[UTP] Soepel vs solid en welke krimptang.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.059 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wilde bij 1to0 200 - 300 m cat 5e kabel kopen, maar ik zag dat ze soepel en solid versies hadden. Bij de soepele versie stond:
Snoer is NIET van volkern waardoor makkelijk utp stekkers erop kunnen worden gemonteert
Nu vraag ik me dus af, is het bij de solid versie dan onmogelijk om er stekkers op te zetten?

In andere 'krimptang' topics wordt gesproken over erg dure tangen als je kwaliteit wilt. Maar hoe duur is een kwaliteitstang dan?
Bij 1to0 hebben ze er twee (13 en 20 euro) en die lijken me wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:07
Ik krimp zowel kabels met massief kerntje als met draadkerntjes, dat allemaal met een goedkope tang van 11 euro.

Heb nu iets van 20 kabels ermee geknepen, ding is nog steeds niets mis mee. Nadeel van harde kern in je kabel is dat je iets harder moet knijpen, onmogelijk of moeilijk is het zeker niet.

Als jij nou netwerkbeheerder bij een school of bedrijf bent die elke dag 100 stekkers moet krimpen, zou ik een duurdere tang nemen, maar voor thuisgebruik zo nu en dan eens een stekker zou ik gewoon de goedkoopste tang nemen die je kunt vinden.

Enige wat bij mijn tang hard achteruit gaat zijn die mesjes om draad mee te knippen, al na 2x knippen zat ie vol bramen. Het stripgedeelte ben ik dik tevreden mee, dat heb ik hier vorige week nog gebruikt om mn coaxkabels mee te strippen, echt ideaal die tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 20:55

Leon

Rise Of The Robots

enigste wat ik weet is dat je voor vaste kern en draadkern cat kabels 2 verschillende rj45 connectors hebt.
Bij de ene zijn de ¨mesjes¨ die in de draad steken scherper geloof ik. :)

Er zijn vast meer mensen op het forum die dit beter uit kunnen leggen dan ik.. :P

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat is wel handig om te weten ja, anders zit ik straks met tig verkeerde rj45s of tig meter verkeerde kabel.

> krimptangen
1to0 heeft er twee:
http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=275&cat=9
http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=78&cat=9

Die tweede heeft knipper en stripper, maar heeft die eerste (goedkopere) dat ook?
Uit het plaatje kan ik het niet afleiden.

[ Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-04-2003 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:02
het ligt er een beetje aan waarvoor je de kabels wilt gebruiken.
Is het een kwestie van 1 keer leggen, en dan nooit meer aankomen, kun je beide soorten kabel prima gebruiken. Is het voor kabels op een lanparty etc, zou ik eerder voor soepele kabel kiezen, deze rolt makkelijker op en af, makkelijker te vervormen zeg maar.
Nadeel hiervan is dus ook meteen duidelijk, je beschadigd de draadkernen eerder, dus je kabel gaat eerder kapot.
Kwestie van afwegen dus, wat kabelkeuze betreft. (Mijn voorkeur is toch stug, als ik netwerken aanleg zijn het toch permanente netwerken, zonder verhuizingen).

Wat je tang betreft, ga er maar vanuit dat ook die goedkopere het prima doen. Neem er wel eentje met een metalen handgreep, een kunststof handgreep is zo kapot.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1933

ik heb totaal geen idee wat het verschil is tussen die kabels, maar met mijn krimptang van 20 piek ofzo (ooit op hcc gekocht) krimp ik echt alles wat los en vast zit
zowel gewone utp als shielded kabels en ook van die bijna niet te buigen jongens

gewoon een stekker erop (gewoon compleet plastic stekkers gebruiken en niet met ijzer omhulsel ofzo, want dat kan wel eens problemen geven) en krimpen maar
nog nooit problemen gehad en die die tang doet het nog perfect na weet ik hoeveel stekkers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 19:30

Luppie

www.msxinfo.net

Ik gebruik zelf kabel met een harde kern, deze zijn inderdaad wel wat lastiger om in een RJ-45 te krijgen. De aders glijden wat minder soepel in de kleine gaatjes van een RJ-45.

Verder denk ik zelf dat harde kern beter is voor statische toepassingen (In kabelgoten buisen o.i.d.) en zachte kern meer voor dynamische toepassingen (Patch kabels, tijdelijke aansluitkabels, e.d.)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Het is voor in een studentenhuis, dus in principe permanent. Maar ik wilde geen aparte kabels gebruiken tussen PC en wanddoos, maar gewoon een kabel direct van PC naar switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Let inderdaad even op wat Leon al zegt, er zijn twee verschillende soorten connectors voor de verschillende kabels.

Bij die voor de zachte kern staan de twee mesjes in één lijn, die snijden gewoon in de kern. Een harde kern zal met zo'n connector snel breken daarom heb je voor harde kern connectoren die eigenlijk er niet echt in snijden maar aan weerszijden schampen, daar staan de mesjes dus niet in één lijn maar staan ze een beetje uit elkaar en komt de kern er tussen in te liggen.

Als je een hele dag aan het knijpen bent en 30% van de kabels doet het niet meteen de eerste keer dan weet je dat je de verkeerde combinatie hebt. :D

Probleem is dat je als je goed kijkt bij zo'n connector je vaak wel kunt zien welke van de twee het is maar dat dat op een website niet te zien is. Het moet er dus bij staan.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

BredeP schreef op 18 April 2003 @ 15:56:
Nadeel hiervan is dus ook meteen duidelijk, je beschadigd de draadkernen eerder, dus je kabel gaat eerder kapot.
Het probleem van een solid kern is juist dat t.g.v. te vaak buigen de kern breekt, waar soepel vele bewegingen overleeft.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1