Toon posts:

[Flash] Gelaadde txt in MC begint niet bovenaan, hoe wel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje over het laden van een tekst bestand in een movieclip (HolderMC) vanuit een andere movieclip (d.m.v. _level0)
Ik gebruik daarbij de volgende code:
code:
1
_level0.holderMC.loadVariables("tekst1.txt", "");
Dit werkt allemaal mooi en prima,
nu heb ik alleen het volgende probleem.

Als ik op de knop heb geklikt om tekst één te laden, en ik scroll wat naar beneden, dan zit hij bijvoorbeeld onderaan de tekst file. Als ik dan de volgende tekst (tekst2.txt) laad in dezelfde movieclip "holderMC" dan laad de tekst om dezelfde scrolltekst als tekst één, bijvoorbeeld dus onderaan (in het geval dat ik bij tekst één helemaal naar onder gescrolld ben).
Hoe kan ik er dus voor zorgen dat tekst2 ook weer gewoon helemaal boven aan begint en dus scroll positie 0 heeft. Ik probeerde het al met zoiets om aan de code:

code:
1
_level0.holderMC.loadVariables("tekst2.txt", "");
het volgende toe te voegen:
code:
1
_level0.holderMC.scrolling = 0;

ofzoiets.
Voor scrollen gebruik ik overigens de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
onClipEvent (load) {
    scrolling = 0;
    frameCounter = 1;
    speedFactor = 6;
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (frameCounter%speedFactor == 0) {
        if (scrolling == "up" && text.scroll>1) {
            text.scroll--;
        } else if (scrolling == "down" && text.scroll<text.maxscroll) {
            text.scroll++;
        }
        frameCounter = 0;
    }
    frameCounter++;
}

Alvast bedankt voor de hulp!

• cc bcc
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 19:13
Hou bij in een variabele hoeveel je naar beneden bent gescrolled, en scroll diezelfde hoeveelheid weer naar boven nadat de nieuwe tekst is ingeladen. Het is misschien niet de schoonste oplossing, maar hij werkt wel. Maar misschien begrijp ik je probleem niet helemaal, ik heb er zelf nooit last van gehad.

-- I talk to planets, baby --

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er van overtuigd dat er voor dit probleem (hopelijk) wel een andere oplossing is. Het gaat namelijk om een vrij complexe website, ik denk dat het niet reëel is om de bovenstaande oplossing te gebruiken, alsnog bedankt maar heeft iemand een "schonere oplossing"? Wederom alvast bedankt.

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

ik begrijp het probleem niet helemaal (uit je uitleg)
Maar ik denk dat je het tekstveld en de waarde van de ingeladen var los moet koppelen.

1) rechtstreeks de tekst in het tekstveld laden, maar dan wel zorgen dat je het tekstveld 'reset' net voor het laden.
2) of het tekstveld als een los object zien en de waarde van een var daarin laden. Zo heb je de tijd om je nieuwe waarde te laden.

En verander alsjeblieft die topictitel. Dit is wel heel slechte spelling!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
ik snap het ook niet echt hoor -

dus je laat een text in een MC. en die scroll je helemaal naar beneden.
dan laat je een nieuwe text in diezelfde MC. nu blijkt dat het nog steeds gescrolled is
maar jij wil terug van 0 beginnen?

dan erase je toch eerst de tekst voordat je de nieuwe inlaad.

of will je de scrollpositie houden? (absurd en helemaal niet consistent UI design dan :)

Verwijderd

Topicstarter
@hobbit_be: fijn dat jij mn verhaaltje begrepen hebt en ik wil dus inderdaad bij scrollpositie 0 beginnen als ik een nieuwe tekst laad. Hoe moet ik dan die Tekstbox weer leeg maken? Met unloadVariabeles ofzo? Die bestaat bij mijn weten niet?

/me schaamt zich voor de topic titel O+

maar ik kan hem niet aanpassen bij edit?

Verwijderd

Topicstarter
yes! tis gelukt, met de volgende code net voor het actionscript dat de txt-file laadt te zetten
code:
1
_level0.hometxt.text = "";

thnx2hobbit!

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 18 april 2003 @ 14:47:
yes! tis gelukt, met de volgende code net voor het actionscript dat de txt-file laadt te zetten
code:
1
_level0.hometxt.text = "";

thnx2hobbit!
ah the guessing game - ik ga alvast een Lotto ticketje kopen :)
Pagina: 1