Toon posts:

[redhad] tcp/ip timeout probleem.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgende probleem doet zich voor:

Machine draait redhat 7.2, met een progress database server versie 9.1.A Windows clients maken een verbinding naar deze server toe, via client versie 9.1C.

Nu als de client crashed, terwijl er een record locked is, blijft deze gelocked, ook al is de client verdwenen. Goed, deze logt opnieuw in, maar kan niet meer verder in dat specifieke record, evenals andere logins dat ook niet kunnen.

Nu blijkt dit dus te liggen aan de tcp/ip timeouts, welke te lang wachten om te controleren of de client al dan niet aanwezig is. Deze time out wil ik dus aanpassen. Na het vruchteloos zoeken op google richt ik mijn vraag dus hier:

Hoe / waar stel ik deze timeout in ?

Er is genoeg te vinden over timeouts in combinatie met firewalls etc, maar aangezien het hier om een lan gaat zonder firewall, waren al die links een dead end.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

ik denk dat je niet in de redhat docs of linux docs moet duiken maar in de documentatie van progress. Als het goed is moet je daar instellen wat de timeout is. linux regelt dat niet, die kan niet van iedere service bijhouden wat de timeouts zijn natuurlijk en voor de ene service is dat meer of minder dan voor de andere.

Het platform waar je het op draait heeft als het goed is niets met de timeout te maken.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
possamai schreef op 18 April 2003 @ 11:13:
ik denk dat je niet in de redhat docs of linux docs moet duiken maar in de documentatie van progress. Als het goed is moet je daar instellen wat de timeout is. linux regelt dat niet, die kan niet van iedere service bijhouden wat de timeouts zijn natuurlijk en voor de ene service is dat meer of minder dan voor de andere.
Het gaat hier niet om een timeout van Progress, maar om de timeout van een TCP/IP verbinding. Progress kan daar weinig invloed op uitoefenen! Je moet het dus wel in je OS instellen.

Als ik me niet vergis gaat het om de tcp_keepalive_probes en _intvl optie. Je kan die zetten door de waarde in /proc/sys/net/ipv4/tcp_keepalive_probes of _intvl te veranderen (eerst eens kijken wat er nu staat en dan overschrijven). Kijk ook eens in /usr/src/linux/Documentation/networking/ip-sysctl.txt voor de uitleg over alle opties die je in die directory kan aanzetten.

Overigens kan je natuurlijk altijd de user uit de database gooien met proshut. Als je clients hebt die vaak crashen is dat natuurlijk niet echt handig, maar dan kan je wellicht beter de hardware vervangen door PC's die minder vaak crashen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, die pc wordt ook op korte termijn vervangen. Maar die documentatie lijkt inderdaad hetgene te zijn waar ik naar op zoek ben.

Nogmaals bedankt. :)