Toon posts:

[HD] Te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heya peepz,

Ik heb een tijdje terug veel problemen gehad met mijn computer. Onder andere had ik last van dit:

De pc stopte er eerst steeds mee. Zo'n windows optie uitgezet dat ie niet auto-reboot, en dan krijg ik deze foutmelding.

KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR
Na deze melding komt een verhaaltje met als het niet eerder gebeurd is dat je overnieuw op moet starten en blabla, maar dan staat er:
***STOP: 0x00000077 (0xc0000185, 0xc0000185, 0x00000000, 0x00915000)

Vervolgens staat op het eind van het blauwe scherm dit:
Bezig met het starten van de fysieke geheugendump

Ik heb nu een betere koeling op mijn CPU gegooid, en een casefan in de kast gegooid :). Hij doet het al minder, maar het komt waarschijnlijk doordat de HDD erg heet wordt. Ik heb gisteren een nieuwe pc gemaakt en had met mijn suffe kop de Harddisk onder de dvdreader bevestigd. Harde schijf werd meteen veel te heet en ik kreeg dezelfde foutmelding.

Een harde schijf hoeft in principte toch niet gekoeld te worden? Het betreft hier 2 MAXTORS, een van 40gig en die nieuwe is 120gig, met zo'n 8MBbuffer ofzow. Ik doe geen gekke dingen met mijn comps, ze zijn niet eens overgeclocked.... Moet ik toch een harddisk koeling aanschaffen :S ?

Ik dacht niet dat je meer info over de systemen nodig had, het zijn AMDtjes, en ze doen het verder goed :S

Verwijderd

Op hoeveel toeren draait de schijf? Bij 7200 of meer is het aan te raden goede koeling te nemen.

• Mercy_symbol
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09-2023
hmmm komt mij bekend voor ik had ook veel problemen met mijn systeem,
mijn oplossing was, een andere kast gekocht met goed airflow en Hd coolers en probleem is niet meer voor gekomen, ( ik heb 2x maxtor 120Gb schijven)
volgens mij hebben alle 7200Tpm schijven goede koeling nodig,

Lead, Follow, or get out of the way

• MidnightMotion
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04-2022
mercy_symbol schreef op 18 April 2003 @ 16:46:
hmmm komt mij bekend voor ik had ook veel problemen met mijn systeem,
mijn oplossing was, een andere kast gekocht met goed airflow en Hd coolers en probleem is niet meer voor gekomen, ( ik heb 2x maxtor 120Gb schijven)
volgens mij hebben alle 7200Tpm schijven goede koeling nodig,
Volgens mij doet mijn maxtor 40 Gig 7200 rpm het prima zonder...

Eigenaar van domoticavergelijken.info

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-03 16:34
Ik zelf heb de laatste tijd ook last van blauwe schermen. Dit ligt bij mij zeker niet aan de HDD en ik denk in jouw geval ook niet. Mijn HDD wordt door een 80mmfan gekoeld en wordt niet warmer dan zo'n 31 graden bij de huidige temperatuur buiten.
Mijn kast is een Antec 1080AMG met 5 fans en een goede airflow

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

MidnightMotion schreef op 18 april 2003 @ 16:48:
[...]

* Francis weet dat wel zeker

nieuwste versie van MBM onderteunt HD temperatuur readoutdingesietsindierichting.
Instaleer dat es voor de grap

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah MBM, dat prog snap ik niet echt veel van :). Heb t vandeweek nog geinstalled, maar alle sensors blijven lekker op 0 staan..
Schijfjes draaien op 7200rpm, en ik ken zo heel veel mensen met die schijf zonder dat ie gekoeld wordt :). Bij mij ook al anderhalf jaar zonder koeling.. Mocht ik m moeten gaan koelen, wat is dan een goedkope goeie koeler :) ?. Volgens mij wordt alleen de achterkant van de HDD warm..

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 21:28
speedfan kan ook je HD temp uitlezen en is ook net iets eenvoudiger dan MBM.
Volgens mij hoef je niks in te stellen en laat speedfan gelijk je HD temp zien als je het voor het eerst opstart.

http://www.almico.com/speedfan408.exe

Op de site van Maxtor kun je de datasheet downloaden van jou HD model. Hierin staat de max temp die de HD mag worden. Voor mijn Maxtor 40GB 7200rpm is dat 55 graden celsius

Mijn Maxtor wordt ook niet gekoeld, integendeel die van mij ligt boven op de voeding(hierdoor geeft die de trillingen minder aan het frame van de kast door)

[ Voor 33% gewijzigd door Unicron op 18-04-2003 17:37 ]

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Je moet een schijf ook niet koelen omdat het een 7200RPM model is, je moet een schijf koelen omdat hij te warm wordt.
Ik heb 7200 en 10000 RPM schijven die ik niet koel omdat dat niet nodig is. Mijn warmste schijf is een 5400RPM model.

Kortom, ga af op de feiten (de werkelijke temperatuur), niet op de snelheid.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op 18 April 2003 @ 17:37:
Je moet een schijf ook niet koelen omdat het een 7200RPM model is, je moet een schijf koelen omdat hij te warm wordt.
Ik heb 7200 en 10000 RPM schijven die ik niet koel omdat dat niet nodig is. Mijn warmste schijf is een 5400RPM model.
Dan is het bij jou heel vreemd. Het is bijna altijd zo dat de hogere rpm een grotere warmte veroorzaakt.

Verwijderd

ik heb gewoon een hdd koeler van spire, leuk dingetje http://www.spire.nl/asp/hdd.asp?ProdID=17

ik heb wd 40 gig 7200

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:02

vehpol

Go Go Gadget!

De rustigste oplossing is een PapstFan van 12dB(A)... Zoveel warmte hoeft er niet te worden afgevoerd en je wilt waarschijnlijk geen extra lawaai te hebben. Bij mij scheelde deze koeler zo'n 10 tot 15 graden (afhankelijk van andere dingen)

Ceci n'est pas une signature!

Verwijderd

Ik heb trouwens zelf deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/webshop/assets/big/suncore.jpg

Moet je onder je HD schroeven.

Temperatuur is gemiddeld 7 graden gedaald dan zonder. Ik kan heb op 5 of 12 volt laten draaien met zijn molex aansluiting. 5 is te weinig, 12 is wel goed maar redelijk luid. Maar over het algemeen ben ik er wel tevreden over.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2003 18:53 ]

• MCCarrot
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-01-2023
Ik zou eerst een keer 24uur lang prime95 stresstest laten draaien om uit te sluiten dat het je proc/geheugen is die het probleem geeft. foutzoeken is dingen elimineren.
Als je meerdere HD's boven elkaar hebt hangen kunnen ze behoorlijk warm worden aan de buitenkant, kan je nagaan hoe warm dat word aan de binnenkant.
en hou er ook rekening mee dat bij elke 10 graden warmer de levensduur van een hd halveert.
een klein beetje airflow (fan op 5 of 7 volt) is al voldoende om HD's lekker koel te houden. Als je echt een betroubaar en stabiel systeem wil wel een HD koeler plaatsten.

www.laserextreme.nl

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 April 2003 @ 18:39:
[...]

Dan is het bij jou heel vreemd. Het is bijna altijd zo dat de hogere rpm een grotere warmte veroorzaakt.
Dat kan zeker inderdaad, maar het hoeft niet. Er is ook wel wat vooruitgang geboekt de laatste tijd, bijv. op het gebied van lagers waardoor temperaturen minder hoog zijn.

Ik wil zeker niet zeggen dat er geen verband is tussen toeren en temperatuur, ik wil alleen zeggen dat het geen wet van Meden of Perzen is. Je moet een schijf koelen op basis van de feitelijke temperatuur, niet op basis van de toeren. Als ik dat bijv. zou doen dan zou ik m'n 10K-RPM koelen en mijn 5400RPM niet terwijl mijn 5400 het het hardste nodig heeft.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

ik heb ook een maxtor 40gb 7200 toeren en die van mij word in deze weer niet echt warm 30 graden zonder extra koeling. maar goed ik raad jou dan aan om een fan van 80mm er onder te zetten dat wil wel eens helpen !.

Verwijderd

Topicstarter
Leuk progje dat Speedfan :). 54 graden Celsius en 43 graden celsius staat er :S. Het vreemde is dat de foutmeldingen op BEIDE computers hetzelfde zijn, en dat het op deze comp pas na anderhalf jaar kwam, en op die andere pc meteen. Bij die andere (nieuwe) pc voelde ik dat de schijf van buiten erg warm werd..
Ik krijg de foutmeldingen niet meer, maar over het algemeen hoef je een simpele Harddisk toch niet te coolen? Bij Dixons en al die ***computertenten doen ze dat toch ook niet? Een beetje koeling is 30 euro, en dat vind ik voor 10 graadjes toch wat duur :). Tegenwoordig heb ik met Papst casefans trouwens ook een betere airflow :). Thx 4 all info in ieder geval..

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 13:27
speedfan ook nie altijd vertrouwens, volgens dat prog is mijn hdd constant iets van 13 graden, ik denk eerder dat het de airflow is die er langskomt(en nee, niet weer die discussie :P )

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb alleen wat extra koeling voor mijn HD's geplaatst omdat daardoor ook de Northbridge wat meer airflow krijgt. (systeem gaat zelden uit) Dit is ook de enige reden van de plaatsing van deze extra-fan.

Ik heb hiervoor nog nooit een extra fan voor een HD gehad ook al zaten er op een gegeven moment 6 in.

Wat mij betreft is het dan ook niet noodzakelijk.

ARME AOW’er

Verwijderd

ik draai ook al maanden 2 maxtors [7200 rpm]30 en een 60 laatste is vloeistof gelagerd en deze zitten boven en elkaar en draaien al maanden zo stabiel als een rots bij een temp van 45 zonder koeling en ik heb nergens laszt van dus als je hdd erors geeft is er eerder iets met je schijf mis of hij moet echt heet worden [70 graden]

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
ik heb 6 7200 rpm schijven vlak boven elkaar hangen (4 ide , 2 u160 scsi) en tussen iedere schijf zit 0,5 cm ruimte dus de schijven worden behoorlijk warm. ik ben een beetje creatief geweest met een op 7v draaiende 12cm fan. lekker stil en de schijven blijven lekker cool. gewoon langs af laten blazen is voldoende...wel een beetje letten op je airflow. het is bijna onvermijdelijk dat je casetemp beetje omhoog gaat en cpu + mobo dus ook maar ja alles blijft ruim binnen de limiet.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 18:39:
Bij gelijke modellen ja. Een nieuwe 15000 rpm schijf kan veel koeler werken dan een oude 4200 rpm schijf.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

MidnightMotion schreef op 18 April 2003 @ 16:48:
[...]

Een 40 Gig schijf uit dezelfde serie? Als je platters van 60 gig hebt dan heeft de 40 gig versie 1 platter en de 120 gig versie 2 platters. Bij 40 gig platters zelf 3. Ik denk dat het aantal platters zwaarder weegt dan het toerental want hoe meer gewicht hoe meer wrijving en een logisch gevolg is dan ook dat de schijf dan warmer wordt.
Pagina: 1