Koeler af en toe schoonmaken

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb hedenmiddag mijn pc kast weer eens open gemaakt en ik schrok toen ik zag hoeveel stof er in de koeler zat. Ik heb de fan eraf geschroeft en met een stofzuiger voorzichtig de boel schoon gezogen. De fan er weer op, kast weer dicht en mijn Coolermaster draait opeens weer bijna 300 toeren per minuut sneller, was eerst iets van 4440 en nu 4750 toeren per minuut. Ik geloof dat het voor de uiteindelijke temperatuur van mijn processor (Thunderbird AXIA 1 Ghz) niet zoveel uitmaakt.

Verwijderd

uhmm, and your point is??? :+

het maakt niet uit voor de temp zeg je, maar hij draait wel sneller, maar wat is het nut dan van deze draad????

• blaatpaal
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-07-2025
hij wil hiermee laten zien, ja "dat je je pc af en toe" schoon moet maken
want dat aantal temp & rpm schillen

:) Maar dat wisten we al :)

(--=) Peace For Everybody (=--)

Verwijderd

Hij wil zeggen dat een PC erg smerig wordt en dus soms grote schoonmaak nodig is.
Als je er wat filters voor zet heb je hier nauwelijks last van. Zelf gebruik ik wasemkap filter, die ouderwetse (onbrandbare) witte, die zit voor mijn intake fans tussen de kast zelf en het voorzet kapje. Nog nooit last gehad van stof binnen in de kast. Wel de filter al eens vervangen.

Verwijderd

blaatpaal schreef op 18 April 2003 @ 16:27:
hij wil hiermee laten zien, ja "dat je je pc af en toe" schoon moet maken
want dat aantal temp & rpm schillen

:) Maar dat wisten we al :)
ja oud nieuws inderdaad
doe het regelmatig anders gaan de agers van me fan naar ziojn gootje op den duur

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Laatst de fan even van m'n koelblok gehaald, stofzuiger erop gezet, fan weer terug gezet...
Resultaat: 5 graden koeler!! :D

Dat scheelt nogal, niet? :)

En dan te bedenken dat ik stoffilters voor de in de kast blazende fans heb!

Maar om een topique te openen lijkt me een beetje teveel van t goede :P
Ik nam aan dat eik elke Tweakerd z'n kast wekelijks stofzoog (doe ik wel, alleen dat blok al een tijdje niet gedaan :X ) :P

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Het verschil is wel dat ik eerst de zijkanten van mijn kast had (meer dan een jaar lang), vandaar ook al dat stof natuurlijk! Met de zijkanten erop is hij nu toch wel 2 graadjes koeler, als ik de zijkanten er nu nog steeds af zou hebben, zou het toch nog wel iets meer schelen denk ik. Ik bedoelde met dit topic gewoon te zeggen dat je af en toe de boel moet schoonmaken omdat zo'n koeler steeds minder goed werkt, omdat er steeds meer stof in komt.

En: elke week schoonmaken? Nou nee, niet bepaald, het was de eerste keer in 2 jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door MegaJurk op 18-04-2003 16:52 ]

Verwijderd

Jah ik doe dat ook elke maand, maar ik ken mensen(!) die hadden de kast al 4 jaar niet opengehad...als ik me cam bij had dan had ik die moeten opsturen naar het ziekenhuis..wie weet wat voor virussen daar in die kast groeide..en stof draden van 2 meter lang ofzow...en de fan draaide nog maar 1000Rmp... ( PIII 400MHZ) dus jah dan kun je wel denken hoe hoog de temp was...

Was ook een draadje over in CID ( computer Idee) van 1 jaar gelden...

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

het is vrij logisch dat als er een dikke kwab stof in een fan zit op de bladen dat ie dan slomer draait want hij moet dan meer gewicht in de ronten gooien... lijkt heel stom maar toch maakt het uit :)

ow ja overigens vind ik niet dat je dit topic moet af kraken want er komen elke keer weer nieuwe mensen op dit forum en die weten dat misschien niet :)

[ Voor 28% gewijzigd door DAMAGE op 18-04-2003 19:34 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:02

Meneer aard

Porsche rulez!

DAMAGE schreef op 18 April 2003 @ 19:32:
het is vrij logisch dat als er een dikke kwab stof in een fan zit op de bladen dat ie dan slomer draait want hij moet dan meer gewicht in de ronten gooien... lijkt heel stom maar toch maakt het uit :)

ow ja overigens vind ik niet dat je dit topic moet af kraken want er komen elke keer weer nieuwe mensen op dit forum en die weten dat misschien niet :)
Handig dan, Ik doe dit om de paar maanden, kijk ook ff de fans na en zo nodig smeren.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Nou nou, komop..wij tweakers weten dit allang ;) :+
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.