120 gb op chaintech 6ltm2 mobo (oud)

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 12:09
Ik had laatst een chaintech 6ltm2 mobo (nieuwste bios), P2 266 cpu en 64 mb sdram geheugen gekregen en het leek me wel leuk daar een mp3/divx/dvd bak van te bouwen. Waarschijnlijk veel te langzaam, maar wie niet waagt, wie niet wint. :)
Nu heb ik daar gister een IBM 120 gb 180GXP hardeschijf bij gekocht, en je raad het al, hij wordt niet door de bios herkent. Hij wordt wel herkent als ik de grootte van de schijf limiteer door de jumpers zo te zetten dat hij max. 32 gb is.
Zet ik de jumper gewoon op master (zodat de volledige 120 gb mee doet), wordt de schijf met geen mogelijkheid herkent door de bios. Hij loopt er zelfs op vast. Dus ik moet primairy master op 'none' zetten, wil ik verder kunnen booten.
Dan kan ik dus booten naar het progje van IBM zelf (feature tool) en de volledige 120 gb selecteren om te gebruiken. Maar als ik hierna weer reboot, wordt de schijf weer niet gevonden en loopt hij weer vast.
Weet iemand hier een oplossing voor? :?
Of is het gewoon simpelweg niet mogelijk 120 gb op zo'n oud mobo aan te sluiten... ;(

Faq is door mij uitgepluist, geen resultaten

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Nee, het is niet mogelijk die schijf rechtstreeks op je mobo aan te sluiten, aangezien je IDE poorten ATA33 of misschien net ATA66 zullen zijn.
Voor een 120 GB schijf heb je minimaal ATA100 nodig.
Oplossing: Snellere machine nemen (heb je ook betere performance), of een ATA-controller aanschaffen (bijvoorbeeld de Promise ULTRA100 TX2 ofzo, ongeveer 45 euro).

• gabberjoost
BredeP schreef op 17 April 2003 @ 19:01:
Nee, het is niet mogelijk die schijf rechtstreeks op je mobo aan te sluiten, aangezien je IDE poorten ATA33 of misschien net ATA66 zullen zijn.
Voor een 120 GB schijf heb je minimaal ATA100 nodig.
Oplossing: Snellere machine nemen (heb je ook betere performance), of een ATA-controller aanschaffen (bijvoorbeeld de Promise ULTRA100 TX2 ofzo, ongeveer 45 euro).
Das duidelijk, gaat dus niet werken. Hou ik het voorlopig op 32 gb.
Ga ik lekker expirimenteren wat wel en wat niet loopt op dat slome ding... :)

Verwijderd

Ik heb op m'n 300 celeron die een bios limiet heeft van 32gb, een 80gb en 60gb aangesloten. Puur als download en opslag. In het bios heb ik handmatig de gegevens van 32 gb ingevuld. Toen ik XP erop had, had ik 140gb totaal.
Voor de duidelijkheid bij automatische detectie vond het bios geen harde schijf.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2003 20:11 ]

• gabberjoost
Verwijderd schreef op 17 april 2003 @ 19:37:
Ik heb op m'n 300 celeron die een bios limiet heeft van 32gb, een 80gb en 60gb aangesloten. Puur als download en opslag. In het bios heb ik handmatig de gegevens van 32 gb ingevuld. Toen ik XP erop had, had ik 140gb totaal.
Voor de duidelijkheid bij automatische detectie vond het bios geen harde schijf.
hmmm, maar is een keer testen dan maar... :)

Verwijderd

booten van een kleine hdd en dan zal windows de andere disken als het goed is wel zien (2K/XP dan)

voor 9x / me (?) moet je waarschijnlijk EZ bios gaan gebruiken :) ( dan kan je wel booten!! vanaf je grote hdd ( 2k/XP werken niet met EZ bios )
Pagina: 1