Maxtor d740x traag in XP

Pagina: 1
Acties:

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn pc. Mijn harddisk (Maxtor 80 Gb d740x) is ontzettend traag. Scores in Sisoft Sandra 2003 komen niet boven de 15000 uit. Sisoft Sandra geeft ook aan dat mijn write performance ontzetted laag is. Hieronder zijn mijn scores in Atto te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~doyle/ATTO/Atto.JPG

Dit zijn de specs van mijn pc:
CPU: AMD Athlon XP 1700+
MB: Gigabyte GA-7VTXH (VIA KT266A)
RAM: 256 MB DDR (Crucial)
HD: Maxtor 80 GB D740X (6L080J4)
GPU: NVidia GeForce2 Ultra
NIC: RealTek

HD is aangesloten met een 80 aderige kabel (meerdere kables geprobeerd). De HD is als enige apparaat aangesloten op IDE0 als Master. Op IDE1 staat niets (ik heb voor de test de CDRom losgekoppeld). Geteste partitie (C) is 10 GB groot en geformatteerd als NTFS. De partitie heb ik vanmiddag nog gedefragmenteerd.

Ik heb de laatste VIA 4 in 1 (4.46) geinstalleerd. HD draait in UDMA 5 mode. Write chache staat aan. SMART staat aan. Acoustic Management staat uit. Write verify staat uit. Tevens nog de VIA Latency Patch geprobeerd (maakte zo goed als niets uit)

Ik heb de HD met PowerMax (dat programma van Maxtor) getest en die geeft aan dat m'n HD niet kapot is. Ook geen problemen met SMART.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is ????

Bij voorbaat dank.

P.S. Ik heb de 'search' gebruikt en zag meer posts over dit probleem. Ik kon alleen nergens een oplossing vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door McCloud op 17-04-2003 23:40 ]

Verwijderd

Misschien kan je de via drivers gebuiken voor je harddisk?

Verwijderd

En zet smart in het bios eens uit, scheelt ook een beetje performance. Verder kun je met een tooltje van maxtor de schijf in silent of fast mode zetten, heb je dat al geprobeerd (draai zelf met twee van die schijven in fast-mode, lekker rap) ?

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
SMART heb ik later pas aangezet (nadat ik al een aantal tests had gedraaid), daar ligt het niet aan. De silent-mode (Acoustic Management) heb ik uitgezet (stond op 'fast' staat nu op 'off'). Ik begin het flauwe vermoeden te krijgen dat die schijf naar de %*#*&# is.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:44
Heb je al je ide-controller verwijderd uit apparaatbeheer (en reboot)?
En probeer eens oudere 4in1 drivers, degene die bij je mobo zat, bijvoorbeeld.

Oftewel: ik denk dat het aan de ide-controllerdrivers ligt.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:46
Anders installeer is aparte via ide drivers :). Misschien help het :?
Pagina: 1