Toon posts:

[samba] unix password sync

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een bestaand netwerk ben ik wat wijzigingen aan het doorbrengen. Ik heb allemaal NT en win2K clients en één FreeBSD server.

Op de server draait o.a.:
FreeBSD 4.7
Samba 2.2.6pre2

Samba wordt als PDC gebruikt, en tevens wordt er gebruik gemaakt van roaming profiles.
Omdat de server ook als FTP server gebruikt moet kunnen worden wil ik de samba en unix passworden met elkaar syncen.

In de oude situatie stond in smb.conf unix password sync op false. In deze situatie was het voor de gebruiker mogelijk om op een client-PC het samba wachtwoord te wijzigen.

Om de wachtwoorden met elkaar te syncen heb ik de volgende regels aan smb.conf toegevoegd:
# Sync the SMB and UNIX password
# dit werkt niet !!!!!
unix password sync = true
smb passwd file = /usr/local/private/smbpasswd
passwd chat = *\n*ew\spassword* %n\n *ew\spassword* %n\n*updating\sthe\sdatabase...\npasswd:\sdone\n*
passwd chat debug = yes
passwd program = /usr/bin/passwd %u

loglevel = 100
Als een gebruiker nu zijn (of haar) password wil wijzigen wordt het UNIX wachtwoord gewijzigd in het opgegeven wachtwoord.

Bij het wijzigen van het smb-password gaat het mis. Dit wijzigen lukt niet. Hierdoor staat windows eeuwig te wachten (dit kan opgelost worden door de samba service op de server te stoppen). Het password blijkt dan niet gewijzigd te zijn.

Op de server wordt er ook een foutmelding gegeven:
Apr 18 03:15:17 FILESERVER /kernel: pid 7430 (smbd), uid 1000: exited on signal 6
offtopic:
Ja, het was vroeg vanochtend :O

Het vreemde is alleen dat er in zowel log.smbd als in de log-file van de client geen fouten staan vermeld.

Aangezien het misgaat bij het smb-password heb ik daar alles meermalen van gecontroleerd en andere instelling op geprobeerd, maar dat veranderde niets aan het probleem dat ontstond.

Is er iemand met ervaring hieromtrent?

Verwijderd

Ik ben momenteel met een zelfde opzet bezig voor mijn samba server.

Daarbij wil ik ook het samba wachtwoord gelijk stellen aan het unix wachtwoord.
Waardoor het dus ook mogelijk moet zijn om vanaf een
windows client het w8woord te wijzigen.

Als ik dit werkend voor elkaar heb zal ik het je melden in dit topic.

( Ik draai FreeBSD 4.8 met Samba-2.2.8a)

Verwijderd

Het heeft me ongeveer een dag gekost maar het is me uiteindelijk gelukt :)

Achteraf viel het (zoals gewoonlijk) allemaal wel weer mee maar je bent er toch altijd drukker mee dan je wilt.

Het probleem zit hem in de 'passwd chat' string. Deze zorgt ervoor dat
nadat de smbpasswd file is aangepast ook de unix password file wordt veranderd door het commando '/usr/bin/passwd' uit te voeren.

Deze sting is alleen erg o.s. gevoelig.

Voor (ik denk) alle freebsd gebruikers moet deze als volgd zijn:

passwd chat = Changing\slocal\spassword\sfor\s*\nNew\sPassword: %n\n \nRetype\sNew\sPassword: %n\n \n

Hier volgt voor nog even de 'global' selectie uit mijn smb.conf

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[global]
        workgroup = FREEBSD
        netbios name = FBSD-SERVER
        server string = FreeBSD PDC / File Server
        encrypt passwords = Yes
        update encrypted = Yes
        min passwd length = 4
        passwd chat = Changing\slocal\spassword\sfor\s*\nNew\sPassword: %n\n \nRetype\sNew\sPassword: %n\n \n
        socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
        passwd chat debug = Yes
        unix password sync = Yes
        max log size = 50
        keepalive = 30
        load printers = No
        disable spoolss = Yes
        show add printer wizard = No
        domain logons = Yes
        os level = 64
        preferred master = Yes
        domain master = Yes
        log level = 100

Ik verwacht dat hiermee ook jou probleem is verholpen.

Verwijderd

Laat eens even wat van je horen delighteddennis,
jij hebt toch dit topic gestart.

Ik zou wel willen weten of hiermee jou prblm nu verholpen is ?

(laatste schopje)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2003 14:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
offtopic:
Was ff een paar dagen op vakantie... Vandaar deze late reactie

Heb het net ff snel geprobeerd, en het ziet er goed uit!! Thanx
Het probleem zit hem in de 'passwd chat' string. Deze zorgt ervoor dat
nadat de smbpasswd file is aangepast ook de unix password file wordt veranderd door het commando '/usr/bin/passwd' uit te voeren.
Volgens mij is het andersom. Heb het gevoel dat eerst het unix ww wordt gewijzigd en dan het smb ww

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2003 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Door wat foute settings LEEK eea goed te werken, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn. Ik heb hier ondertussen echt dagen op zitten broeden en ben nu tot het volgende gekomen:

smb.conf:
[global]
# General settings
netbios name = FBSD
workgroup = WORK
server string = Fileserver based on Samba %v

os level = 255
prefered master = yes
domain master = yes
local master = yes
domain logons = yes
time server = yes
wins support = yes
dns proxy = no

hosts allow = 127.0.0.1 192.168.1.0/24

log file = /var/log/log.%m
max log size = 50

security = user
guest ok = no
invalid users = bin deamon sys man postfix mail ftp

socket options = TCP_NODELAY SO_SNDBUF=8192 SO_RCVBUF=8192

hide dot files = no

logon path = \\%N\profiles\%u
logon script = %U.bat

encrypt passwords = yes
unix password sync = Yes
update encrypted = Yes
min passwd length = 4
passwd chat debug = Yes
log level = 100

logon drive = H:

printing = cups
printcap name = cups
Als root is het mogelijk om zowel het smbpasswd als het unixpasswd te wijzigen van iedere gebruiker. Deze zijn niet gesynchroniseerd, maar dat lijkt me redelijk logisch.

Indien een "gewone" gebruiker smbpasswd gebruikt gebeurd hetvolgende:
su-2.05b$ smbpasswd
Old SMB password:
New SMB password:
Retype new SMB password:
machine 127.0.0.1 rejected the password change: Error was : RAP86: The specified password is invalid.
Failed to change password for dennis
su-2.05b$
Er gebeuren m.i. twee vreemde dingen:
1) Het unixpasswd is wel gewijzigd, het smbpasswd niet

2) Indien er bij "Old SMB password:" een verkeerd wachtwoord wordt ingevoerd, dan verschijnt dezelfde foutmelding, maar wel vele malen sneller.

Op dit moment heb ik geen enkel idee meer waar het mis gaat. Volgens mij voldoet mijn smb.conf aan ongeveer iedere tutorial en example die op i-net te vinden zijn. En toch wil eea niet echt lukken.

edit:
In log.smbd zijn geen foutmelding te vinden, dus ook daar wordt ik niet wijzer van. Is er misschien een manier waarop een dergelijk probleem beter gedebugged kan worden dan met "Trial & Error" ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 10:35 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Lijkt op een rechtenkwestie ofzo! Geen rechten om bijv /dir/van/smbpasswd bij te werken!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
imdos schreef op 02 mei 2003 @ 10:37:
Lijkt op een rechtenkwestie ofzo! Geen rechten om bijv /dir/van/smbpasswd bij te werken!
Zelfs met een chmod 777 op zowel /usr/local/bin/smbpasswd en /usr/local/private/smbpasswd wordt nogsteeds dezelfde foutmelidng gegenereert.

edit: /usr/local/private/smbpasswd wordt automatisch steeds teruggezet naar chmod 600 na het uitvoeren van smbpasswd

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2003 11:01 ]

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

En een 4755 op /usr/local/bin/smbpasswd :? Dus setuid root ... wat is daarvan het resultaat

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
imdos schreef op 02 mei 2003 @ 13:51:
En een 4755 op /usr/local/bin/smbpasswd :? Dus setuid root ... wat is daarvan het resultaat
Dat gaat niet helemaal werken. Foutmelding:
smbpasswd must *NOT* be setuid root.

Verwijderd

Topicstarter
* (laatste) schopje *

Verwijderd

Als eerst zal ik je mijn huidige smb.conf van samba geven.

Deze config is o.a. voorzien van:

1. PDC
2. Als een Windows 98 machine zijn domein w8woord wijzigt dan wijzigt hij daarmee tevens zijn Unix w8woord.
3. Ik heb wel nog problemen met win2k clients die zich willen aanmelden bij het domein. Dat moet ik nog steeds een keertje oplossen (misschien vandaag wel) heef o.a. te maken met de admin groep.

Om jou probleem beter te begrijpen vertel ik eerst hoe ik denk hoe het systeem werkt.

Je hebt smbpasswd en passwd. Passwd is er om je unix w8woord te wijzigen en staat LOS van smbpasswd. Smbpasswd is er om je samba wachtwoord te wijzigen en staat LOS van passwd. Beide vertonen overeenkomsten. Als je als 'gewone' gebruiker je Unix of samba w8woord wilt wijzigen dat moet je eerst je oude wachtwoord opgeven.

Als root hoef je het oude wachtwoord (zowel unix als samba) van een 'gewone' gebruiker niet te kennen om deze te kunnen wijzigen. Dit is van belang te weten aangezien het samba process (smbd) root rechten heeft !!

Als je hebt aangegeven dat je met samba je w8woorden wilt synchroniseren met de unix wachtwoorden geld dit niet op de console! maar alleen via het smb protocol. Zodra een Windows 98 client aangeeft dat hij het w8woord wil wijzigen dan controleert samba eerst de autorisatie (oude wachtwoord). Daarnaar voert het smb process (met root rechten) eerst smbpasswd uit en daarna passwd. De syntax voor samba om met passwd commando (o.s. afhankelijk) uit te voeren staat in ‘passwd chat’ van de smb.conf omschreven.

Als je dit laatste proces wilt uitproberen op de console moet je dus als root user te werk gaan en niet als gewone gebruiker !

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 12:23:
Als eerst zal ik je mijn huidige smb.conf van samba geven.

Deze config is o.a. voorzien van:

1. PDC
2. Als een Windows 98 machine zijn domein w8woord wijzigt dan wijzigt hij daarmee tevens zijn Unix w8woord.
3. Ik heb wel nog problemen met win2k clients die zich willen aanmelden bij het domein. Dat moet ik nog steeds een keertje oplossen (misschien vandaag wel) heef o.a. te maken met de admin groep.
Mijn smb.conf, zo weten we allebei waar we het over hebben

Samba werkt hier ook als PDC, met roaming profiles. Dit werkt allemaal correct. Tot op heden alleen getest op win2k-machines, maar alle PCs in het netwerk zijn win2k.
Om jou probleem beter te begrijpen vertel ik eerst hoe ik denk hoe het systeem werkt.

Je hebt smbpasswd en passwd. Passwd is er om je unix w8woord te wijzigen en staat LOS van smbpasswd. Smbpasswd is er om je samba wachtwoord te wijzigen en staat LOS van passwd. Beide vertonen overeenkomsten. Als je als 'gewone' gebruiker je Unix of samba w8woord wilt wijzigen dat moet je eerst je oude wachtwoord opgeven.

Als root hoef je het oude wachtwoord (zowel unix als samba) van een 'gewone' gebruiker niet te kennen om deze te kunnen wijzigen. Dit is van belang te weten aangezien het samba process (smbd) root rechten heeft !!

Als je hebt aangegeven dat je met samba je w8woorden wilt synchroniseren met de unix wachtwoorden geld dit niet op de console! maar alleen via het smb protocol. Zodra een Windows 98 client aangeeft dat hij het w8woord wil wijzigen dan controleert samba eerst de autorisatie (oude wachtwoord). Daarnaar voert het smb process (met root rechten) eerst smbpasswd uit en daarna passwd. De syntax voor samba om met passwd commando (o.s. afhankelijk) uit te voeren staat in ‘passwd chat’ van de smb.conf omschreven.

Als je dit laatste proces wilt uitproberen op de console moet je dus als root user te werk gaan en niet als gewone gebruiker !
Proefondervinderlijk is aangetoond dat na een smbpasswd (uitgevoerd via een SSH-verbinding) van een 'gewone' gebruiker het Unix-wachtwoord is gewijzigd. Het Samba wachtwoord is niet gewijzigd.

De enige verschillen die ik kan bedenken zijn de versies van FreeBSD en Samba. Als ik het goed kan herinneren draai jij FreeBSD 4.8 met samba 2.2.8. Om uit te sluiten dat het hier aan ligt ben ik nu dus maar FreeBSD aan het upgraden naar 4.8 zodat ik straks samba kan gaan upgraden naar 2.2.8.

Het upgraden van FreeBSD heeft alleen iets meer voeten in de aarde dan ik gehoopt had, dus dat kan nog ff duren.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 13:29 . Reden: typo ]

Verwijderd

Proefondervinderlijk is aangetoond dat na een smbpasswd (uitgevoerd via een SSH-verbinding) van een 'gewone' gebruiker het Unix-wachtwoord is gewijzigd. Het Samba wachtwoord is niet gewijzigd.
Wat wil je met deze 'test' aantonen ?

Ik vind het vreemd omdat:

a. omdat smbpasswd een onderdeel voor samba is en je mag verwachten dat
het geen problemen mag geven een 'eigen' wachtwoord te wijzigen.
b. het smbpasswd los staat van de passwd
c. om aan te tonen of deze bevindingen ook van toepassing zijn voor de windows smb clients deze test onder root moet worden uitgevoerd.

Verder heb ik geen FBSD 4.8 maar versie 5.0, maar ook hiervan verwacht ik niet dat het probleem zit. (Dit in tegenstelling tot wat ik eerder in deze topic heb gezegd.)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 14:04 . Reden: geen fbsd 4.8 maar 5.0 ]

Verwijderd

Een 2 tal testen bij mij:

test 1)
User: root [~] >smbpasswd machiel
New SMB password:
Retype new SMB password:
Password changed for user machiel.
Password changed for user machiel.

Resultaat 1)
unix w8woord gebruiker machiel NIET gewijzigd
samba w8woord gebruiker machiel WEL gewijzigd

test 2)
User: root [~] >passwd machiel
Changing local password for machiel
New Password:
Retype New Password:

Resultaat 2)
unix w8woord gebruiker machiel WEL gewijzigd
samba w8woord gebruiker machiel NIET gewijzigd

Ik zou je willen vragen deze testen ook uit te voeren en het resultaat daarvan goed te bestuderen en ook te posten.

testen als ROOT user dus............. !!!!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 13:51:
[...]
Wat wil je met deze 'test' aantonen ?
Hiermee wil ik alleen aangeven wat er op mijn systeem gebeurd. Zeker omdat dat in tegenspraak is met hetgeen jij eerder beweerde.

Aangezien ik hier nergens anders documentatie over heb gevonden kan ik niet aangeven dat jouw bewering niet klopt, of dat mijn systeem echt heel raar doet. Ik geef alleen aan dat jouw theorie en mijn praktijk erg veschillen, wellicht kon/kan dit bijdragen aan de oplossing van het probleem.

Indien als root het smbpasswd wordt uitgevoerd, dan wordt NIET het unix-wachtwoord gewijzigd.

ONderhand ga ik er steeds minder van begrijpen, maar we houden vol...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 14:00:
[...]

Indien als root het smbpasswd wordt uitgevoerd, dan wordt NIET het unix-wachtwoord gewijzigd.

ONderhand ga ik er steeds minder van begrijpen, maar we houden vol...
Oke dus hiermee is aangetoond dat er idd geen verband is tussen smbpasswd en passwd?

Wil je toch de resultaten (en zekers de output) van de 2 testen die ik heb gedaan posten in dit topic.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 13:59:
Ik zou je willen vragen deze testen ook uit te voeren en het resultaat daarvan goed te bestuderen en ook te posten.
als ROOT:

test 1:
FreeBSDserver# smbpasswd dennis
New SMB password:
Retype new SMB password:
Password changed for user dennis.
Password changed for user dennis.

result 1:
smbpassword is gewijzigd
unixpassword ongewijzigd

test2:
FreeBSDserver# passwd dennis
Changing local password for dennis.
New password:
Retype new password:
passwd: updating the database...
passwd: done

result 2:
smbpassword ongewijzigd
unixpassword is gewijzigd

als dennis:
test1:
-bash-2.05b$ smbpasswd
Old SMB password:
New SMB password:
Retype new SMB password:
machine 127.0.0.1 rejected the password change: Error was : RAP86: The specified password is invalid.

result 1:
smbpassword ongewijzigd
unixpassword is gewijzigd :?

test2:
-bash-2.05b$ passwd
Old password:
New password:
Retype new password:

result 2:
smbpasswd ongewijzigd
unixpassword is gewijzigd

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 14:16:
[...]
test1:
-bash-2.05b$ smbpasswd
Old SMB password:
New SMB password:
Retype new SMB password:

result 1:
smbpassword ongewijzigd
unixpassword is gewijzigd :?
Oke mijn reactie is dus ook :?

Maar mij is iets heel anders opgevallen.
Het passwd commando geeft een andere output.

[FBSD 5.0]
Changing local password for machiel
New Password:
Retype New Password:

[FBSD 4.7]
New password:
Retype new password:

Kortom jou 'passwd chat' string moet aangepast worden voor jou versie van passwd.

Met mijn 'passwd chat' string kan jou versie NOOIT gewerkt hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 May 2003 @ 14:26:
Kortom jou 'passwd chat' string moet aangepast worden voor jou versie van passwd.
Ik ben nu een upgrade van FreeBSD aan het draaien, kan dus niet testen of een andere passwd chat string gaat werken. Zodra die server weer in de lucht is zal ik eea. nog een keer testen, wijzigen en het resultaat ff vermelden.

Verwijderd

succes alvast,

en je error log bij het aanpassen van deze string de hele tijd in de gaten houden.

en deze in je config zetten:passwd chat debug = yes
loglevel = 100

Verwijderd

sry |:(

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2003 14:58 . Reden: foutje ]

Verwijderd

Ik ben geen mod ofzo, maar dubbelposten met exact dezelfde inhoud is niet de bedoeling.

Verwijderd

Topicstarter
Ben even van de wereld verdwenen geweest, maar ondertussen is het probleem er niet minder door geworden.

Het complete systeem draait weer (nu met FreeBD 4.8 en Samba 2.2.8), maar de foutmeldingen blijven hetzelfde.

Ondertussen begin ik me af te vragen of ik niet bij de configuratie van iets anders de mist in ben gegaan. De error blijft immers gelijk, terwijl er niemand echt fouten kan ontdekken in de smb.conf

Ook in de nieuwe configuratie blijft het zo dat in het geval dat een gewone gebruiker smbpasswd uitvoerd, dat het sambaw8woord NIET wordt gewijzigd, en het unixw8woord WEL wordt gewijzigd. :? Ondertussen ben ik in staat om die server hier uit het raam te gooien, want ik heb echt geen enkel idee meer.

Verwijderd

Topicstarter
In de eeuwig durende strijd met samba ben ik nu nogmaals de complete logfile uit het uitspitten.

Een deel van de logfile is online beschikbaar. Dit is het deel dat gelogd wordt tijdens het wijzigen van het wachtwoord in Windows. Dit stuk komt ongeveer 10x achterelkaar voor, en vervolgens krijg ik in windows de foutmelding dat het wachtwoord niet gewijzigd kan worden omdat het domein niet beschikbaar is.

Hierin zijn een paar kleine onduidelijkheidjes.
[2003/05/14 09:33:03, 3] smbd/sec_ctx.c:get_current_groups(172)
get_current_groups: user is in 7 groups: 1001, 1001, 0, 1002, 1003, 1004, 1005
Waarom staat groep 1001 (de default groep) er twee maal in? Ik ben namelijk niet twee keer toegevoegd aan deze groep
[2003/05/14 09:33:03, 0] lib/util_sec.c:assert_gid(114)
Failed to set gid privileges to (0,1001) now set to (1001,1001) uid=(0,1000)
[2003/05/14 09:33:03, 0] lib/util.c:smb_panic(1094)
PANIC: failed to set gid
Wat wordt er hier geprobeerd? En wat gaat er mis?

edit:
op de console krijg ik trouwens nu ineens de foutmelding:
pid 2543 (smbd), uid 1000: exited on signal 6
pid 2544 (smbd), uid 65534: exited on signal 6

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 10:15 . Reden: fout in link ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2003 @ 17:06:
Ook in de nieuwe configuratie blijft het zo dat in het geval dat een gewone gebruiker smbpasswd uitvoerd, dat het sambaw8woord NIET wordt gewijzigd, en het unixw8woord WEL wordt gewijzigd. :?
Tja ik krijg toch nu sterk het idee dat wel langs elkaar heen schrijven / lezen want dit verbaasd mij dus echt niet.

En hoe gaat het nu met je 'passwd chat' string ?
Ik zie daar vooralsnog niks terug in je posts.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 15:20:
[...]

Tja ik krijg toch nu sterk het idee dat wel langs elkaar heen schrijven / lezen want dit verbaasd mij dus echt niet.
Ik heb dezelfde tests uitgevoerd als beschreven in de post van mij van 5 mei 2003 om 14:16.
-bash-2.05b$ smbpasswd
Old SMB password:
New SMB password:
Retype new SMB password:
Dat gebeurd nu nog steecs. De update heeft wat dat betreft dus niet geholpen.
En hoe gaat het nu met je 'passwd chat' string ?
Ik zie daar vooralsnog niks terug in je posts.
Nergens in de logfiles kom ik iets tegen over de passwd chat string. Ik zie dus geen foutmeldingen, maar ook geen melding dat eea goed is gegaan. Maar gebaseerd op de diverse passwd chat strnigs die ik her en der heb gelezen ga ik er van uit dat ik nu een juist heb.

Verwijderd

Uit jou opmerkingen maak ik nog steeds op dat we lang elkaar heel schrijven / praten. Lees anders nog eens even rustig het topic door zodat het wederzijds allemaal wat duidelijker word.

Ik kan nu welweer alle argumenten uiteenzetten maar daarbij vervallen we in herhaling en is het voor overige topic lezers ook maar een saaie bedoeling ;)

Ik reageer nog ff kort op jou reactie.
Ik heb dezelfde tests uitgevoerd als beschreven in de post van mij van 5 mei 2003 om 14:16.
.......
Dat gebeurd nu nog steecs. De update heeft wat dat betreft dus niet geholpen.
Ja dat klopt daar ik niets mis mee. Als ik dat dus doe gaat dat ook fout. Maar deze test toont dan ook niks aan want je bent geen root user en dat is samba wel.
Nergens in de logfiles kom ik iets tegen over de passwd chat string. Ik zie dus geen foutmeldingen, maar ook geen melding dat eea goed is gegaan. Maar gebaseerd op de diverse passwd chat strnigs die ik her en der heb gelezen ga ik er van uit dat ik nu een juist heb.
Aan de hand 'passwd chat' string kan samba het cmd passwd uitvoeren en moet vermeld worden in de smb.conf en zal daarmee dus niet in een log file als zodanig worden vermeld.
Pagina: 1