Mijn 2kanaalsversterker type Sherwood AX-703OR wil niet meer aangaan. Na het inschakelen hoor je de travo even klikken en daarna schakeld hij weer automatisch uit. De versterker is ook niet absurd overbelast geweest en vertoont dit ineens.. Alle zekeringen zijn nog intact en de twee grote elco's zijn naar mijn idee ook nog intact. Iemand een idee wat dit kan zijn ? Travo de geest gegeven ? Ik kan wel foto's maken hoor als iemand dat zou willen..
kortsluiting? Als je een goede amp hebt schakelt 'ie zichzelf dan uit (en knappen de zekeringen niet). Ik heb het nu wel over kortsluiting aan de uitgangskant.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Ik heb even helemaal niks meer aangesloten op de uitgangskant.. ik denk dat ik hem op een een of andere manier moet resetten..
Helaas... zelfs 72 uur stilstaan heeft geen zin gehad.. Ik heb hem ook nog ff (een klein beetje dan..) laten stuiteren zodat de relais ook weer goed staan... maar nog steeds 8 seconde oke en daarna uit.. Kan wel heel even alles bedienen en daarna stopt ie weer
ik heb dat ook bij mij oude pioneer versterker...
Het relais van de amp schakeld telkens weer trug
Het relais van de amp schakeld telkens weer trug
Verwijderd
Kijk even wat voor eindtrap erin zit , waarschijnlijk een zwarte STK .... module.
Als dat zo is moet je deze los solderen (ben je wel even mee zoet) en dan kijken of hij inschakeld.
Als dat zo is moet je deze los solderen (ben je wel even mee zoet) en dan kijken of hij inschakeld.
Ik heb nogeens goed gekeken naar de versterker en zijn opbouw. Ik heb ook alle soldeerpunten van de voeding en elco's (moederboord vd versterker) nagekeken maar dat ziet er allemaal perfect uit. Wat wel erg moeilijk is te zien is of dat een van de twee elco's (Samhwa 8200 microfarad/80w) bol staat. Ik heb daar ff met m'n camera op ingezoomd..
elco's van zijaanzicht
elco's van bovenaanzicht
opbouw versterker
Iemand nog een idee wat het kan zijn ?
Er zijn ook meerder eindtrappen en niet 1 STK module
elco's van zijaanzicht
elco's van bovenaanzicht
opbouw versterker
Iemand nog een idee wat het kan zijn ?
Er zijn ook meerder eindtrappen en niet 1 STK module
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2003 21:00 ]
Lijkt er niet op nee, heb je je vraag ook op andere fora gesteld die wat meer into audio zijn?Verwijderd schreef op 25 April 2003 @ 11:37:
Echt niemand ideeen ?
Zo nee, probeer het dan hier eens.
Verwijderd
Allereerst heb je minimaal een multimeter nodig en liefst met diode doormeet functie.
Heb je een multimeter?
Zou dan beginnen om de eindtrap eens door te meten.
De 2sc1491 mag geen laagohmige overgang hebben tussen 2 pootjes.
De metalen behuizing is de collector en mag opsoluut niet het koelprofiel raken en is daarom ook voorzien van een mica oplaatje achter de tor.
Als je op het metalen deel meet van de tor dan is deze rechtstreeks verbonden met het middelste pootje dit is normaal.
Meet alle torren eens na op een lage weerstand waarde.
Echt goed doormeten is beter als de pootjes helemaal los zijn van de print.
Heb je een multimeter?
Zou dan beginnen om de eindtrap eens door te meten.
De 2sc1491 mag geen laagohmige overgang hebben tussen 2 pootjes.
De metalen behuizing is de collector en mag opsoluut niet het koelprofiel raken en is daarom ook voorzien van een mica oplaatje achter de tor.
Als je op het metalen deel meet van de tor dan is deze rechtstreeks verbonden met het middelste pootje dit is normaal.
Meet alle torren eens na op een lage weerstand waarde.
Echt goed doormeten is beter als de pootjes helemaal los zijn van de print.
Ja, ik ben in het bezit van een goede multimeter met zowel een diode doormeet functie.. dus ik ga weer aan de slag.. bedankt tot zover voor de tips..
Ik meet op de alle eindtransistoren een zeer hoge weerstand (2sc1491 en de NPN 2sc3855 power transistor). Maar waar ik aan twijfel is of dat de versterker wel in beveiliging slaat als een eindtrap kapot is.. naar mijn idee moet er ergens een goede kortsluiting zitten. Ik ga hem nu echt uitelkaar halen om de condensatoren te testen
Verwijderd
Heb je wel eerst de eindtrap losgesoldeerd? Je kan natuurlijk niet "in-circuit" meten.
Die condensatoren zien er goed uit, en die geven ook niet deze problemen. Als de condensatoren slechter worden zal je versterker ook slechter worden... dus meer storing - minder bass - vervorming. Die veroorzaken niet deze problemen, althans niet van het ene op het andere moment.
Meestal zit er een temp sensor op dat koelblok. Kijk eens of die oververhit raakt als je hem aanzet.
Kijk ook bij het voedinggedeelte, en met name naar de inschakelvertraging. Die wil namelijk ook nog wel eens defect raken.
- Voel dus even of de temperatuur misschien te hoog wordt bij je koelblok
- Controleer alles zeeeer goed aan de geribbelde kant van je koelblok, het voedingsgedeelte
Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat het probleem niet aan de rechterkant van je koelblok wordt veroorzaakt.
Die condensatoren zien er goed uit, en die geven ook niet deze problemen. Als de condensatoren slechter worden zal je versterker ook slechter worden... dus meer storing - minder bass - vervorming. Die veroorzaken niet deze problemen, althans niet van het ene op het andere moment.
Meestal zit er een temp sensor op dat koelblok. Kijk eens of die oververhit raakt als je hem aanzet.
Kijk ook bij het voedinggedeelte, en met name naar de inschakelvertraging. Die wil namelijk ook nog wel eens defect raken.
- Voel dus even of de temperatuur misschien te hoog wordt bij je koelblok
- Controleer alles zeeeer goed aan de geribbelde kant van je koelblok, het voedingsgedeelte
Ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat het probleem niet aan de rechterkant van je koelblok wordt veroorzaakt.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 21:04 ]
Verwijderd
Kijk eens bij het kleine transformatortje dat is de standby transformator.
Deze kleine transformator schakelt het relais waardoor de grote transformator spanning krijgt.
Soms door het klikken van het relais wil deze nog wel eens losse contacten hebben op de print.
Gewoon ff de print los halen en checken op losse contacten.
Ook de gelijkrichtdiodes ff doormeten en als de onderkant open kan ook ff kijken op los solderingen.
En elco's in sluiting..........
Ook rechts zit een spannings regelaar op een kleinere zilvere koelblok , controleer deze ook even op losse contacten.
Deze kleine transformator schakelt het relais waardoor de grote transformator spanning krijgt.
Soms door het klikken van het relais wil deze nog wel eens losse contacten hebben op de print.
Gewoon ff de print los halen en checken op losse contacten.
Ook de gelijkrichtdiodes ff doormeten en als de onderkant open kan ook ff kijken op los solderingen.
En elco's in sluiting..........
Ook rechts zit een spannings regelaar op een kleinere zilvere koelblok , controleer deze ook even op losse contacten.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 19:57 ]
Ik heb het zelfde probleem met mijn JVC versterker van 6 jaar oud. Het is gekomen na het opnieuw aansluiten van mijn speakers, de eerste speaker had ik aangesloten en er was niks aan de hand. Toen ik de tweede speaker wilde aansluiten begon opeens mijn versterker te brommen uit de boxen.
Ik heb toen snel de voedingspanning eraf gehaald en de boxen los gemaakt. Vervolgens heb ik een uurtje gewacht en opnieuw de voedingspanning erop aangesloten. Hij gaat dan automatisch in de stand-by mode en ik drukde op de aan-knop (zonder de boxen aan de uitgang). De display-verlichting ging aan en wil opstraten maar schakeld na 5 seconden weer uit.
Als test heb ik er een hoofdtelefoon aangehangen maar in de stand-by mode begon deze ook al te brommen. Ik heb toen nog een keer geprobeerd de versterker aan te zetten maar ook deze keer ging de display-verlichting al na 5 seconde uit en ging terug naar de stand-by mode. Vervolgens heb ik de versterker open gemaakt, wat mij opviel was dat het koelblok erg warm was geworden van alleen in stand-by mode staan.
Wat kan ik het beste controleren/vervangen in mijn versterker?
Ik heb toen snel de voedingspanning eraf gehaald en de boxen los gemaakt. Vervolgens heb ik een uurtje gewacht en opnieuw de voedingspanning erop aangesloten. Hij gaat dan automatisch in de stand-by mode en ik drukde op de aan-knop (zonder de boxen aan de uitgang). De display-verlichting ging aan en wil opstraten maar schakeld na 5 seconden weer uit.
Als test heb ik er een hoofdtelefoon aangehangen maar in de stand-by mode begon deze ook al te brommen. Ik heb toen nog een keer geprobeerd de versterker aan te zetten maar ook deze keer ging de display-verlichting al na 5 seconde uit en ging terug naar de stand-by mode. Vervolgens heb ik de versterker open gemaakt, wat mij opviel was dat het koelblok erg warm was geworden van alleen in stand-by mode staan.
Wat kan ik het beste controleren/vervangen in mijn versterker?
Verwijderd
Larshil:
Oke meet even zonder luidsprekers op de uitgang links/recht van je versterker .
Als je hier gelijkspanning meet is de eindtrap defect en moet je al die toren van die trap vervangen.
Met een beetje mazzel heb je bv alleen een defecte rechter trap en kan je met de goede ook je rustroom weer instellen.
Oke meet even zonder luidsprekers op de uitgang links/recht van je versterker .
Als je hier gelijkspanning meet is de eindtrap defect en moet je al die toren van die trap vervangen.
Met een beetje mazzel heb je bv alleen een defecte rechter trap en kan je met de goede ook je rustroom weer instellen.
[ Voor 237% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 23:17 ]
Verwijderd
Je moet eens meten of er geen DC op de uitgang staat in die 8 seconden dat hij opstaat. Het zou kunnen dat er ergens een offset spanning voor zorgt dat de DC-spanning aan de uitgang te groot wordt, waardoor hij gaat beveiligen.
edit:
(je meet best voor de eindrelais, want die gaan waarschijnlijk niet aan)
(je meet best voor de eindrelais, want die gaan waarschijnlijk niet aan)
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2003 23:11 ]
Ik heb aan beide uitgangen gemeten maar er staat daar geen DC-spanning. Het lijkt wel of de beveilig een thermische beveiliging is, want de ene keer schakeld ie al na 5 seconden uit en de andere keer pas na 1 minuut. En de koelplaat wordt nu echt heel erg warm, ik schat zo'n 60 graden.
Na 2 uur heb ik het nog een keer geprobeerd en toen alleen op stand-by mode/off-mode laten staan. Ook deze keer werd de koelplaat heel warm, het duurde alleen nu 5 minuten in de plaats van 5 seconden. Ik heb de hele printplaat gecontroleerd op losse contacten en rotte elco's maar die waren niet aanwezig.
Weet iemand wat ik moet doen? Ik vind het echt heel raar dat de koelplaat warm wordt van alleen in stand-by/off mode staan.
Na 2 uur heb ik het nog een keer geprobeerd en toen alleen op stand-by mode/off-mode laten staan. Ook deze keer werd de koelplaat heel warm, het duurde alleen nu 5 minuten in de plaats van 5 seconden. Ik heb de hele printplaat gecontroleerd op losse contacten en rotte elco's maar die waren niet aanwezig.
Weet iemand wat ik moet doen? Ik vind het echt heel raar dat de koelplaat warm wordt van alleen in stand-by/off mode staan.
Verwijderd
Nou, de thermische beveiliging is het dus.
En aangezien je eindtrappen daarop zitten zijn deze defect. Er zitten er bij jou 8 op... kijk eens welke van deze versterker ic's oververhit raakt.
En aangezien je eindtrappen daarop zitten zijn deze defect. Er zitten er bij jou 8 op... kijk eens welke van deze versterker ic's oververhit raakt.
Ook hier weer bedankt voor de tips.. ik ga vanavond weer kijken of ik m'n Sherwood weer aan de praat kan krijgen.. ook op www.hifi.nl heb ik hier een topic over lopen en ook daar zeer goede tips gekregen.. Ik zal het rechter gedeelte eens goed doorkijken.. maar het is geen thermisch probleem.. hij krijgt geeneens de tijd om warm te worden want dan staat ie alweer uit.
Verwijderd
Sorry, ik haal Larshill en jou door elkaarVerwijderd schreef op 29 april 2003 @ 17:01:
Ook hier weer bedankt voor de tips.. ik ga vanavond weer kijken of ik m'n Sherwood weer aan de praat kan krijgen.. ook op www.hifi.nl heb ik hier een topic over lopen en ook daar zeer goede tips gekregen.. Ik zal het rechter gedeelte eens goed doorkijken.. maar het is geen thermisch probleem.. hij krijgt geeneens de tijd om warm te worden want dan staat ie alweer uit.
Verwijderd
Jupz, ik zie op de foto tenminste geen onderdelen die recht op de printplaat staanVerwijderd schreef op 29 April 2003 @ 17:45:
Maakt niet uit.. alleen bedoelde jij (toetsje) mijn versterker waar alles schot en scheef zat ?
Dit was de eerste keer na aanschaf (ergens in '93) dat ik de kap eraf heb gehaald.. De condensatoren zitten idd wel een beetje scheef maar ik heb de print wel helemaal door zitten kijken of er contacten los zaten maar tot heden nog niks gevonden.. ach, krijg dat ding wel weer aan de praat..
Verwijderd
Denk dat je het ff helemaal anders moet aanpakken en nu beginnen het probleem te verkleinen.
Zet je meter eens op de gele/zwarte draad , dus op de primaire kant van de transformator waar dus 220 op komt te staan.
Pas op ook 220 kan dodelijk zijn.
Als daar na die 8 seconde nog steeds 220 op staat is het probleem aan de de secundaire kant.
Staat daar geen 220 op dan zit het aan de primaire kant.
Meet je minder dan kan het ook het relais zijn met zwarte geblakerde contacten.
Of 1 van de diode's die in sluiting gaat als er een stroom loopt of warm word.
Meet ook nog even ohms over de zekering , deze moeten de zelfde waarde aangeven als wanneer je je meetpennen tegen elkaar houd.
Sommige zekeringen willen nog wel eens iets hoog ohmiger worden.
De zwarte witte draad gaat neem ik aan naar de aan/uit schakelaar?
Zo ja verbind deze eens door!!
Meet ook eens de diode naast het relais , deze staat meestal anti parallel over de de spoel van het relais en je zal dus geen diode meten maar de weerstand van de spoel.
Als deze defect is ( kan ook na 8 sec) dan schakeld het relais uit en weg 220.
Maar nogmaals!!!!
Ook die kleinere condensatoren kunnen in capaciteit/sluiting veranderen in 8 sec.
Als er gewoon 220 op de geel/zwarte draad blijft staan kan je al deze tips vergeten!!!!!!!
Dan moet je naar de primaire kant gaan en beginnen met de wisselspanning op de rood/gelen/gelen draad bv 2x 35 volt.
Zet je meter eens op de gele/zwarte draad , dus op de primaire kant van de transformator waar dus 220 op komt te staan.
Pas op ook 220 kan dodelijk zijn.
Als daar na die 8 seconde nog steeds 220 op staat is het probleem aan de de secundaire kant.
Staat daar geen 220 op dan zit het aan de primaire kant.
Meet je minder dan kan het ook het relais zijn met zwarte geblakerde contacten.
Of 1 van de diode's die in sluiting gaat als er een stroom loopt of warm word.
Meet ook nog even ohms over de zekering , deze moeten de zelfde waarde aangeven als wanneer je je meetpennen tegen elkaar houd.
Sommige zekeringen willen nog wel eens iets hoog ohmiger worden.
De zwarte witte draad gaat neem ik aan naar de aan/uit schakelaar?
Zo ja verbind deze eens door!!
Meet ook eens de diode naast het relais , deze staat meestal anti parallel over de de spoel van het relais en je zal dus geen diode meten maar de weerstand van de spoel.
Als deze defect is ( kan ook na 8 sec) dan schakeld het relais uit en weg 220.
Maar nogmaals!!!!
Ook die kleinere condensatoren kunnen in capaciteit/sluiting veranderen in 8 sec.
Als er gewoon 220 op de geel/zwarte draad blijft staan kan je al deze tips vergeten!!!!!!!
Dan moet je naar de primaire kant gaan en beginnen met de wisselspanning op de rood/gelen/gelen draad bv 2x 35 volt.
[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2003 12:46 ]
Pagina: 1