[s-ATA raid] opbouw info vraag

Pagina: 1
Acties:

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ik heb dus een nieuw mobo besteld met daarop een : Serial ATA RAID/IDE (1)Ultra DMA-66/100/133 connector, (2)Ultra DMA-150 connectors .

mobo : http://www.chaintech.dk/eng/products/SOCKA/7NJS.asp

nu heb ik een aantal IDE maxtor schijven maar ik ben dus op zoek aar hoe ik die aan ga sluiten en wat voor opstelling daarvoor mogelijk is .

er is al wel heel wat te vinden over " gewone " RAID aansluitingen , maar daar kom ik niet verder mee .

- http://www.serialata.org/news/index.shtml alles over S-ATA schijven
- Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ de raid FAQ
- http://balusc.xs4all.nl:8001/Ned/RAI-Int.html balusc's site over RAID
- S-ATA in RAID? Kan dat? enige draad die in de buurt kwam .

wat mijn vraag is : 4 IDE schijven met dongle ( ide converter naar S-ata aansluiting als uitgang ) kan ik die met behulp van een speciale S-ATA kabel ( met 4 aansluitingen dus ) aan die controller/aansluiting hangen en zo dus een Raid opstelling bouwen .

zo ja bestaan die kabels , waar moet ik naar zoeken ?
is dit een goede opstelling voor een thuis prutser ;)

of is het zo dat er die aansluiting maar 1 S-ATA schijf kan ?( wat ik tussen de regels doorlees )

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Er is 1 kabel voor elke schijf nodig :), dus de eerste optie valt af

op mijn RAID systeem heb ik deze schijven ook appart op een kabel zitten (is wel IDE raid ;)

je zal dus gewoon een RAID controler of onboard zoals nu, moeten kopen, en daar kan je afhankelijk van het aantal aansluitingen op de controler / mobo een aantal schijven in raid zetten

kijk ook hier eens:
S-ATA in RAID? Kan dat?
Het grote SATA topic

:)

[ Voor 16% gewijzigd door Maarten op 18-04-2003 15:59 ]

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
AMD_er schreef op 18 April 2003 @ 15:56:
Er is 1 kabel voor elke schijf nodig :), dus de eerste optie valt af
dat betekend dus dat je 1 S-ATA HD op dat mobo kunt aansluiten ??
waar staat dan de Raid voor ?

en wat heb je er dan aan ? 2 IDE schijven en 1 S-ATA schijf op je systeem , daar snap ik de logica niet van .
op mijn RAID systeem heb ik deze schijven ook appart op een kabel zitten (is wel IDE raid ;)
leg ff uit ?
bij gewoon RAID heb je toch meerdere schijven op 1 kabel zitten ?
je zal dus gewoon een RAID controler of onboard zoals nu, moeten kopen, en daar kan je afhankelijk van het aantal aansluitingen op de controler / mobo een aantal schijven in raid zetten

kijk ook hier eens:
S-ATA in RAID? Kan dat?
Het grote SATA topic

:)
beide draden had ik al gezien .

bestaan er dus geen kabels : 1 kabel meerder S-ATA aansluitingen ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
talin schreef op 18 April 2003 @ 16:03:
[...]

dat betekend dus dat je 1 S-ATA HD op dat mobo kunt aansluiten ??
waar staat dan de Raid voor ?

en wat heb je er dan aan ? 2 IDE schijven en 1 S-ATA schijf op je systeem , daar snap ik de logica niet van .

[...]

leg ff uit ?
bij gewoon RAID heb je toch meerdere schijven op 1 kabel zitten ?

[...]

beide draden had ik al gezien .

bestaan er dus geen kabels : 1 kabel meerder S-ATA aansluitingen ?
1) Het mobo heeft 1 controller en 2 connectoren, je kan dus 2 schijven aansluiten.

2)Bij IDE raid zet je 1 schijf op 1 kabel omdat je anders 2 schijven hebt die de bandbreedte delen van 1 BUS, het is dus iets sneller als je de schijven een eigen BUS geeft.

3)Er bestaan geen kabels met meerdere connectoren omdat het een peer to peer connectie is.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Het is niet alleen dat het sneller is wanneer je 1 schijf op 1 kabel hangt (bij parallel-ata in RAID), maar ook nog eens veiliger.
Je kunt namelijk data verliezen, wanneer een schijf defect raakt, doordat 'ie de 2e schijf op die kabel blokkeert.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)