen wanneer ik een film wil gaan kijken. En ik heb geen zin om mijn 30 divxjes allemaal opnieuw te brandden alleen maar omdat het geluid zo zacht is :(.
zetje01 schreef op 19 April 2003 @ 12:17:
Shotgun heb je nou al gecheckt dat de ene uitgang een veel hoger volume geeft dan de andere uitgang?

Enneehh
Ik snap helemaal niet wat je bedoelt met links/rechts en stereo.
Bij mij zit het zo: één uitgang gaat naar m'n boxen op m'n bureablad, en één uitgang gaat naar m'n tv.
Ze geven (mits je dat hebt ingesteld) hetzelfde geluid, alleen verschillen ze van volume...
Ik heb op de geluidskaart maar één uitgang die ik gebruik. Als ik films wil gaan kijken haal ik de pcboxjes even uit de geluidskaart en stop ik de audiokabel voor de tv er weer in :).

tvw

• zetje01
edit:
Hhmm, ik dacht dat het om je andere systeem ging en dus de onboard van de 8rda+

[ Voor 75% gewijzigd door zetje01 op 20-04-2003 20:52 ]

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-07 07:40

Thunde®

Don't Worry :)

is je geluidskaart van 5 jaar oud niet brak?

Mijn spec's | Modelbouwforum

• iets
*Schop*

Ik heb gisteren een ander (beter merk 14 euro :( ) scartblok gekocht, maar het zoemen blijft even erg.

Vaag!

Opsomming/rechtzaak van onderdelen: :+

- Geluidskaart: Onschuldig, op PCboxjes geen gezoem
- Minijack --> tulip kabel: Twijfelachtig, het is een nieuwe kabel van de display. Helaas heb ik geen andere kabels om uit te proberen ;(.
- Scartblok: Onschuldig, ander scartblok zelfde symptomen
- TV: Onschuldig, als ik de audiokabels eruit haal is er geen gezoem meer ookal is het beeld wit
- Aarde: Onschuldig, beide apparaten zijn niet geaard

;(

tvw

• zetje01
Probeer gewoon een andere geluidskaart.
Met een beetje mazzel geeft die een hoger volume.

• iets
* iets Schop again :P.

Ik heb ondertussen een paar combinaties van TV's en PC's gemaakt. Ik snap er nu echt geen hol meer van 8)7.
PC1: P2-412 met een GF2MX en een good old aureal geluidskaartje.
PC2: XP@2350Mhz met een GF4TI en onboard geluidskaart van een 8rda+.
TV1: Grote Phillips TV+video combi.
TV2: Kleine TV van vaag merk (home electronics).

Alle apparaten zitten in dezelfde groep en zijn NIET geaard. Dat kan ook niet omdat er boven geen geaarde stopcontacten zijn.

Resultaten:

Audiokabel tussen PC1 en TV1, videokabel tussen PC1 en TV1 : Ruis
Audiokabel tussen PC1 en TV2, videokabel tussen PC1 en TV2 : Ruis
Audiokabel tussen PC2 en TV1, videokabel tussen PC2 en TV1 : Geen ruis
Audiokabel tussen PC2 en TV2, videokabel tussen PC2 en TV2 : Geen ruis
Audiokabel tussen PC1 en TV1, videokabel tussen PC2 en TV1 : Geen ruis
Audiokabel tussen PC2 en TV1, videokabel tussen PC1 en TV2 : Geen ruis

Lijkt net alsof de geluidskaart van PC1 gewoon brak is ofzo, maar het geluid klinkt normaal door de PCspeakers van PC1 8)7.

Verder krijg ik het volgende geinige effect als ik een videokabel tussen PC1 en TV1 leg en alleen de audiokabel in TV1 stop. Als ik dan de minijack aanraak gaat de TV ineens heel hard storen. Nog raarder: het gaat NOG harder storen als ik een ander object dat ook in de groep aanraak (vooral beeldbuizen). En als ik bv in mijn linkerhand de minijack vasthoud, gaat het geluid steeds harder klinken als ik met mijn rechterhand dichter bij TV1 kom 8)7 8)7 8)7.

Ik snap er nu echt helemaal geen drol meer van. Iemand een idee waarom de audio+video combo op PC1 altijd stoort?

tvw

Verwijderd

Heb je ook al geaard getest (met antenne-coax ontkoppelaar) ?

Verwijderd in "128 volt op de CAI"

• iets
Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 04:08:
Heb je ook al geaard getest (met antenne-coax ontkoppelaar) ?

Verwijderd in "128 volt op de CAI"
Neem een MKT of Polystyreen condensator (oid), in elk geval een niet-polair type. In geen geval een elko. (is meer een spoel dan een capaciteit op hoge frequenties)

Waarde is niet zeer kritisch, voor tv signalen heb je het toch over vele MHz-en, maar als je van rekenen houdt:
f(-3dB)=1/(2xPIxRxC), dus kom je op:
C=1/2xPIxfxR

f is hierin de afsnijfrequentie (daar is nog 0,7 maal het oorspronkelijke signaal over van voor het filter). R is de 75ohm van je antenneimpedantie (tegelijkertijd is dat de impedantie van je kabel en van de ingang van je ontvanger, en in principe ook van de aansluiting/zendkant van de CAI), PI=3.1415 (etc) en C is dan je capaciteitswaarde.

Als je voor C iets van 2nF neemt, ligt je f op 1MHz,
op 100MHz heb je dan nauwelijks reductie van het signaal, gezien de modulatietechniek van FM en TV maakt dat niet uit voor de geluids/beeldkwaliteit. (voor AM evt wel, maar dat zit niet op de kabel neem ik aan, heb je een aparte antenne voor)

Je repressie van de 50Hz brom zou dan moeten zijn:
(effe steggelen, ik laat de 'j' weg):
Vo/Vi=2xPIxfxRxC/(2xPIxfxRxC + 1)= 8.888888888888e-9
Dus plm 160dB reductie van je 50Hz brom.
Aangezien je SNR niet echt boven de 100dB zal komen (mij lijkt het dat als je de 85 haalt het al best zal klinken), is een beetje extra brom op -160dB echt niet meer van invloed (ervanuitgaande dat het oorspronkelijke signaal niet in de kV was... )
Sorry, maar ik heb hier nu 5x overheen gelezen en ik snap er nog niks van :P.

Maar het komt er dus op neer dat ik het signaal waarschijnlijk moet isoleren met dit apparaatje?

Afbeeldingslocatie: http://www.cnj-electronics.com/audiovideo/media/201_171.jpg

Want ik moet binnenkort sowieso naar de display voor wat weerstandjes en dan kan ik die meteen meenemen :).

tvw

Verwijderd

Antennefilter:
Ok, als je een filter op basis van condensators zelf wilt maken, ga dan uit van dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator.gif
De condensatoren kosten niet veel, het is een kwestie van solderen.

P1 is een antenneconnector (mannetje)
P2 is een antenneconnector (vrouwtje)
C1 + C2 zijn de 2 condensatoren.

Bovenstaand filtertje plaats je tussen hoofdaansluiting antennesysteem en de rest van je antennekabelzooi.

Je kan ook een antennefilter halen met spoeltjes ipv condensatoren, kant-en-klaar te koop als aardlus/antenne filters om tussen je hoofdaansluiting van antennesysteem en je huidige bedrading te zetten.

Bovenstaande is om de antenne-aarde los te koppelen van de computer(oftewel: meterkast)aarde wat zowieso een goed idee is ivm PC-TV doorkoppeling.

Audiofilter:
Om je audio te ontkoppelen met een filter plaats je onderstaand filter tussen je geluidskaart en de TV.
Afbeeldingslocatie: http://www.cnj-electronics.com/audiovideo/media/201_171.jpg

Maar...:
Maar jouw probleem heeft betrekking op instraling van videosignaal op het audiosignaal of een brakke geluidskaart imo (je had ook getest met antennedraad losgekoppeld - dus alleen geaarde PC en TVout op TV aangesloten?) indien je dan nog storing hebt (TV helemaal niet aangesloten op aarde/antenne en PC aangesloten op aarde en ook niet op antenne) dan is het volgens mij de dunne/slecht afgeschermde audiokabel die overspraak/instraling krijgt van de videokabel. Om dat op te lossen: neem een externe draad vpor je audio (of video) zodat de kabels meer fysiek gescheiden zijn van elkaar.

Uit jouw foutrapportage maak ik trouwens op dat PC1 de meeste problemen heeft, wellicht dat die een ander filter in de voeding heeft (of slechtere aarding) of dat de geluidskaart echt de oorzaak is? Testen met randaarde kun je overigens makkelijk met een verlenghaspel naar het geaarde stopcontact...

Aardedraad:
Ik zou persoonlijk toch eens kijken of je die PC groep kan aarden, een aardedraad naar de meterkast trekken en aansluiten is voldoende. Ze verkopen die dozen installatiedraad bij de bouwhandel niet voor niets en een goede electromonteur is er binnen een paar minuten mee klaar.

http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt
http://web.inter.nl.net/h...fldtechniek/pgstoring.htm
http://www.saenwonen.nl/i...20elektra%20aanleggen.pdf
http://home.wanadoo.nl/mewannabee/text/pc%20aarden.txt
http://www.computerservicesttunnis.nl/n%20aarde.htm
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html
http://documents.epanoram...undloop/home_solving.html

React: aardlus - React: aarding
Omega: aardlus - Omega: aarding
Google: Groundloop / Google: Aardlus (NL)

Volumeprobleem
Je zou het volume ook kunnen opschroeven met een klein versterkertje, Conrad heeft bijvoorbeeld printjes/bouwdoosjes met dat als toepassing, alleen zul je dan wel de output moeten begrenzen om niet de input van je TV op te blazen/oversturen. Overigens moet dan wel je signaal schoon zijn en niet allerlei stoorsignalen bevatten, bijv. door ongeaarde PC, slechte geluidskaart/bekabeling etc, want naast je signaal zal ook je storing meeversterkt worden indien aanwezig op de input van de versterker....

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 10:09 ]

• iets
Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 09:37:
Antennefilter:
Ok, als je een filter op basis van condensators zelf wilt maken, ga dan uit van dit schema:
[afbeelding]
De condensatoren kosten niet veel, het is een kwestie van solderen.

P1 is een antenneconnector (mannetje)
P2 is een antenneconnector (vrouwtje)
C1 + C2 zijn de 2 condensatoren.

Bovenstaand filtertje plaats je tussen hoofdaansluiting antennesysteem en de rest van je antennekabelzooi.

Je kan ook een antennefilter halen met spoeltjes ipv condensatoren, kant-en-klaar te koop als aardlus/antenne filters om tussen je hoofdaansluiting van antennesysteem en je huidige bedrading te zetten.

Bovenstaande is om de antenne-aarde los te koppelen van de computer(oftewel: meterkast)aarde wat zowieso een goed idee is ivm PC-TV doorkoppeling.

Wat heeft een antenne hier mee te maken :? ?. Ik heb de TV losgekopeld van de kabel (antenne) , maar dat loste het probleem niet op.
Audiofilter:
Om je audio te ontkoppelen met een filter plaats je onderstaand filter tussen je geluidskaart en de TV.
[afbeelding]

Maar...:
Maar jouw probleem heeft betrekking op instraling van videosignaal op het audiosignaal of een brakke geluidskaart imo (je had ook getest met antennedraad losgekoppeld - dus alleen geaarde PC en TVout op TV aangesloten?) indien je dan nog storing hebt (TV helemaal niet aangesloten op aarde/antenne en PC aangesloten op aarde en ook niet op antenne)
Nee, beide PC's zijn niet geaard. Ook is de geluidskaart niet brak, want als ik de video ontkoppel van het scartblok is de zoem weg.
dan is het volgens mij de dunne/slecht afgeschermde audiokabel die overspraak/instraling krijgt van de videokabel. Om dat op te lossen: neem een externe draad vpor je audio (of video) zodat de kabels meer fysiek gescheiden zijn van elkaar.
Ik heb ondertussen de videokabel, de audio kabel en het scartblok vervangen wat allemaal niks uitmaakte. Bovendien zou ik dan ook gezoem moeten horen als ik de TV aansloot op PC2, maar dan is het geluid glashelder.
Uit jouw foutrapportage maak ik trouwens op dat PC1 de meeste problemen heeft, wellicht dat die een ander filter in de voeding heeft (of slechtere aarding) of dat de geluidskaart echt de oorzaak is? Testen met randaarde kun je overigens makkelijk met een verlenghaspel naar het geaarde stopcontact...
In die PC zit een 200W seasonic. Ik heb net met een geaard verlegsnoertje de PC geaard, maar je raad het al: het maakt niks uit :(.

Aardedraad:
Ik zou persoonlijk toch eens kijken of je die PC groep kan aarden, een aardedraad naar de meterkast trekken en aansluiten is voldoende. Ze verkopen die dozen installatiedraad bij de bouwhandel niet voor niets en een goede electromonteur is er binnen een paar minuten mee klaar.

http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt
http://web.inter.nl.net/h...fldtechniek/pgstoring.htm
http://www.saenwonen.nl/i...20elektra%20aanleggen.pdf
http://home.wanadoo.nl/mewannabee/text/pc%20aarden.txt
http://www.computerservicesttunnis.nl/n%20aarde.htm
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html
http://documents.epanoram...undloop/home_solving.html

React: aardlus - React: aarding
Omega: aardlus - Omega: aarding
Google: Groundloop / Google: Aardlus (NL)

Volumeprobleem
Je zou het volume ook kunnen opschroeven met een klein versterkertje, Conrad heeft bijvoorbeeld printjes/bouwdoosjes met dat als toepassing, alleen zul je dan wel de output moeten begrenzen om niet de input van je TV op te blazen/oversturen. Overigens moet dan wel je signaal schoon zijn en niet allerlei stoorsignalen bevatten, bijv. door ongeaarde PC, slechte geluidskaart/bekabeling etc, want naast je signaal zal ook je storing meeversterkt worden indien aanwezig op de input van de versterker....
Ik vrees dat dat het probleem niet oplost omdat een TV het geluid ook alleen maar versterkt, en dus daarmee gelijk de zoem. Maw: dat ding zal de zoem meeversterken.

tvw

Pagina: 1