USB of parallel?

Pagina: 1
Acties:

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:00
Hallo,

ik heb een pentium 133 met 80 mb intern geheugen
en Win98 SE geinstalleerd. Ik wil een goedkope
kleuren deskjet printer kopen en aansluiten, alleen heeft
mijn computer geen USB poorten, slechts een parallelle
poort.
Raden jullie aan om op zoek te gaan naar een
goedkope printer die ook via de parallelle poort kan
printen, of is het slimmer een goedkope USB kaart te
installeren en een USB printer aan te sluiten?
Veroorzaakt USB een belasting voor je systeem, of
valt dat mee? Wat gaat sneller op een oude computer,
printen via de parallelle poort, of via een USB poort?

De bedoeling is om met de printer kleurenafdrukken te
maken, kaartjes, uitnodigingen, etc.

Thnx.

Verwijderd

zoveel verschil zul je niet merken

• El_BingO
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 21:51
Volgens mij kun je met parallel prima uit de voeten hoor. Om er nou een speciale usb-kaart voor te kopen, dat lijkt me het niet waard.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-08 18:44
USB kaart maakt niet uit, dat zijn de kosten niet.
Gewoon een simpele printer scoren. Is ie USB dan een kaartje erbij
En als ie geen USB heeft, dan lekker op parallel laten printen.

Ik denk zelf dat je t beter bij parallel kunt houden, een P133 is dermate antiek dat ik het nut er niet van inzie om USB te gebruiken. (en weet nieteens of ie dat wel kan)

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
El_BingO schreef op 18 April 2003 @ 11:43:
Volgens mij kun je met parallel prima uit de voeten hoor. Om er nou een speciale usb-kaart voor te kopen, dat lijkt me het niet waard.
Klopt..

Maar de pest is dat steeds meer printers met ALLEEN MAAR usb geleverd worden (vind het persoonlijk een slechte zaak) Je zult dus op zoek moeten naar een printer die ook nog paralel heeft. Ze zijn er wel, maar worden wel steeds zeldzamer..

edit:

Wat ook nog wel steeds apart vind is dat ondank praktisch alle printers op USB zitten (terwijl er nog op elk moederbord een paralelle aansluiting zit) je nog altijd een soort 'virtuele' printerpoort moet maken naar de USB. Usb is toch ook eigenlijk helemaal niet bedoeld voor printers (Universal, ik weet het ;) ) Maar je zou er eerder webcams, digicams, etc op verwachten. USB poort zijn al zo schaars :( (Ik heb 2 usb poorten met aan allebei een USB hub om al die pokkezooi draaiende te kunnen houden)

[ Voor 37% gewijzigd door Sn3akz op 18-04-2003 12:10 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
het zijn vaak de wat grotere modellen die nog een parallelle poort hebben.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Epson C62 of C82.
Leuke printers, goede afdrukkwaliteit, en de C82 heeft separate kleurentanks.

Verwijderd

Ik zou toch gewoon een insteekkaartje voor 12,50 kopen, USB poorten zijn nooit verkeerd :)

• segil
  • Laatst online: 00:00
Dat klopt wel ja, kan ik later ook nog een digitale camera of
scanner aan hangen... ik vraag me alleen af of usb een
zware belasting is mijn trage computer.
De meeste goedkope printers worden inderdaad alleen nog
met een usb poort geleverd, helaas.

thnx voor de antwoorden.

Verwijderd

Zoek eens een handleiding op van je mobo, veel P1 en nieuwer ondersteunen wel USB, hebben er ook vaak een aansluiting voor - alleen heeft de leverancier er geen bracket voor bijgeleverd.
Scheelt je een vrij slot.

Verwijderd

Volgens mij vraagt het gebruik van je USB poort meer van je processor dan je parallelle poort. Aangezien het niet zo'n snel computertje is lijkt dat mij dan ook verstandiger.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 18 April 2003 @ 14:30:
Zoek eens een handleiding op van je mobo, veel P1 en nieuwer ondersteunen wel USB, hebben er ook vaak een aansluiting voor - alleen heeft de leverancier er geen bracket voor bijgeleverd.
Scheelt je een vrij slot.
Je bedoelt alleen de P1's met MMX support.
Een 133 MHz zal vaker niet met een moederbord zijn geleverd die MMX dus USB support hebben.
sommige hebben USB 1.0 geintegreerd op hun mobo's. Das niet altijd compatible met de standaard 1.1 die iedereen nu gebruikt.

EDIT:
Ik zou een printer kiezen die zowel via USB als LPT kan worden bestuurd. Ik neem aan dat die pc ooit eens geupdate wordt als je nog aan zo'n museum stuk werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door VisionMaster op 18-04-2003 14:38 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-08 10:53

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sn3akz schreef op 18 April 2003 @ 12:07:
..... Usb is toch ook eigenlijk helemaal niet bedoeld voor printers (Universal, ik weet het ;) ) Maar je zou er eerder webcams, digicams, etc op verwachten. USB poort zijn al zo schaars :( (Ik heb 2 usb poorten met aan allebei een USB hub om al die pokkezooi draaiende te kunnen houden)
usb was eigenlijk bedoeld om al die andere aansluitingen overbodig te maken. Niet meer gezeur of iets nu in de com of lpt oid moest, maar altijd in hetzelfde gaatje. Meeste nieuwe systemen hebben trouwens minimaal 4 poorten oid (als het niet meer is) dus qua schaarste valt het nog wel redelijk mee. Daarnaast is het ook bedoel hot swapable te zijn waardoor je je digitale camera (bv) alleen aansluit als je hem nodig hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Epson stylus c62, lekker snelle printer die ook nog eens op acceptabele kwaliteit kan fotoprinten... en aardig geprijst. :) usb en paraell

• shakedown
  • Laatst online: 08-08 14:06
foto printen op een P1 133?? mmmooaaahh heb je ff?? een beetje foto is al snel 1,5 tot 2 mb... Nee ik zou op deze PC zeker geen foto's gaan afdrukken als je niet te lang wilt wachten...

Paralel zou ik trouwens voor gaan... snel zat en voor afdruk kwaliteit maakt het niets uit...

Verwijderd

neem een printer met USB en parallel :Y) kan je op je huidige doos over par printen en in de toekomst over usb :Y)
Pagina: 1