[CSS] headers hebben geen borders?

Pagina: 1
Acties:

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Nou ben ik dus een enorme CSS beginner hoor.. dus als ik iets doms vraag, bijt m'n kop er niet af :)

Ik wil bepaalde headers (h1 of h2 in mijn geval) een mooi border geven. Of eigenljik alleen een border top en bottom. Dus in mijn stylehsheet defineer ik een aparte class want ik wil niet overal een die header met borders gebruiken:

h1.context-text {
border-top: 1px solid #000;
border-bottom: 1px solid #000;
}

Nu wilt dit dus niet gaan werken. Werkt overigens wel prima met een paragraph <p> maar dat wil ik niet. Ik zou ook gewoon 2 hr tags voor en na header text kunnen geven .. dat heeft zelfde effect maar.. dat wil ik niet.

Ik ben zo eigenwijs als een knakworst :) Ik zou toch gewoon in mijn style sheet moeten kunnen defineren dat een header 1 (h1) van class 'context-text' een bordertje er onder en boven heeft?

Of kunnen headers geen borders bevatten? Zoals ik al zei, met paragraphs werkt het prima maar ik krijg het niet voor elkaar met die header. :) Iemand enig idee?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:13
Bij mij werkt dit gewoon, zowel onder NS als onder IE:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<html>
  <head>
    <title>test</title>
    <style type="text/css">
      h1.test
      {
        border-top: 1px solid #000;
        border-bottom: 1px solid #000;
      }
    </style>
  </head>

<body>
    <h1 class="test">test</h1>
  </body>
</html>

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 20:06
En met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<style type="text/css">
<!--
h1.bla {
    font-size: 14px;
    border-top: 1px solid #000000;
    border-bottom: 1px solid #000000;

}
-->
</style>
<h1 class="bla">Test</h1>

dan?

[ Voor 17% gewijzigd door El_BingO op 18-04-2003 15:18 . Reden: te laat... ]

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
hmm wellicht iets verkeerd gedaan in mijn staat van vermoeidheid en oververhitting. :) Ik ga es ff overnieuw proberen .. erg bedankt :)

EDIT: het werkt inderdaad :) ik heb wellicht een conflict met een andere style-class die ik eerder aanroep voor de div waar de content inzit. Ik ga ff dat uitvlooien. Erg bedankt, ik weet nu gewoon dat het kan en waar ik de fout moet zoeken!!

[ Voor 48% gewijzigd door tazzman op 18-04-2003 15:30 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• F97
  • Laatst online: 15-05-2024

F97

Fabian

Jah, ik denk dat -'jes e.d. niet in een class mogen, en _ ook niet. Underscores en hyphens, punten waarschijnlijk ook wel niet. Het is waarschijnlijk daarmee :)

[ Voor 4% gewijzigd door F97 op 18-04-2003 15:29 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:34
mss moet je ook wel 6 hexidecimale getallen voor een kleur gebruiken :)
edit: moet niet dus 8)7 volgens de officiele w3c standaard, blijft de vraag of elke browser het pikt :P

[ Voor 46% gewijzigd door Eskimootje op 18-04-2003 15:39 ]

• sjroorda
F97 schreef op 18 April 2003 @ 15:29:
Jah, ik denk dat -'jes e.d. niet in een class mogen, en _ ook niet. Underscores en hyphens, punten waarschijnlijk ook wel niet. Het is waarschijnlijk daarmee :)
Niet meer echt van toepassing omdat TS de oplossing al heeft, maar dit is niet waar: zowel onder NS als IE werken classes met - gewoon.
Eskimootje schreef op 18 April 2003 @ 15:31:
mss moet je ook wel 6 hexidecimale getallen voor een kleur gebruiken :)
Ook niet waar: dit is een kortere notatie die gewoon is toegestaan.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
de "-"jes in de style-definities levert kennelijk geen problemen op. Ennuh major DUH met de 6 hex input voor de kleur. het schaamrood staat enigsinds hoog op mijn wangen :) :)

Verwijderd

is het eigenlijk wel juist om headers en css in combinatie te gebruiken? headers zijn er voor layout, en die zijn eigenlijk overbodig met css.

• F97
  • Laatst online: 15-05-2024

F97

Fabian

sjroorda schreef op 18 April 2003 @ 15:34:
[...]

Niet meer echt van toepassing omdat TS de oplossing al heeft, maar dit is niet waar: zowel onder NS als IE werken classes met - gewoon.

[...]

Ook niet waar: dit is een kortere notatie die gewoon is toegestaan.
Njah, ik leef nog in een andere tijd, daarmee :)

Maar ehm, als het niet aan de - ligt en niet aan de kort notatie, aan wat dan eigenlijk wel? Toch aan die korte notatie ofzo? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

• sjroorda
F97 schreef op 18 april 2003 @ 15:38:
Maar ehm, als het niet aan de - ligt en niet aan de kort notatie, aan wat dan eigenlijk wel? Toch aan die korte notatie ofzo? Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Zie de edit van Tazzman:
EDIT: het werkt inderdaad ik heb wellicht een conflict met een andere style-class die ik eerder aanroep voor de div waar de content inzit. Ik ga ff dat uitvlooien. Erg bedankt, ik weet nu gewoon dat het kan en waar ik de fout moet zoeken!!
Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 15:37:
is het eigenlijk wel juist om headers en css in combinatie te gebruiken? headers zijn er voor layout, en die zijn eigenlijk overbodig met css.
:X. Headings zijn er voor de pagina-indeling. Zo zijn er bijvoorbeeld zoekmachines die alleen de headings doorzoeken of die woorden in de headings zwaarder mee laten wegen. Om maar een van de vele voorbeelden te noemen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 15:37:
ook headers zijn in eerste instantie niet voor de layout, maar om aan te geven wat headings zijn, soort inhoudsopgave van je site dus. Die moet je dus gewoon ook in volgorde gebruiken en niet met bv h2 beginnen omdat je h1 te groot vind. Hoe de headers er vervolgens uit zien geef je in css aan inderdaad.

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Ik heb het werkend, conflichtje opgelost. In ieder geval al vast iedereen erg bedankt voor de input.

Waarom ik de headers in CSS een style wilt geven? Ik gebruik voor mijn artikelen de H1 header voor de article-title header. De grote kop om het zo maar te zeggen. H2 gebruik ik voor de diverse secties in de artikelen en H3 is gereserveerd voor sub-sub delen mocht ik zoiets willen gebruiken, misschien voor aparte tabellen met informatie ofzo.

In mijn stylesheet wil ik graag aangeven wat de opmaak van de headers moeten zijn.. wat voor font, size, kleur, border etc.

Ik neem toch aan dat het niet bijzonder fout is om het zo te doen? Ik gebruik de H1/H2/H3 tags niet voor layout maar voor content-functionele redenen.

• sjroorda
tazzman schreef op 18 April 2003 @ 15:52:
Ik neem toch aan dat het niet bijzonder fout is om het zo te doen? Ik gebruik de H1/H2/H3 tags niet voor layout maar voor content-functionele redenen.
Zie mijn vorige reply ;). Geen enkel probleem dus, integendeel!
Pagina: 1