Welke standaard voor "lite" versie van website?

Pagina: 1
Acties:

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
Ik wil voor een website een extra uitgeklede versie maken voor mobiele apparaten met kleine schermen, beperkte bandbreedte of mensen (bv blinden) die gebruik maken van een tekstbrowser of een zwaar verouderde andere browser die geen javacript of CSS ondersteunt. Een versie die dus compatible is met vrijwel alles.

Alle inhoud wordt uit een database gehaald dus updaten is geen probleem.

Maar welke standaard moet ik gebruiken? XML is nieuw, en werkt met oudere systemen niet. WML is alleen voor WAP telefoons.

HTML 1.0, lekker oud, maar wordt dat wel ondersteunt? HTML 4.01 is misschien voor sommigen weer te nieuw.

pda.tweakers.net heeft helemaal geen DTD, dat vind ik niet netjes.

Dit is hoe een pagina er uit zo komen te zien (met alle tags die ik zou moeten gebruiken).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<html>
<head>
<title>Lorem ipsum</title>
</head>
<body>

<h1>Lorem ipsum</h1>

<p>Lorem <b>ipsum</b> est <a href="lorem.htm">Lorem</a> ipsum dolor sit amet.</p>

</body>
</html>

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:43
Een goede oplossing is de content in xml op te halen en verschillende xsl stylesheets toe te passen aan de hand van het device. Dit kun je dan serverside parsen.

Verder: WML ís al XML.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Volgens mij zoek je de informatie die in deze pagina staat :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Topicstarter
moto-moi schreef op 18 April 2003 @ 22:12:
Volgens mij zoek je de informatie die in deze pagina staat :P
Daar staat weinig conrete informatie, alleen van die dingen waarvan je denkt "duh, dat weet ik wel".
Use W3C technologies (according to specification) and follow accessibility guidelines. Where it is not possible to use a W3C technology, or doing so results in material that does not transform gracefully, provide an alternative version of the content that is accessible.
Kijk, dat wil ik nu net doen. Het probleem is alleen dat die W3C specifications soms nogal ver van de werkelijkheid afliggen. De hoofdsite is al voor 99% correct HTML en CSS2, het probleem is dat niet alle browsers dat goed ondersteunen.

Nu wil ik een versie maken die dus OVERAL mee werkt, gewoon de meest basis HTML tags die ieder browser wel moet begrijpen.
ddc schreef op 18 April 2003 @ 22:12:
Een goede oplossing is de content in xml op te halen en verschillende xsl stylesheets toe te passen aan de hand van het device. Dit kun je dan serverside parsen.

Verder: WML ís al XML.
Ik heber even wat meer info over gezocht, het klinkt wel interessant, zou ook wel te doen zijn, maar dan moet ik eerst weten welke browsers wat allemaal ondersteunen... veel te veel werk, ik dan een aparte stylesheet voor iedere browser, iedere versie zou moeten maken, ik wil gewoon 1 enkele, universele site waarvan ik zeker weet dat ook de oudste browsers hem kunnen gebruiken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:32

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Johnny schreef op 18 April 2003 @ 22:08:
HTML 1.0, lekker oud, maar wordt dat wel ondersteunt?
Is HTML als standaard zijnde niet altijd backwards compatible? Dan zou je dus voor 1.0 kunnen gaan ja.

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Johnny schreef op 18 April 2003 @ 22:29:
Kijk, dat wil ik nu net doen. Het probleem is alleen dat die W3C specifications soms nogal ver van de werkelijkheid afliggen. De hoofdsite is al voor 99% correct HTML en CSS2, het probleem is dat niet alle browsers dat goed ondersteunen.
[...]
ik wil gewoon 1 enkele, universele site waarvan ik zeker weet dat ook de oudste browsers hem kunnen gebruiken.
Als je site inderdaad valid HTML is zou practisch elke browser (behalve die vage WAP browsers) de content bruikbaar op het scherm moeten kunnen toveren.

Als je site niet alleen valid HTML is maar ook nog eens zinnige HTML, d.w.z. je gebruikt tags niet voor opmaak, maar voor structuur (Hx voor headers, P voor paragrafen, etc...) dan zullen de meeste browsers het zelfs op een zinnige manier kunnen weergeven.

Zoek eens naar Lynx (de standaard text-browser) voor windows (ik neem aan dat je dat draait). Als je je site daarin kunt bekijken is er niks aan de hand. Als je dan nog echt een goede beurt wilt maken voeg je wat links toe bovenin je pagina (onzichtbaar voor CSS-browsers) die de gebruiker in staat stellen direct naar de belangrijkste elementen van de pagina te springen (content, navigatie, formulieren, resultaten, etc...)
Pagina: 1