[mysql] europese datum inserten?

Pagina: 1
Acties:

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Op de MySQL site kan je vinden dat je met een select query via mysql al de US date naar european date kan converteren.

bv:
PHP:
1
2
3
4
5
$query = "select 
            date_format(date, '%d-%m-%Y')
          from
            bla
          ;";

Dit wil ik echter ook kunnen met een insert. Op dit moment heb ik nog een functie in php die de conversie van European naar US date doet, maar het zou mooi zijn als ik dit in de mysql query zelf kon laten doen.

Hier op GoT heb ik er niets over kunnen vinden, bij groups.google.com vind ik wel genoeg dezelfde vragen, maar niet het goede antwoord... )-: Het lijkt er dus op dat het gewoon niet kan, maar misschien dat iemand mij hier toch het antwoord kan verschaffen.

Als het niet kan, zou ik het trouwens vreemd vinden, misschien maar eens de makers van mysql een email sturen oid (-:

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MySQL kent geen locale support. En daardoor, bij mijn weten, ook niet echt support voor buitenlandse data enzo. Wellicht dat je met substrings en dergelijke nog aardig ver komt, maar omrekenen met php zal wel net zo lastig zijn :)

• Rotjeknor
ACM schreef op 17 April 2003 @ 19:25:
MySQL kent geen locale support. En daardoor, bij mijn weten, ook niet echt support voor buitenlandse data enzo.
Niet helemaal waar, aangezien je wel een date_format bij een select kan gebruiken...
Wellicht dat je met substrings en dergelijke nog aardig ver komt, maar omrekenen met php zal wel net zo lastig zijn :)
Ghehe, tsja, met php is de functie zo gebakken (die ik dus al heb), maar als het makkelijker kan (-:

Je kan overigens wel now() gebruiken bij een insert, die zorgt gelijk voor het goede formaat...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Rotjeknor schreef op 17 april 2003 @ 19:30:
Niet helemaal waar, aangezien je wel een date_format bij een select kan gebruiken...
Dat is nog steeds geen locale support :)
Daarbij kan je opgeven in welke taal je de datum wilt en hoef je niet eens moeilijk te doen met een date_format.
Je kan overigens wel now() gebruiken bij een insert, die zorgt gelijk voor het goede formaat...
Als het niet boeit welke tijd je erin zet (of juist wel, de tijd van dat moment) zou ik zeker now() gebruiken, scheelt een hoop gedoe :)

• Rotjeknor
ACM schreef op 17 April 2003 @ 19:38:
[...]
Dat is nog steeds geen locale support :)
Daarbij kan je opgeven in welke taal je de datum wilt en hoef je niet eens moeilijk te doen met een date_format.
Yep klopt.
Als het niet boeit welke tijd je erin zet (of juist wel, de tijd van dat moment) zou ik zeker now() gebruiken, scheelt een hoop gedoe :)
Ghehe idd, helaas heb ik ook een gedeelte waarbij een datum van een activiteit ingevuld moet worden, en ik wil m'n gebruikers niet opzadelen met het US formaat (-:

Verwijderd

http://www.softcomplex.com/products/tigra_calendar/
Hier vind je een handig pop-up kalendertje, het is gemakkelijk in te bouwen in je forms en het is niet moeilijk om de source wat aan te passen om data te krijgen in hetzelfde formaat als MySQL date, op die manier moeten je gebruikers zich niets van formaten aantrekken..
En het is gratis en vrij om te gebruiken in gelijk welk soort applicatie.

• Rotjeknor
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 20:06:
http://www.softcomplex.com/products/tigra_calendar/
Hier vind je een handig pop-up kalendertje, het is gemakkelijk in te bouwen in je forms en het is niet moeilijk om de source wat aan te passen om data te krijgen in hetzelfde formaat als MySQL date, op die manier moeten je gebruikers zich niets van formaten aantrekken..
En het is gratis en vrij om te gebruiken in gelijk welk soort applicatie.
Dit is niet wat ik vraag... Het gaat mij alleen om de vraag of mysql tijdens inserten european -> us datum conversie kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rotjeknor op 17-04-2003 20:30 ]

Verwijderd

Ik zit ongeveer met een dezelfde tijd:
mijn forum werkt op een Amerikaanse server, die dus in Amerika staat.
Nu is het probleem: ik werk met de functie time() de mysql timestamp die ik insert in mysql db, ik lees deze uit doormiddel van date() maar dan krijg ik dus telkens die Amerikaanse tijden te zien. Hoe kan ik er nu voor zorgen met 1 functie dat al die tijden worden omgezet naar de tijd waar ik mij bevind? Ik kan toch moeilijk overal x aantal uren aftrekken of optellen ?

• Rotjeknor
Verwijderd schreef op 17 April 2003 @ 20:46:
Ik zit ongeveer met een dezelfde tijd:
mijn forum werkt op een Amerikaanse server, die dus in Amerika staat.
Nu is het probleem: ik werk met de functie time() de mysql timestamp die ik insert in mysql db, ik lees deze uit doormiddel van date() maar dan krijg ik dus telkens die Amerikaanse tijden te zien. Hoe kan ik er nu voor zorgen met 1 functie dat al die tijden worden omgezet naar de tijd waar ik mij bevind? Ik kan toch moeilijk overal x aantal uren aftrekken of optellen ?
Dit is overigens een ander probleem, maar goed, dat zou moeten kunnen met setlocale().

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Heb eventueel een functie liggen die je tijd omzet :) (Hebben? Kan hem dinsdag posten)

edit:
Is dus een FUNCTIE in PHP, Is geen oplossing voor je probleem, maar een workaround.. Beter ideeen zijn natuurlijk altijd welkom :P

[ Voor 47% gewijzigd door Sn3akz op 17-04-2003 21:04 ]

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 17:05
Tijd optellen/aftrekken van een DATETIME/TIMESTAMP/DATE field in mysql kan heel eenvoudig in de query,
bijvoorbeeld:
code:
1
SELECT DATE_ADD("1999-01-01 00:31:00", INTERVAL 4 HOUR)

levert: 1999-01-01 04:31:00
Uiteraard kun je ipv van de string een veld invoeren, bijv:
code:
1
SELECT DATE_ADD(invoerdatum, INTERVAL 4 HOUR) FROM table WHERE x='y'

[ Voor 6% gewijzigd door beetle71 op 17-04-2003 21:34 ]

Pagina: 1