Toon posts:

CPU temp van 62 graden = crash :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer is vanavond al twee keer gecrashed tijdens het spelen van Generals. Generals gaf zelf als oorzaak een ernstig hardware conflict dat mogelijk veroorzaakt wordt door te warme hardware. Ik ging dus gelijk kijken via Asus Probe wat de temp. was en die was volgens dit programma 46 graden.

Daarna ben ik in mijn bios gaan kijken en daar stond de temp. op 62 graden :? Ik snap niet dat de temperatuur zo hoog kan zijn. Ik heb 5 casefans en 2 fans in mijn voeding. Wie kan mij helpen??? Heeft Asus Probe gelijk, of is de temp. van de bios de juiste, want dan heb ik echt een probleem ;(

Relevante hardware: Athlon XP 2100+, Asus A7V333 moederbord, Spire Wisperrock III

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ASUS probe kan geen temps uitlezen :+
BIOS moet je vertouwen (kom maar met je leuke woordspelling abbadon :D)

Wordt de TEMP uitgelezen via de interne diode? Anders kan ie nog wel heter zijn :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Het lijkt me sterk dat je pc bij die cputemp vastloopt..
Bij mij werkt t nog stabiel bij 80 graden :D
Kdenk btw dat ASUSprobe ongelijk heeft idd :)

En dat is volgens mij niet intern, btw, maar met correctie..
Dat is ieg wat mijn a7v333 doet..
Ohnee, DEED, nu is die correctie weggehaald.. Vanaf biosupdate 1011 geloof ik :) Je interne temp zal dus idd hoger liggen :)

Weet je zeker dat het niet iets anders is dan je cputemp? Videokaart te heet?
Rottige 3.3 lijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Okyah op 18-04-2003 23:15 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met die 3.3 lijn? Ik weet dat je het over de voeding hebt, maar hoe zou deze moeten zijn? Hij is nu 3,232. En ik heb een Hercules 9700, maar ik weet niet hoe warm deze is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 23:20 ]

• XiQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 21:45

XiQ

bios upgrade maybe dus wel handig, alzie de temperatuur niet goed weergeeft

[ Voor 11% gewijzigd door XiQ op 18-04-2003 23:20 ]

De bovenstaande informatie is niet geloofwaardig te noemen. Er mogen dan ook geen rechten aan ontleend worden.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 23:19:
Wat bedoel je precies met die 3.3 lijn? Ik weet dat je het over de voeding hebt, maar hoe zou deze moeten zijn? Hij is nu 3,232. En ik heb een Hercules 9700, maar ik weet niet hoe warm deze is.
Ik bedoel idd je +3.3 Volt lijn
Nja, dat zou goed genoeg moeten zijn, hoor :)
Das de lijn die je proc gebruikt nl..
Maar voel eens hoe warm je videokaart is..
Haal ook eens nieuwe drivers mocht je die nog niet hebben :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Wat in de FAQ vast ook staat, ieg in de Computer!Totaal: zet je kast open, grote ventilator ergens vandaan toveren en erop laten loeien.

Spel spelen.

Geen vastlopers? Dan is het inderdaad de temperatuur en zul je aan extra / betere / andere cooling moeten gaan denken :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Sommige spellen leveren patches voor je type cpu kijk even kan enorm schelen! is je cpu cooler voldoende? drop even je type (boxed of tray) hier neer kijk ik even voor je =] 62 graden is slecht!!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 23:26 ]

Verwijderd

mss beetje offtopic, maar een goede referentie: als je je vinger op een onderdeel kan blijven houden, dan zit je onder de 50°C, moet je na een tijdje echt lossen, dan zit je erboven (hoe sneller je lost, hoe heter :p)

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Dit probleem heb ik ook gehad met generals en m'n overgeclockte pc. Tegen de tijd dat hij tegen de 63 graden Celsius aankwam viel het spel eruit met een fout. Terugklokken was bij mij de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al aangaf heb ik een Spire Wisperock III als processor koeler. Ik doe niet aan overclocken.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 23:58 ]

Verwijderd

aha, Whisperrock III. OK.. ik zeg niet dat dit het kan zijn maar bij in sommige gevallen hielp dit. Haal voorzichtig je cooler van je CPU af en daarna de lever van je socket omhoog halen en je cpu eruit halen. Vervolgens doe je deze procedure maar dan andersom dood leuk nog ss. Terugplaatsen van je CPU en Whispperrock erweer op. Geloof het of niet, dit hielp in veel gevallen van verkeerde temperatuurmeting.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

best wel warm he 62 graden, misschien heb je je cpu wel kapot geclockt, dattie dus in de fik gevlogen is... of een beetje de boel in de core tewarm werd en kapot ging... et zou kunnen helaas :(

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Duron 900 Rip :(

Door DAMAGE - Saturday 19 April 2003 00:16

best wel warm he 62 graden, misschien heb je je cpu wel kapot geclockt, dattie dus in de fik gevlogen is... of een beetje de boel in de core tewarm werd en kapot ging... et zou kunnen helaas

62 graden is voor een AMD Athlon XP zeker niet te warm.. Met dit soort temperaturen gaat je CPU niet stuk. Kijk maar eens op de site van AMD wat voor temperaturen dit dingetje kan verdragen.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

oké hij kan ze verdragen... maar lijkt me niet een goed plan....

en generals is vrij kort wat betreft het omgaan met temperaturen, overclocken en dergelijke... überhaupt is generals niet zo stabiel wat bepaalde systemen betreft :'(

Deze plek is te koop.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal eens mijn koeler en processor eraf gaan halen. Dan zal ik eens gelijk kijken hoe het met de koelprut zit.

Volgende vraag hierbij: ik heb dus 5 casefans, waarvan 3 intake (2 voor en 1 zijkant) en 2 outtake (achterkant). Daarbij nog twee fans in mijn voeding. Maar zijn mijn casefans dan goed geplaatst. Dus juiste intake en outtake?

• kixor
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kixor

homo homini lupus

In feite is een comp kast zo gebouwd/ontworpen, dat deze met fans op de goede plekken (like voor-onder) een goede airflow geeft. Er is dus al overnagedacht ;)

Anyway, je hebt 5 casefans. Waarvan 2 onder die naar binnen blazen en 2 achter die naar buiten blazen. Zitten deze tegenover elkaar? If so, dan is de luchtstroom langs je cpu/graph kaart minimaal. En waar zit die fan aan de zijkant?

Zelf heb ik 2x een 80mm fan blazen bovenop cpu/agpslot. Gewoon gaten aan de zijkant en koelers erop gemonteerd. Dit scheelde bij mij ongeveer 5(!) graden. (duron 1300@1391@36c, 39 stressed. Kan nog verder gaan oc'en maar vind het op dit moment niet nodig).

Trouwens, wat is het voltage waarop je cpu loopt? Is dit misschien default? Je zou kunnen proberen dit wat te verlagen, kan een behoorlijke dalin in temperatuur te weeg brengen namelijk.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb om te beginnen een Thermaltake Xaser II kast. Hierbij zitten onder twee intake fans en boven 2 outtakes. De fan in de zijkant blaast over mijn grafische kaart (Hercules 9700)

• kixor
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kixor

homo homini lupus

Lijkt me dan dat je fans optimaal gepositioneerd zijn. Je zou nog even naar je voltage kunnen kijken. (En hangen er misschien veel kabels oid in de weg die de airflow bemoeilijken?) 62 graden is zoals eerder genoemd geen kritieke temperatuur voor je cpu maar kan wel instabiliteit tot gevolg hebben natuurlijk.

Verwijderd

62 graden is voor een amd cpu helemaal niet hoog , die dingen kunnen tot 80 graden volgens amd , Maar misschien is je videokaart te warm . mijn xp 2000 is met generals soms wel 68 graden maar draaid gewoon door .
Pagina: 1