Toon posts:

[REDHAT] RPM en compileren, hoe zit dat nou?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af hoe het nu zit met RPM packages en packages die je moet installeren door ze eerst te compileren. Het zit namelijk zo:

Ik heb een programma dat ik wil installeren, de meeste dependencies doen het prima maar er zijn twee programma's waar hij om vraagt bij het installeren (met RPM). Dus ik heb die twee programma's gedownload, van geen van beiden is er een .rpm package aanwezig dus ik heb ze gecompileerd en geinstalleerd.

Vervolgens weer geprobeerd om mijn programma te installeren maar nog steeds dezelfde failed dependencies. Wat ik toen geprobeerd heb is ldconfig. Beide failed dependencies zijn libraries dus ik heb het path hiernaar toegevoegd aan ld.conf.so en ldconfig gedraaid met de verbose optie. En ja hoor, daar staan netjes de libraries en bestanden in die mijn programma nodig heeft.

Dus ik weer installeren rpm -ivh etcetera maar nog steeds failed dependencies.

Mijn vraag is dus: Als ik een library of programma installeer door het eerst te compileren, (./configure, make, make check, make install, enz.) hoe kan ik dan zorgen dat RedHat ook echt daadwerkelijk ziet dat het geinstalleerd is want op dit moment lijkt dat dus nog niet echt goed te gaan.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

een grove hack zou zijn om het met ¨rpm -ivh -nodeps <package>¨ te installeren.

Nog beter zou het zijn om deze rpm howto te lezen om zelf packages te maken. als er een .spec file bijzit zou het volgens mij wat makkelijker moeten gaan.. :)

Maar het lijkt mij dat je daar zelf ook wel achter zou zijn gekomen.. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Leon op 18-04-2003 16:20 ]

Eeuwige n00b

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Dat is omdat je niet de *preciese* versie hebt geinstalleerd die het RPM pakket verwacht.
Zoek uit welke versie de RPM wil, en zet symlinkjes.

Ala
ln -s /lib/mijnLibrary-0.4.8.5.6.2.so > /lib/mijnLibraryDieDeRPMWil-0.4.8.5.6.1.so

Verwijderd

Topicstarter
Daar ga ik zo even mee prutsen, bedankt voor de tips! :)

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

Rpm herkent alleen dependencies die in zijn database zitten. Als je dus iets als rpm installeert herkent hij die package dus. Als je iets van source installeert staat het wel op schijf, maar niet in je rpm database. En als je dan een rpm installeert die van die package afhankelijk is zal hij zeggen dat hij niet in zijn rpm database staat.
De workaround is dus om met --nodeps te installeren, of een rpm van de eerste package te maken. Een symlink maken gaat niks toevoegen aan je rpmdatabase en heeft dus geen zin.

https://timelord.nl